Кога се прави панихида за 40 дни, когато се падне в периода, когато не се извършва помен?
Традицията да отбелязваме четиридесетия ден от смъртта на човек съществува още от първите векове от историята на Църквата. Тя е свързана най-вече със спомена за Възнесението на Христос, станало 40 дни след смъртта му. Също така се свързва с 40-дневното изкушение на Христос в пустинята и с 40-годишното странстване на евреите след египетското робство. Трябва да отбележим, че през апостолско време се е отбелязвал тридесетият ден от смъртта на човек, както е било в Стария Завет. По принцип апостолите са спазвали староеврейската традиция в някои обреди.
Отбелязването както на четиридесетия ден, така и на годишнините от смъртта на християните е свързано преди всичко с нашата вяра във Възкресението на човека. Ще отбележа, че съществуват много спорни тълкувания на тези събития, отнасящи се до митарствата, пречистването на душите и други подобни, за които сме говорили в други наши отговори.
Конкретно за панихидата на 40-тия ден ти препоръчвам да стане на самата дата, въпреки, че се пада през забранения период. В нашата Неврокопска епархия практиката е такава, независимо, че в календара пише, че не се изнасят помени от Лазаров ден до Томина неделя, това се отнася за другите помени. Съзнавам, че в други епархии практиката не е такава и че се съединява отбелязването на 20-я с 40-я ден, и че мнозина няма да се съгласят с това, но мисля, че нашият митрополит с налагането на тази практика даде добър пример по пастирско душегрижие. Все пак 40-ят ден си е 40-и ден, и както може да се прави опело в този период, така може и 40 дни. Всъщност истината е, че е много трудно да се намери точно, богословски аргументирано, обяснение на много практични въпроси от църковния живот. Не мога да гарантирам, че моята позиция за 40-ия ден ще бъде споделена от твоя енорийски свещеник и затова е най-добре да уточните предварително датата на помена с него.
Бог да благослови.
Отец Стоян