Архонтисимо

Всички знаем или се догаждаме какви бяха пътищата, които превърнаха яките простовати момчета в мутри. Днес все по-малко говорим за мутрите, и наистина, тяхното време като че ли отмина. Момчетата се изпожениха за своите мутреси, настроиха си къщи с басейни, народиха им се деца. Бабаитлъкът се оказа необходим и неизбежен, но преходен етап от времето на младостта им. Дали някои от тях поумняха? Дали се изтънчиха и окултуриха? Може би, но със сигурност семейната идилия, по-уседналият начин на живот и отпадането на необходимостта да се биеш (в буквалния смисъл) за залъка, постепенно доведоха до своего рода просвет в лицата и съзнанията им. Разбрахме, че мутрите все пак са си просто момчета – а момчетата не само (се) бият, но са способни и на снизхождение, че и на състрадание. И няма как да бъде другояче – неумолимите закони на природата и обществото (а и двете имат един общ Законодател) ги понесоха през живота им като порой. Жаждата да имаш още и още наистина е неизчерпаема, но когато вече си натрупал нещо, започва да ти се иска да си създадеш условия да му се насладиш. Построяваш си къща и я пълниш с жени и гуляи, но ти е някак празно. Създаваш семейство – и току-виж, откриеш бащинството, а от него до първите наченки на отговорността и любовта стъпките не са много.
Позастаряващият мафиот с болна съвест е класически комичен герой, познат ни от филми като „Анализирай това”. Неговата простодушност и непохватност в усилията му да се впише в един непривичен социален контекст предизвикват смях, но проблемът със съвестта му си е съвсем реален. Как да го реши нашият херой, при положение, че е набрал достатъчно жизнен опит, за да разбере, че сертификатът „Мъж на годината” със златните винетки, с неговото име на латиница в средата и подписът на „председателя” на Световната асоциация „Човек на годината” – че всичко е било лъжа? Когато „Световната асоциация” се е оказала банална организацийка, регистрирана някъде в Хърватска, а нейният председател – пенсиониран учител по математика с усет към лесната печалба? Как да се почувстваш значим в такъв един несправедлив свят? Корейко, милионерът от книгата за Великия комбинатор, е имал същите терзания – в един свят, където милионерът дори не може спокойно да заведе приятелката си на кино.
Не се терзайте, момчета! Не жалете за „Мъжа на годината” и пошлите им грамоти с евтина позлата. Сега можете да си купите нещо много по-сериозно: истинска благородническа титла! Доставчик на услугата се явява Българската православна църква.
Давам си ясна сметка, че жалките ми гневни юмруци, размахани срещу „мутрите”, са може би напълно не на място по отношение на „г-н Слави Бинев”, както неизменно го господиносаха всички вестникарски публикации, като един същи “сър”. Човекът си има бизнес, очевидно печели добре, и може би – ха дано! – дори не е бил никаква мутра, ами честен бизнесмен, за радост на семейство и приятели. И може би дори години наред тайно и полека е правил големи услуги на Православието изобщо, БПЦ по-конкретно и Старозагорска митрополия в частност. Всичко това навярно го прави един достоен кандидат за титлата “архонт”. Но със сигурност заслугите му не са от такъв калибър, че да превърнат Слави Бинев в първи архонт от новата история на БПЦ. Може би, ако имаше вече стотина подобни архонта (макар че, ако трябва честно да си призная, цялата тази архонтщина ми се струва суета сует и всяческая суета), господин Бинев щеше достойно да заеме сто и първото място, заради големите си дарения за храмове и манастири (предполагам, че за такива заслуги иде реч; ако беше за някакъв интелектуален принос, да сме го забелязали; ако беше духовно-молитвен, Бинев щеше първом да откаже тази чест, защото пътят на смирението е такъв, а не друг).
Имам един приятел-американец, който преди няколко години беше награден от една поместна православна църква с еквивалента на рицарско звание. Не съм се замислял дали е било заслужено, или не – само си спомням комичната картина: приятелят ми, който е с подчертано наднормено тегло (над 200 кг), отчаяно се опитва да запаше тънка сабя-халосия (получена в комплект с рицарството) на не толкова тънкия си кръст. Споменът от титаничните усилия на този свестен човек ми е останал като едно напомняне за безсмислието на гръмките титли.
Все пак, в тайнствено-звучащата (ордени, шифри на леонардо, опуси) новина остават неясни няколко неща: 1) защо архонството като титла/институт в БПЦ е възстановено еднолично от митрополита, а не от Светия Синод, който е поставен пред свършен факт; 2) защо е било необходимо титлата да се връчва в такъв наситено католически контекст, след като става въпрос за възстановяване на чисто православна практика; 3) какво е изобщо съдържанието на тази титла; следва ли да очакваме и други подобни исторически възстановки? Изобщо, макар и най-пикантен и будещ справедливо негодувание, всъщност най-малко значителен е въпросът с личните достойнства на новопроизведения архонт. Защото и в най-пошлия сценарий, ако наистина става въпрос за мутренски услуги и владишка благодарност, приела недомаслено-екстравагантна форма, архонтът ще надява облачението си по семейни празници, децата му ще гледат възхитено големия орден, на визитките му отсега нататък ще се мъдри една псевдо-аристократична представка – и да се надяваме, че с това ще се изчерпи цялата история.
Това, което изглежда неизчерпаемо обаче, е способността на някои наши духовни водачи да произвеждат – систематично, неотклонно и предсказуемо – недомислици. А това се преглъща много по-трудно, отколкото новината „Слави Бинев – архонт!“.
Отличен коментар. В него обаче не се споменава, че архонтските напъни на БПЦ всъщност са подражание на същата институция в Цариградската патриаршия.
.
Цяла Стара Загора говори как местният владика е колел свиня в двора на митрополията, оплескан с кръв и слуз. Дълбоко убедени православни християни ми казаха, че стъпят в църква едва при следващия митрополит.
Като знаем за кой митрополит става дума за какво ли се учудваме.
Тя простотията и по митрополитите ходи..не само по нас грешните миряни.:-))
Рицарю на Манча:-)) ако е вярно инфото за коляшките умения на свтиня му Галактион то си е направо история достойна за бъдещето му житие:-))
чудомир има едно такова изречение: „попът по бели гащи хранел свинята на двора.“ е, щом някой я храни, някой трябва и да коли, нали така? все пак, заколил я е човекът, не я е направил архонт, я… щото и такива чудесии са възможни у нас.
Пледи години един поп – ефимерий на манастир (вече покойник), беше направил църковно опело на свиня.
Еми,значи о.Нафарфорий е факт.Язък за подписките!
Съгласен съм напълно с коментара, но…!
Искам да попитам, макар и несведущ, защо да не се възстанови архонството като институция щом я има в др. Православни църкви? Цивилни лица, подпомагащи БПЦ и издигнати от нея ми се струва , че не звучи лошо! Единствено тук ме притеснява – начинът и редът по който ще се избира кандидатът!
Какво да правим с досега издигнатите архонти? Какво да ни бъде отношението към тях, както и с д-р Желев, издигнат от Гр. Православна църква?
Искам да доуточня по-горното си включване, защото неправилно съм се изразил: исках да попитам, трябва ли да променяме мнението си в отрицателна посока и към другите трима архонти в България, както и към д-р Ив. Желев (един от тях, по стечение на обстоятелствата), когото не познавам, но дълбоко уважавам!?
по отношение на проф. Желев: неговата титла е връчена за нещо конкретно (заслуги като преводач), при това от църква, която има дълга традиция в тази област; там нещата са ясни и закономерни. не виждам защо да трябва да „променяме мнението си“. още повече, че професорът никога не е парадирал с архонството си.
а иначе – не виждам нещо лошо да се въведе някаква почетна титулна система. това няма никакво значение в духовен план, но в светски план може да помогне на църквата. но това трябва да се обмисли от всички страни – съдържание, процедура по номиниране, символика. дори и наменованието – защо да използваме гръцки термин? и най-важното: в никакъв случай да не се допуска титлата да се дава срещу пари!
и понеже това е общоцърковен въпрос, цялата система трябва да бъде утвърдена от светия синод, и да не се допуска лично творчество. което означава, че и останалите „въздигнати“ архонти са недействителни – такова беше и последното решение на синода. правилно.
Обръщение
на
Старозагорски митрополит Галактион
До Българската телеграфна агенция
и средствата за масова информация
Изразяваме нашата болка, че на заседанията на Св. Синод в пълен състав от 22 до 24 януари 2007 година е разглеждан въпрос,
пряко свързан с нас и то в наше отсъствие. Уважавайки ангажирането на Високопреосвещените събратя синодални архиереи с материали, намерили място в медиите, заявяваме, че намираме
най-малко за неетично излизането със синодално изявление по тема, неразяснена от нас по надлежния църковно-административен ред на редовните заседания на Св. Синод, поради влошеното ни здравословно състояние.
Прибързаността, с която се появи това изявление, което е резултат от срещата на синодалните архиереи с представители на
държавната власт, ни задължава да заявим, че намираме институционалната независимост на родната ни св. Църква
застрашена. Архонтството, бидейки институт, чието проявление изразява църковната независимост на една автокефална Църква, бе посрещнато с изключително голям отпор от овластени хора извън Българската православна църква. Това за нас е ярък знак, че борбата за българската църковна независимост още не е приключила, нещо, с което ние като български духовник и патриот категорично не можем да се примирим.
Посещението ни в Рим действително бе от частен характер, поради което и се намерихме там без предварителното знание на върховната църковна власт. Въпреки това, посещението ни в Рим ни
носи топли и красиви надежди и вярваме, че то ще придобие голямо значение в насоката за единение на християните, за което
Сам Господ Иисус Христос се моли в Първосвещеническата молитва, казвайки: „И не само за тях. се моля, но и за ония, които по тяхното слово повярват в Мене, да бъдат всички едно: както Ти, Отче, си в Мене, и Аз в Тебе, тъй и те да бьдат в Нас едно – та
да повярва светът, че Ти си Ме пратил“ /Йоан 17:20,21/.
В каноничността на архонтството и в необходимостта от него сме твърдо убедени. Ние намерихме за доброто на нашата
епархийска църква да даваме това именно звание, тъй като съществуващият награден фонд на Българската православна църква –
Патриаршия, възстановена през 1953 година – в периода на атеистическа политика, е определен от Св. Синод и ние нямайки право самостоятелно да даваме синодални отличия, позовавайки се
на българската църковна история и нашето лично убеждение, възродихме архонтския институт, като функция на вътрешно
епархийския ни живот без да претендираме, че действаме от името на Св. Синод на БПЦ.
Архонтството, според смисъла, който ние влагаме в това понятие, е доброволен акт на едно лице, обричащо себе си и целия
си род в светско служение на Църквата.
Убедени в необходимостта от съществуването на архонтския институт в нашето безбожно съвремие, Старозагорската епархийска църква, имайки за дълг да остави на идните поколения по достойни
и благородни плодове, непоколебимо вярва в бъдещето на родното ни архонтство,
Ако последните български архонти са посечени от агарянския ятаган в търновския храм „Се. четиридесет мъченици“, то сега не
трябва ние да позволим и духовно-интелектуално да погубим, възкръсващия твърд архонтски стълб на независимата Българска православна църква.