Изложба на Георгиос Кордис се открива в София през април


От 8 април до края на май 2009 г. в криптата на храм-паметника Св. Александър Невски в София ще гостува със своя иконографска изложба гръцкият иконописец Георгиос Кордис. Православие.БГ е медиен партньор на събитието.

Георгиос Кордис е роден в Макрирахи, Фтиотидас; израснал е в Атина. По време на следването си в Богословския факултет на Атинския университет, изучава византийската иконографска техника при кипърския иконописец о. Симеон Симеу. Продължава обучението си в Богословската школа в Бостън, където получава магистърска степен по богословие и завършва курс по изобразителна техника в Школата по изкуства към Музея на Бостън (1987-1989).

След завръщането си в Гърция продължава да изучава изобразително изкуство и дърворезба при Фотис Мастихиадис и специализира богословие и естетика на византийското изобразително изкуство. През 1991 г. получава докторска степен по богословие в Богословския факултет на Атинския университет, а от 1993 г. става и преподавател в университета.

Кордис твори в рамките на византийската традиция, следвайки примера на светското византийско изкуство, както и постиженията на съвременното западно изкуство. Неговите картини и пластики са излагани в повече от 20 самостоятелни изложби в Гърция и чужбина, както и в рамките на множество групови изложби. Творбите му са притежание на различни частни и обществени колекции.

Като иконописец, Георгиос Кордис се стреми да поддържа творческа връзка с богатството на византийската традиция и не просто да копира старите образци. За да постигне целта си, той изучава старите икони в дълбочина – както по отношение на използваните техники, така и с оглед на развитието на цветовете, използвани във Византия. Теоретичните му разработики са публикувани на гръцки език от издателство Armos.

Икони и стенописи, дело на Кордис, днес има в много църкви, манастири и параклиси както в Гърция, така и на други места. По-важните от тях:

– Манастира Дохиар, Света Гора
– Манастира Св. Безсребърници, Лакония
– Манастира Св. Възнесение, Беотия
– Манастира Митрос Игапимену, Беотия
– Манастира Св. Иоан Богослов, Суроти
– Манастира Теоскепастис, Лагада
– Катедралния храм Св. Георги, Бейрут, Ливан
– Храма Св. Благовещение, Бейрут, Ливан
– Храма Св. Нектарий, болницата Аретион
– Храма Св. Преображение в Атина
– Храма Св. Успение в Атика
– Храма Св. Димитър, Беотия

Успоредно с теоретичните си изследвания на византийската иконопис и с рисуването, Кордис преподава Изкуство на иконата. Той е преподавател в Атинската школа по изкуства (AKTO), в Културния център EIKONOYRGIA и в Богословския факултет на Атинския университет по специалността Иконопис: теория и практика. Бил е гост-лектор (2004-2007 г,) в университета в Йейл (цикъл лекции за иконописта). Автор е на много изследвания и статии по богословие и естетика на иконата.

Проф. Кордис е познат на българската публика от участието си в изложбата "Нови балкански икони" и съпътстващия семинар, който се проведе през март 2008 г. в София.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...

3 Отговори

  1. Kerigma каза:

    и изключителна възможност за българските преподаватели по иконопис да си сверят часовниците . . . също, дано поне някои от студентите по иконопис с отворени очи да останат в криптата 1-2 часа . . . (отличниците – няколко дни . . .)

  2. Дон Кихот каза:

    Епископ Филиппопольский Нифон прочел лекцию в Дипломатической академии Российской Федерации. – http://www.bogoslov.ru/text/391744/index.html
    .
    Щом в Антиохийската църква има отдавна Пловдивска катедра, защо има същата в България?!

  3. p_stefanos каза:

    Евлогий е Адрианополски, такъв има от и Константинополската патриаршия. Както гъбите имат двойници!