В. Черно море: Въвеждат вероучение в училище?
Националната конференция под мотото "Да възпитаме децата ни в духовна вяра и нравствени добродетели" събра вчера във Фестивалния и конгресен център свещеници, депутати, преподаватели от висши и средни училища, представители на централната и на местната власт, общественици.
Търсим това, което служи за поука и назидание, припомни думите на апостол Павел Негово Високопреосвещенство д-р Кирил в словото си при откриване на конференцията. Приветствия към форума отправиха президентът Георги Първанов и председателят на комисията по въпросите за децата, младежта и спорта в Народното събрание. Доклади и съобщения изнесоха архимандрит Сионий, ректор на Софийската духовна семинария "Св.Иван Рилски", доц. Димитър Попмаринов, Монка Николова, директорка на Общинския детски комплекс, д-р Господинка Илиева. В дискусия участниците обсъдиха различни начини за въвеждане на задължителен предмет вероучение в средното образование.
Според духовниците и преподавателите общественият модел е сложен, което поражда спорове при създаване на концепция за формата и съдържанието на предмета. В комисиите по образование и по правата на човека са провеждани разговори за религиозното обучение, но не са последвали никакви действия. За политическо решение на този въпрос се обяви зам.-кметът доц. Борис Корновски. Според него либералният модел в образованието не работи. Затова трябва да бъде отхвърлен и духовници, и учители заедно да изработят алгоритъм на обучението. Архимандрит Сионий, ректор на Софийската духовна семинария "Св. Иван Рилски", и доц. Димитър Попмаринов, зам.декан на Богословския факултет във Великотърновския университет, информираха за европейския опит. Направено е проучване, според което единствено във Франция обучението по религия е отделено от държавните училища. В България само 10000 деца изучават православие и 4000 ислям, което е нищожно малко, каза отец Сионий.
Форумът адресира меморандум до Народното събрание, до Светия синод, до Министерството на образованието и науката и до медиите. В него се дава оценка на обществената нагласа и се настоява за законодателни промени в организацията на средното образование.