Неделя на свети Григорий Палама



sv.grigorii palamaАпостолското четиво на този ден (Евр. 1:10-2:3) прави сравнение между служението на ангелите и това на Господ Иисус Христос. Второто е много по-великo от първото.

Ето защо, ако непослушанието към думите, изречени от ангелите, справедливо бива наказвано, колко по-голямо ще бъде наказанието за човека, който небрежи за спасението, дадено от Христос. Защото „кому от ангелите някога Бог е казал: седи от дясната Ми страна, докле туря Твоите врагове подножие на нозете Ти (Деян. 2:34-35)?

Евангелското четиво на този ден (Марк. 2:1-12) разказва за изцеляването на един разслабен от Капернаум. Христос опрощава греховете му, а на учудването на книжниците, че някой друг, освен Бог може да прощава грехове, Той казва: Кое е по-лесно да кажа на разслабения: прощават ти се греховете ли, или да кажа: стани, вземи одъра си, и ходи? Но за да знаете, че Син Човеческий има власт на земята да прощава грехове… тебе казвам: стани, вземи одъра си и върви у дома си.

Главната тема в този разказ е властта, която Господ Иисус Христос има, за да опрощава и да изцелява. Разказът утвърждава и свидетелства, че изцелението и прощаването на греховете са неразривно свързани. Разслабеният, легнал на одъра си, е донесен при нозете на Иисус. Първите думи на Господа не са „изцери се“, а „прощават ти се греховете“. И ние също, когато имаме телесна болест, преди да молим за избавление от нея, трябва първо да просим да бъдем очистени вътрешно и да ни се простят нанесените от нас оскърбления.

Накрая Христос казва на разслабения да вземе одъра си и да си отиде в къщи. Това Той върши, от една страна, за да убеди още по-силно стоящите наоколо хора, че изцеленият наистина е станал силен и може сам да носи одъра си. А от друга, за да подтикне човека, получил прошка и заедно с нея вътрешна духовна промяна, да отиде при близките си и да им покаже с думи и дела, а не само с телесното си изцеление, че е станал нов човек.

Забелязваме, че не само апостолското четиво, но и евангелието на този ден, не са свързани със св. Григорий Палама, на когото е посветена Втората неделя от Великия пост. Това е така, защото честването на св. Григорий Палама на този ден е установено много по-късно, след като вече богослужебната структура за тази неделя е била въведена въз основа на други идеи. Личността на св. Григорий обаче е в центъра на Вечернята и Утренята. Св. Григорий Палама развива и отстоява в остри спорове богословското учение за божествената светлина. Богослужебните текстове, посветени на него, не разкриват в дълбочина идеите му, а говорят в най-общ план за светлината и за Този, Който казва за Себе Си: „Аз съм светлината на света“. В един от тропарите на Утренята виждаме свързани три основни теми: това, че Христос просветлява грешниците, въздържанието по времето на поста и посланието на думата „Стани“, изречена от Христос към разслабения, а сега, отправена от нас към Господа:

На онези, които живееха в тъмнината на греха,
Ти донесе светлина, Христе,
в това време на въздържание.
Покажи ни и славния ден на Твоето страдание,
за да може и ние да извикаме към Тебе:
Стани, Боже, и ни помилвай.

Превод: Мила Игнатова
Откъс от книгата „Благодатната Господня година“

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...