Свободата на вероизповедание и Българската православна църква
Разширяването на Европейския съюз (ЕС) на Изток постепенно се доближава до по-пълното географско включване на основните страни и народи, които културно-исторически и цивилизационно принадлежат към общата европейска традиция и цивилизация. Постигането на единството на тази “Голяма Европа” води до възстановяване и на политическото единство на европейските народи и нации, които имат своя културна и религиозна традиция, но въпреки многообразието споделят общи и фундаментални европейски цивилизационни принципи и ценности. Един от основните стълбове на тези общи европейски ценности е зачитането на основните човешки права и свободи, които са както продукт на дълбоката европейска традиция и култура, така и фундамент на общото европейско законодателство и правото на ЕС.
И наистина, с пълноправното членство на Полша, Чехия, Словакия и Кипър, страните с традиционно православно изповедание или големи компактни православни християнски общности, наред с Гърция и Финландия, нараснаха чувствително и вече образуват третия клон на общата християнска традиция в Европа – Православието. С влизането на България и Румъния в ЕС през 2007 г. Православното християнство, в лицето на своите поместни автокефални църкви и вярващи, приобщи още около 30 милиона традиционно православни християни[7] и оформи още по-консолидирана и сериозна като численост църковна общност в рамките на единното европейско пространство. Ето защо и отговорността на представителите на тези автокефални патриаршии в ЕС нараства и техният глас в Обединена Европа трябва да звучи още по-ясно и отчетливо по отношение на ценностите на свободата на религията и човешките права.
Предизвикателствата и перспективите пред Православието и по-конкретно пред Българската православна църква (БПЦ) във връзка с принципите на свободата на вероизповедание и религиозното многообразие в Европа могат да бъдат видяни в две основни измерения: 1. В аспекта на индивидуалното право на религия и свобода на съвестта, и, 2.В аспекта на институционалната свобода на вероизповедание, отнасящ се до Църквата като религиозна общност и религиозна институция.
В контекста на евроинтеграцията на България пред БПЦ възникват сериозни предизвикателства и възможности, които следва да бъдат посрещани от нашето традиционно вероизповедание с една повишена чувствителност към принципите на свободата на съвестта и религията и уважението на основните човешки права.
На първо място във връзка с индивидуалните права и свободи някои наблюдатели и изследователи са на мнение, че Православието в сравнение с другите християнски конфесии е по-индиферентно към концепцията за естествените човешки права, а Източнно-православната църква е даже често пъти и негативно настроена към съвременните правни принципи за свобода на съвестта и вероизповеданието.[2] Ето защо тук се поставя преди всичко въпроса съвместими ли са духовните принципи на Православието с установените ценности на човешките права и свободата на вероизповедание, залегнали в основите на Европейското правно пространство, или то е чуждо на европейската цивилизация?[3]
Свободата на мисълта, съвестта и религията са основни ценности както за християнството и учението на Църквата, така и за съвременните правни концепции за основните човешки права. Православната църква е изразявала многократно в своята традиция, а в по-ново време е изразила категорично своето позитивно отношение към тези принципи по повод приемането на Всеобщата декларация за правата на човека (чл.18) от ООН през 1948 г., а така също и чрез множество свои междуцърковни декларации и становища.[1,6] В християнското учение на Църквата основните човешки права се свързват неразривно с достойнството на човека като духовно същество и свободна личност, равенството на хората пред Бога, равноправието пред закона и справедливостта. Църквата е подчертавала винаги равното достойнство и чест на всички хора и е изтъквала, че няма човек, който да не обича свободата, но справедливият я иска за всички, а несправедливият – само за себе си.
Във връзка с темата за Православието и човешките права, и поради ограниченото място тук, няма да бъдат разглеждани по-общите философско-етически измерения на проблемите за отношението между доктрината на Православното християнство и концепцията за основните човешки права и свободи. Ще бъдат маркирани по-скоро юридическите хоризонти на Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи (ЕКЗПЧОС) и нейното значение за подържането на международните правни стандарти в Европа в областта на защитата на човешките права. Както е известно, тези стандарти в областта на човешките права и мониторинга за тяхното спазване в европейските страни, членки на Съвета на Европа се обвързват с т. нар. политически критерии на Европейския съюз, свързани с подържане на върховенството на закона и правовата държава (т.нар. Първи Копенхагенски критерий).
В контекста на евроинтеграцията на Р България и изграждането на стабилна и демократична правова държава, основана на върховенството на закона, тяхното прилагане и стриктно спазване придобива все по-важно и решаващо значение. През 2007 г. се очаква ЕС да учреди и свой собствен орган за мониторинг на спазването на основните човешки права и свободи със седалище във Виена и да засили своите политики по предотвратяване на дискриминацията, ксенофобията, пропагандирането на расизъм и нарушаването на човешките права на децата и жертвите на трафик на хора. Очевидно в обозримото бъдеще и Православната църква ще трябва да организира конкретни форми на сътрудничество с тези европейски институции в подкрепа на човешките права и в защита на лицата, жертви на различни форми на нетолерантност и насилие.
Тези принципи се основават на международните норми и правни стандарти на ЕКЗПЧОС и по-точно на чл. 9, които са възприети в Конституцията на Р България и специалния Закон за вероизповеданията. Според Конституцията на Р България “Свободата на съвестта, свободата на мисълта и на избора на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними"(чл. 37, ал.1). Тези основни принципи са възприети и в Закона за вероизповеданията, където по-детайлно се разработени различните аспекти на практикуването на религията. Тук следва да се посочи една особеност.
Терминологични особености
В традициите на българското законодателство се използва и се е утвърдила употребата на термина “вероизповедание”. Този термин се използва за обозначаване както на индивидуалното право на вяра или религия, което в терминологията на международното право се нарича от една страна “freedom of faith” или “freedom of religion”, така и на правото на изразяване (expression), манифестиране или изповядване на вярата или религията, съответстващо на “freedom of confession”. В този смисъл се използва термина “вероизповедание” и в новия Закон за вероизповеданията, където той обозначава както индивидуалното право на религия и избор на вероизповедание, така и самите вероизповедания като религиозни общности и религиозни институции.
Тази особеност на българската правна традиция през последните години понякога се асоциираше с някои архаични и остарели форми и модели на конфесионализма, който се оформя в Европа след Реформацията, а в страните от Източна Европа и България навлиза в конституционните и правни системи през ХІХ в. У нас това се свързваше със специфичното място на Православието като “традиционно вероизповедание” в Р. България, което се тълкуваше като реминисценция на статута на “господстващо изповедание” на Православната църква според Търновската конституция, или в духа и консервативните традиции на Византийската симфонийна система.[5]
2. конституционният принцип за отделеност на държавата от религиозните изповедания и религиозните институции (чл.13, ал.2), който е основен принцип на модерната светска държава и държавно-правни отношения в областта на религията и отношението с вероизповеданията и техните институции;
3. недопустимост на използване на религията и религиозните изповедания за политически цели
4. конституционният текст (чл.13, ал.3), визиращ “източното православие като традиционно изповедание в Ребулика България”.
Проблемите пред Църквата, провокирани от политическата промяна през 90-те години на ХХ в., които имаха своя генезис изцяло в контекста на посткомунистическия преход, доведоха до опити за възраждане и ревитализиране на тенденции за реставрация на стари модели на публично присъствие на Църквата в обществото. В новите условия на България в ЕС всички тези въпроси следва да намерят своето решение в контекста на общите европейски стандарти за зачитане на човешките права.
Използвана литература
2. Адаманция Полис. Източното Православие и правата на човека. – сп. Международни отношения, 1994, кн.3, с.с.110-114.
3. Игум. Вениамин Новик. Христианское понимание прав человека. – в: сб. Православие. Христианство. Демократиа.СПб, 1999, с.с. 301-365.
4. Нушев,К., Д.Николчев. Ролята на Църквата за стабилизиране и развитие на гражданското общество в посттоталитарната ситуация. – сп. Богословска мисъл, № 3 / 2002.
5. Нушев,К., Д.Николчев. Българската православна църква и съвременната правова държава – законодателни и институционални проблеми. –в: сб. Вероизповедание и закон. Мониторинг на религиозните свободи в България. С., 2002.
6. Нушев,К.,Д.Николчев.Свободата на вепоизповеданието и Българската православна църква. – сп. Богословска мисъл, № 1-4 / 2001.
7. Иванова, Зл. Над 30 милиона православни християни ще влязат в Европейския съюз след 1 януари.- в:„Двери на православието”,11.11.2006 /www.dveri.bg/
Оригинален адрес на статията: http://center-religiousfreedom.com/bg/art.php?id=123