За „модните икони“
Кой е най-известният бранд в света? Христос. Защо ли се учудваме, че някои приемат Неговото име именно по този начин…
Пример за това са световните дизайнери Доменико Долче и Стефано Габана, които прилагат стара маркетингова стратегия за своята есенно-зимна колекция за 2014 г. Те прибягват до християнската символика, разпознаваема навсякъде по света, а целта е добри продажби. За дамското облекло вдъхновението дошло от византийските мозайки, а за мъжкото – от римокатолическата иконография. Ето защо ставало въпрос за една „икуменическа християнска колекция“…
Нека си спомним как преди няколко години навсякъде в Румъния можеше да се види дамско бельо, по което бяха щамповани далекоизточни религиозни символи. Същото се случва и с други предмети – часовници, бижута, сервизи за хранене и др. В плен на притежанието постмодерният човек използва всички средства, които могат да му осигурят икономически успех. Така че не става въпрос за нещо ново. Все пак този път има нещо ново и то е, че се прибягва до религиозната образност с претенцията за една висока естетика. Този път „религиозната“ колекция е адресирана към заможния светски елит, към клиенти с вкус към скъпото.
Истинските християнски символи обаче се носят като свидетелство за вярата и за укрепване на духа, а не като белег на модното. Дали в западното законодателство съществуват санкции за подобни модни решения? Но дори и да има санкции, важното е, че славата и печалбата остават. Защото дори и да го глобят, пак ще му остане нещо на търговеца. Тази логика прилича на тактиката на румънските телевизии, които съвсем съзнателно нарушават правилата на медийния регулаторен орган само и само да имат повече зрители.
Но може би някои ще се запитат къде е обидното във всичко това? Обидата се състои именно в откровеното изопачаване на смисъла на религиозния символ. Неговото предназначение е да те извади от зоната на профанното, от света, и да те свърже със светостта, с божествените духовни ценности. Когато обаче един такъв символ стане образ на банални неща с профанен смисъл, като модно облекло или аксесоари, става въпрос за кражба на духовна идентичност с меркантилна цел. И така се появява една нова клиентела: „религиозните“ мутри и мутреси. І www.crestinortodox.ro.
Снимки: Dolce&Gabbana, Колекция есен-зима 2014
Статията е публикувана със съкращения.
Превод: Сандра Керелезова