Ти си по-важен



Неделята за прошка вече стана част от виртуалната реалност. „Простено-прости!“ се разменя в социалните мрежи като поздравителна картичка, която тази година се поразреди, тъй като се конкурираше с бабо-мартенските привети. Трябва да приемем,  неохотно може би, че търсенето и получаването на прошка по интернет все пак е донякъде оправдано. Както и да го погледнем, интернет е част от каналите за комуникация днес. В тези мрежи сме уловени през повечето време и тъкмо там водим най-жестоките си сражения, които за жалост имат потенциала да превръщат виртуалните „поражения“ в съвсем реални психосоматични процеси. Често няма как да видиш тези хора от мрежата, нито ги познаваш, но те съществуват и са обект на твоето въздействие; така че да поискаш прошка, задето волно или неволно си ги смущавал чрез писанията си, е уместно.

Дали е уместно обаче превръщането на църковната традиция в сладникав интернет ритуал? Сантименталните картинки, умилителните сърчица, сълзите и дечицата с молитвено сплетени ръце, които искат прошка от ваше име на цялото виртуално човечество, или казано с една дума – дали е уместна пошлостта? В медиите темата за прошка се въвежда с халва, огньове и кукери и се свързва с берекета през годината. Но дали са пошли само фолклорните традиции и сантименталните картинки. Всъщност, има и други начини да се подмени смисълът на традицията за взаимно опрощение. Например – да  поискаме прошка, като игнорираме човека, когото сме обидили. Най-лесно можем да го постигнем, като вместо да потърсим прошка за нашите постъпки, искаме прошка за това, което „сме“; за това, че да кажем сме лоши хора.

Сред многото поучения за прошката, които заливат „православния“ интернет тези дни, попаднах на един текст, който съветва тъкмо това: да не търсим прошка за обиди, които сме нанесли, а някак направо от корена – за нашия егоизъм. Този съвет е може би дълбоко правдив и подходящ за хора, които до такава степен са избистрили и извисили своето отношение към другите, че е останало да се тревожат само за скритите движения на сърцето си. Но по отношение на нас, които раняваме и на дело, той предлага едно много опасно удобство – отлична възможност да преместим разговора върху себе си и върху нашите проблеми, върху нуждата ни те да бъдат признати и да бъдем подкрепени, в това число – като получим прошка. С една дума – да останем главния драматичен герой в тези малки наши великопостни събития, вместо герой да бъде другият човек, другите хора, които сме наранили, и по идея най-вече този ден в годината сме готови да се изправим пред този факт. Защо е пошло да се иска прошка по такъв начин? Защото не се изправяме наистина; а лицемерието винаги е пошло.

Сещам се за една приятелка от университета, която за своите двайсетина години беше стигнала до прозрението, че най-добрият начин да зарежеш някого е да му кажеш, че не го заслужаваш. Това е просто съвършено – обясняваше –  заковаваш нещата, човекът няма какво да направи, няма за какво да се сърди и на кого. Ще попитате какво общо имат такива приказки с прошката. Същото  – лицемерието. Истината е, че ние не зарязваме хората, защото не ги заслужаваме; цяло чудо е изобщо да ни мине през ум такава мисъл. На второ място – знаем, че човекът въобще не се интересува дали си мислим, че го заслужаваме или не. Той има своите причини да е с нас и решението ни чисто и просто го наранява. Такива са фактите. Но нашето лъжливо самобичуване ни дава възможност да затворим ситуацията по манипулативен начин с изхода, който ни е най-удобен: да бъдем свободни, като не оставим пространство на другия да говори за чувствата си, нито да поиска от нас да направим нещо по въпроса. Защото всъщност не ни интересува връзката с него, нито да знаем как се чувства в действителност.

Така и с прошката, която се върти около нас. Всъщност, хората не се интересуват истински какво мислим за себе си – дали намираме, че сме егоисти, дали смятаме, че живеем само за себе си, какви хора мислим, че сме ние… ние, ние… Ако някой е избрал да бъде до нас, той ни познава и има своите причини да е там. А ако не е избирал е още по-малко вероятно да се засегне от това какви хора сме по принцип, какъв е нашият темперамент, как сме възпитани в детството си, колко успешно или неуспешно се осъществява нашето личностно развитие и т.н.  Не това наранява хората. Наранява ги нещо, което сме казали или направили, и за което трябва да се тревожим в отношенията си с тях  –  не за начина, по който сме се сложили като личност, а за това, което е претърпял другият поради нас.

Да искаме прошка значи да излезем от себе си и да отидем при другия човек. Да можем да му кажем – ти, връзката ми с теб е по-важна от това, което ме караше да постъпя така или иначе, и да те нараня. Не съм по-важен аз с моите причини, убеждения  емоции, нужди, идеи и идеологии, не са по-важни моите грешки или дори моята истина, в които нямаше място за любов. Ти си по-важен от всичко това. Прощавай, защото ако любов нямам, нищо не съм.   (I Кор.13)

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...