Църковният интериор – символика и развитие

Преди юдеите да убият с камъни св. архидякон Стефан, той изрича вероизповед, която съдържа една несъмнена истина: “Всевишният не живее в ръкотворни храмове” (Деян. 7:48). Но за разлика от другите религии християнството притежава пълнотата на Божеството, съединено с човешката природа на Божия Син и постоянно актуализирано във върховното тайнство на Евхаристията. Затова всяко осмисляне на християнския храм като здание има за основа човешкото тяло на Иисус Христос. За вярващите то е истинският Храм, в който “телесно обитава всичката пълнота на Божеството” (Кол. 2:9). Местата, в които се извършва безкръвната Жертва и се събират членовете на църковното тяло са храмовете и църквите. Събранието (грц. синаксис) на Христовите последователи обживява литургическото пространство като корпоративна личност. Тъй като принасяният в жертва Христос е в онтологическо единство с Бога Отца и Светия Дух, помещението за богослужение често се нарича “Божи дом”, въпреки че Бог не може да бъде ограничен дори от небесата. Чрез екстериора и интериора на храмовете Църквата свидетелства за себе си. Тя е богочовешки организъм и нейното свидетелство носи всички достойнства и недостатъци на човешката общност. В своя план християнските храмове отобразяват и йерархическото устройство на космоса. Тяхната архитектура е вкоренена в неоплатоническите представи за божествения първообраз и неговото земно отражение, за Църквата като видим носител на невидимата действителност на Небесния Йерусалим.

Тъй като християнството произлиза от юдейството, между структурата на късноантичните синагоги и раннохристиянските църкви има непосредствена връзка [Oesterley 1925; Dugmore 1964; Beckwith 1987; Burtchaell 2004; Olsson, B. and M. Zetterholm, 2004]. През епохата на Христос евреите имат единствен храм в Йерусалим, където се принасят животински жертви. Синагогите заместват и допълват храма. Те са сакрални здания, в които се чете, тълкува и преподава Старият Завет, но се извършват и различни обреди. В типичната синагога се откриват три пространствени центъра, около които се концентрира литургическият живот [Levine 2005].
В средата се намира “Мойсеевото седалище”, споменато от Христос в Неговата филипика срещу фарисеите (Мат. 23:2). То представлява церемониален учителски трон, който символизира “керигмата” на Мойсеевото учение през вековете.
С този “престол” е свързан вторият център – ковчегът на Завета [Born 1968:1007-1009]. Преди вавилонския плен на евреите единственият ковчег на Завета се намира в йерусалимския храм и на покрива му са поставени два херувима. При строежа на втория храм той не е възстановен. Помещението, наричано Светая Светих, остава празно, въпреки че се смята като място на особено присъствие на Бога. Ковчегът в синагогите напомня за първоначалния ковчег на Завета. Всяка година неговият покрив се поръсва с жертвена кръв в знак на примирение между Бога и хората. В синагогалният ковчег на Завета се пази свитъкът на Тората (Закона). Светая Светих в храма е отделена със завеса, пред която гори седмосвещник (менора), затова ковчегът във всяка синагога също има завеса. Молитвите в синагогите се отправят в посока на ковчега, който на свой ред насочва към Йерусалим [Kee, Cohick 1999].
Третият център се нарича бима (вема) – възвишение сред залата, от което се чете Свещеното Писание [Taft 1968:326-359]. Когато строителството на синагогите започва да възприема базиликалната форма, те се ориентират така, че ковчегът се намира в абсидата. Тя е насочена към Йерусалим и е визуален контрапункт на входа.
Древните сирийски църкви като тази в Дура Европос всъщност представляват еврейски синагоги, преоформени като християнски молитвени домове. От подиума (вима) продължава да се чете Библията. Мойсеевото седалище се превръща в епископска катедра (трон) [Altripp, 2000: 377-425]. Но църквите вече не са ориентирани към Йерусалим, а към изток, защото оттам се очаква второто пришествие на Христос. Пророк Малахия нарича Месията “слънце на правдата” (4:2), а свещеникът Захария, баща на св. Йоан Кръстител, го определя като “Изток свише” (Лук. 1:78). Според 90-то правило на св. Василий Велики (330-379) християнската молитва трябва да се отправя само към изток. В абсидата на източната страна се устроява олтарът. Синагогалният ковчег на Завета се развива в престол, на който се слага служебното Евангелие апракос [Chalkia, 1991]. Следователно съществените елементи на християнската църква са заимствани от юдейската традиция.
По-нататъшната еволюция на литургическото пространство е обусловена от планировката на светската базилика, която е възприета от Църквата след Миланския едикт от 313 г. В средата на ІV в. в Рим има над 40 такива църкви. Базиликата има правоъгълна форма и е разделена от редове колони на три или пет дълги наоси (“кораби”), в чиито източни краища са изградени абсиди. До абсидната стена се намира епископската катедра, а от двете й страна са поставени седалища за презвитерите. Пред тях се намира престол и амвон, които заедно образуват т.нар. презвитерий (олтарната част на храма) [Gerstel, 1999]. Пред него има невисок парапет (cancelli), който го отделя от пространството на миряните. Изглежда, че през ІІІ-ІV в. парапетът не е масово явление, защото първият автор, който го споменава е Евсевий Кесарийски (ок. 260-338). В Северна Африка олтарът е разположен по средата на наоса, както посочва блажени Августин Ипонски в началото на V в. Канон 44 на Лаодикийския събор (ок. 363) и канон 69 на Шестия вселенски събор (680-681) забраняват на светски лица да влизат в олтара.
Напречните кораби (трансепти) в християнските базилики имат своя предобраз в частната базилика, открита при разкопки в Була Регия (дн. Тунис) и датираща от първата половина на ІV в. Нейната приемна представлява дълго правоъгълно помещение, което е фланкирано от странични и отворени към него стаи. Кръстосването на двете оси е подчертано от колони. Клаузер предполага, че трансептите в християнските базилики се налагат поради нуждата от място за жертвените приношения на вярващите [Klauser 1935:179-186; Krautheimer 1957:283-290; Lheure 2007]. В своята проповед по случай освещаването на църквата в Тир (Палестина) през 314-315 г. Евсевий Кесарийски първи разкрива символиката на християнската базилика, която съответства на йерархическото членение на вярващите и подражава на Соломоновия храм [Eusebius X,4; Mobius 1981:3-19].
През ІV в. преследваната дотогава Църква става господстваща. Този преход се отразява и в храмовия интериор. Катедрата на епископа се премества до стената на абсидата, което свидетелства за основни промени на стойностите. Клирът се отделя от народа, а литургията възприема особеностите на държавния церемониал, присъщ на светските базилики. От друга страна престолът, ограден с ниска ограда и покрит с балдахин (киворий), се премества по-близо до центъра на храма. Благодарение на това християните се доближават пространствено до литургическото действие.
Вимата не изчезва напълно, но приема формата на преграда, открита от две страни и намираща се на нивото на пода. Зад нея стоят певците, четците и клириците от по-низш чин. Издигнатите подиуми при тези заграждения служат за четене на откъси от Библията. На Запад олтарът се премества в ограденото помещение на презвитерия по времето на папа Григорий Велики (ок. 540-604). По този начин епископът и клириците се обособяват от миряните. Причината за това обособяване е рязкото намаляване на хората, които се причастяват и фактическото превземане на големите базилики от монашеските общности. Римокатолическото богослужение от публично става получастно дело.
Удължаването на трансептите превръща базиликите в кръстокуполни църкви, които са най-често срещаният архитектурен тип във Византия. Пиететът към олтара води до засилената употреба на завеси и увеличаването на височината на олтарните прегради. Постепенно се те се заменят с колони, върху които е поставен архитрав, между колоните се окачват завеси или икони, а постаментът се облицова с мраморни декорирани плочи [Досева 2002:9-18]. Подобен образец има в църквата на Торчело до Венеция от ХІ-ХІІ в. Съвременният висок дървен иконостас с царски двери и няколко реда икони (царски, апостолски, пророчески, празнични и пр.) е сравнително късно явление от ХVІ в., наложено в православните църкви и особено в Русия. Той има три врати – царски в центъра, през които могат да влизат само духовниците и владетелите, и дяконски от север и юг [Walter 1970-1971:251-267; Лидов 2000]. Някои руски иконостаси от ХVІІІ-ХІХ в. са дори керамични. Зидани иконостаси се правят рядко на Изток. В България те се срещат в с. Добърско (Разложко), Влашко село (Врачанско) и др. Дохалкидонските (монофизитски) и западните църкви нямат иконостаси.
Извисяването и разширяването на иконостасите, които изцяло скриват олтара, през късното Средновековие неизбежно води до компенсаторен комплекс. Появяват се проскинитарии – резбовани или не дървени поставки за големи и малки икони, които са долепени до колони или по-рядко до стените в наоса на храма. Под влиянието на исляма в православните църкви, които са част от Османската империя, се обособява женско отделение в притвора или на балкона. Често то е прикрито с дървена решетка, която имитира тази в харемите. През Възраждането и след Освобождението започва разкрепостяване на жените, които навлизат в същинския храм, но остават символично разделени от мъжете – жените вляво, а мъжете вдясно. В много православни църкви и до днес мъжете вземат причастие или нафора преди жените, въпреки че по принцип са малцинство.
Разширяването на площта на абсидата и оформянето на няколко абсиди води до създаването на допълнителни помещения (пастофории). Във Византийската църква те са главно два вида. Единият е жертвеникът (протезис) на север от олтарната абсида, на който се извършва проскомидията (подготовката на даровете за Евхаристията) и се пазят утварите. Първоначално протезисът е маса, а по-късно става ниша [Altripp, 1988]. Южно от абсидата се оформя дякониконът, чиято функция съответства на западната сакристия (ризница) [Descoeudres 1983]. Започва да се усложнява и структурата на храма. Добавят се открити или закрити притвори (нартекси), в които стоят оглашените, готвещи се за кръщение, и се извършват някои служби. Умножават се и други периферни помещения като баптистерии, гробници, костници, камбанарии и др.

Северно от Алпите през епохата на Каролингската династия се утвърждава вариант на църковно здание, който продължава линията на римските базилики [McClendon 2005]. Олтарът обикновено се изгражда над гробници на светци или мощи. Абсидата се увеличава значително и се превръща в “хор”. Нейният под се повдига значително, за да може през отвор да се слезе в криптата с гроб или мощи на светец. Тъй като западът носи отрицателна конотация като страна на мрака и дявола, западните части на храма се строят като крепост с кули. Там се поставя ложа за императора, където той се намира по време на богослужението. Друга новост е поставянето на множество олтари – в хора, криптата, трансептите, страничните кораби, над гробовете или мощите на светци (мъченици). Хойслинг смята, че тази тенденция се дължи на въвеждането на частни римокатолически литургии (меси) и отразява изобилието от светини в Рим [Häußling 1973]. Някои църкви на Велики Преслав от ІХ-Х в. притежават източна и западна абсида – особеност, която издава несъмнено западно (франкско) влияние и означава симфонията между гражданската и религиозната власт [Смядовски 1976:33-47]. При Отонската династия се подчертава помещението, в което се намира владетелят, но след като папите спечелват борбата с германските императори против инвеститурата (ХІ-ХІІ в.), тази особеност загубва значението си.

На границата между първото и второто хилядолетие от християнската ера олтарът променя външния си облик. На престола започват да се поставят свещи и кръстове. Отначало в криптите, а по-късно в олтарите на църквите се изваждат саркофазите с мощи на светци, които преди това са скрити. С намалена форма като мощехранителници (реликварии) те стават неизменна принадлежност на престола. Когато са направени във формата на храмчета, те се наричат “сиони” или “йерусалимии” [Braun 1932]. В православните църкви зад престола се издига голямо дървенo Разпятие, което се изнася в наоса през Страстната седмица. Също там се намират рипидите, които днес рядко се използват в патриаршески служби или шествия и отдавна са загубили функциите си на средства за отгонване на насекоми. На Изток се налага антиминсът, който първоначално служи като заместител на стационарния олтар и се изготвя от метал, дърво или мрамор. Първите сведения за него датират от VІІІ в. През късното Средновековие антиминсът представлява правоъгълно парче плат, в който са зашити мощи и на който е изобразена сцената Погребение Христово. Забранено е да се служи литургия без антиминс на престола, въпреки че техните функции се дублират [Гошев 1925].
На Запад не само литургията, но и всекидневното богослужение става привилегия за клириците. От ХІІ в. в много църкви се появява т.нар. лекторий – издигната площадка между купола и главния кораб, където се чете Свещеното Писание и се изнасят проповедите. Постепенно се прекратяват шествията със св. Дарове, причастяването на вярващите става по-скоро изключение от правилото, а текстовете на службите стават неразбираеми поради използването на мъртвия латински език. Това води до отчуждаването на миряните от църквата, които нерядко образуват братства или влизат в различни секти.

През ХІІІ в. са основани монашеските ордени на францисканците и доминиканците. Тяхното основно призвание е проповедта. Катедрите, от които произнасят своите хомилии, се наричат на немски Kanzel, което доказва, че древнохристиянският амвон някога е включен в олтарната преграда (cancelli). Постепенно катедрите се отделят от олтара, което е знак за постепенното преодоляване на средновековния светоглед [Bourdua2004; Cook 2005].
Първото, което прави впечатление на влизащия в една западна църква са пейките, които заемат огромна част от интериора. В раннохристиянските църкви вярващите стоят или сядат на земята. До най-ново време тази практика е спазена в Православната църква, но днес в много наши храмове са поставени “тронове” около стените или подвижни столове. Най-старите пейки в Европа се намират в църквата на град Зоост, Северен Рейн-Вестфалия, от началото на ХV в. Първото сведение за пейки в Англия датира от 1454 г. и се отнася за църквата в Суофхем до Норуич. Повечето пейки са дълги и предназначени за общо ползване, но някои са частни, с квадратна форма и парапет, който дори има врата. В много храмове и до днес се плаща определен годишен наем за пейките. Появата им в храмовете може да се обясни с желанието на църковната йерархия да бъде контролирано и ограничено свободното поведение на вярващите след ексцесите на Черната чума (1347 и сл.) [Heales 1872].
.jpg)
Църквите, строени по времето на Ренесанса, вече не са устремени към небето, а продължават античните строителни форми. Базиликата и кръстокуполната църква връщат позициите си. Скулптурата, живописта, орнаментиката се включват в архитектурата и се подчиняват на нея. Тридентският събор (1545-1563), който мотивира идеологията на Контрареформацията, не провежда литургическа реформа и не демонстрира нов подход към литургическото пространство. Проблемните явления със съмнително качество не само не са отстранени, но дори са утвърдени. В интериорите се налага трескавият, екзалтиран, пищен стил на барока. В съответствие с абсолютистките тенденции на времето църквите са превръщат в разкошни тронни зали на небесния Цар, който присъства в хостията. Всички перспективи на храма фокусират в дарохранителницата, която представлява позлатен стъклен или кристален съд, предназначен да бъде показван и съзерцаван. Затова той се казва monstrance. От полезрението почти напълно изпада престолът, на който се извършва евхаристийната жертва. Задпрестолните художествени табла придобиват огромни размери. Богослужението се превръща в блестящ и завладяващ театрален спектакъл, чийто майстори са йезуитите. Рязко се увеличават литаниите, процесиите и поклонничествата, които се провеждат извън храмовете [Levy 2004].
През втората половина на ХVІІІ и целия ХІХ в. настъпва връщане към класицизма и историзма. Архитектите възприемат, но и изопачават средновековната идея и структура на църковната сграда. През Средновековието църквата е общонародно пространство не само за молитва, но и за осъществяване на срещи, водене на преговори, издаване на документи и присъди. В ново време тези функции на храма се поемат от специализирани светски пространства и той изпада до състоянието на “религиозен остров”, почти напълно откъснат от обществения живот.

Публикувано в: Интериорът във фолклора, литературата, изкуството/културата. Отг. ред. Д. Чавдарова. Шумен, 2007, 207-216.
Библиография
Гошев 1925: Ив. Гошев. Антиминсът. Литургическо и църковно-археологическо изследване. С.
Досева 2002: И. Досева. Ранновизантийските олтарни прегради в Тракия и Дакия. – Проблеми на изкуството, № 3.
Лидов, 2000: А. М. Лидов (ред.-сост.). Иконостас. Происхождение-развитие-символика. М.
Смядовски 1976: Т. Смядовски. О происхождении преславских ниш. – Археология, № 4.
Панофски 2004: Е. Панофски. Готическата архитектура и схоластиката. С.
Altripp, 1998: M. Altripp. Die Prothesis und ihre Bildausstanttung in Byzanz unter besonderer
Beruchsichtigung der Denkmaler Griechenlands. Frankfurt.
Altripp, 2000: M. Altripp. Beobachtungen zu Synthronoi und Kathedren in byzantinischen Kirchen
Griechenlands. – Bulletin de correspondance hellenique, 124.
Beckwith 1987: R. T. Beckwith.Daily and Weekly Worship: from Jewish to Christian. London.
Born 1968: A. van den Born.Lade. – In: Bibel-Lexikon. Hg. von H. Haag. 2. Aufl. Einsiedeln-Zürich-Köln.
Bourdua 2004: L. Bourdua. The Franciscans and Art Patronage in Late Medieval Italy. London.
Braun 1932: J. Braun.Der christliche Altar in seiner geschichtlichen Entwicklung. Bde. 1-2. München.
Brett 2005: D. Brett. The Plain Style: Protestant Theology in the History of Design. Cambridge.
Bugnini 1990: A. Bugnini. The Reform of the Liturgy (1948-1975). Collegeville, MN.
Burtchaell 2004: J. T. Burtchaell.From Synagogue to Church: Public Services and Offices in the Earliest Christian Communities. Cambridge.
Chalkia, 1991: E. Chalkia. Le mense paleocrestiane: tipologia e funzioni delle mense secondari nel culto paleocristiano. Vatican City.
Clement Alex. Strom. VII.5. – http://www.ccel.org/fathers2/ANF-02/anf02-65.htm#P7418_2241542.
Cook 2005: W. R. Cook (ed.). The Art of the Franciscan Order in Italy. Leiden (The Medieval Franciscans, 1).
Descoeudres 1983: G. Descoeudres. Die Pastophorien im syro-byzantinischen Osten. Wiesbaden.
Dugmore 1964: C. W. Dugmore.Influence of the Synagogue upon the Divine Office. London.
Eusebius. Hist. eccles., X,4. – Church History by Eusebius. – http://www.newadvent.org/fathers/250110.htm.
Freely, Çakmak 2004: J. Freely, A. S. Çakmak. Byzantine Monuments of Istanbul. Cambridge.
Gerkan 1934: A. v. Gerkan. Die frühchristliche Kirchenanlage von Dura. – Römische Quartalschrift, 42.
Gerstel, 1999: S. Gerstel. Beholding the Sacred Mysteries: Programs of the Byzantine Sanctuary. Seattle.
Givens 2005: J. A. Givens. Observation and Image-Making in Gothic Art. Cambridge.
Häußling 1973: A. A. Häußling. Mönchskonvent und Eucharistiefeier. Münster (Liturgiegeschichtliche Quellen und Forschungen, 58).
Heales 1872: A. Heales. History and Law of Church Seats or Pews. T. 1-2. London.
Kee, Cohick 1999: H. C. Kee, L. H. Cohick. Evolution of the Synagogue: Problems and Progress. New York.
Kieckhefer 2004: R. Kieckhefer. Theology in Stone: Church Architecture From Byzantium to Berkeley. Oxford.
Klauser 1935: Th. Klauser. Die konstantinischen Altäre in der Lateranbasilika. – Römische Quartalschrift, 43.
Kraeling 1967: C. H. Kraeling.The Christian Building. – In: C. B. Welles. The Excavations at Dura-Europos. Final Report VIII. Part II. New Haven.
Krautheimer 1957: R. Krautheimer. Il transetto nella basilica paleocristiana. – In: Atti del V congresso dell’ archeologia (Vaticano, 1954). Roma.
Levine 2005: L. I. Levine.The Ancient Synagogue: The First Thousand Years. 2nd ed. New Haven (CT).
Levy 2004: E. A. Levy. Propaganda and the Jesuit Baroque. Berkeley.
Lheure 2007: M. Lheure. Le transept de la Rome antique à Vatican II. Architecture et liturgie. Paris.
McClendon 2005: C.McClendon. The Origins of Medieval Architecture: Building in Europe, A.D. 600-900. New Haven (CT).
Meates 1955: G. W. Meates. Lullingstone Roman Villa. London.
Minucius Felix: Minucius Felix. Octavius, XXXII. – http://www.ccel.org/fathers2/ANF-04/anf04-34.htm#P5728_915830.
Mobius 1981: F. Mobius. Die fruhmittelalterliche Basilika. Zur Sociologie und Symbolik eines architektonischen Typs. – Kritsche Berichte, № 2.
Oesterley 1925: W. O. Oesterley. The Jewish Background of the Christian Liturgy. London.
Olsson, B. and M. Zetterholm 2004: Olsson, B. and M. Zetterholm (eds): The Ancient Synagogue from Its Origins until 200 C.E. Stockholm.
Pantle 2005: U. Pantle. Leitbild Reduktion. Beiträge zum Kirchenbau in Deutschand von 1945 bis 1950. Regensburg (Studien zu Kirche und Kunst, 4).
Scott 2003: R. A. Scott. The Gothic Enterprise: A Guide to Understanding the Medieval Cathedral. Berkeley.
Taft 1968: R. F. Taft. Some Notes on the Bema in East and West Syrian Tradition. – Orientalia Christiana Periodica, 34.
Walter 1970-1971: J. Walter. The Origins of the Iconostasis. – Eastern Churches Quarterly, № 3.
Следвайте ни