Първа неделя на Великия пост – Православна
На редица съвременни хора се струва, че иконопочитанието е само частен и маловажен аспект на православното богословие. Те недоумяват защо като триумф на Православието се отбелязва именно победата над иконоборската ерес, а не над някоя друга.
Първата неделя на Великия пост се празнува като Тържество на Православието. Исторически този празник е свързан с окончателната победа над ереста на иконоборството, което в продължение на почти 120 години (726-843 г.) разтърсва православния свят. Седмият вселенски събор през 787 г. осъжда иконоборството, но не го побеждава, защото то продължава няколко десетилетия след него и взема много жертви.
На редица съвременни хора се струва, че иконопочитанието е само частен и маловажен аспект на православното богословие. Те недоумяват защо като триумф на Православието се отбелязва именно победата над иконоборската ерес, а не над някоя друга.
Иконоборците в древност и сега твърдят, че Бог не може да бъде изобразен. А православните отци, които защитават преданието на Църквата, поставят почитанието на иконите в най-тясна връзка с самите основи на християнството. Действително Бог е непознаваем, неизразим и неизобразим. Но в лицето на Христос Той благоволява да се роди като човек. Бог, Който е невидим, става видим чрез приемането на човешката природа. "Словото стана плът" – пише св. Йоан в началото на своето Евангелие. Боговъплъщението прави възможна иконата. Човек може да бъде православен, без да има икони. Но човек не може да бъде православен, ако отхвърля иконите. Този, който не допуска възможността да има икони, отрича християнското свидетелство за Бога, Който стана човек заради нашето спасение. Дори без да съзнават, иконоборците възпроизвеждат докетизма на древните гностически еретици. Докетизъм е отричането на въплъщението на божествения Логос и твърдението, че тялото на Христос било фантомно и привидно. Това богохулство посяга на основните устои на нашата вяра и лишава падналото човешко естество от спасението, което то получава чрез своето приобщаване към божествената природа. Затова не е случайно, че денят на тържеството на иконопочитанието е празник на цялото Православие. Самият факт, че протестантството и до известна степен римокатоличеството избягват иконите, показва до каква степен те са се отчуждили от свещеното църковно предание.
Не е случайно, че първата неделя на Великия пост е наречена Неделя Православна. Днешният ден увенчава седмица на постоянни богослужения, на засилена молитва, на духовно бодърстване. Гръцката дума "ортодоксиа" означава и "правилно славословие", и "правилно учение". Славословието според учението на светите отци е висша степен на молитвата, защото разкрива чистата и безкористна радост на душата от съзерцанието на Господа.
Православието е невъзможно без правоверие. Историята на Църквата показва, че там, където се нарушава правата вяра, започва да се влошава и накрая се проваля духовният живот. В зависимост от това, как хората мислят за Бога, те създават своите представи за спасението, за отношенията между Бога и човека. Затова в догматическите спорове от миналото не става въпрос за абстрактни формулировки или за субективна истинност. В тях се изразява правилното разбиране на същността на отношенията между Бога и човека и в крайна сметка правилното разбиране на същността на самия човек. Затова ап. Павел, който с духа си достига третото небе и чува откровения, недостъпни за простосмъртните, пише във второто си послание до Тимотей: “Аз зная в Кого съм повярвал” (1:12).
Въпреки безбройните ереси, от ІV до ХХ век на християнската ера православието за милиони хора е вяра, която се приема с майчиното мляко, изучава се в училищата, укрепва в общите молитви и обреди, обновява се с постоянното посещение на църкви и манастири. За зло или добро днес ние се намираме в коренно различна ситуация. Живеем в глобализиран и секуларизиран свят, който не само не иска да знае за православната вяра, но нагло и пренебрежително я отхвърля. Безброй лъжеучители и медии ни предлагат да я преосмислим и разводним така, че да не остане нищо от нея.
Едни заявяват, че православието представлява национална идеология, свързана с омраза и агресия към другите народи. То може да ни е запазило пет века от ужасните турци и гърци, но днес вече не играело никаква роля. Напротив, православието е живот във Бога и за Бога, което означава, че няма нищо общо с държавата или нацията като временни идеологеми.
Други се кълнат, че православието е само „културно наследство”, естетическа форма от миналото, красиви сгради, икони и стенописи. Такива хора даже имат икони по стените на апартаментите си и се хвалят с тях пред гостите си, но никога не използват иконите за съзерцание и молитва. Православието обаче не е сбор от тухли или бои, подредени по човешкия вкус, а придобиване и запазване на Светия Дух.
Трети са модернисти и разсъждават в относителни категории. За тях православието е едно от многото исторически прояви на християнството, която рано или късно ще бъде преодоляна, за да се образува някаква световна суперцърква, мъглява Una Sancta, която ще погълне и смеси всички деноминации. Но Христовата Църква не се гради върху минимума на вярата, а върху максимума на откровението. В своя исторически път християнството не се опира на духовно слабите и невежите, а на духовно богатите и мъдрите.
Четвърти не са дори масони и отиват още по-далеч. За тях Христос е само „просветлен учител” и „вещ водач” като Кришна, Буда и Конфуций. Това е голяма заблуда. Всеки, който чете непредубедено Евангелията и познава църковната история, се убеждава, че Иисус не е обикновен учител или пророк, а Син Божи. Той спасява не със сладки приказки, с безкрайно дърдорене като Дънов или Толев, а със Своето разпятие и възкресение. Всеки, който учи за спасение без кръста и без възкресението, не идва от Бога, а от дявола.
Отделна категория, която е по-свързана с психиатрията, отколкото с религията, са хората, които ни уверяват, че според техните „видения” (чети: бълнувания) Христос бил ту екстрасенс и контактьор, ту извънземен от планетата Х, ту аватара на някоя измислено индийско божество. Трябва да се противопоставяме на подобно безумие с ясното свидетелство, че Христос е Творец и Господ на вселената, който се явява в плът „заради нас и нашето спасение”.
Изобщо не е отминала епохата на лъжеученията. Днес те са по-многобройни, по-агресивни и по-лукави, отколкото във времето на седемте вселенски събора. Но за да успеем да им се противопоставим, трябва да познаваме добре нашата вяра и да умеем да изтъкваме нейната доказана истинност в къщи, на работа, в медиите. Вярата трябва да бъде придружавана от молитвата, която да ни даде силата и убедителността, от която се нуждаем. Нека се молим и за самите нас, за да постигнем духовното изцеление, което търсим през Великия пост.
“ Преди моето страдание аз се заблуждавах: а сега пазя Твоето слово „. Моля се, да сме верни и покорни на Христовата воля, във всичко.Сърдечни поздрави!!!
„Всеки, който чете непредубедено Евангелията и познава църковната история, се убеждава, че Иисус не е обикновен учител или пророк, а Син Божи.“
Тук по моето скромно мнение авторът се е поолял. Няма човек, който да чете непредубедено Евангелията, не заради принадлежността си към тази или онази религиозна доктрина, която би го направила предубеден, а поради простата причина на ГРЕХОВНОСТТА си. Още по-малко пък църковната история би спомогнала за убеждаването в каквото и да е по отношение на вярата, която се крепи на основополагащият принцип заявен лично от Бог:“….НЕ ПЛЪТ И КРЪВ ТИ ОТКРИ ТОВА……“ Личностният (мистичният) елемент изявяващ вярата не е в правопропорционална корелация с четенето, чуването, виждането на Божествени откровения; даже напротив те могат да попречат на чувстването на Бога, на разкритието на тази личностна връзка, без с това да се твърди, че те не са толкова важни, а да се покаже последователността на участие на всеки елемент при възможността за вяра.
Ангел Небесен, не разбирам защо е необходимо да се употребяава език който е неподходящ за един подобен форум.
Коментара Ви има смисъл и няма нужда нито от помощта на „скромността“ на мнението Ви, нито от това автора де се е „поолял.“ Крайния резултат на Вашия коментар е че наместо да предизивика една полезна дискусия той би предизвикал само подобни на началото му язвтителни забележки, т.е. би обезсмислил смисъла си.
Всеки участник в този форум е станал част от него за да си изразява (в известен смисъл съвсем нескромно) личното си мнение. Няма лошо ако човек не е съгласен с някого или ако не разбере нещо. Това което може да направи е да си изрази несъгласието с подходящи за това или без аргументи или да задава допълнителни въпроси за да си изясни позицията на другия. Язвителния тон за нищо не помага.
Във всички случаи това което казвате заслужава да се обсъди.
Един въпрос. Бихте ли коментирали малко повече последната част на коментара Ви:
„даже напротив те могат да попречат на чувстването на Бога, на разкритието на тази личностна връзка, без с това да се твърди, че те не са толкова важни, а да се покаже последователността на участие на всеки елемент при възможността за вяра,”
и особено
„а да се покаже последователността на участие на всеки елемент при възможността за вяра,”
и особено,
„при възможността за вяра”?
Angel nebesen е типичен модерен гностик. Безобиден е като хлебарките, ако не му се обръща внимание.
ЕХ,най после нещо съдържателно,ТУК !
Благодаря на автора за този текст.
Да се надяваме, че отец Павел ще намери време и желание да напише критична статия против православната злоупотреба с иконите. Това което ни предлагат църковните магазини и сергиите с всевъзможни мацаници пред храма „Св. Александър Невски“ не са икони.
В този контекст си заслужава да бъде прочетена критичната статия на отец Николай Озолин, който недвусмислено казва, че освещаването на НЕиконата не я прави икона!
Ето нещо за иконата http://www.obraz.org/
http://pravoslavie.bg/content/view/9476/233/
Otche, na svoi red sam iznenadan da otkria, che statiata Vi e prevod na patriarh Aleksij II
http://www.xxc.ru/orthodox/pastor/torgestvo/
За да напиша тази проповед, аз съм прочел доста други, вкл. и цитираната, от която съм позвал някои идеи за втората част на проповедта. Критици запитали Гьоте защо за „Фауст“ ползвал стар сюжет, а той отговорил: „Все едно да обвинявате един здрав як човек за всички пилета и телета, които я изял през живота си, за да стане такъв“. А когато Гьоте издал „Вилхелм Майстер“ и немските младежи започнали да се самоубиват в подражание на главния герой, той бил засипан от критики. Гьоте отговорил: „Когато човек слуша тези нападки, все едно слуша как песъчинките спорят с морето“.
Всеки ден научавам какъв съм бил; направо да се умили човек от присъдите на живите „икони“ божии.
stoyan, важно е, даже е изключително важно отношението към точно този език изразен точно в този „форум“; то е много показателно във всяко отношение, защото Бог няма да съди думите, а намеренията на думите. В случая се показа надменната реакция на самозваното божие наместничество, в което аз не съм се и съмнявал нито за миг, но все пак искам да си го „припомням“.
Донки, аз това го написах за ваша слава, да блесне в цялата си неизразима светлина божествената Истина и да се подложи на позор, мрачната пустота на еретизма и неговото гнусно до безобразие пустословие. Всичко това е за да се утвърдите в Истината, Ваше богоподобно височество, а на такива като мен и адът им е малък и външната тъмнина тясна и скърцането със зъби прелюдия към същинските страдания. Проявете разбиране към моята скромна персона като към канален инсект и се застъпете за мен лично пред Бог когато Му се представите белким поне намалите вечните ми инфернални заблуждения и намеря поне за миг покой.
Благодаря Ви предварително!
Вечно Ваш, един безобиден инсект.
предупреждаваме ви, че това не е езикът и изразните средства, които се толерират в този форум. Недейте да злоупотребявате с търпението на читателите и администраторите.
„Безобиден е като хлебарките“ – сигурно това е езикът, който се харесва на читателите и администраторите (тук нямам намерение да привеждам други примери).
Андрей (като главатар се обръщам към Вас), нима си мислите, че аз не си давам сметка как с „изразните си средства“ нарушавам вашата празнична идилия и безметежен душевен уют. И тъй като Вие сте философ, така да се каже, и интелектуално стоите на много високо ниво(а в сравнение с мен сте просто на светлинни години напред), няма как да не разберете, че ЧОВЕКЪТ за когото умря на кръста Христос е по-важен от милион празници и нарушено спокойствие, както и от неприлично груб или иронично-саркастичен начин на изразяване. И именно поради това, християнинът за да е наистина такъв, трябва да се отнася с разбиране и с любовна отзивчивост към всички независимо от начина им на изразяване (поне аз така си мисля) за да бъде поне на йота обвързан НАИСТИНА с Христос, а не чрез установените специално за църковния колектив празници, в които той потапя нечистата си съвест и не може да търпи някой да му се МЕШИ в религиозното отдаване, използвайки такъв език.
Почти 18 кинта за някаква си книжка! –
Страховитото в науката: Противните буболечки / Книга с пъзели
Ник Арнолд
Науката с всичките й пълзящи подробности! Коя противна буболечка излапва сестрите си? Защо хлебарките пият от тоалетната ти? Кой лигав червей яде кости? Съдържа пет пъзела с 48 части, свиреп паяк, който можеш да си направиш сам, плюс тематични тестове, забавни занимания и смразяващи кръвта ф
описание купи
17.99 лв.
кой разбира тук се спира, САМО 4лв.
– Гинко билоба в борбата със стареенето, хипертонията, сърдечните болести, Алцхаймер, ДЕМЕНЦИЯТА, ИМПОТЕНТНОСТТА….
Чудото на Гинко Билоба (Ginko biloba)
Автор: под редакцията на д-р Димитър Пашкулев
Издател: Хомо Футурус
Издадена: 2004
Корица: Мекa
Цена: 4.00 лв.
БЛАГОДАРЯ ЗА ТОВА КОЕТО НАПРАВИХТЕ ЗА МЕНЕ.ЩЕ СЕ МОЛЯ НА СЪЗДАТЕЛЯ НИ, ДА ВИ ПРОСТИ ГРЕШКИТЕ.УСПЕХ.
Един прост анализ на написаното от вас и текста предоставен ни от г-н Прокимен показва, че 70% от „вашата” проповед е дословно преведена (преписана) от текста на патр. Алексий ІІ. Вместо да набърквате Гъоте, и да наричате хората хлебарки да бяхте се извинили на читателите тук. Едно е да развиеш нечия идея, да пренапишеш една история, съвсем друго да откраднеш един текст и да го представиш за свой! Предполагам правите разлика? „Идеята и сюжета” на Неделя Православна винаги е бил и ще си остане победата на иконопочитанието, но трудно ще ни убедите, че сте имали точно същите мисли и изречения, които е използвал патриарх Алексий ІІ преди десетина години.
Прав сте за това, че и вие бяхте обиден; обръщам внимание и на Дон Кихот за недопустимостта да обижда другите във форума. Въпреки това съм принуден да отбележа, че вашите коментари обикновено са язвителни, обидни и провокативни. Щом се смятате за християнин и дори за „ангел небесен“ (!), ще е добре да обърнете внимание на това какво всъщност сеете в пространството около вас – любов и доброта или жлъчка и злоба. Поздрави.
Всъщност статията е великолепна, без никакво значение, кой я е писал. Целият този „софистически“ спор няма, ама абсолютно никакъв смисъл. Да не говорим за това, че няма нищо, ама нищо общо с темата. :-)))
Освен това, не забравяйте, че това все пак е православен сайт…
„Трети са модернисти … За тях православието е едно от многото исторически прояви на християнството, която рано или късно ще бъде преодоляна, за да се образува някаква световна суперцърква, мъглява Una Sancta, която ще погълне и смеси всички деноминации.“
Поздравявам автора за смелостта да говори така директно (да изповядва) по толкова наболели теми за ПРАВОСЛАВИЕТО, а не за този, или онзи…
Нека се молим и за самите нас, за да постигнем духовното изцеление, което търсим през Великия пост.