Българските свещеници искат да станат държавни служители
В първия брой на предаването "Вяра и общество" за новата 2011 г. ще се опитаме да разберем защо промените в Националната класификация на професиите и длъжностите пораждат напрежение сред православните свещеници в България. Кой и за какво се чувства ощетен и обиден?
В началото ще излъчим откъс от специалното интервю, което архиепископ Йован (Вранишковски) даде единствено за „Вяра и общество” – часове преди да отпътува за Белград, след като Софийският апелативен съд му разреши да напусне България след 48-дневен домашен арест у нас. От него ще научите за безплодните опити от края на ХХ в. на група млади духовници в Македонската църква да търсят чрез Българската патриаршия разрешаване на въпроса със схизмата на своята йерархия. Незаинтересоваността на българския Синод в крайна сметка ги тласка да създадат Охридска архиепископия, като автономна структура към Сръбската патриаршия, с което предизвикват разкол в Македония…
За край сме ви приготвили един интересен разказ, от който ще научите какво свързва Малко Търново с най-почитаната светиня на Полша – чудотворната икона на Пресвета Богородица от Ченстохова, известна и като Черната мадона.
Тази събота (8 януари) „Вяра и общество” ще се излъчи по БНТ 1 от 10.50 ч., с повторение – в петък (14 януари) от 14.25 ч. По БНТ САТ ще могат да ни гледат само най-ранобудните – сутринта на 10 януари от 4.50 ч.
Може да ни гледате и на електронния адрес на Българската национална телевизия – www.bnt.bg – на страниците на „БНТ Продукции" в раздел „Религия и История".
Копиловци премества Коледа на Ивановден
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2011-01-07&article=353085
Всички византийски историци накуп, безплатно, граби народеее – http://depositfiles.com/en/files/dmdki1wcl
Понятието професия идва от професор, т.е. възможността да се занимаваш с определен вид дейност идва от квалификацията ти, която си придобил в училище и в университета. Свещенството е Божие призвание, иска всеотдайност и себежертва в името на Христовия идеал, духа и истината на учението, подкрепено със слова и житейски примери. В Европа отношението между Държава и Църква е отработено и там властват нормалните за познатата досега човешка цивилизация на оценка според показано знание и положен труд за ползата и доброто на обществото като се търси висша квалификация и непрестанно обучение и трупане на знания и опит. В България действат принципите на мистичната конспирация, няма сериозен текст за отношенията между Държава и Църква с изключение на един ръкопис на акад.Иван Дуйчев, от който преди време излязоха части, но доколкото знам целият не е издаден. Защото расото не е работна престилка, а израз на скръбта на Христовия следовник по отишлия си Учител, чието връщане чакаме с упование.
Девизът на българското освобождение е свобода или смърт. За свободата сме дали жертви през Априлското въстание, руско-турската война, войните за национално обединение и страшната епоха на комунизма. Затова днес има свобода на словото и тази свобода е важна, за да се види в полето на свободна конкуренция на идеи и познание кой кой е и затова ценността в неконспиративни държави е способността да се обосноваваш и да предлагаш логическа система на своя възглед. Ограниченията често пъти идват от факта, че много хора, които не могат да работят и са с ниска квалификация имат изгоди да запушат устата на неудобния и да правят интриги и сплетни за да го злепоставят. Освен това коректността изисква нещо да си направил, по възможност сам и тогава да ти се дава думата. Защото като можеш да четеш, ама истински да четеш, въпросът с богословието става въпрос на бележка от оторизирано лице – по какви линии е оторизирано то си знае, а не боговдъхновеност, която е важната в заниманието с религия.