Архимандрит Викентий: Искайте и ще ви се даде

– Ден или една година е много относително понятие. Така че много или малко, всеки си носи кръста, който му е отреден.
– Служението Ви на Господ съвпадна с драматични изпитания и за Църквата ни, и за държавата ни? На какво устоя Ловчанската епархия през тези 17 лета?
– Да, Светата Църква изпита големи трудности през 90 години на миналия век. Беше разкъсвана и раздирана от всякъде, но "портите адови не можаха да и надделеят", както се казва в Светото Евангелие. Относно нашата епархия имаше големи разногласия, всеки искаше да граби с пълни шепи, това, което не е трупал. Дядо Григорий, беше почти отпаднал, мъчеха се да го преборят всячески, но той отстояваше позицията на Светите канони и задълженията си на митрополит на древния град Ловеч.
– През 90-те години на 20 век атаките срещу БПЦ целяха разединението й, днес враговете й като че ли се опитват да я унизят, саботирайки по всички възможно начини възстановяването на имотите й, а оттам и възможността тя да обгрижва в пълнота миряните си?
– Да, имате право… Държавните институции все още не искат да проумеят, че благодарение на Православната ни Църква, ние днес сме нация и държава, защото Църквата е "стълб и крепило на истината".
– Вие сте енорийски свещеник и председател на църковните настоятелства на църкви в Ловешко. Разполагат ли те с една или друга собственост?
– За съжаление църковните настоятелства, на които аз съм председател, не разполагат с никаква собственост, имам предвид земя, гори и тн. Може би са имали някакви имоти, но, сега за сега, няма никакви документи, които да доказват това.
– Кой бави въвеждането на вероучението в българските училища?
– Хубав въпрос. Кое бави въвеждането на вероучението? Може би самата система на самото министерство и пак ще кажа – държавните институции. В нашия град вероучение се преподава само в едно училище и то на малките ученици. Трудно е да се започне нещо, което е било забранявано през "оня" период. Може би като Мойсея трябва да изминат 40 години, за да се осъзнае нуждата от този духовен глад…
– Какво губят подрастващите поколения от това протакане?
– За това какво те губят, може да се добие ясна представа като се има предвид кои печелят от нормативното и повсеместно въвеждане на вероучение у нас. Тук печеливши са наркобизнесът, проституцията и т.н. А това е така, понеже я няма вярата, която ни е нужна, за да бъдем истински православни християни. Всеки се интересува от Бога и храма, само когато изпита някаква нужда, но това не е добрият християнин. Истинският човек живее с Бога и вярата в Него, той ходи на богослужение, живее с болката на другия, присъства и взима активно участие, според своите сили и възможности в духовния живот на своята енория. И мисли първо за другия, след това за себе си, ето това трябва да е истинският православен човек.
– През пролетта някои митрополии бяха в невъзможност да плащат заплати на духовниците си. Тази криза засегна ли и колко Ловчанската епархия?
– За другите митрополии не мога да говоря, относно нашата, то редовно получаваме своите заплати, но това е благодарение на непрестанния труд и грижи, които се полагат за приобщаването на все повече и повече хора към църквата Христова, защото тя е обществото от вярващи в Него, чрез Когото ние живеем и дишаме.
– Положението днес?
– Трудно е. Държатата отпуска някакви минимални помощи за "козметични" ремонти, а не за цялостен и ние се мъчим по някакъв начин да оцелеем.
– Вие сте добър познавач и на църковния поръдяк, и живот в съседна Гърция. Може ли да говорим за определени допирни точки между двете православни църкви най-вече по отношение на държавата към църквата и обратното?
– Вижте, в съседна Гърция положението е съвсем друго, там всички църковни служители са държавни, т.е., държавата им изплаща заплатите, които са около 1000 евро, осигуровките и т.н, а при нас сме на пълна самоиздръжка, сиреч, това, което ще изкара дадено църковно настоятелтсво, това и ще получи енорийският свещеник за месеца. В Закона за вероизповеданията чл. 21, ал. 3 казва, че "Държавата и общините могат да отстъпват безвъзмездно на религиозните институции и техните местни поделения право на ползване върху държавни и общински имоти, както и да ги подпомагат със субсидии, предвидени в държавния или общинския бюджет," Надали обаче някоя община до сега е давала или ако има, това са единични случай. Ето, виждате за какво говорим… В братска православна Румъния свещениците получават 70 % от своите заплати също от държавата. С една дума и в двете страни държата се грижи да има силна и стабилна Църква, понеже това е от важно значение за найния просперитет и стабилност.
– От 2-3 години насам ловешкият храм "Св. Неделя" е в центъра на вниманието на ред медии с чудотворните си икони. С право или не?
– Председател съм на храма от 01.02.2003 година, когато приех храма в неделен ден и на празници идваха съвсем малко хора, единици, а сега, слава Богу, са десетки. Скоро отмина и храмовият ни празник, имаше вярваши дошли от Плевен, Габрово и дори от Варна. Сами виждаме какво прави вярата на хората и как те сами се приближават и търсят упората в Бога. Храмът е много посещаван от учениците и студентите, на които е помагнала нашата духовна закрилница Света Неделя, ние обаче получаваме всичко от Бога, според вярата си и според какво Му даваме ние самите.
– Вашето благословение към ловчанлии?
– Нека нашите съграждани да имат вяра и упование в Бога и църквата Му, да са по-ревностни и усърдни в молитвите си и да вярват, че всичко "което поискат с молитва и вяра, ще им бъде дадено".
Аз бях преди години секретар и протосингел на Ловчанската митрополия, но тогава в този храм нямаше чудотворни икони. Интересно как са станали такива след идването на о. Викентий.
„С една дума и в двете страни държата се грижи да има силна и стабилна Църква, понеже това е от важно значение за найния просперитет и стабилност.“ Брате как да се съглася с тебе? Ти наистина ли искаш да си държавен чиновник? Или искаш да имаш 1000 евро в месец? Едното няма нищо общо с другото. Желая ти да имаш и 2000 евро на месец, но даже и не си помислям да те виждам държавен чиновник. Ти помниш ли думичките на апостола, че от когото си победен на него си и станал роб. Защо от изказването ти се чувства стремеж към робство, не ти ли стига , че си раб Божии? А поддържането на стъбилна Църква от държавата не е условие за нейната стабилност и просперитет, стабилна икономика и солидна правна система са условията в наше време, защото мога да ти напиша доста примери на държави, в които даже се хули Бога, а те са стабилни и проспериращи.
Отче, Викентие, да ме прощава Господ и ти, но няма да забравя как през минути сменяше подрасниците си в Троянския манастир и дефилираше пред гостите на последния движен от суетата си. За останалите ти наклонности няма да споменавам. Всеки човек носи персонална отговорност за греховете си и не те съдя по никакъв начин, но можеше да стопираш този панегерик, с който започна презентацията ти преди интервюто. Още по- тъжно е ако си подсказал сам за тази „ревност“ и т.н. Да прощава Господ !
Слава Богу сме паметливи все още и си знаем кой колко струва в нашата църква.Почти съм съгласен с пишещите по горе.Най-малкото не е сериозно къма аудиторията да ни се прдставя този човек в нереална светлина.Той си беше повърхностен човек,движещ се по течението и няма никакво право да има някакви претенции към църква и държава.
Толкова ли свършиха стойностните духовници,че ни се представят тука едни….айде да не казвам какви.
О, свещена простота! да си беше стоят в манастира, до полите на дядо Генадий, на топло и на завет. Калугере, ако въобще ти е известно какво означава тази дума, да си чувал за нещо такова като доверие в клира и свещенството на църквата?! Да си чувал, че оверие и уважение се печелят с работа. да си чувал за нещо като мисионерство, обгриждане на бедни и не дотам бедни, но нищи духом християни?! Очевидно, не си. Ясно ли ти е как се финансират институции? Как се гласува бюджет? На базата на какви приходи се финансира свещенството /частично/ в някои страни, като Румъния, Италия, Австрия и др. Очевидно е, че не си. За твоя информация, ако въобще четеш, защото видно е, родееш с чукшите, финансирането в тези страни за църквата става по следния начин: При подаване на данъчните деларации, а и по време на внасянето на самите данъци, данъкоплатецът попълва графа, в която по свой избор определя процент от данъчната си обложеност, която да бъде внесена за дадена кауза – болница, сиропиталище, църква и пр.
На базата на тези отчисления за подобни обществено значими дейности данъкоплатецът получава и своите данъчни облечения. В случая, цитиран от теб неинформиран човече, става дума за частно финансиране, а не за държавно. То е държавно дотолкова, доколкото държавата е преразпределител на дънъчни приходи за обществени дейности.
При такъв начин на финансиране е ясно, че и юридическите, и физическите лица САМИ избират къде да внесат своите пари и кой да ги ползва. И още по-естествено е да получава повече този, към когото има по-голямо обществено доверие.
А ти какво си мислеше, че паричките растат на храста в двора на Троянския манастир?! Е, не растат там. Те са от джоба на всеки един от нас, които работим яко и плащаме своите данъци – нещо, от което БПЦ е освободена, както впочем и от мита и някои такси, но със спестените пари не е започнала да развива дейност за благото на ближния. Е, като имаш предвид тези неща, нали ти става ясно, че институция, която не върши НИЩО ДРУГО извън ветата литургия, освен ТРЕБИ, НЯМА ДОВЕРИЕ, НЕ МОЖЕ ДА ИМА И МАЛЦИНА БИХА ИНВЕСТИРАЛИ СОБСТВЕНИТЕ СИ СРЕДСТВА ЗА ОБЛЕЧЕНА НА БЕЗХАБЕРИЕ, ПАРДОН, НА ПАПКАНЕ И ПИЙВАНЕ, ОТНАПРЕД. Затова и не помисляй за финансиране от държавата, както ти го разбираш. Стигне ли се до такъв тип финансиране, няма да получавате и мисерните субсидии от държавния бюджет, които сега всяка година се приведат за ремонти на храмове от държавния бюджет чрез Дирекцията по вероизповеданията. Впрочем, средства от моите и на други работещи, а не помайващи се български граждани. Лично аз, като християнка, вярваща, практикуваща вярата си, по образование и журналит, и теолог, НЕ БИХ ПОЖЕЛАЛА отчисления от данъците ми да отиват за институция, която не се занимава с нищо друго, освен със себе си.
Предусещам, как някой ще ми напише, че църквата не е от този свят и пр. Да ме прощава този някой, но по-добре да не лукавства, пишейк подобни неща. Разумните знаят за какво говоря.
Но думата ми е към калугера Викентий. Като имаш предвид начина на финансиране, който ти описах, и ако имаш остатък от почтеност, е добре да преосмислиш позицията си за гореупоменатото финансиране. Не е в стила ми да говоря фамилиарно, но преднамерено не употребявам любезната форма на 2 л. мн.ч., тя е за личности. В случая с викентий,по всичко личи, иде реч за тривиална логорея.
Към останалите братя и сестри, честит утрешен празник, денят на в.прор.Илия.
Ле-ле, така се развълнувах, докато пишех коментара си за Викентий, че съм пропуснала тук и там буквички :-))) За което моля за извинение.
Още веднъж , хубав урешен празник!
Тази достоина фигура в БПЦ е илюстративна за нея. Един свръх достоен архирей: „не ми дават пари и земи, нямам нищо, освен празна глава и ….държеливо подгърбие“
Надминава го само Кибер Колю ПЛОВДИВСКИ.
Хвала на таквиз архирей!
Увлекли сте се някак; не ви вреди на благочестието тая работа?
Прочее, израз като „таквиз архирей“ българската граматика не познава :-). Поздрави.
Илиянче,важното е ‘благочестивия’ какво казва мила,а не какви изразни средства използва.Ти си една интелигентна жена.Не мога да разбера защо по някой път се правиш на разсеяна -приятно.
Поздрави.
Когато в Троянския манастир го попитах,какво е това модно монашеско дефиле,същият ми отговори две неща които първо ме сащисаха и второ ми дадоха един отговор.Първата фраза на „блажения „бе че монасите са лишени от семейни сладости,но за светка на монашеските.Кои са монашеските „сладости“така и не ми стана много ясно.Но вторият отговор бе разбиващ: Обличам се често защото ние висшето монашеско духовенство сме духовни князе“ цитирам дословно.А и същото бе казано пред свидетели.Стана ми страшно,защото в БПЦ висшия духовен състав се мисли за духовни князе,а всъщност са духовно увредени и обездуховени до един.Страшно е когато “ ала бала“ хора ръководят безнаказано една цяла общност……И като христоматиен пример за увреденост на светоусещането,съзнанието,психиката се явява рожденика от Пловдив.Този сладур,който гледа по начин че Кашпировски ряпа да яде.Но това е ! Луди избраха Луд!!!!!!!!!!!! Амин!
за милото обръщение. Не се правя на разсеяна по никакъв начин, просто не вярвам, че църквата важи поговорката „целта оправдава средствата“. И нямам предвид само изразните средства…
Написаното ме дразни именно със съдържанието си – агресивно е и е злобно, и не носи полза на читателите, а още по-малко – на автора си.
Сега, дали харесва или не харесва той (или аз, или вие) пловдивския митрополит – това си е въпрос личен и на съвестта ни. Когато има да се каже някаква ясна и основателна критика – точно аз съм напълно ок с това. Обаче да се използват подобни нарицателни за един митрополит на БПЦ, и то анонимно – позволявам си да кажа, че това са жалки бабаитлъци. И напълно не са за тук.
Пиша банални неща, знам. По-лесно е да се изтрие коментара; но по-добре е просто да се пише нормално. Така човек хем ще каже какво мисли, хем другите ще го прочетат:-)
поздрави.
последните две изречения на faf (който е смогнал да ги напише, докато аз пишех моя коментар:-)) мисля отлично илюстрират проблема, за който говоря.
Илиана,използвам възможноста да ти отговоря,относно жалките бабаитлъци.не се крия зад никаква анонимност,и не крия своята позиция но искам да споделя във форума едно единствено нещо.Явно трябва наистина да спра да чета нещата тук.За голямо мое съжаление всички тук пишат че обичат истината,но никой не би отстоявал истината.говоря за Николай,защото зная не само как стана избора му,но зная как станаха последните няколко избора в т.н.БПЦ.Николай е толкова каноничен като избор от страна на каноничното,църковно-административно и позитивно право,колкото и Инокентий за Софийски митрополит.напълно недействителни избори от страна на устав,канони,църковна позиция.но така е в БПЦ и така ще бъде,защото много от църковниците от ниските нива в Църквата не им стигна достатъчно смелост или жертвеноготовна вяра за да се противопоставят на това статукво което атеизма и атеистичните патриарси( 2ма) създадоха.Защо нямате доблеста да кажете че николайчо не е и няма да бъде онова за което се представя “ истински митрополит“.За това ще излезе тази книга “ БЕСОВЕ НЕ ПО ДОСТОЕВСКИ“ не за да изчисти лъжата,защото тя е толкова напластена в БПЦ че е невъзможно да бъде отстранена,а за да знае православния свят че безаконието още действа.Сбогом
аз ви благодаря за отговора.
Съжалявам, ако мислите, че наричайки пловдивския митрополит „луд“ (или кибер колю, както прави това „благочестивия“) решавате какъвто и да било проблем. За отстояването на истината – ваше право е да съдите; аз мнението си написах по-горе.
Пасивността спрямо проблемите в църквата ми се струва точно толкова опасна, колкото и една такава активност, която води до вътрешно опропастяване и загубване на собствения образ. Не можеш да решиш един проблем, като му противопоставиш друг – какъвто в случая е злобата и агресията… Все един ще остане 🙂 Но вие си знаете най-добре; молбата ми е само да съобразявате това, което пишете тук.
Поздрави..
Илияна,радвам са че ме разбра и то много добре.За което и ти балгодаря.Ти си един много интелигентен човек,който работи за този сайт.Мисля ,че много добре се справяте като цяло.Благодаря ви че ви има.
Поздрави.
ма то само смешки на тоя сайт. „духовен князе“ ,аз т.нар „Кибер Кольо“ го знаех „Хипер Кольо“, но нищо – кибернетичният вариант повече ми харесва. 🙂
илиана, чини ми се, бориш се против агресията на някои форумци. трябва да я приемеш за нещо нормално в една ненормална Православна Църква. много се радвам, когато видя искрени мнения на искрени хора, които не крият недоволството си от статуквото. ако бях главен прокурор всичките ( без дядо Иларион ) щях да ги поставя на съдебната скамейка за икономически престъпления.
може ли едно венчание да е 80 лв.???
отговорете ми и бъдете искрени.
Хубаво е да се говори истината без страх. Опасност да попаднеш под ударите на някого винаги има, особенно ако си редови свещеник, сам, и говориш срещу нередности в Църквата. За да се чуе гласът на негодуващите в БПЦ срещу безчувствието на „кадърни“ духовници и „благочестивите“ им дела ,е нужен съюз, обединение, форум на непримиримите, срещу лицемерието в църквата, но не изразено в неконтролируема емоция, а в ясна и последователна позиция и непреклонност срещу лъжливостта. Това с революция и разкол не става. Това само може да ощети още повече БПЦ, както веднъж вече стана, в годините от близкото минало.
Относно горното интервю и интервюирания ще кажа, че са ясен показател, че в българия отдавна няма монашество, или всъщност има, но малцината истински монаси. Тях нито ще ги видите, нито чуете по медийте, поради скромния им дух. Тях ги търсете в манастирите, и то не във всички. Нямам предвид чедата на старостилците о.Касиян и о.Евгений.
Приканям, онези наши духовници, които знаят ясно какво са, да си стоят затворени тихо във „вътрешната си стая“, а не да парадират, и то с какво?….