Явор Дачков: Българската църква е пълна катастрофа
monitor.bg
– Г-н Дачков, защо според Вас се стигна до противоречията относно въвеждането на обучение по религия в училищата?
– Причината е, че както при всичко в България, така и по този въпрос не беше проведена разяснителна кампания. От Светия синод внезапно удариха по масата и казаха становището си.
Освен това недоумявам защо темата беше повдигната толкова бурно и агресивно, след като е на дневен ред още от средата на 90-те години. Според мен основният проблем се състои най-вече в това, че всички бягат от отговорност. Светият синод бяга от отговорността да разпространява Словото Божие, както пише в Евангелието. Нормално е във всяка църква да има енорийски живот и освен богослужение да се извършват и други дейности, една от които е разясняване на вярата на хората. Това обаче църквата не го прави. Дори когато има по-будни свещеници и те се грижат за енорията си, биват махани от нея, за да не закипи истински духовен живот. Това е скандално. От друга страна, гласовете против въвеждане на вероучение пък изпадат много често в крайността на възгледите от комунистическо време. Това е много дразнещо. А думата религия не е мръсна. Думата християнство – също. Все пак дължим живота си на Бога и искаме или не тези гласове ще трябва да се съобразят с християнската история и традиции. Това е причината да не се стига до смислен разговор. Трябва да се изясни по какъв начин може да се преподава този предмет и как да се запознаят децата с духовното богатство на християнството. Но религията не може да се въведе в училище като конфесионален предмет, защото има редица аргументи за това. Причината е, че някои хора може да поискат да има задължително обучение и по всички останали вероизповедания. Съответно много семейства ще се възпротивят на това. Трябва да е ясно обаче, че обучението по религия не може да стане така, както си го представя Светият синод. Начинът, по който искат да се преподава този предмет, е демодиран и не отговаря адекватно на съвременния език. Никъде в Библията не се споменава, че Христовото Евангелие трябва да се преподава по неразбираем начин. Напротив. Още апостолите са казали, че трябва да се говори ясно на хората, а не сложно и неразбираемо. В този смисъл изискването към църквата за яснота и комуникативност е зададено още в самото Евангелие.
– Под каква форма обаче трябва да се преподава религия в българското училище?
– В България под никаква форма.
– Според Вас на този етап не може да се въведе такова обучение, така ли?
– Да, песимист съм. Идеята да се учат будизъм и други религии, също не е адекватна. Как едно дете в 5-и клас ще разбере за какво става въпрос. Може би само най-общите понятия за монотеистичните религии биха могли да се преподават, да речем, в часовете по история на културата. По-рано бях привърженик на идеята за задължително изучаване на вероучение в училище. Но разбрах, че мястото на религията е първо в семейството и църквата и докато тя не зазвучи автентично от устата на самите свещеници, няма как да бъде предадена навън. След като тя вътре в църквата звучи фалшиво и има проблеми с автентичността при самите духовни пастири, много трудно може да пробие в училищата и да стане общовалиден предмет. А мисленето, че децата ни ще станат едва ли не по-морални като се въведе такъв предмет в училище, е направо смехотворно. Това е наивно и глупаво и трябва да е извън всякакво обсъждане.
– Не мислите ли, че стана объркване в обществото за понятията религиозно обучение и обучение по религия. Някои от родителите се изплашиха, други заявиха, че няма нужда от отделен предмет по религия.
– Това е въпрос на гледна точка и родителите не са тези, които ще определят учебните програми. Това трябва да го реши Министерството на образованието, което пък е добре да почерпи опит от други страни. Но позициите, които се предлагат, не са приемливи. Говоря за крайната позиция на Светия синод и другата, релативистката, според която трябва да се въведе предмет по религия, в който ще се учат неща, непредставляващи интерес за деца в 5-6 клас. Това е въпрос на дълга дискусия и на традиции. А в България няма никакви традиции. Въпреки че се учеше вероучение преди 9 септември, комунизмът и атеизмът бяха насадени много бързо у нас.
– Мислите ли, че можем да говорим наистина за разделение на децата по религиозен принцип, както твърди проф. Георги Бакалов?
– Не знам той откъде има такива наблюдения. Аз не мисля така. По-скоро подобно разделение ще се създаде изкуствено, когато в някое училище се учи православно вероучение, а родителите не искат детето им да изучава такъв предмет. По този начин се получава разделението. По-скоро е опасно другото – липсата на религиозен усет, на интерес към религиозността. А разделението е в много малки общности и групи.
– Липсата на интерес не се ли забелязва в цялото общество?
– Да. Вината за това носят първо родителите и учителите. Не може да изучаваш Достоевски и да не знаеш нищо за православната религия. Това е абсурдно и е част от проблема на общото хуманитарно образование. Защото непознавайки религията, децата не могат да изучават пълноценно нито един хуманитарен предмет. Но е абсурдно свещеник в училище да преподава Словото Божие. Реалността е съвсем различна и ако вървим срещу нея, означава да вървим срещу разума.
– Не стигаме ли отново до проблема с четенето? Българинът май се докосва все по-малко до книгите.
– Има такъв проблем и това е въпрос на общата липса на религиозност у българите. На липсата на по-дълбока вяра. Светият синод и Българската православна църква се държат по-скоро като бюрократична система от миналия век, от времето на комунистическа България. Книгите не могат да бъдат винаги пример. От друга страна, цялата съвременна култура е култура върху естетиката на злото. Затова ще бъде несправедливо децата да не знаят и другата страна на медала, че има и спасение от пошлостта. Според мен разговорът за обучението по религия е важен. Но начинът, по който се провежда в България, го прави абсолютно безсмислен. И това идва от дефицит на вяра и здрав разум от страна на дебатиращите страни. Ако Светият синод толкова държеше да има вероучение в училищата, щеше да се погрижи църквите да не остават непреодолимо препятствие пред множеството българи, които по време на прехода искаха да чуят нещо за Словото Божие. Църквата има съвсем друга мисия и тя е спасителна. Така че не може да иска училището да поеме изпълнението на тази задача. Не е съвсем резонно.
– Защо чак сега всички се сетиха да повдигнат тази тема?
– Този разговор се водеше спорадично. Бях студент, когато се заговори за вероучението и от време на време тази тема се възбужда като някакво възпаление. Това е като разговорите за корупцията. Понякога си чешем езиците по проблеми, които не сме решили през годините. Затова и този разговор не прави изключение. Въвеждането на религиозно обучение няма да стане толкова лесно. Няма и смисъл да се избързва, защото има редица други проблеми пред образованието.
– Мислите, че отново дискусията ще стихне, така ли?
– Да, може и да бъркам, но така мисля.
– Но от просветното министерство заявиха, че другата година може да бъде въведен нов предмет "Религия". Ще стигне ли времето за изготвянето на учебници и за намирането на подходящи преподаватели?
– Каквото и да бъде въведено, то няма да е по-различно от това, което се учи сега по лошо написани учебници и с лошо подготвени учители. Това че си завършил Богословския факултет не може да те направи веднага учител. Много учители пък ще бъдат преквалифицирани от други стари идеологически дисциплини. По-добре е да има дебат и да се направи по-радикална реформа. Тогава вече да говорим за религия. Защото на този етап се води безсмислен разговор.
– Заговори се, че през последните години българинът се е върнал в църквата. Това така ли е?
– Има завръщане, но не толкова масово. Енорийският живот започна да се събужда, макар и в съвсем малки форми. Наблюдава се леко събуждане. Фактът, че вече има два сайта за православие и списания доказва това. Оптимист съм в това отношение, но всичко става много бавно и може да продължи десетилетия. Църквата има да върши по-важни работи, а тя, за съжаление, е в много тежка криза и то по най-големите си върхове. Затова дискусията за вероучението е отклоняване на вниманието на обществото от съществените проблеми.
– На какво се дължи тази криза според Вас?
– На това, че повечето хора в църквата бяха назначени от комунистическия режим, без да имат духовни качества. Години наред са служили на Държавна сигурност, на БКП, а не на Христос. И виждате какви са плодовете от това сега. Българската църква е пълна катастрофа. Това не се наблюдава в нито една църква на други страни, преживели комунистически режим. И тук е големият проблем, който трябва да се дискутира. Църквата продължава да мълчи за хората, които бяха избити, да мълчи за това защо остави хората сами през годините на прехода. Защо не им посочи ориентири, а вкара престъпници в настоятелствата на големите си храмове.
„Църквата продължава да мълчи за хората, които бяха избити, да мълчи за това защо остави хората сами през годините на прехода.“ Дори в Русия канонизираха избитите през комунизма за вярата, но в България владиците и дума не дават да се обели!Нашите епископи живеят все още в комунизма, а може би самите те са част от него!
Другарю Дачков, щом БПЦ за Вас е пълна катастрофа, просто не е посещавайте, но не забравяйте, че тя е дадена от БОГ !
И ти и аз сме толкова Църквата, колкото е всеки, който е приел Кръщение, та не е редно да Я коментираме като посетители на изложба. Боледувал съм я твоята болест и още си нося последствията: човек стане ли медиен е високо отговорен, защото всяка негова дума може да е за съблазън.
Явор е прав, но само донякъде. Илюзия е, че поповете ще си оставят рахатлъка и ще хукнат да основават училища и дружества. След като БКП забранява религията в училищата през 1946 г., Синодът издава окръжно за неделни училища, но никой не го изпълнява и никой не санкционира неизпълнението.
.
А БПЦ е катастрофа, защото всички сме фалшиви християни – от горе до долу. Само жонглираме с термини като вяра, дела, покаяние, когато отдавна сме ги изпразнили от съдържание и нищо не спазваме. Липсва канонична дисциплина, липсва православно обществено съзнание, липсва елементарен страх Божий. В крайна сметка всеки сам се спасява.
По вичко излиза, че няма какво и по добре нищо да не се прави – НИЩО. При толкова много проблеми (Св. Синод, епископите, бездействието на църквата, липсата на по дълбока вяра, неприкосновеността на светското обучение, и т.н.) излиза, че нищото е изходът. Не вярвам, че е така.
Но твърдо вярвам, че цялата ни слабост в момента (включително нашата собствена духовна калпавост и многословие) може да се обърне в сила.
Като свещениците и епископите не могат и не знаят, ние къде сме? Защото и без каквото и да е внесено отвън вероучение може да има такова ако хора като нас тръгнат да по училищата и говорят (веднъж на две седмици, например) така както ни се иска – за вяра и живот, за смисъла на човешкото съществуване, за наука и религия, за прогреса и безсмислието, за Бого-Словието и за Словото-Божие. Който иска ще слуша.
Нямаме право да се оплакваме. С Бог лошо няма и винаги има изход различен от нищото. И силата Му в слабост се познава.
Идват ми на ум две неща.
Първото е една мисъл от Павел Евдокимов, който беше казал (цитирам по памет), че като свършат думите на молитвата, единственото което може да ти остане е ти самият да се превърнеш в молитва.
Второто е едно кратко стихче от Борис Христов: Диалог
„Говори дълго
и като видя, че с думи няма да ме победи,
съблече дрехите си и остана гол.“
Не се опитвам да поучавам. Моля се.
Интересно и то искрено изказване на Stoyan. Но в него се сблъскват две съвсем различни и дори антагонистични теми – екстазът като висша степен на мистиката, при която молитвата става излишна, и разголването като висш акт на десакрализация и профанация (по същия начин в миналото нашите прабаби „доят“ луната голи, а днес футболистите си свалят гащите, за да се изгаврят с феновете на трибуните).
и добавям – Защо спиш глупави народе-е-е-е? Не е ли време да излезеш на голям църковно-народен митинг? Не е ли време да се изхвърлят комунистическо-църковните тюмбели?
Много смирено-мъдро глаголи stoyan,
много чувствено прикрива тъгата си искрена!
Респект, добри човече!
+++++++
Уважаеми коментиращи,
простете наглостта ми да поучавам, аз така съм възпитаван,
и така ще отида в огнената геена …
Имам предвид, да съобразяваме КЪДЕ е поместено интервюто.
За светска преса, така се говори.
Няма да крия, че г-н Дачков ми е отколе присърце,
въпреки бездънните пропасти помежду ни.
Но като умен, ярък словесно, страдал, и т.н.,
той си ми звучи абсолютно адекватно на въпросите, които са му задали.
Още нещо.
Не знам колцина от вас биха могли да се закълнат (пази, Боже), че са в перманентна кондиция през всичките 24 часа на денонощието.
Нали се сещаме, че докато мааш крачоли към тоалетната, примерно казано, те пресрещат внезапно с устремни въпроси, и ти, от едната учтивост, ги отговаряш прибързано.
Мир!
И аз приветствам и се присъединявам към мнението на stoyan. На много млади хора от нашето братство съм повтарял същото – да изискват и да настояват пред свещениците, да не ги оставят на мира докато не ги освестят. Да бъдат активни в църквата (не само в храма).
Слава Богу вече има не малко такива будни, умни и дейни млади хора. Някои от тях стават презвитери, а дай Боже някои да станат и митрополити, защото в нашата църква всичко зависи само и единствено от митрополитите (даже и епископите без реална катедра
неволно натиснах неправилен клавиш
(Даже и епископите без катедра са без глас, което пък си е закономерно, защото епископ без катедра е канонически и логически абсурд).
Аз всеки ден се срещам и разговарям с такива млади хора и съм убеден, че те ще възродят църквата ни.
Нищо не може да се очаква от хора като RSA, които във всяка критика виждат злонамереност. А аз виждам най-гибелната злонамереност в безкритичността, бездушието, безсърдечието и безхабирието.
Не е възможно само БПЦ да остане в такова катастрофално състояние. Църквата е съборна и нейният съборен дух не може да не проникне и в нашия синод, колкото и да затварят прозорците и вратите.
Днес следобед БНР
http://www.bnr.bg/HristoBotev/Edition_Culture/
show_Kakvo_se_sluchva/Material/0304kakvo_se_sluchva.htm
съобщи, че пловдивският митрополит Николай бил в Унгария. Какво прави там и защо не участва в ръкоположенията на сляпо и сакато?
интервю, особено в първата част. разговорът не е кривнал в политиката и това му се е отразило добре. голям късмет.
мисля че църковно-народният митинг е истеричен акт, християнче. една от най-противните картини от зараждането на разкола, която си спомням лично, е яка тълпа митингуващи ентусиасти, която в нощта срещу Великден маршируваше по раковска към храма св. Параскева (за несофиянци – после той стана основната „база“ на разколниците) и видиотено вдигаше два пръста, скандирайки „Христос воскресе!“. нещо подобно ли предлагаш? това е пълна трагедия.
който се чувства част от църквата и преживява нейната криза, би трябвало първо да е готов сам да извърви пътя към промяната; и така да участва в образуването на един общ път. а не – като скандира неща, които не разбира, на някой площад. да не имитираме най-противните политически сценарии!
може да се започне с това – да се решават проблемите в църквата по църковен начин. това никой не смее да направи. защото то значи да поемеш отговорност, нали? да говориш ако трябва всеки ден с енорийския си свещеник, да изискваш от него, да работиш заедно с другите хора от енорията, да пишеш писма до синода или пък статии, или пък книги – и така да търсиш осмисляне на ситуацията – и за теб и за другите. и да се молиш за решение, както пише стоян. но честно.
но не правим това, нали? защото да се смесиш с тълпата винаги е по-лесно. и да се надяваш на какво? на чудо?ангелските чинове или някакъв „синод на болшевиките“ да оправят нещата?
Когато в началото се обяви, че ще се преподава Религия отидохме да търсим помощ от нашия митрополит. Той каза: „Преподавайте! Не мога с нищо да помогна.“ Преподавах 2 години. Не искам да споделям трудностите си – не е нужно да се хваля. На децата им беше много интересно. Но не продължих. Нямаше кой да се запише за СИП… Мисля си, че не искат да се натоварват с нищо ново митрополитите.
Робството! 750 години робства от 13 века съществуване. Спасителното оправдание! Тъжното извинение! Вечният ни аргумент! То е, което ни е накарало да се затворим, обградим, „всеки да гледа мене си“, „всяка коза за свой крак“, да се снишаваме, да се превърнем в саможиви индивидуалисти. Само че всичко това си остава полуистина, дълго повтаряна, но пак неубедителна, не сме ние единственият народ, който е робувал или е бил завладяван за векове – арменците са пример с още по-трагична съдба, албанците и те креят под вековно робство, сърбите и гърците имат малко повече късмет, те получават свободата си само петдесетина години по-рано от нас…Робството може да бъде едно от обясненията за нашето хрисимо и предпазливо поведение, за изостреното чувство за самосъхранение, но то не е оправдание за това, че не сме солидарни, че гледаме да се прикрием, да спестим средства и неприятности от възможното сплотяване помежду ни. Ние сме недоверчиви, подозрителни („Я тата не верувам, та тебе ли, че верувам!!“) Който не иска да бъде предаван, трябва да живее сам! Априлското въстание си остава наша национална гордост, но тичащите по опустелите улици на Копривщица шепа въстаници с отчаяните си викове „На оружие, братя!“ и залостените порти на къщята са национален срам. Идете да видите каква черква са дигнали сърбите в Чикаго и се засрамете, че и до сега нашата православна черквица се помещава в една най-обикновена двуетажна къща. А в този град вече има над 100 000 българи!
Балгодаря,заговори за робство.“Не е турско, а османско и не е робство, а господство“.Успех.
„Светият синод бяга от отговорността да разпространява Словото Божие, както пише в Евангелието. Нормално е във всяка църква да има енорийски живот и освен богослужение да се извършват и други дейности, една от които е разясняване на вярата на хората. Това обаче църквата не го прави.“
ОТКРИТО Е НЕТЛЕННОТО ТЯЛО НА ПАДРЕ ПИО. – http://pavel.bloghub.org/
Цитат:
„Но религията не може да се въведе в училище като конфесионален предмет, защото има редица аргументи за това… Трябва да е ясно, че обучението по религия не може да стане така, както си го представя Светият синод. Начинът, по който искат да се преподава този предмет, е демодиран и не отговаря адекватно на съвременния език… Никъде в Библията не се споменава, че Христовото Евангелие трябва да се преподава по неразбираем начин.“
Когато няма сериозни аргументи или е налице притеснение да бъдат представени, се започва с позоваване на „митични числа“ като „съвремения език“ или се вадят неща от дежурното чекмедже – като неразбираемостта църковно-славянския език.
Аз пък не съм участвал в Литургия, служена изцяло на църковно славянски, не съм попадал и на новоиздадена катехизическа и богословска литература на този език. Дали не се черкувам в храмове на „друга Църква“ от тази на Явор Дачков? Моята или неговата е виртуалната?
„Моя вина! Моя вина! Моя преголяма вина“ (из Римо-католическа меса)
И като се замисля – по-добре католик, отколкото медийно-цъековен…
Сетили се кого да питат :-))
Аз мисля че Явор е прав,спомням си как за първи път влязох в храм и как нямаше никой който да ме опъти, напротив всички ме гледаха като че ли правя нещо нередно, не са и рядко случаите когато са се държали грубо с мен.Нашата Църква наистина говори на неразбираем език и за новодошлите е много трудно.Колкото до семействата…..те са морално ,,умрели“ отдавна.
Аз мисля че религията не трябва да се преподава по начинат който иска Министерството а и самата Църква няма концепция, но пък и с това ръководство едва ли ще успее.Нещата на по-ниско ниво не са по различни, много са малко свещениците които са истински, голяма част от тях са просто в Църквата за облагодетелстване.