Явор Дачков: Българската църква е пълна катастрофа



Може да харесате още...

21 Отговори

  1. Лъчезар каза:

    „Църквата продължава да мълчи за хората, които бяха избити, да мълчи за това защо остави хората сами през годините на прехода.“ Дори в Русия канонизираха избитите през комунизма за вярата, но в България владиците и дума не дават да се обели!Нашите епископи живеят все още в комунизма, а може би самите те са част от него!

  2. RSA каза:

    Другарю Дачков, щом БПЦ за Вас е пълна катастрофа, просто не е посещавайте, но не забравяйте, че тя е дадена от БОГ !

  3. Руси Ст. Русев каза:

    И ти и аз сме толкова Църквата, колкото е всеки, който е приел Кръщение, та не е редно да Я коментираме като посетители на изложба. Боледувал съм я твоята болест и още си нося последствията: човек стане ли медиен е високо отговорен, защото всяка негова дума може да е за съблазън.

  4. Дон Кихот каза:

    Явор е прав, но само донякъде. Илюзия е, че поповете ще си оставят рахатлъка и ще хукнат да основават училища и дружества. След като БКП забранява религията в училищата през 1946 г., Синодът издава окръжно за неделни училища, но никой не го изпълнява и никой не санкционира неизпълнението.
    .
    А БПЦ е катастрофа, защото всички сме фалшиви християни – от горе до долу. Само жонглираме с термини като вяра, дела, покаяние, когато отдавна сме ги изпразнили от съдържание и нищо не спазваме. Липсва канонична дисциплина, липсва православно обществено съзнание, липсва елементарен страх Божий. В крайна сметка всеки сам се спасява.

  5. stoyan каза:

    По вичко излиза, че няма какво и по добре нищо да не се прави – НИЩО. При толкова много проблеми (Св. Синод, епископите, бездействието на църквата, липсата на по дълбока вяра, неприкосновеността на светското обучение, и т.н.) излиза, че нищото е изходът. Не вярвам, че е така.

    Но твърдо вярвам, че цялата ни слабост в момента (включително нашата собствена духовна калпавост и многословие) може да се обърне в сила.

    Като свещениците и епископите не могат и не знаят, ние къде сме? Защото и без каквото и да е внесено отвън вероучение може да има такова ако хора като нас тръгнат да по училищата и говорят (веднъж на две седмици, например) така както ни се иска – за вяра и живот, за смисъла на човешкото съществуване, за наука и религия, за прогреса и безсмислието, за Бого-Словието и за Словото-Божие. Който иска ще слуша.

    Нямаме право да се оплакваме. С Бог лошо няма и винаги има изход различен от нищото. И силата Му в слабост се познава.

    Идват ми на ум две неща.

    Първото е една мисъл от Павел Евдокимов, който беше казал (цитирам по памет), че като свършат думите на молитвата, единственото което може да ти остане е ти самият да се превърнеш в молитва.

    Второто е едно кратко стихче от Борис Христов: Диалог

    „Говори дълго
    и като видя, че с думи няма да ме победи,
    съблече дрехите си и остана гол.“

    Не се опитвам да поучавам. Моля се.

  6. Дон Кихот каза:

    Интересно и то искрено изказване на Stoyan. Но в него се сблъскват две съвсем различни и дори антагонистични теми – екстазът като висша степен на мистиката, при която молитвата става излишна, и разголването като висш акт на десакрализация и профанация (по същия начин в миналото нашите прабаби „доят“ луната голи, а днес футболистите си свалят гащите, за да се изгаврят с феновете на трибуните).

  7. Християнче каза:

    и добавям – Защо спиш глупави народе-е-е-е? Не е ли време да излезеш на голям църковно-народен митинг? Не е ли време да се изхвърлят комунистическо-църковните тюмбели?

  8. gaitan vejdu каза:

    Много смирено-мъдро глаголи stoyan,
    много чувствено прикрива тъгата си искрена!
    Респект, добри човече!

    +++++++

    Уважаеми коментиращи,
    простете наглостта ми да поучавам, аз така съм възпитаван,
    и така ще отида в огнената геена …

    Имам предвид, да съобразяваме КЪДЕ е поместено интервюто.

    За светска преса, така се говори.

    Няма да крия, че г-н Дачков ми е отколе присърце,
    въпреки бездънните пропасти помежду ни.
    Но като умен, ярък словесно, страдал, и т.н.,
    той си ми звучи абсолютно адекватно на въпросите, които са му задали.

    Още нещо.

    Не знам колцина от вас биха могли да се закълнат (пази, Боже), че са в перманентна кондиция през всичките 24 часа на денонощието.

    Нали се сещаме, че докато мааш крачоли към тоалетната, примерно казано, те пресрещат внезапно с устремни въпроси, и ти, от едната учтивост, ги отговаряш прибързано.

    Мир!

  9. p_stefanos каза:

    И аз приветствам и се присъединявам към мнението на stoyan. На много млади хора от нашето братство съм повтарял същото – да изискват и да настояват пред свещениците, да не ги оставят на мира докато не ги освестят. Да бъдат активни в църквата (не само в храма).
    Слава Богу вече има не малко такива будни, умни и дейни млади хора. Някои от тях стават презвитери, а дай Боже някои да станат и митрополити, защото в нашата църква всичко зависи само и единствено от митрополитите (даже и епископите без реална катедра

  10. p_stefanos каза:

    неволно натиснах неправилен клавиш
    (Даже и епископите без катедра са без глас, което пък си е закономерно, защото епископ без катедра е канонически и логически абсурд).
    Аз всеки ден се срещам и разговарям с такива млади хора и съм убеден, че те ще възродят църквата ни.
    Нищо не може да се очаква от хора като RSA, които във всяка критика виждат злонамереност. А аз виждам най-гибелната злонамереност в безкритичността, бездушието, безсърдечието и безхабирието.
    Не е възможно само БПЦ да остане в такова катастрофално състояние. Църквата е съборна и нейният съборен дух не може да не проникне и в нашия синод, колкото и да затварят прозорците и вратите.

  11. Дон Кихот каза:

    Днес следобед БНР

    http://www.bnr.bg/HristoBotev/Edition_Culture/
    show_Kakvo_se_sluchva/Material/0304kakvo_se_sluchva.htm

    съобщи, че пловдивският митрополит Николай бил в Унгария. Какво прави там и защо не участва в ръкоположенията на сляпо и сакато?

  12. iliana каза:

    интервю, особено в първата част. разговорът не е кривнал в политиката и това му се е отразило добре. голям късмет.

    мисля че църковно-народният митинг е истеричен акт, християнче. една от най-противните картини от зараждането на разкола, която си спомням лично, е яка тълпа митингуващи ентусиасти, която в нощта срещу Великден маршируваше по раковска към храма св. Параскева (за несофиянци – после той стана основната „база“ на разколниците) и видиотено вдигаше два пръста, скандирайки „Христос воскресе!“. нещо подобно ли предлагаш? това е пълна трагедия.

    който се чувства част от църквата и преживява нейната криза, би трябвало първо да е готов сам да извърви пътя към промяната; и така да участва в образуването на един общ път. а не – като скандира неща, които не разбира, на някой площад. да не имитираме най-противните политически сценарии!

    може да се започне с това – да се решават проблемите в църквата по църковен начин. това никой не смее да направи. защото то значи да поемеш отговорност, нали? да говориш ако трябва всеки ден с енорийския си свещеник, да изискваш от него, да работиш заедно с другите хора от енорията, да пишеш писма до синода или пък статии, или пък книги – и така да търсиш осмисляне на ситуацията – и за теб и за другите. и да се молиш за решение, както пише стоян. но честно.

    но не правим това, нали? защото да се смесиш с тълпата винаги е по-лесно. и да се надяваш на какво? на чудо?ангелските чинове или някакъв „синод на болшевиките“ да оправят нещата?

  13. ignatii каза:

    Когато в началото се обяви, че ще се преподава Религия отидохме да търсим помощ от нашия митрополит. Той каза: „Преподавайте! Не мога с нищо да помогна.“ Преподавах 2 години. Не искам да споделям трудностите си – не е нужно да се хваля. На децата им беше много интересно. Но не продължих. Нямаше кой да се запише за СИП… Мисля си, че не искат да се натоварват с нищо ново митрополитите.

  14. Дон Кихот каза:

    Робството! 750 години робства от 13 века съществуване. Спасителното оправдание! Тъжното извинение! Вечният ни аргумент! То е, което ни е накарало да се затворим, обградим, „всеки да гледа мене си“, „всяка коза за свой крак“, да се снишаваме, да се превърнем в саможиви индивидуалисти. Само че всичко това си остава полуистина, дълго повтаряна, но пак неубедителна, не сме ние единственият народ, който е робувал или е бил завладяван за векове – арменците са пример с още по-трагична съдба, албанците и те креят под вековно робство, сърбите и гърците имат малко повече късмет, те получават свободата си само петдесетина години по-рано от нас…Робството може да бъде едно от обясненията за нашето хрисимо и предпазливо поведение, за изостреното чувство за самосъхранение, но то не е оправдание за това, че не сме солидарни, че гледаме да се прикрием, да спестим средства и неприятности от възможното сплотяване помежду ни. Ние сме недоверчиви, подозрителни („Я тата не верувам, та тебе ли, че верувам!!“) Който не иска да бъде предаван, трябва да живее сам! Априлското въстание си остава наша национална гордост, но тичащите по опустелите улици на Копривщица шепа въстаници с отчаяните си викове „На оружие, братя!“ и залостените порти на къщята са национален срам. Идете да видите каква черква са дигнали сърбите в Чикаго и се засрамете, че и до сега нашата православна черквица се помещава в една най-обикновена двуетажна къща. А в този град вече има над 100 000 българи!

  15. victory каза:

    Балгодаря,заговори за робство.“Не е турско, а османско и не е робство, а господство“.Успех.

  16. KATI каза:

    „Светият синод бяга от отговорността да разпространява Словото Божие, както пише в Евангелието. Нормално е във всяка църква да има енорийски живот и освен богослужение да се извършват и други дейности, една от които е разясняване на вярата на хората. Това обаче църквата не го прави.“

  17. Дон Кихот каза:

    ОТКРИТО Е НЕТЛЕННОТО ТЯЛО НА ПАДРЕ ПИО. – http://pavel.bloghub.org/

  18. portos каза:

    Цитат:
    „Но религията не може да се въведе в училище като конфесионален предмет, защото има редица аргументи за това… Трябва да е ясно, че обучението по религия не може да стане така, както си го представя Светият синод. Начинът, по който искат да се преподава този предмет, е демодиран и не отговаря адекватно на съвременния език… Никъде в Библията не се споменава, че Христовото Евангелие трябва да се преподава по неразбираем начин.“

    Когато няма сериозни аргументи или е налице притеснение да бъдат представени, се започва с позоваване на „митични числа“ като „съвремения език“ или се вадят неща от дежурното чекмедже – като неразбираемостта църковно-славянския език.

    Аз пък не съм участвал в Литургия, служена изцяло на църковно славянски, не съм попадал и на новоиздадена катехизическа и богословска литература на този език. Дали не се черкувам в храмове на „друга Църква“ от тази на Явор Дачков? Моята или неговата е виртуалната?

  19. portos каза:

    „Моя вина! Моя вина! Моя преголяма вина“ (из Римо-католическа меса)

    И като се замисля – по-добре католик, отколкото медийно-цъековен…

  20. glory каза:

    Сетили се кого да питат :-))

  21. fantajivak каза:

    Аз мисля че Явор е прав,спомням си как за първи път влязох в храм и как нямаше никой който да ме опъти, напротив всички ме гледаха като че ли правя нещо нередно, не са и рядко случаите когато са се държали грубо с мен.Нашата Църква наистина говори на неразбираем език и за новодошлите е много трудно.Колкото до семействата…..те са морално ,,умрели“ отдавна.
    Аз мисля че религията не трябва да се преподава по начинат който иска Министерството а и самата Църква няма концепция, но пък и с това ръководство едва ли ще успее.Нещата на по-ниско ниво не са по различни, много са малко свещениците които са истински, голяма част от тях са просто в Църквата за облагодетелстване.