Малкото братче в Големия брат

Реплика от филма "Контакт"
Не, не ми наливай веч от тая стара Джанксова ракия,
че свят ще ми се вие и знам ли що ще плещя
и очите ще облещя и може би дори
ей тъй ще си издъхна,
ала налей ми пак от тая грешна стара Джанксова ракия..”
Дъглас Адамс, "Пътеводителя…"

Не би било прецедент голямата награда да бъде грабната от християнин. Вижте този пасаж, отразяващ победата на Камерън Стаут, християнинът (еквивалент по-скоро на нашия Тошко-от-Сливен, отколкото на Пламен-от-Варна) от едно от английските издания на BB:
Текстът продължава, че след обявяването на наградата, имало много „плач и скърцане със зъби”. Тук у нас може да има и други неща. Ритуално дерване на ризи и размазване на сълзи по дългобради лица, примерно.
***
На главите ни се стовари нещо, за което мнозина вярващи жадуваха през последните 15 години; дадоха ни даром нещо, за което години наред мрънкахме пред румени политици и гиздави медии: публичност за християнската тема.
Дадоха ни го толкова неочаквано, че в момента все още не разбираме какво държим в ръцете си. И докато се чудим и маем какво да правим с неочаквано осенилия ни обществен интерес, изразен в милионна аудитория, на мястото на християните (ало, къде дават така?) вече се настаняват психолози, сексолози, хомосексуалисти и разни родни „звезди”, за да ни обяснят – стойте, да не паднете – теми като: християнския фундаментализъм, религиозната толерантност, разликите между православието и протестантизма, как да четем Библията. Дим Дуков в ново амплоа („Голяма уста”) обяснява достъпно основите на християнството (той е бил монах, та знае). Актьорът Андрей Слабаков, между две смуквания от фаса, заявява честно, че протестантите-фанатици следва да бъдат бесени на собствените им черва.
Дебатът в студиото за червата на фанатиците рязко изпревари реалните събития в самата Къща. Там все още няма никакви реални сблъсъци – протестантът-фанатик се погнуси от една турска хавлия и не рачи да яде на една маса с гейове. Православният богослов Тодор засега мълчаливо играе билярд и слуша смутено-полуусмихнат разсъжденията и демонстрациите на брутално цинична дама на почтена възраст в теоретичната област на свирките (съжалявам за този музикален термин, но сме нагазили вече в тия води, намокрянето ни е сигурно). В контекста на бурните и живописни спорове за сексуалните навици и подвизи на новозапозналите се, едва ли и аз бих намерил кой знае какво да кажа. В разговор с такава степен на наситеност на мръсни думи, съм забелязал, че християнските патос, език и апологетична аргументация често ми се губят някъде, крият се свенливо и хич не могат да се изявят. Сигурно някои го могат този висш пилотаж; аз не съм от тях.
Не знам дали ще дочакаме изобщо класическа ситуация на сблъсък на гледни точки, спокойно отстояване на разните му там тези, принципи и убеждения; тихи сократовски разговори с една умиротворена компания, впила жаден поглед в ясните Тошкови очи и попиваща всяка една негова спасителна дума… Дали пък няма да му се наложи на момчето да влезе под нечий добре озвучен и окабелен юрган, за да си каже приказката на четири очи с някой/някоя стрейт, гей, хетеро-, би-, транс- и милионната им аудитория? И дали ще го чуе някой изобщо?
Всъщност, на този етап никой не знае как ще се развият нещата. Всичко може да свърши бързо и безславно, бързо и славно, дълго и безславно, и дори сензационно. Християнска проповед пред милионна аудитория може да видим, а може и да не видим. Може да видим, а да не забележим. Могат да видят и да приемат такава проповед не тези, които очакваме. Може, в края на краищата, да станем всички и вкупом за смях – и ще трябва да благодарим за това смиряващо преживяване. Тодор запали кибритената клечка, а докъде ще стигнат пламъците и дали всичко няма да се ограничи до опарените пръсти на самия Тодор, все още не знаем.
Какви са възможните реакции спрямо събитието „Тодор в Биг Брадър”?
1. Отричане, заклеймяване и надаване на вой със следните обертонове: „срамота за Църквата”, „заради такива като Х. се хули името Божие сред езичниците”, „един християнин няма място там”; „край, изложихме се!” (пред чужденците, сигурно)
2. Изпадане в морализаторски патос от друг порядък, а именно: „нека да им покажем какви са християните”, „прекрасен начин за мисионерстване” и др. Искрено се надявам, че мотивацията на самия Тодор е била поне малко по-усложнена (и отговорна) от елементарното „ако не сте виждали жив християнин, ей ме на – гледайте ме”.
3. Премятане крак връз крак и потапяне в безкрайните „от една страна не можем да не кажем, от друга – не можем да не забележим” – тоест, потъване в гънките на многозначността на събитието като в овчи кожух и блажено интелектуалничене за обществото, воайорството, психологическите типажи и (защо не?) християнските ценности.
4. Демонстративно-скандализирано обръщане на гръб и усърдно и настойчиво зяпане в друга посока. Нищо не се случва. И да се случва, не ме касае. И да ме касае, аз пък нищо няма да кажа, защото съм над това. А съм над това, защото… ей тъй пък.
Още на втория ден от началото на шоуто видях и чух представители и на четирите типа реакции – кой от кой по-убедителни и гласовити, включително и ония, убедените мълчаливци. Християнският дискурс се разпадна на фрагменти отчайващо бързо, преди човек да успее да каже „биг брадър”. За нехристиянския дискурс нека да говорят други, ако могат.
Истински позиции според мен са само 1 и 2.
3 и 4 са варианти на едно и също нещо – релативизъм, примесен със страх и несигурност. Да се правиш на прекалено изтънчен, за да си позволиш да заговориш за вулгарни неща, обикновено не е признак на изтънченост, а на неспособност да се каже нещо по същество. Особено ако си бил достатъчно скандализиран, за да демонстрираш дистанцираност като нарочно поведение. Темата ни наистина е вулгарна и стои срещу нас озъбена и ръмжаща; трябва да я вържем и опитомим, за да не хапе – но това означава, че ще се наложи първо и да си изцапаме малко ръцете.
А спрямо Тошо християнските ни инстинкти могат да ни поведат само в две посоки: да се опитаме да го извадим оттам, ако сме убедени, че е пагубно за него (например, владиката, „когото той обичаше” да поиска пряка връзка с къщата и да му каже онова простичко „Тодоре, излез” – последните две евангелски алюзии пишете на сметката на дебелоочието ми). Другият вариант е да приемем избора на Тодор и да си припомним, че е наш брат в Христа – и да се молим за него. Не да „представи” вярата си (ни?!) по най-добрия начин (защото просто няма такъв човек между живите и мъртвите; еталонът е Един), а да се запази невредим духът му, че и нещо повече – да излезе от това място с някаква духовна полза за себе си. Всичко в повече от това последното би било непосилна претенция спрямо всеки. Извън тези две реакции търся някаква форма на християнство – и не намирам, честно.
"Ти си длъжен да правиш добро от злото, защото то няма от какво друго да се прави" – тази мисъл на Робърт Пен Уорън ми се струва подходяща илюстрация както на положението на самия Тодор в Къщата, така и на нашата възможна реакция като вярващи спрямо неговото присъствие там. Имах възможност да говоря лично с Тодор миналата година по повод на кандидатурата му за Биг Брадър 2. И оставам на мнението си, че там не е място за проповед – и не заради присъствието на отчаяни грешници наоколо, а заради формата и цялата философия на шоуто. Но знам със сигурност поне три важни неща: (1) Тодор е там с (може би нездравото, тщеславно, проблемно, изопачено) съзнание, че защитава вярата си, Църквата и „християнския начин на живот”; (2) че не би отишъл на такова място (както и на всяко друго място) без епископска благословия; (3) и най-важното – че каквото и да говорим за основанията на избора му, простичкият факт, че той вече е там е свършен факт и от нас се иска да се съотнесем с така създалата се ситуация. Независимо от вероятните спорни мотиви за влизането, е добре да си зададем въпроса как от злото да направим добро и каква е Божията воля – не за Тодор, защото това е въпрос извън нашия домейн – а за нас, които стоим отстрани и (ще) обговаряме темите, които самото му присъствие там повдига, при това публично – и по този начин сме почти толкова „вътре” в Къщата, колкото и съквартирантите.
Сценаристите са решили да правят пари, използвайки вечната тема за греха. Ще търсят тръпката на знойните изкушения и ще се опитват да вкарват вярващите участници в морални дилеми, богословски спорове и банални плътски съблазни. Независимо какво ще се случва в Къщата, в продължение на три месеца в обществото ни ще се говори активно точно за тези неща – за греха и прошката, за брака и семейството, за възпитанието, за допустимото и безобразното, за вярата и Библията, за Бога и за хората.
Не знам дали е грехота да (не) гледаш, но да мълчиш за тези неща, ако си християнин, определено си е срамота.
Да се молим за него бих казал.
не могат ме съблазни
ни мъже ни жени!!
Посто годинките ми са такива! Но на неговите… Бог да пази. Да се молим прочее за брата, да не го изнасилят.
А защо и редче почти нямате за ПЛАМЕН ОТ БРАДЪРА в сайта ви?
Съгласен съм, че трябва да се молим.Въпросът е само за Тодор ли?Според мен ако трябва с една дума да определя цялата тази история то тя би била ИЗКУШЕНИЕ, което много вероятно ще доведе до големи грехове не само при Тодор, но и за много хора, преки и непреки „участници“ в превръщането на това изкушение в ГОЛЯМО. Защо? Всеки, който познава Тодор лично знае, че той няма качествата да устои, най-малкото заради мотивацията му за участие.А всички, които въпреки това са го насърчили и „благословили“ да участва…трябва много, много да се молят … не само за него.Самото предаване е показателен пример и доказателство, защо римокатолическата църква още през Средните векове е забранила да се посещават театъра и подобните зрелища, а именно защото прекалено изкусно и изкусяващо вади на показ човешките страсти.Колко от нас когато гледат ББ 3 няма да се изкушат да „осъдят“ за „греховете“ им тези, които са вътре.А колко от „децата“ между нас няма да бъдат „заблудени“ да подражават на модерните „идоли“. Единствената ми надежда е че Бог е милостив и могъщ да обърне всяко зло в добро и че нищо на този свят не става без Неговата всесвята воля и противно на Неговия премъдър промисъл за спасение на всички човеци.Ето затова призовавам да се молим, за да устоим на изкушенията, за да ни се простят греховете, които неминуемо ще направим заради ББ и най-вече да ни се отворят духовните очи за да разпознаем доброто и полезното за нашето лично спасение.Амин.
И аз мисля, че „Биг Бръдър“ определено е голямо изкушение, за зрителите и за участниците в него. Не смятам обаче, че участието на Тодор е погрешен избор. Мисля, че Православната църква трябваше да отвърне по някакъв начин на фрапиращата, гротесткна реклама „Грехота е да не гледаш“. И може би точно участието на Тодор е начинът. Смятам, че е редно зрителите да видят и другият тип поведение и начин на живот, различен от този, който шоуто се опитва да ни наложи. Не всички изневеряват на съпрузите си, не всички биха направили всичко за много пари. Може би Тодор ще се окаже част от това „не всички“ и ще съумее да съхрани духовността си, моралните си ценности и човечността. Може би всички трябва да се помолим той да победи изкушението в лицето на Биг Брадър, не като вземе парите от наградата, а като успее да съхрани нравствените си ценности.
Букмейкърите си намериха работа покрай нас, само дето още не сме почнали да залагаме кой-кого. Някой сериозно ли мисли, че Православната църква е тръгнала да преборва едно комерсиално предаване. И в лицето на кой от достойните си синове се е наела с тази достойна за оплакване задача? Ами ако утре някой малоумник реши да влезе в чалга бизнеса с текстове от архимандрит Серафим или Николай Велимирович, пак ли ще се молим да му потръгне?
Целият живот на човека е една изненада. Виждам, че сме изненада един за друг и това е факт. Та, за Тошенцето, може би никой не е предполагал – поне така се вижда от написаното напоследък, че може да направи такава стъпка в своя живот….. е, вече станалото си е станало. Вместо да го хулим, нападаме, съжаляваме, лицемерно молим за него и даже анатемосваме и отричаме от него, да му помогнем да се представи добре! Няма нужда, пък и никой не печели нищо от тази ситуация, просто показваме Светото Ни Православие какво съдържание има в България пък и не само…. Може би и в това е самата клопка, чрез един да се покаже глупоста и липсата на Православност в мисленето ни. Нямям никакво познанство с Тошо, но смело мога да кажа, че го подкрепям в този му личен избор. Бог да ни дава духовност и мъдрост, та да знаем как да пазим православието в днешно време от хитрости и подмолвни нападки.
Човекът е пълнолетен. Не е духовно лице. Ако беше духовник, то би нарушил куп правила. Всичко, което правим е по Божие допущение. Според моето скромно мнение, Тодор като мирянин може и да не взема благословия за каквото и да било. Ако наистина я е получил, то пак е по Божие допущение. Нека не съдим докато не видим края му. Може да е част от Божествения план. Ако наистина съзнателно е искал благословията, то той, предполагам, осъзнава, че това е опасно изпитание и не би желал да се хвърля в него без Божията помощ.
Аз съм сигурен, че Тодор ще излезе от къщата помъдрял.
Искам да му пожелая успех в това опасно предприятие! И нега Господ да му даде най-доброто!
Дано Господ му помага на Тодор! Но какво ще стане след като излезе? Ще ходи ли по свтските партита заедно с другите „герои“ и „звезди“ от еди кой си сезон на Биг Брадър-а?? Ще посещава ли заведенията със звучните имена като „ПОРНО“ или „Син Сити“? Господ да му помага!
+ ДОБРИЯТ ТОН, ГОСПОДА!
Мисля, че не е нужно да си в къщата, за да попаднеш на всякакви хора/идеали. Нали ? И във форума може да попаедне човек на сиво-мислие. И досегашната му работа го предполагаше – А сега и Христос ли да обвиним за примера, който ни Е дал? Ами Той само при оттайки Е ходил да проповядва! (При интелигенцията са Го завели, накрая, за съд … )
При това положение имаме само един човек там, сега, и той, за радост, няма достъп до настоящите четива, а по молитвите на мнозина, се бори с всичко приготвено му от БигБрадър, като за най-специален, Православен гост. Да се помолим за този човек – би било Христолюбиво. ;-j
+ + + простете! + + +
733-825-584(181)
или christodoylos
+В отговор на:
Малкото братче в Големия брат
Автор Пламен Сивов
(четвъртък, 21 септември 2006, 12:24
Нима искате такива хора да говорят вместо вас на вашия Бог? – „Контакт“
Аз Да! Именно този човек може и се държи достойно (все пак го познавахте) … Та той няма да ви отвърне със същото …
(не съм ви чел други неща. Тодор стана повод. И TV от години не ми беше интересна)
Тодор ВЕЧЕ може и да е герой във вашите очи! … (Имате ли 4овек който да ви свали от нета? Имам предвид този материал, след излизането на Тодор от къщата. – срмно неща бълвате) Достатъчно е да не се завижда, за да се вижда в бъдещето! Нямате ли достатъчно от всичко, че да говорите така?
Нали не говорите сериозно? – щяхте да съжалявате, че гледате. Колко гледате? (много е важен този въпрос – за вас)
(като точка 5:-) Вместо всичко това – да се молим, за него, защото той Тодор, прадставя нас, Православието ни – Промисълът го е допуснал! Знаем добре силата на общата молитва – за да не ни пръска като пшеница БигБрадър …
Надявам се Тодор да се справи най-вече като запази себе си. Сега толкова много очи са втренчени в него. Нека Господ го подкрепя в предстоящите изпитания.
че трябва да се помолим. НАЛИ статията казва това, ако правилно я разбирам.(вас не ви разбрах много добре 🙁 .
обаче чак пък да говори от мое име тодор (на когото и да било) – е, не искам. и тая стадна психология от последните дни около него много ме дразни. изобщо не мисля че „тодор представя нас, православието ни“… що за абсурд?! всеки СЕБЕ СИ представя в тоя живот, независимо къде го прекарва. отказвам да правят хората изводи за мене като гледат тодор; даже и да е светец.
Честно казано други брадъри не бях гледала, поне не целенасочено, защото иначе брадърите изскачат от всеки телевизор, няма как да не ги види човек… В този обаче много старателно се блещих ден-два. Заради онова момче – богословчето :-)) Обаче повече няма да гледам! Не! Чудя се, в този Богословски факултет как си приемат студентите? Ми туй момче е нечленоразделно! Някъде прочетох,че бил на 34 години! Развитието му определено е забавено, леле колко е забавено само! Че той говори несвързано, мисълта му не тече, тя май-май скача от една дупка в друга… За какво изобщо намесваме тука църквата, православието и Исус Христос? Момчето си е недъгаво – в църквата има място за всякакви – все пак толерантността е характерно качество на всякое християнство, нали? И изборът да се излага си е лично негов. Нормален човек би ли се заврял в тая гадост – брадъра?! Отвъд всякакви богословски принципи, (по презумпция ние българите сме отрасли в християнски морал не едно и две поколения – нали такъв ни е културният и етно, и антропологичен, и кой знае още какъв профил)това си е въпрос на здрав разум. У това момче липсва. Какво му е виновна църквата за това?
+
Здравей saluti,
По въпроса за представянето – такова е положението, че или по Христиански сме с Тодор, или по будистки се спасяваме по единично – с други думи: или сме Христово стадо или не сме. Нямаме друг представител на това място! – разпваме ли го или още да погледаме? Ами, да съдим по замисъла на на предаването, по-мотото … ? Вече си го разпнаха там – предлагаш да хвърламе камъни след теб ? ? ? ? ? ? ?
„Дори да е светец“ ? – молим се за подобострстен! ( … a propo: Що е Светец? и от какво страдат Светците?)
PS Мога да се съглася веднага, че отзивът ми, сам по себе си изглежда разхвърлян. Това е така защото първоначално между редовете имаше цитирани цели сивви пасажи, но сайтът не приема такива обеми и дори се наложи да деля на 2 малкото, което остана …
PPS к’во пра’им, бате?
#
+
Здравей Jessie,
-И аз не гледах … сега гледам.
-Изостанал или опазил се? – хайде !
-По какво точно богословският факултет се различава от БигБрадър-3(три!)? – (този въпрос даже не го приемай лично, ти не си от богословски факултет, все пак – има си получатели)
Ами от този форум? Аз влизам тук – вие как?
Моля ти се чети по-внимателно, защото аз не хвърлям камъни по Тодор, нито пея дитирамби. И не казвам нещо различно от тебе, освен, че всичките тези приказки са излишни. Апък принципа един за всички всички за един не е съвсем на място в църквата мисля. че се спасяват заедно християните вярвам и аз, но го разбирам по друг начин.
Блгодаря.
прочетох пак, внимателно, и наистина откривам нови неща:
„отказвам да правят хората изводи за мене като гледат тодор; даже и да е светец.“
даже и да ти вярвам – няма да съм последователен след логияески анлиз на горното … тогава да вярвам ли, че не хвърляш и камъни. (позитивните неща и аз „не казвам различно“)
„един за всички всички за един“ – не си е наше правило, поне аз не се сещам да има приложение в православен ред на мисли, не съм го изтъквал … „Нямаме друг представител на това място!“, казвам, а безразличието, завистта, злословието, самоувереността и т.н. не биха били общополезни. Общополезна може да стане победата му …
Повтарям – няма страшно(!), че Тодор може и, Спаси Бог, да победи!
+
Todor e Chovek, vie ste choveci,az sum chovek.Kazvam vi che ste takiva ne za da nauchite neshto novo:}, a za da vi go napomny.:}
първо да ви кажа, че без да искам гласувах за вас, но така или иначе, при все красивото име на сайта, бих потърсил нехристиански сайт вместо псевдохристианския ваш! малко ме е гнус от темата, така че, ще го давам накратко:
-това с което се занимавате вие е журналистика. добре е, че сте черкуващи се журналисти . . .
-много са проблемите, които ви безпокоят, но това са проблеми на съвестта ви – леки пости!
-манипулирате мнението като идентифицирате гнилите си доводи с православната общественост – очевидно става от форумите и мненията в тях, че списъкът ви с проблеми е тенденциозен и е вълк-единак (отново подозирам: сив)
-фондация не е църква:
. фондацията прави парички за комунката ваши хора и за това е основана по съдебен ред (срв. граждански брак – договор с държавата в случай на развод)
. Църквата е основана от Светите Апостоли и произвежда светци, по тайнствен чин (срв. 7те тайнства на Светата Църква) – оставете хазяите ни да ни предпазват от бедите (нямам пред вид тези, които изтъквате като беди – не, не!)
-отново: какво ви притеснява? вътре или вън е то?