Биг Брадър като тест за православността на БПЦ

Затова и сценарният екип на Биг Бардак е подбрал двата типа вярващи – агресивният “пророк” Пламен, който не е ясно каква вяра изповядва, защото неговото поведение е емблема на сексуално незадоволения зрял мъж от една страна, и свитичкият Тодор, който сякаш е излязъл от исихастки манастир през ХІV век от друга. Тези два типа, според представите на сценаристите, са модела на християнина. А всъщност, според правилата на православието, вярващият е някъде по средата като поведение – от една страна действен и амбициозен да защити истините на Евангелието, а от друга – смирен и кротък, незлобив и способен да прощава седемдесет и седем пъти по седем на съгрешилия. Този деятелен и смирен, проповядващ и същевременно понасящ типаж, свойствен на висшата вяра каквато е православието, в България беше унищожаван 50 години през социализма. Този типаж, чийто пример е личността на св. патриарх Евтимий в исторически план, липсва изцяло на висшето духовенство, което би трябвало да бъде образец за подражание от страна на обикновения вярващ. На практика като обществен пример ние нямаме истински православен тип на поведение, който да подтикне сценаристите на шоуто да изберат правилния модел на християнина за участие в сценария на Къщата.
Аз не съм против това в езически зрелища да участват християни. Историята на Църквата показва, че чрез силата на Св. Дух и искрена вяра много християни са разобличавали зрелището и са ставали причина да се прослави Христос от страна на зрителя и организатора на зрелището. Такъв християнин обаче няма в Къщата, а на практика липсва и в обществото, което е свикнало да мисли БПЦ като мистико-ритуален институт със силна финансова и политическа зависимост от конюнктурния политик и от управата на сестрите-църкви. Затова проблематиката на Биг Бардак не е злепоставянето на християнския модел на поведение, а липсата на адекватни обществени примери от страна на представителите на висшия клир, които да покажат как православният човек може да живее и да мисионерства в съвременното общество.
Истинският вярващ е проповедник на Христос, като чрез слово и дело разкрива истината на спасението. Тодор не е тип проповедник, а е тип манастирски послушник, който не води мисионерска дейност в Къщата. Пламен демонстративно чете Библията на английски език, но не разказа нито една притча на съквартирантите, нито опита да разясни защо Биг Брадър е некултурно предаване. Недоумение буди и фактът, че сценаристите на Биг Бардак бяха поканили за коментар на Пламен презвитериански пастор, който също нищо не можа да каже от гледна точка на християнската култура, а по протестански клеймеше и громеше един човек, който не е минал библейски курс. Карикатурната личност на Андрей Слабаков, който непрекъснато се прави на мъж без риск за себе си и материалното си положение пък отрази точно онази представа в обществото, според която християнинът е кротък дебил, който само трябва да понася и да страда в името на висша истина, която е хубава, но която не може да се реализира в модерността. Единствена на ниво беше социолингвистката Стела, която, както изглежда беше най-културна от всички коментатори на проблема “Пламен”. Ето това беше сериозният проблем на представянето на вярата в шоуто – коментарният проблем на християнското поведение, което беше направено от некомпетентни хора. А такъв коментар ще бъде направен и за Тодор, ако неговата безличност бъде нарушена по някакъв начин от любопитството на съквартирантите и от провокациите на Биг Брадър.
Така че третото издание на шоуто поставя сериозни въпроси пред българската култура и пред българската православна Църква. Смешното положение с благословията на Тодор, когото Църквата хем е благословила, хем го предупреждава да се пази от греха (а е грехота да не гледаш, според НТВ!) показва, че въпросът с облика на християнина в България е сериозно предизвикателство пред богословската и социологическата стратегия на БПЦ, ако висшият клир, скрит зад манастирските стени и зает с имоти, изобщо има някаква стратегия за поведение в променящия се свят. Рекламата на Биг Брадър и девизът на шоуто “Грехота е да не гледаш” показват, че дори и некултурен, интересът към религията в България не е никак малък. Явно сценаристите са ползвали и социологически проучвания преди да пристъпят към експлоатация на религиозни кодови изрази в рекламата на своето шоу. Фактът, че свещениците в рекламата бяха показани по католически образец, т.е. според представата, която масовият зрител има от западните филми, свидетелства, че обликът на православния вяващ изобщо не се познава в България.
Дали някой ще хареса Пламен или не, или ще проумее исихията на Тодор, от това вярата стратегически няма да пострада. Православието ще бъде затруднено основно обаче, ако висшият клир на БПЦ не се обърне смело към модерността и не заяви своето културологично присъствие в иначе християнските конотации на мислене на по-образования и традиционен българин. Ето това е проблемът пред вярващия в България, който гледа Биг Брадър. Християнството като карикатура за съжаление е представяно и от други вярващи, неучастващи в риалити шоута и които могат да се видят всеки ден.
Нито Тодор, нито Пламен са истински християни в смисъла на историческите образци, които българското православие е дало на народа си. Затова за непросветения зрител Биг Брадър си остава зрелище на греха, за който зрителят няма понятие – заради атеизма на социализма. А за просветения българин Биг Брадър си е поредната машина за пари, която тарикатите в шоу бизнеса у нас експлотаират успешно. Но за просветения и културен българин тарикатът с пари, какъвто е и шоуменът на бТВ Станислав Трифонов, никога не е бил критерий за представянето на висша истина, каквото е православието. Така че Църквата има сериозно да се замисли за имиджа на православието у нас сред средите на културните и грамотни хора и да не се притеснява за душата на Тодор и на вярващия, засегнат от манипулацията на Биг Брадър. Както се видя от истинската история на социализма, дори когато свещенослужителите мълчат и се крият в олтарните ниши от предизвикателството на времето, Бог и Св. Богородица намират начини да обърнат искрено вярващия към истината на православието, която е основана на истината на Евангелието. А неговият пряк прочит в съвремеността е проблем на висшия клир на БПЦ – не и на самотния Пламен, който очевидно не може да види образец на ветхозаветна ревност и евангелска пастирска саможертва в делата на православното църковно ръководство.
с господин чурешки. много разсъдлив текст. поздравления!
Нямам забележки и аз мисля подобно като г-н Чурешки. Моля го да си напише мнението за отец Дамаскин (Дим. Дуков), който публично не се е отказал от монашеството и от духовното си име, но участва активно по Нова телевизия в близките изминали и сегашни месеци в Big brother.
Bratq i Sestri,tezi predavaniq,ot tipa na „Big Brother“,“Shouto na Slavi“,i tem podobni sa pulna izlagaciq i e kraino vreme SEM da vzeme merki,da im zabrani podobni podigrafki s
Bulgarskata Pravoslavna Curkva,
neka Bog gi vrazumi,a na nas ni ostava samo da se molim za tqh kakto
i Gospod Iisus Hristos ni zaveshtava v Svetata Bibliq
1.“Da obi4ash Gospoda svoego……“,i 2.
„Da obi4ash blijniqt si kakto sebe si…“A otnosno
u4astieto na kolegata Todor,v „Big Brother“,spored men e dobro,zashtoto taka moje da se propovqdva Hristiqnstvoto,na tova,razvrateno pokolenie,i tozi razvraten svqt v
koito jiveem!A za Plamen,samo shte kaja,tova,4e e dushevno bolen,4ovek,i ima nujda ot Pokaqnie,Izpoved,i Sveto Prichastie!
Gospod da ni pazi ot takiva hora!Bratq i Sestri v
Hrista,ako popadnete na takiva hora,suvetvam vi da kajete da ne vi zanimavat s gluposti,i da kajete 4e ste iztochno-ptavoslavni hristiqni i ne vi
interesuva tqhnata luje vqra!I vednaga da se oburnete kum poznat naprimer(specialist Bogoslov ili Sveshtenik),za suvet. A
za Dim Dukov(o.Damaskin),go poznavam li4no,
dori sum slujil s nego,kato ipodqkon,kogato beshe ieromonah,no toi ne se pokaq i ne mina
kum Sinoda na Negovo Sveteishestvo Dqdo Maksim!A tova da hvurlish rasoto s leka ruka e
nedopustimo za edin monah,i po Kanona,podleji
na nizvergvane(otluchvane ot san,a dori i ot Curkvata).Kraino vreme e i Bulgarskata Pravoslavna curkva da vzeme otnoshenie po tozi
vupros,no za sujalenie tq lipsva.
Св. Патриарх Евтимий, от ХІV век, не мисля, че може да се сравни с антипода на Тодор там, нито пък намираме по средата, човек не от мира сего … а на послушника, пак от ХІV век, Тодор, все още не знаем плода … Благ е Господ! (радва ме честото споменаване на ХІV век, по благозвучие бих го съотнесъл с ІV век … 😉 не се шегувам.) Но мисля си, че точно от православен зилот, точно сега, там, нямаме нужда … би било още по-зловонно (не само ) във форума. Нито – от учителстващ мирянин, нали? (Вече не се изненадвам, че който и да беше там, щеше да е линчуван от братята си, както в случая)
Не зная как да наричам това: когато говорим за монах, клирик или просто църковен – отнемаме му правото да прави, всичко онова, което правим самите ние и ставаме мнителни, ако не е свръхчовека от фантазиите ни … това самоизобличение би трябвало да е осъзнато, защото и езичниците така съдят за нас православните.
Не забравяйте, че Тодор не е сам в ББардака – той е тайната мисия на безплътния хранител до него, на Промисъла, там с тайна мисия е и брат му, и ние сме там с молитвите си (въпреки всичко писано тук) тайно. +
По-силни сме, няма съмнение, от ББардака, за да обърнем оръжията му и ги насочим срещу самия него … (и за това не е нужна агресия, а молитва, „злото няма сила – то използва твоята“ – това може да се прочете дори на трамвайна спирка … 😉 до училището на Ситняково).
Така че, да гледаме внимателно ада (т.нар. ББардак), (грехота е да го забравяме)!
Внемли себе! Чаша чай?
(за да не изригват вулкани от не-доволство 🙂
визирах откровението на Св Силуан Атонски за ада и тълкуванието му от архим. Софроний Сахаров.
простете+
Истинският вярващ страни от зрелища като Биг Брадър както страни и от греха.
Толкова се изприказва тук за и против Биг Брадър та човек си мисли че му правите реклама.
Дори само с гледането мръсотията му влиза в нас без значение дали одобряваме или не видяното.
Точно за зрелищата като Биг Брадър е говорил Свети Иоан Златоуст със следните думи:
„Седящите там (т. е. на зрелището) всички, по необходимост, изпадат в греха на любодеянието, не затова, че са се доближавали до намиращите се там жени, а за това, че са гледали на тях с безсрамни очи. А че и те неизбежно стават виновни в любодеяние, за доказателство на това ще ви кажа не свои думи, за да не ги пренебрегвате, но ще ви прочета Божия закон, който вече не е възможно да пренебрегнете. Какво говори законът Божи?
„Слушали сте, че бе казано на древните: „не прелюбодействай“. Аз пък ви казвам, че всеки, който поглежда на жена с пожелание, вече е прелюбодействал с нея в сърцето си“ (Мат. 5:27-28).“
Пълният текст можете да намерити тук:
http://pravoslavieto.com/docs/sv_otci/sv_Zlatoust/besedi.htm
Mai zabravyte , 4e kato se otrekohte ot diavola i to 3 puti, Hristianite ste podlojeni na 3 puti poveche loshi neshta ot tezi deto ne sa se otrekli ot padnaloto v ada sushtestvo. I molyvi se prestanete s ramkite , koito slagate na bogoslovite, te se slagat samo na kartini. Bogoslov oznachava shovek , koito slavi Boga. A ne primer za chovecite. To si ima primeri i to dostatu4ni, ot koito hristianite da se uchat.