Трети март – Денят на избавлението
Тази година се навършват 130 години от освобождението на България от турско робство. Както винаги тържествата ще бъдат пищни и помпозни, ще се държат патетични речи и сказки. Но според християнската традиция смисълът на празника изисква той да бъде осмислен философски и да се разбере неговото културно-историческо послание.
На 3 март 1878 година се подписва Санстефанският мирен договор между Русия и Османската империя, с който се очертават етническите граници на българите на Балканския полуостров. Независимо от факта, че Берлинският конгрес от лятото на 1878 година разпокъсва България на пет части, за съединението на които ние водим няколко войни след Освобождението, Санстефанският договор остава като символ на българското присъствие на картата на Европа. Фактически на Трети март ние празнуваме нашето политическо и държавно възкресение след 500-годишно държавно и политическо небитие като поробен народ в рамките на Османската империя. Затова Трети март е денят на избавлението, схващано в библейския смисъл на думата според посланията на историята в Стария Завет. Както евреите празнуват избавлението си от египетски плен и вавилонското робство, така и ние празнуваме излизането си от теократичната мюсюлманска и ретроградна Османска империя и възстановяването ни като културно-философски и политически субект в бъдещата история на Европа. Затова националният ни празник има религиозни измерения, ако го разглеждаме с автентичния език на българската култура, която от 1100 години е християнска и борави в оценката си на историята с библейски и религиозни категории.

Български мъченици, картина от Константин Маковски
Фактически границите на Санстефанска България са очертани с фермана за учредяване на Българска Екзархия през 1870 година и нашето политическо признаване като нация е следствие от национално-религиозните ни борби през Възраждането. Прекрасна книга за това е написал нашият виден историк Петър Ников – той беше забраняван през комунизма и тъне и до днес в неизвестност за широката читателска публика. Национал-революционерите вдигнаха въоръжено въстание против империята през 1876 година, което даде повод за войната от 1877-1878 г., но международноправният акт, който легитимира българите пред света, беше ферманът за Екзархията. Това е приносът на Църквата за създаването на Санстефанския документ, въз основа на който ние имаме етнически и исторически претенции през модерността.
Естествено е, когато се прави оценка на Освобождението, да се зададе въпросът "Каква е ролята на външните фактори?". След зверствата около потушаването на Априлското въстание Европа и светът разбират за българската кауза и започват да симпатизират на българите. Американските мисионери пишат обективни доклади за безчовечността на османското правителство, а някои европейски политици като Гладстон поставят българския въпрос на дневен ред в дебатите по отношението на политиката на своите страни. Задачата да освободи българите се пада на Русия.
Разбира се в своята политика на Балканите руския императорски двор не се водеше от чисто самарянство. Но руското общество и руският народ схващаха войната като благородно дело по избавлението на братски християнски и славянски народ, с който в историята Русия е имала плодотворни и стойностни културни връзки. Затова руският войник се биеше за Кръста и за избавлението на поробените и с тази вяра руските войници умираха в България. Никой друг не даде синовете си да умират за Освобождението на българите, както това направиха руснаците, и този факт би трябвало да бъде отчетен от почтените историци, които не робуват на политическата конюнктура.

Руският император Александър ІІ приема капитулацията на Осман паша
Накрая историкът следва да се запита: какво ни даде Освобождението? Първо, то ни даде религиозна свобода, която е малко оценена от модерните българи. След 1878 година в България са построени 1000 християнски храма, което дори само от гледна точка на религиозната ни история показва какво ни е донесъл Трети март. В политически аспект Освобождението ни даде Третото Българско Царство, чийто жизнен стандарт и условия на живот ние няма да можем да покрием в близките 20 години. В социално отношение от нация-рая, т.е. неквалифицирани черноработници, Освобождението ни даде възможността да имаме културен и стопански елит, учени и военоначалници, едри предприемачи и собственост върху свещената българска земя, която сега ни се отнема чрез политиката на доходите след 1989 г., а българите се превръщат отново в черноработниците на Европа и света.
Затова заради нашето пълнокръвно религиозно, културно, политическо и социално възкресение ние трябва да честваме Трети март и да помним, че свободата на Балканите може да се получи само след упорита и безкомпромисна борба, в която далавераджийските сметки и евтината политика нямат място. Защото нашето избавление е купено с реки от кръв и океан от сълзи, а кръвта и несправедливо пролятите сълзи не се оценяват с пари. Поне що се касае да манталитета на християнските общества и народи.
Модерната антибългарска и антихристиянска пропаганда твърди, че от чисто социално-икономическа гледна точка по добре щеше да бъде, ако бяхме останали под турско робство. Тази антибългарска и антируска по същината си политическа кампания се провежда днес от известни в науката и обществото личности – било поради кариеристични изгоди, било поради недомислие. Като историк обаче искам да подчертая, че ако бяхме останали под турско робство, доколкото познаваме манталитета на османските турци и като се имат предвид събитията, последвали след освобождението в Османската империя, нас ни щеше да ни чака съдбата на арменците – а именно пълен и тотален геноцид, защото турците никога нямаше да искат да се съобразят с желанията и стремленията на българския народ като християнски и славянски народ, който може да даде претекст на Европа за война срещу Османската империя. Зверствата на турските войници над българите по време на конфликтите, които сме имали с Турция, ясно показват какво би ни очаквало, ако не беше 3 март. И за нашето избавление трябва да сме благодарни първо на Бога, а после на Русия и европейските политически фактори от епохата.
Този сайт явно страда от липса на автори. Още първото изречение е невярно, защото съдържа допотопното определение „турско робство“. Не е турско, а османско и не е робство, а господство. Да се твърди, че „рая“ означавало „неквалифицирани черноработници“ е невежество, което дори не заслужава коментар.
Стига с тези „господства“ и „присъствия“. Точно робство си е било. Няма защо да разводняваме сладникаво жестоките истини на нашата история.
но от гледна точка на пропагандата, а не от гледна точка на историята. А с термина „рая“ са означени всички плащащи данъци поданици на Османската империя, различни от управляващата военна класа.
Братя и сестри, искрено Ви моля да спрете да публикувате некомпетентното и безсмислено бръщолевене на господин Чурешки. Статиите му са много зле, толкова ли нямате автори? Ако искате мога да питам мои близки приятели – известни автори,общественици и философи – православни християни да пишат за Вас.
с уважение Мариан П. Томов
+359 885 525 025, aortha@gmail.com, ICQ: 399593888
Чети повече история, но обективна, а не пропагандно-клиширана. Какво означава „робство“? Това е състояние на абсолютно безправие и безсобственост. Ни най-малко не идеализирам турците и 500 години от българската история, но нашите прадеди просто не са били техни роби.
Робство е било, господа! Не само защото търговията с роби в Османската империя е процъфтявала, не само заради кръвния данък, не само заради многобройните отвличания на жени и всички подобни издевателства, но и заради народната памет, която е съхранила думата „робство“! Ако поне малко четяхте български фолкор щяхте да знаете, че в народното съзнание има само „робство“, а не „господства“! Как не ви е срам!!!
Защо не триете коментарите, отричащи робството!!!
За мене си просто един продажник,който за финикийски знаци е готов да напишеш и небивалици,измислици и т.н.Не забравяй едно нещо „който подведе децата,по добре да си сложи воденичен камък….“А повечето хора в сайта за нас са деца.Успех въпреки всичко.
Излишно ме обвинявате. Ако търсех келепира, нито щях да бъде православен, нито щях да пиша в този сайт.
.
Никой не отрича, че в Османската империя е имало роби главно от Кавказ и Африка. Но българи са продавани като роби само известно време след нашествието. Еничарите не са роби, а ставайки мюсюлмани, получавали шанс да достигнат най-високите постове в държавата. Т.нар. отвличания на жени в много случаи е ставало с тяхно съгласие. Тази практика се дължи на възможността, която дава шариатът, мюсюлмани да сключват временни бракове с наложници.
По насилствен начин са ги правели еничари .По насилствен начин са се женели за друговерци.По насилствен начин са ги правели мюсюлмани.А всичко това не Те прави свободен а роб.Благодаря за лекцията която изнесе за всички в сайта но не се приема,мнението ти не е миродавно.Успех.
Първо си оправи запетаите и после раздавай оценки от името на всички. Поне 90% от османските поданици са приемали исляма доброволно, поради лични интереси. Голяма роля е играела и агитацията на дервиши суфии, които са твърдели, че между двете религии няма голяма разлика. Близкото присъствие на пловдивските павликяни (гностици) също е било от значение. Затова днес помаците са по-фанатични и от турците.
Братя, недейте да се карате и обиждате, а най-добре се помирете докато сте още на път, както казва Спасителят.
„неграмотник“е определение което подхожда повече за тебе,прощавй напълно ти пасва.Отречи и Руско-Турската освободителна война.Не разбираш ли.Тя се обезмисля от небивалиците които си написал,интелигенцията според писанията ти отдавна трябва да е приела Мюсюлманството.Колкото и да не ти допада войната е факт,от който произлиза и една нова държава на картата,България.А ти и хората като тебе ,които се опитват да изопачат историята,си гушни жалките финикийски знаци,които евентуално си получил за драсканиците си.“Архим. доц. д-р „това са титли които ,не би следвало да впечатляват никого.Ти г-н Павел Стефанов се криеш зад тях.Неми остава друго,освен Успех да ти пожелая,Надявам се един ден да ти се отворят очите,защото ние всички тук на Земята сме УЧЕНИЦИ,независимо до къде в развитието си, сме достигнали.