В неделя във „Вяра и общество“ – за рицарите от Силистра


Мощи на новоканонизирана българка и противоканонични рицарски посвещавания в Силистренска епархия – тази неделя във „Вяра и общество”.

„Поредното безобразие в църквата , което намирисва на търгашество!” – така уважаваният наш богослов проф. Иван Желев окачестви ръкополагането в рицарско звание на шестима нови членове на Федерацията на рицарите на мира от Асизи – Италия, извършено от архимандрит Дионисий в църквата на силистренското с. Калипетрово на 28 юни т.г. Сред новопосветените рицари разпознахме някогашния актьор Иван Кутевски, по-известен като пресаташе или медиен съветник, и агент на ДС преди 89-та. Напразни обаче се оказаха усилията ни да поканим г-н Кутевски за гост на „Вяра и общество” по тази тема. Отказа ни и архимадрит Дионисий, който е извършил рицарските посвещавания. Скри се и свещеник Добри Чаков – предстоятел на църквата в с. Калипетрово и секретар на Силистренската митрополия, който е предоставил храма на рицарите от Асизи. Така че единствената възможност да обсъдим въпросите, породени от това скандално събитие, бе с пофесора богослов Иван Желев, редактор в сайта „Двери БГ”, който направи обществено достояние рицарските посвещавания в Силистренска епархия.

За съжаление на вярващите от Силистренско, това скандално събитие се случва само три дни след като в епархийското средище тържествено бяха посрещнати част от мощите на преподобна Димитра Киевска-Доростолска. Основаният от нея манастир „Въведение Богородично” в Киев дари на родния й град нейната десница – и то само осем месеца след канонизирането й за светица. За житието на тази наша сънародничка, родена през 1810 г. в Силистра, за невероятната й милосърдна дейност по време на Кримската война и след това в Киев, за почитта на киевчани, които я наричат „Матушка” – „Майчица Димитра”, за това как малцина силистренци знаеха нещо за нея и за надеждите им тя да стане небесна закрилница на техния град, и за това как посрещането на мощите на преподобната не получи общонационален отзвук у нас – ще ви разкажем в специалния ни материал, с който започваме предаването тази неделя.

В същия брой ще научите на Кого е посветена древната базилика „Св. София” и на Кого е кръстена българската столица, както и защо е крайно време денят на София да бъде празнуван на големия ден Благовещение, а не на 17 септември – деня на мъчениците Вяра, Надежда и Любов и майка им София, която съвременното невежество на църковници и общинари продължава погрешно да смята за покровителка и на древната базилика и на столицата.

Новият брой на „Вяра и общество” може да гледате тази неделя (12.07.09) от 10.20 ч. по БНТ-1 и повторението му от 4.45 на 12 срещу 13 юли. Сънародниците ни зад граница обаче за пореден път няма да може да ни гледат. За сметка на това още в неделя по обяд ще може да ни гледате и в сайта ни www.bnt.bg на страниците на „БНТ – Продукции” в раздел „Религия и История”.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...

8 Отговори

  1. purlikov каза:

    Аз не искам толкова да коментирам, а да запитам дали Гложенския манастир не беше предоставян за подобни ръкоположения от бившия вече игумен Панкратий?

  2. Дон Кихот каза:

    Чак дотам не е падал бившият игумен на Гложенския манастир. Що се отнася до Силистренския владика, има една антична поговорка, че когато боговете искат да приберат някого, първо му вземат акъла.

  3. purlikov каза:

    Все ми се струва, че има едни снимки с такива рицари кръсто-плащоносци?!

  4. refab каза:

    която (възможност, по-малко култура) съм имал аз, а именно-да видя филма на Федерико Фелини „Рим“, където има един дълъг епизод на ЗЛОКОБНО-ШУТОВСКО-ПАРОДИЙНО МОДНО ШОУ-ПАРАД на всякакъв вид църковни одежди-монашески , епископски и какви ли не още, както и на самите свещеници, монахини и всякакви други-забележителна гледка! Та тази палячовска, предполагам, история в силистренско, ми напомни гореописаните сцени. Тук, обаче, се добавя и въпросът за особеното, вероятно пак пародийно и палячовско!? (ПСЕВДО) религиозно интерконфесионално общуване !?? Все пак, интересно в какъв дух е протекло това „ръкополагане“? Дали новоизлюпващите се рицари-богати? парвенюта-сноби? са имали трогателно-драматично-сакраментално преживяване и изглед!??…Дали пък не са усетили и мистични (болни или здрави?) душевни трепети?…И с какъв дух са вече сега тези хора…, т.е. вече не само (обикновени) хора, а и ръкоположени рицари!??…Ех, ако навремето Фелини беше вмъкнал в модния сакраментален парад и ръкоположени рицари, щях да имам повече представа за тях…, по-малко щях да се чудя как изглеждат!…

  5. stoian каза:

    Гледах материала на запис снощи привечер.

    Предовлно съм смутен от видяното.
    Ще чакам да ми мине този смут, щото имам чувство, че ако се впусна да изразя обзелото ме, бих изтървал неособено удачни изрази като за този благочестив сайт.

  6. Виталий Стоянов каза:

    Те такива „ареопагитки“ са бодрата смяна на висшия клир и с това са свързани най-големите ми страхове.
    Господи, помилуй!

  7. Драган Владимиров Бачев каза:

    Чувал съм, че офикията „архимандрит“ се дава от митрополит или епископ на иеромонах, като разрешението за това е на Св. Синод, който получава писмено предложение преди това за отличието, от митрополита или епископа, след което изслушва аргументите на вносителя и обикновено винаги взима положително решение.

    Два пъти гледах на запис интервюто с проф. Желев. Той каза, че вероятно същият архимандрит е бил възведен в това звание, поради заслуги.

    Извинявам се много, но като слушах архимандрита какви обяснения дава на г-н Благоев по телефона, с това почти детско гласче, та се чудя, трябва ли да бъде низвергнат, или след време ще го видим да пасе цяла стадо. Още се чудя, може ли един ръководител на една епархия, на 96 години и половина, да има добри ръководни и управленски качества. Изобщо, имал ли ги е някога? Това архимандритче още бели ще прави.

  8. Georgi Stanchev Purlikov каза:

    „Реставрация на църкви и манастири е друга насока в дейността на българските тамплиери. Най-голямата реставрация извършихме в Гложенския манастир – възстановихме стенописите в цялата църква в манастира, каза Румен Ралчев.“

    http://www.monitor.bg/article?id=196485