Епископ Филарет започна гладна стачка на границата между Сърбия и Черна гора
След като напразно се е опитал да премине границата, за да служи по случай Успение Богородично (ст. ст.) в частта от епархията си, намираща се в Черна гора, милешевският епископ Филарет изпълни заканата си и започна гладна стачка на граничния пункт Ранче, „до края на живота си или до победа”, както е заявил самият той.
Това е третият му безуспешен опит да премине границата. Двадесетина служители на граничната полиция и специалните части са предотвратили влизането му в страната. Към обяд епископ Филарет се е опитал повторно да мине граничния пункт край град Плевля, но отново не е бил допуснат от органите на реда.
При вида на масивния кордон от полицаи, владиката се е провикнал към тях: „Срамота, така не сте посрещали и Чеку!” (премиер на Косово – б.а.). След това той се е оттеглил на поляна край пътя, в непосредствена близост до граничния пункт, и е поставил транспарант с надпис, че започва гладна стачка. Пред големия брой журналисти от сръбските и черногорските медии, епископ Филарет е заявил: „От днес отговорността за моето здраве и физическа безопасност носи Черна гора, а Сърбия ще носи отговорност за нещо друго”, без да уточни какво.
Милешевският владика, чиято епархия почти наполовина лежи на територията на новата независима държава, има забрана за влизане в Черна гора, тъй като името му е в списъка на лица, подозирани в съучастничество и укриване на Радован Караджич и генерал Ратко Младич, които Трибуналът в Хага преследва за военни престъпления. Самият епископ заяви, че не знае къде се намират те, и че за последен път е виждал Караджич през 1994 година.
Обвиненията към двамата бегълци се отнасят за периода на войната в Босна, и по-специално за масовите кланета в Сребреница през 1995 година. Освен тях се издирват още двама – бившият началник на сръбската полиция в Босна Стоян Жуплянин и водачът на сърбите в Хърватия по време на войната там, Горан Хаджич. Техните семейства и помощници подлежат на ограничения при пътувания зад граница, най-вече в страните от бивша Югославия, Европейския съюз и Съединените щати.
http://www.vreme.com/g/images/309844_33-1.jpg
Дано някой от „официалните“ лица, поддържащи този сайт се престраши да я коментира.Ще бъде много интересно да се разбере каква е позицията на българските православни теолози и интелектуалци по този въпрос или иначе казано:как да разбираме едно такова „участие“ на някои членове на клира на СПЦ в събитията в бивша Югославия?