Македонската православна църква не благославя бебета от епруветка
Днес +
Съветът на Православния богословски факултет “Свети Климент Охридски” посочва в съобщение, че това може да доведе до манипулиране на човека.
Стерилните семейни двойки, чийто брой все повече нараства, не са резултат от биологичната еволюция на човека. Те са предизвикани от трансформацията на природната среда, чийто краен резултат е екологичната катастрофа. За разпространяването на бездетността допринасят абортите и нарастването на инфекциите, подчертават преподавателите от Богословския факултет.
Пациентите и лекарите разбират реакцията на Македонската православна църква, но казват, че за тях изкуственото оплождане е спасение от проблемите за сдобиване с потомство.
Знам, че църквата се ръководи от своето учение, което забранява и абортите. Но аз не можех да зачена по естествен път. Има вътрешни причини за това, че не можах да забременея, но трябваше ли да чакам да се решат всички тези проблеми, за да имам дете. Тогава вече щеше да бъде късно, казва 38-годишна жена от Скопие.
Доктор Глигор Димитров от Клиниката по гинекология смята, че лекарите трябва да помагат на пациентите със здравословни проблеми. “Когато правим изкуствено оплождане, ние не засягаме религиозните убеждения на хората. Те биха били най-щастливи, ако никой нямаше проблеми, за да се сдобие с потомство. Но когато съществува проблем, трябва да се помогне. Аз участвах в писането на нашия закон. При правенето му е взета предвид практиката на много европейски страни, в които въпреки силните позиции на църквата изкуственото оплождане е позволено”, казва лекарят.
Деканът на Богословския факултет Ратомир Гроздановски обяснява, че изкуственото оплождане е свързано и с други грехове. За да се създаде дете, спермата е получена чрез мастурбация, което също е грях. След това се оплождат няколко ембриона, от тях се прави селекция кои ще продължат да живеят. Излишните оплодени ембриони, в които е заченат живот, просто се убиват. Потомство трябва да се създаде чрез телесна и духовна чистота, с покаяние и обръщане към Бога, казва Гроздановски.
Той допълва, че църквата няма да предприема специални мерки спрямо вярващите, които са извършили изкуствено оплождане, защото “всички сме грешни и греховете трябва да се избягват”.