Светостта на Храма идва от вековете



Може да харесате още...

3 Отговори

  1. Андонов каза:

    Уважаеми отец Стефан имате право за новите храмове но не и за храма в Люлин. Може да е малък но важното че го има и е жив. В него вкидневно се служи. Всики ден може човек да се причисти, освен когато конона не го позволява,разбира се след съответната подготовка.Надявам се в бъдеще дасе построят още такива храмове в Люлин

  2. Владислав каза:

    Ами ако въпросът стои така: малък и „неправилен“ храм – или никакъв? И изобщо – не може ли да се служи и на поляната? А в пещера, или в катакомба? Кое е истински важното, и кое е вторичното?
    Нека да е писал човекът, лошо няма. Но когато гледах разкопките на Царевец – имало там много (40?) църкви, нали… Да, наистина! Но всичките, съдейки по основите им, са едни съвсем малки „нацвъкани параклисчета – свещопалници“. Явно тогава и от такива е имало нужда (и то доста голяма). Сега ние по-духовни ли сме?
    По-добре ли е – още една голяма църква в града, или пет малки – в околните села? Или една голяма – в селото на някой „важен“ човек? Защото който дава парите поръчва музиката (според колкото пари има). И не ги ли решава владиката тези неща?
    Присъствах на съборна православна служба – в Босна, в едно малко параклисче. То побра много хора, свещеници и християни от различни православни страни. Въпреки, че някои не успяха да влязат, всички бяха щастливи. Беше ли Бог там? Валидна ли беше службата? По-добре ли беше да го няма параклисчето?
    Ние отскоро взехме много да разбираме – от почти всичко църковно. Особено от храмове. А от мистагогия? А от литургика? Също!
    А от вяра?… Къде е Бог във всичко това? Не само от поръсването и помазването зависи освещаването – да. Но тогава, от кое друго още зависи? От размера? Колоните? Иконостаса? Покрива? Камбанарията? От това – къде е владишкия трон?… От кое? (Или – от кого?)

  3. p_stefanos каза:

    Определяща за функционалността е, разбира се, не големината на храма. В старите градове всяка педя площ е ценна и затова храмовете са малки. Но затова пък на Царевец са 40, както посочвате. Малкият енорийски храм дори има, според мен, предимството, че в него християните се познават и се изгражда общност, което е по-трудно в големия. Преобладаващата част от новите храмове наистина са предвидени като че ли само за индивидуално палене на свещи. Огромно количество са и тези, чиято архитектура е псевдомодернистична. В Гърция, Русия, Сърбия, Албания също се строят много нови храмове, ала не са упражнения по архитектура. Както проектирането на болница, фабрика, концертна зала и пр. са съвсем различни задачи, така също и на храм. Водещото е функционалността. А основната функция на храма е Евхаристията. Тя е предвкусване на царството Божие. В храма ние трябва да бъдем като в царството Божие. Царството Божие е и в катакомбите.