Да носим ли мартеници?
Преди няколко дни видях в храма, че иконата на Божията майка беше закичена с мартеница – спонтанен порив на някоя благочестива християнка. Цяла седмица преди Първи март; за да бъде първа. Да изпревари всички! Какво ли очаква да й се случи сега? И от кого очаква чудото: от Света Богородица или от Баба Марта?
Наближи ли март, улици и площади се изпълват с шарени сергии с мартеници. Пред всяка от тях са скупчени хора – млади и стари, жени и мъже, които избират най-хубавата мартеница за най-скъпия човек.
Не само улиците и площадите, но и Интернет е пълен с виртуални мартеници. Украсени с най-различни фигурки (и послания) – като се почне от зодиакалните знаци и се стигне до Бойко Борисов. В много от образците самата мартеница е по-малко важна от фигурката. Къде не са се настанили чалгата и кичът, та да искаме да ги няма по мартениците?
Друг ще каже, че по-опасно от кича е суеверието, което се насажда чрез мартениците. Обичаят за закичване с мартеница идва от езически времена, тъй че няма как да не съдържа езичество. Но в християнството са се интегрирали още много езически вярвания: лазаруването, карнавалите, кукерските игри, нестинарството и пр., и Църквата ги е приела в една или друга степен. Едва ли мартениците носят най-гибелното суеверие.
Какво толкова, ще рече друг – конци! Нали е за здраве! Като подариш с обич мартеница на любим човек, нима това не е християнско по дух? Нима не е християнско да зарадваш едно дете: “Баба Марта бързала, мартеничка вързала…”? Как ще грейне лицето на едно сираче, като го закичиш с мартеница! Толкова ли много радости има то, та да го лишаваме и от тази? Като подаряваш мартеница, ти не подаряваш конци. Даряваш любов и радост!
Нима Църквата е против съхраняването на народната традиция? А не е ли още по-хубаво, ако се потрудиш сам да изработиш мартеницата, която ще подариш? Ръкоделието винаги е било на почит сред християните – дори св. апостол Павел е имал занаят да прави шатри (Деян. 18:3). Познавам добри християни от моята енория, които през цялата година, цялото семейство в къщи изработват мартеници и благодарение на това преживяват през тези трудни години.
Мартениците са българска традиция от векове. (Срещат се още само в някои области на Румъния и Молдова, т.е. пак на места, където са живели или живеят по-компактни групи българи.) И да има езически корен, той вече е забравен. Неслучайно няма достоверно и правдоподобно обяснение (има само легенди) за произхода на този обичай. При това, той вече така се е вкоренил, че е илюзия да си въобразяваме, че Църквата може да се пребори за неговото изкореняване. Но явно е необходимо да (пре)осмислим позицията си и отношението си. Това е необходимо, за да не се стига до подобни глупости, макар и направени с чисто сърце – да се окичва Божията майка с мартеници.
В Разградско има обичай рано при изгрев слънце домакинята да мята червен плат върху едно от плодните дръвчета в градината, за да разсмее Баба Марта. В Троянско на първи март преди изгрев слънце стопанките на всеки дом връзват червена вълна по ключалките на вратите, на овошките, на съдовете за млечни продукти, по рогата на добитъка и т.н. А в Хасковско бабата, която рано преди съмване връзва мартеници на децата от семейството, се облича изцяло в червенеещи се или червени горни дрехи. Оттук идва и народната представа, че Баба Марта на първи март спохожда хората и посевите, облечена в червен сукман, забрадена с червена забрадка, обута в червени чорапи. Както се вижда, червеният цвят в бита на народа е средство за предпазване от болести. Бялата вълна в мартеницата символизира дълъг живот, а червената – здраве и сила.
Символиката на цвета (особено червеното и бялото) е силно застъпена в Църквата, в църковното богослужение и в бита на християните. Защо боядисваме яйцата на Великден? Нима не можем да празнуваме Христовото Възкресение без червени яйца? Но от друга страна пречат ли нещо червените яйца? Те създават допълнителна празнична радост. Е, разбира се, ако празникът не се сведе само до тях. Още от древност християните, които са приемали свето Кръщение на Пасха са се обличали в бяла одежда, която са носили цяла седмица. И до днес ние я наричаме “Светла седмица”.
Ако влагаме в символиката на мартеницата нашия християнски дух, тя няма да бъде езически символ. Стига да не вярваме на суеверия от рода на: “зеблото е за богатство, царевицата води до разбирателство, боб и грах носят щастие, оризът е за мир и приятелство, а житото – плодородие”. Ако вярваме и живеем като християни, ако се приобщаваме редовно към Христа, като приемаме Светите Тайни, мартеницата няма да ни направи езичници. Ако се уповаваме на Бога, а не на муски и конци, молитвите ни ще бъдат чути. Да не смесваме едното с другото. Да не закичваме Света Богородица с мартеница. Да направим Баба Марта християнка, а не да се оставим тя да направи нас езичници.
Нашият проблем не е в мартеницата. Нашият проблем е в нас.
Към темата във форума >>>
не е проблема в езическите обичаи които са останали в нашия народ – проблема е че макар някога да са били понякакъв начин осмислени от християнството то сега поради деситилетия християнска религиозна безпросветност това осмисляне се е загубило или избледняло и е останало само езическото което и се пропагандира от средствата за масова информация и несамо това но и езическия смисъл на някои обреди и обичаи се представя за християнски така в момента става едно подменяне и изопачаване на християнския смисъл с неоезически и това е световна тенденция неоезичеството под различни форми расте и това е важно да се разбира защото много хора живеят в един сън в едно мечтание че България е християнска държава само защото сме приели християнството преди 12в. защото дават по телевизията литургията на Възкресение и защото около 80-85% се определят като християни но само защото са българи особенно това може да се види сред така наречената интелигенция работя в училище и около 95% от учителите а и учениците вярват повече в прераждане зодии и др.подобни и мартеницата върху иконата показва именно такова едно подменяне на християнкото с езическото
Точно така е. Малко работим. Много грешки правим, ако изобщо правим нещо. Някои казват – православието е да чакаш на Христос да образова хората и да ги вкара в църквата. Вярно, то насила не става, и с пропаганда не става. И затова си лежим на гърбовете (и на греховете). То е и по-лесно. Казват: личният пример е по-важен! Но ние никакъв пример не даваме, защото Църквата била лечебница – ние сме всички маловерци, калпазани и грешници и това си е нормално… Е, как ще стане тогава? Кой светец ще видят хората, та да се „запалят“ от примера му? Няма светци… И по-малки работници на евангелската нива също няма. (Всички сме все „литургисти“ и „индивидуални“ подвижници.)
Да са ни честити мартеничките – за сполука и късмет!
Всеки християнин сам за себе си прави изводите,дали да носи мартеница,или не.Но според мен,от богословска гледна точка няма нищо лошо в това да се носят мартеници,ако погледнем реално,да наистина,този обичай е езически,но Църквата го е катехизирала(християнизирала),а тогава аз ще попитам защо например боядисваме яйца на Великден(Св.Възкресение Христово),та това също е езически обичай,но за да се придаде по голяма тържественост на празника,затова боядисваме яйца,всеки християнин,като се уповава само и единствено на Бога,нищо не може да му попречи,а и от друга страна този обичаи може да е благословия от Бога,така Той да благославя тайно българският народ.При древните християни,например,когато биват кръщавани то те са били обличани в бяла одежда.В Св.Писание Св.Ап.Павел,казва:“Ръкоделието винаги е било на почит сред християните – дори св. апостол Павел е имал занаят да прави шатри (Деян. 18:3). „
С пропаганда всичко става…има милиони и милиарди примери за това. Само дето пропагандата трябва да е по-целенасочена. Не бива да забравяме, че пропаганда означава просто едно и също нещо да се повтаря отвсякъде… В този смисъл, ако от дете повтаряш някого „Ти си добър човек, щото си християнин, а такива и такива са правилата, които правят християнина добър. И човек“, той със сигурност ще израстне толкова добър християнин, колкото му пропагандираш.
И пак в тоя ред на мисли – нищо лошо не правят никому мартениците – те са само част от инструментите децата ни да се почувстват радостни от това, че са българи – което също би могло да е обект на една положителна пропаганда :-)))
Мартеницата е езически символ, на който можем да придадем християнски оттенък или още повече да не го отричаме, защото ако едни усукани бяло-червени нишки могат да „наранят“ вярата ни, то какво остава от множеството злини, които ни заобикалят!
Нека се радваме като децата, защото ако Бог не искаше мартениците, те нямаше да радват Неговите земни ангели – децата!
А иначе нека всеки от нас си спомни, когато тези дни отиде в храма – на Царските двери – Богородица и Арх. Гавриил с какви одежди са, …. па тогава да си говорим пак!
Много се извинявам. Ама съвсем не съм сигорен, че Църквата приема нестинарството. Даже го престава са бесовско, дяволско. Преди около две години в църковен вестник имаше една голяма статия точно на тази тема. А и има и такива книги. Така, че много се извинявам, ама не съм съгласен.
Не нося мартеница и не препоръчвам на никого да носи. Това е чисто магическо средство, което няма нищо общо с християнството. Няма кой да поеме инициативата евентуално да се християнизира. Защо да няма мартеници с кръстчета, малки иконки и пр.?
Поне в миналото, Църквата е успявала да асимилира много езически обичаи. Вероятно понеже не е можела да ги изкорени – променяла е смисъла им. Сега сме толкова слаби (или може би, толкова „толерантни“), че ми се струва, май тече обратният процес. Добре би било да проявяваме повече ревност във вярата и повече активност. Никой няма да ни се обиди, ако явно показваме православната си вяра – има и различни „по-меки“ начини. Един приятел предложи да си правим мартенички – на бял фон, червен кръст и IC XC NI KA. Чудя се какъв ефект би имало подобно нещо?
Едно време мартеници носеха почти само децата. Мартеницата си е детска радост. Сега като гледам дърти мъже, окичени с мартеници ми е доста смешно. Ама повече ми е тъжно. В Русе са опасали цялата сграда на Общината с червено-бял конец, а над централния вход са окачили еднометрови червен и бял пискюли. Все повече хора все повече започват да ВЯРВАТ, че мартеницата наистина помага, наистина носи здраве и късмет. Нещо като върбовите клонки, свити на венче и поставени над домашната икона да пазят дома.
Jessie направо ме застреля с тая пропаганда. Значи един нов д-р Гьобелс ще ни свърши отлична работа?!
Не разбрах какво не разбрахте?
Не помня дали го написах по-горе, но Гьобелс казва „Даже една лъжа повторена 500 пъти става истина“. Това, прочее, е дефиницията му за пропаганда. Аз просто изтъкнах, че вместо да се повтарят лъжи на хората може да се използва този метод и да им се повтарят хубави и верни неща. Така пак се получава „насаждане на образ“, но тоя път – за разнообразие – може да бъде пропагандиран правилен и полезен образ. И с пропагандата, Mr Stefanos, е и като с повечето отрови: ако я ползваш за положителни цели и в разумно количество – оздравява…а ако я предозираш и я употребиш по неподходящия начин – трови и създава култ 🙁
Истината е, че така е с повечето неща в тая вселена. А мартениците не са страшни и рядко хапят. Те просто символизират радостта от възраждащата се пролет. А пролетта е от Бога 🙂
Всъщност, ако наистина мартеницата ни дава здраве и очакваме това от нея, то тя не се ли превръща в идол за нас? А Бог казва “да нямаме други богове освен Него, нито да си правим кумир”, защото “Той е Господ, Който ни изцерява”!! Освен това “не са богове тия, които се правят от ръце човешки”, за да могат да ни изцерят…
На мен, все пак, ми се налага да си имам мартенчка и тази година, защото, в противен случай, ще ядосам мама и ще предизвикам голяма разправа у дома, когато ме окичва… 🙂 Но поне ще мога да напомня Кой всъщност ни дава здравето!
Вечното или Земното.Всеки човек в крайна сметка прави избора си.От коментарийте по горе ,пределно ясно е кой какъв избор е направил за себе си.Успех.
палатките на св.ап. Павел са вършели работа-т.е. били са потребни,докато мартеницата никаква работа не върши,нали?!Там е разликата при ръкоделието-от едното има полза,а от другото загуба на време
И не защото внасям някакъв езически смисъл в това, а просто защото това е традиция на моя род и моя народ.
Ще ходя и на конните надбягвания на Тодоров ден, така както ще продължавам и да боядисвам яйца на Велик ден.
Така, че не разбирам защо трябва всяка традиция или обичай веднага да се противопоставя на религията, която изповядвам.
Подкрепям Ви, о.Стефан!
Споредлям тълкуванието Ви за мартениците.
Нека ги възприемаме с разум, а не буквалистично-фарисейски.
„Нашият проблем не е в мартеницата. Нашият проблем е в нас.“- Така е!
„споделям“ беше мисълта ми 🙂
Директорът на националния етнографски музей Светла Ракшиева пред БГНЕС:
Когато научих колко много мартеници се внасят от Китай, се запитах как е възможно един толкова далечен и чужд народ, който няма такава традиция, да прави наши амулети и най-българските ни знаци, каквито са мартениците, каза Ракшиева. Тя обясни, че едно от значенията на мартеницата е да бъде амулет, предпазващ от лоши очи и зли сили, и в същото време подтикващ към плодородие, здраве и късмет. Според традицията, която у нас датира от преди Христа, амулетът се прави от жива вълна, която може да бъде оцветена освен в червено, и в жълто, зелено и синьо. Нанизаните парички, понякога имитация на турските акчета, и сините мъниста не са кич – те са били включвани в мартениците – за плодородие и против уроки. Открих и мартенички с надпис „Мразя те”, както и мартенички-прашки. Наистина изобретателността на производителите е безкрайна, а пошлостта, до която могат да стигнат, няма граници,”, коментира Светла Ракшиева.
Белият цвят според народното поверие има силата на слънцето и дава сила на всяко същество. Червеният цвят в бита на народа е средство за предпазване от болести. Така можем да си обясним защо и на младите булки, и на децата, са връзвали червен конец. Бялата вълна в мартеницата предвещава дълъг живот, а червената – здраве и сила.
http://dnes.dir.bg/2008/03/01/news2724216.htm
Това което знам и проповядвам за червените яйца е следното: Св. Мария Магдалена отива в Рим на проповед и се изправя пред император Тиберий, като се опитва да го приведе в истинската вяра. Разказва му за Възкресението и той се надсмива над нейните приказки, като и казва, че ще повярва, ако яйцето, което било на трапезата му станело червено. Светата проповедница взема яйцето в ръката си и то почервенява, от тогава насам има традиция да се боядисват червени яйца на Пасха. Ръката на Св.Мария Магдалена, ако не ме лъже паметта се пази на Атон и има нормална човешка температура до днес. От ляво на Гроба Господен на стената има една икона, която показва Св.Мария Магдалена държаща червено яйце в ръката си. Така, че да се боядисват яйца на Пасха не е езичество.
Как ние, християните, да гледаме на мартениците? Да носим ли мартеници или да се борим против този гибелен езически обичай?
–
„Тангра – това е Земята; Тангра – това сме Ти и Аз.“!
Не сте нищо повече от родоотстъпници!
Честита Баба Марта! интересно ми е щом всичко езичско не бива да се прави, защо църквата е приела 90% от езичеството и го е префасонирала, за да може да стане приемлива за хората. Мартеницата е символ, символ на Богинята Майка, Пенда или Бенда, Бендида-Великата богиня на траките, а пижо, пижо на родопски диалект е първа мъжка рожба или това е нейният син-Божествената рожба. Закичвайки се с техните символи, това означава измолване на благословията им и дано това продължава и в бъдеще и дано българинът не забрави какво е да си българин и да не забравя традициите на предците си, което явмно е огромно желание на църквата, явно с нещо еврейските обреди и обичаи и възгледи са с нещо по висши от тези на траките, носелявали тази земя, е не вксички са на това мнение като Вашето и надявам се да не бъдат…
Невероятно е как ние българите сме способни от девет кладенци вода да носим за да защитим някакъв абсурден казус който ни е угоден на нас,“символиката на червеното и бялото е силно застъпена в богослужението…“.В Богослужението има символика само в главите на културоведите,но това е друга тема.А за мартениците,мисля че на всеки му е ясно че това е езически обичай при който червеното багрило най-вероятное добивано чрез човешко жертвоприношение,а и да не е така това не променя нищо.Второ днешната традиция за подаряването на мартеници е възродена по времето на предишния решим по обективни причини,търсене на някаква псевдо- индентичност.Ако традицията бе наистина толкова древна и толкова българска “мартеничките“ нямаше да се наричат на третия месец от юлианския календар а щяха да са с някакъв тюрко-алтайски корен.
Лично аз мартеница не нося от както повярвах ,че Христос е моят Саситал.За мен лично е недопостимо млади,образовани и катехизирани братя и сестри да носят мартеници,на по-възрастните гледам със синовна любов и разбиране,далече съм от мисълта да ги променям,те дадоха своята лепта в един труден период,но за нас младите особенно свещенниците е недопостимо,камоли да ставаме апологети на този вече почти за никой нищо не означаващ обичаи.Та ако от едни „мартенички“ неможем да се откажем,как ще го направим от страстите и походите,които са ни къде по сладки….
червеното багрило най-вероятное добивано чрез човешко жертвоприношение – каква беше тази глупост, какви бяха тези мнения. Мартеницата се нарича на третия месец по ред причини и уважаеми, няма защо да има тюркски корен, защото тази земя тук не е била свободна до идването на прабългарите. Обичаят го има при нас и при румънците, защото и те са тракийски племена. Апотропейната сила на червения цвят е вярвана от народа ни от началотона времето, не наричайте глупави и безмислени традициите на дедите си, а да се покланяте и да хвалите проеврейските обичаи. Всеки народ следва да се гордее с наследството, културата, вярванията и духовността си. Срам е българида плюят български обичаи, да хулят Родопа и да почитат и хвалят Синая…
Всички сме съгласни, че това е култ към цвят и материя. И всички трябва да приемем свободата на другия, да избере на кого ще вярва и на кого ще се покланя. Но:
1. Не разбирам това- “ са били понякакъв начин осмислени от християнството “ и “ езически символ, на който можем да придадем християнски оттенък“. Не само не разбирам, как може да стане, но и НЯМАМ ДУМИ!
2. Тангра и другите езичници, аз приемам вашия избор. Не ме определяйте като “ родоотстъпници“ защото искам да съм християнка, да гледам не само в земята, а й в небесата /патриарх Евтимий, Теодосий Търновски и още много други българи, наши праотци/
3. Това което става сега по пазарищата, няма нищо общо и със стария езически обичай. Като повечето неща без здрава основа, то се изражда под натиска за повече и повече пари.
4. Тези които искат да се прехранват от „ръкоделие“, защо не подражават на онези достойни наши предци, които са имали очи за красивото и са умеели да го пресъздават в шалчета, кърпи, шапки, ръкавички и пр. Да сте видяли нещо, като тяхното народно изкуство!? Няма, защото само сърце чисто и изпълнено с хармония, може да създаде красиви неща!
Всички българи се закичват на 1 март с мартеница. Лично аз също слагам мартеници – на ръката като гривна, на ревера. И не защото не обичам Христос. А защото смятам мартеницата за израз на друго чувство – българщината, патриотизма. Всички, които се чувстват съпричастни към българското, всякакви етноси с българско самосъзнание се кичат с нея. Това е традиция на българския народ и няма да бъде изкоренена докато се наричаме българи.
Уповавам се само на ГОСПОДА ИИСУСА ХРИСТА, а всичко друго е временно, преходно и тленно, и не следва да се коментира.
СЛАВА НА ГОСПОДА ИИСУСА ХРИСТА. АМИН.
Небето да поживи отец Стефан за БЛЕСТЯЩИЯТ текст!
Спирам, че вече неколкократна пъти го хваля, не само тук, а за един свещенослужутител многото хвалби не са добра атестация, доколкото съм запознат.
Ако отчето отвори тук, нека си знае, че за мен най-прекрасните хора на земята са православните свещенослужители, и той е съществено обстоятелство за обичта ми към тях!
Простете нафуканият ми тон, приятели и нетакива, плз.
Както и да го въртим, и да го усукваме – езически обичай си е! Чета и се мая – едни поддържат Тангра, други – траките (май се прокрадва новоизмисления орфизъм), всички вкупом се пишат патриоти, пък нито Тангра, нито странната Баба Марта са част от Православието, т.е. Християнството, което би трябвало да се изповядва в България. Мартеницата си е някакъв езически амулет за здраве (всички си пожелават това), плодородие (окачват го по дървета, животни), за успех (явно по всякакви места се среща вече – общини, сайтове и особено гордо – на реверите) и други подобни приложения. Когато го правят хората на кого се надяват, на кого се прекланят? Когато хората си пожелават ЧБМ кого имат предвид? Христос или анонимната сила, стояща зад Баба Марта? Или може би имат предвид стихиите, природата, някакъв праисторически пантеизъм? Не знам, аз лично се пробвах да се спася от новото божество Баба Марта и масовото поклонничество пред него по следния начин – на „Честита Баба Марта“ отговарях „Честита пролет!“, пък и времето беше хубаво! 🙂
Не мога да разбера как този презвитер може така да заблуждава хората. Ако “ мартеницата била дадена с любов, не било езичество „. Ами хайде тогава да си правим идоли и да си ги раздаваме с любов, да започнем освен мартеници да си раздаваме всякакви предмети за здраве, нали си ги даваме с любов. Защо сте толкова заблудени всички, или толкова ли е изобретателен лукавия, че вече цял месец ви е вързал с тези мартеници. Събудете и тръгнете по тесния път, че широкия път вече е препълнен …
Тъй, тъй, щом е с любов не е грях! 🙂
Аз и като прелюбодействам го правя с любов 🙂 А веднъж заклах един, ама то щото имах любов към жена му, значи не е грях, за любов щом е…
Правило 62 Трулско
Желаем съвършено да изхвърлим от живота на верните така наричаните календи, бота, врумалия и народния празник, извършван в първия ден на месец март. Също така осъждаме и отхвърляме общонародните женски танци, които могат да докарат големи вреди и съблазън; а така също отхвърляме и всички обичаи и игри, които са се вършили от мъже или жени в името на лъжливо наричани у езичниците богове по някакъв древен и чужд на христиняството обичай, и постановяваме: никой мъж да не облича женска дреха или жена – мъжка; а така също да не носи маски комични, сатирични или трагични – да не призовава името на гнусния Дионис, когато се тъпче виното в линовете, и да не върши смехории и безумства поради невежество или суетност. Затова постановяваме: ония, които, знаейки това постановление, си позволят занапред да вършат нещо от поменатото по-горе, ако са клирици, да се низвергват от свещен чин, а ако са миряни, да се отлъчват от църковно общение.
тук: 😀 😆
Виж отделни пасажи от следните публикации за това откъде идат, и как са изкривени дори в йудейството(тора и кабала):
http://krishna-prabhupada-bulgaria.blogspot.com/2012/02/blog-post.html
http://krishna-prabhupada-bulgaria.blogspot.com/2012/02/blog-post.html
http://krishna-prabhupada-bulgaria.blogspot.com/2011/10/novus-ordo-seclorum.html
[quote name=“AU.Ra“]тук: 😀 😆
Виж отделни пасажи от следните публикации за това откъде идат, и как са изкривени дори в йудейството(тора и кабала):
http://krishna-prabhupada-bulgaria.blogspot.com/2012/02/blog-post.html
http://krishna-prabhupada-bulgaria.blogspot.com/2012/02/blog-post.html
http://krishna-prabhupada-bulgaria.blogspot.com/2011/10/novus-ordo-seclorum.html%5B/quote%5D
Вашата кришнаитска злоба стига до откровен фашизъм. Намерили сте село без кучета.
Новият предстоятел на храма-подворие „Св. Николай“, игумен Филип, който още на първата си служба доведе глутница архонти, заявил, че любов има при протестантите, в Православната църква има дисциплина. Твърде много прилича на тъжната шега, че Евангелието го четат протестантите, а православните го целуват. Прилича и на историята с Великия инквизитор, която също има все повече почитатели в нашите църковни среди.
А не е ли още по-хубаво, ако се потрудиш сам да изработиш мартеницата, която ще подариш? Ръкоделието винаги е било на почит сред християните – дори св. апостол Павел е имал занаят да прави шатри (Деян. 18:3). Познавам добри християни от моята енория, които през цялата година, цялото семейство в къщи изработват мартеници и благодарение на това преживяват през тези трудни години. Значи според вас ще бъде по добре сами да си изработваме мартеницата 🙂 ???? 😐
Нека да ви кажа какво е мартеницата : Празникът на Баба Марта в българските традиции е символ на пролетта и носи пожелание за здраве и плодородие в началото на новия цикъл в природата. Първи март бележи идването на Баба Марта, олицетворяващ променливия месец март. Традицията е свързана с древната езическа история от Балканския полуостров и с всички земеделски култове към природата. Някои от най-специфичните черти на първомартенската обредност и особено завързването на усуканите бяла и червена вълнени нишки, са плод на многовековна традиция . :lol С една дума “ езичество “ и как може да правите сравнение с апостол Павел който е правел шатри , как може да сравнявате шатра с мартеница
Аз мисля че изопачавате Словото . А защо гледаш сламката в окото на брата си, пък гредата в своето око не усещаш? Или, как ще кажеш на брат си: „Чакай, да извадя сламката от окото ти“. А пък на, в твоето око има греда! Лицемерецо, извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш, как да извадиш сламката от окото на брата си. (Матей 7/1-5)
Хора, мартениците да ни бяха проблема!
Да – тъпо е да вярваш, че мартеницата ще ти донесе „късмет’, но погледнете го иначе – начин да кажеш на някого „обичам те“, „ти значиш нещо за мен“ и т.н.
Все едно подаряваш цветя някому.
Аз съм индиферентен към този обичай, но не отказвам да ми вържат мартеница. Хората искат да те зарадват, а ти пък да откажеш, само и само да останеш „верен“… Бъдете щастливи!
То и педерастията е дълбоко вкоренена вече ,дайте и нея да я узаконим.Много е лошо,когато слепец слепеца води,защото и двамата попадат в ямата.