За нездравия интерес към психопатологията

Нещо повече – патологията тласка развитието на цели дялове в психологията, които ни разкриват неподозирани сенки в човешката душа.
Християнските психолози, от своя страна, ще ви убедят, че депресията, унинието и неврозата преследват всеки, имат духовен корен и са изразното средство на душата/образите на вкоренени страсти.
Но ако забележите, че някой много разпалено изобличава определена патология и претендира, че разбира и е вникнал в изкривените човешки отношения, вгледайте се добре и ще видите в изобличаваната от него патология собствените му проблеми. Тук важат псхичните механизми на защитата като проекция.
Затова, едно предложение: да погледнем на патологията като на синдром. Нещо в нас алармира, че сме загърбили и потиснали нещо важно, нещо съществено. И не става въпрос за физическото, биологичното ни оцеляване.
Неврозата, депресията, психологичният проблем също са синдроми – една част от нас е останала неосъзната, необикната. Тя е знак, че не сме поели по пътя на израстването, на откриването на собствената ни личност.
Фиксирането и анализирането на недъзите на нашата душевност ни прави атрактивни и компетентни в очите на другите; нещо повече – в очите на страдащите, които разпознават тези недъзи, имаме шанса да се превърнем в техни спасители. Изключително благоприятна възможност за тщеславния!
Пред нас, които откриваме в себе си един или друг изявен психологичен проблем, съществува по-здравословна алтернатива, която обаче изисква нашите лични усилия. В основата на голяма част от тях стои един основен и дълбок проблем. Това е желанието ни да търсим нашето alter ego само в сумрачните дълбини на собствения ни егоцентризъм и нежеланието да срещнем другия, който, според християнската антропология, по вертикала и по хоризонтала, е нашето друго аз, alter ego, другата половина на нашето битие, условието за нашата персоналност и съществуване. Християнските антрополози говорят за другия като брат, като икона Божия, най-голямата светиня, която не може да се жертва дори в името на някакви святи цели. Персоналността е онова неповторимо живо отражение в някой друг, също така персонален. Човекът става личност, когато стои срещу другия, т. е. бидейки с онзи, който самият той не е. Християнската антропология ни разкрива другия като основа и опорна точка на нашето собствено съществуване. Да откриеш себе си в другия означава да съществуваш, да преодолееш границата между битието и небитието. Тогава осъждането на другия означава смърт.
Така християнската антропология ни дава и отправната точка, от която можем да говорим за психопатологичните проблеми – не от позицията на познавачи и дълбинни изследователи, защото тогава ще изпаднем в състоянието, описано красноречиво от еп. Николай Велимирович: „Жалка е слепотата на човешките синове, щом не виждат силата и славата Божия. Птицата живее в гората и не вижда гората. Рибата плува във водата и не вижда водата. Къртицата рови под земята и не вижда земята. Истина, жалка е еднаквостта на човека с птиците, рибите и къртиците”.
Да изследваш душата и да не я видиш, да не я познаеш, да останеш сляп за нея. Това се случва с тези, които посвещават усилията си в изследване на недъзите на човешката душа, без да разкрият същностната и потребност: да обича.
Единственият лек е обичта, извираща от просветеното и очистено око, което вижда греха, но обича човека. И на тази обич може да се доверите. Тя не претендира със сложен изказ и теория, а прониква и лекува.
Ето и конкретен пример:
Дискусия между православни богослови и духовници от различни страни по наболели проблеми. Ерудирани и компетентни, те размишляват за проблемите на духовния живот, няма тайни и непознати кътчета на човешката душа за тях. Изслушват се внимателно и демонстрират разбиране към мнението на другия. Но какво се случава извън тази "кръгла маса"? Всеки се присъединява към подобомислещия и обсъжда различието и недостатъците на другите. Националните различия се изстрелват като фойерверки в тъмна и спокойна нощ.
На тази същата кръгла маса един духовник ги обгръща с поглед и с обич възкликва: Колко хубаво е братя да живеят заедно!”; изведнъж нещо се стопява и огромните сенки на грандиозни различия потъват като в мъгла и и остава само усещането за братска общност.
Достатъчно е да се огледаш и да видиш образа си, отразен в обичащия те друг.
Тази любов ражда и истинския диалог в християнството.
Става ясно защо духовно просветените хора не прибягват до сложната класификация и терминология на душевните недъзи. Защото те не само знаят, че нещо не е наред в духовния живот, но изпитат действително състрадание и лекуват с обич, родена от срещата с любовта на абсолютния Друг.
И всъщност равносметката от десетилетията главозамайващо развитие на психологията е следната: Познанието на сложните психични процеси не ни е направило по-малко болни, а по-скоро ни е превърнало в още по-горди и тщеславни, защото всяко знание, в което не е привлечено сърцето с присъщото му милосърдие, се превръща в поредния механизъм да упражняваме власт над другите, да манипулираме и въздействаме. Но ако действително искаме да лекуваме и да помогнем, тогава трябва не само проницателно да вникнем в недъзите на собствената си природа, но и да отговорим на духовната й жажда за милост от Бога и обич към другия, ближния – с цялата му психо-соматична сложност.
„Ерудирани и компетентни, те размишляват за проблемите на духовния живот, няма тайни и непознати кътчета на човешката душа за тях. …Националните различия се изстрелват като фойерверки в тъмна и спокойна нощ.“
Нищо лично, чедо!Но, писано е: „Де е мъдрецът, де е книжникът, де е разисквачът на този век.Не обезуми ли Бог мъдростта на този свят…Понеже мъдростта на този свят не позна Бога, в Премъдростта Божия, Бог благоволи да спаси вярващите с безумството на проповедтта.“Това ни казва Господ Иисус Христос, чрез Св.апостол Павел, който пък ни наставлява, че Словото Божие трябва да е от немъдри думи, за да не се обезсилва Кръста, а простата и нелюбопитна вяра е тази, която е спасила християните и нас, православните българи през вековете.Това е проверено и изпитано от Бога и е вплетено в Божият промисъл.
Аз не съм много глупав, но явно вие сте много умна и не разбрах какво искате да кажете. Изглежда сте писала статията, наблюдавайки се в огледалото, защото наистина имате нужда да поработите върху себе си и доста добре сте се самоанализирала. Горката, навярно ви е трудно да останете насаме със себе си! Звучите като човек с описания по-горе личен опит! Тежък психопатологичен синдром!
„Но ако забележите, че някой много разпалено изобличава определена патология и претендира, че разбира и е вникнал в изкривените човешки отношения, вгледайте се добре и ще видите в изобличаваната от него патология собствените му проблеми. Тук важат псхичните механизми на защитата като проекция.“
Верни са думите Ви , но помислете, защо е казано: Питай патило, а не старило!
Опита е този, който дава мъдростта, затова и говорим за старци-хора с голям житейски опит. А най-ценен е личния опит. Бог прие тяло, нали? Аз съм чувал от свещеници такива дълбоки проповеди, а после като са се изповядвали съм разбирал, че тази дълбочина е породена от изстрадването на проблема. Не всичко е така като изглежда.
„Затова, едно предложение: да погледнем на патологията като на синдром. „
Освен синдроми, има симптоми, „нозологични единици“-болести (говорим за ПСИХИАТРИЧНИ такива), личностни разстройства извън болести , има и гранични състояния! Важна разделителна линия в проблематиката е дали в конкретни случаи става дума за психози или тревожни разстройства (неврози)!…Това са само някои елементи от основата на знанията за психичното здраве!…Приканвам уважаемата авторка, ако още не го е сторила, да си купи и прочете малката книжка „Православна психиатрия“.Интересни неща, имащи отношение към въпроса може да се открият в произведенията на автори като Владета Йеоротич, отчасти Йеротеос Влахос, отчасти Анатолий Берестов…Интересна книга е и „Психология и психопатология на религията“ от проф. Васил Иванов. Не на последно място са, разбира се и учебниците по психология и психиатрия. Към всичко това трябва да се добавят и голям брой книги на свети отци на църквата, а и да се съобразим с мъдрите думи на ieromonah Ioan!
Интересно е, все пак, как авторката би формулирала основната теза на статията си!
Авторката е права, но вие не сте я разбрали. Процентът на психопатии сред т.нар. вярващи е не по-малък от този сред масовото население. Дори хора с власт в църквата се държат съвсем неадекватно. Един пример – още миналото лято издействах финансиране от Германия и предложих организиране на православно-католическа конференция в София. Софийските богослови обаче се интересуват само от себе си и не искат такава конференция. Станахме за смях с тази българска злоба, прикривана зад набожни клишета.
…“Достатъчно е да видиш образа си, отразен в обичащия те друг!“
Това може да спаси живота ти!/ще допълня казаното от Мария/
Дано повече да го осъзнаваме-това ще ни помогне да бъдем и по-добри.
Мария,поздрави за статията!
Авторката е написала много хубава статия, в която личи чистота и добра помисъл. Искам само да напомня обаче, че Светите Отци,гръцките, сръбските и английските богослови не знаят нищо за комунизма и за революцията с техните психопатологични изблици на омраза и институционално овластяване на простотията в България. Затова трябва да познаваме биографиите на мъчениците от комунизма, да търсим тяхното предание ако не носи злоба и омраза и да подражаваме на онези, които въпреки репресиите на комунистическата секта си останаха в България и работят за БОга и народа срещу символично заплащане. Любовта можем да познаем по нашите съвременни мъченици, които положиха душата, здравето и имота си за нашите сънародници. Защото ако не видим любовта и истината в делата на българите, ние никога няма да можем да повярваме истински. Защото вярата не е мъдруване. Ние като стар християнски народ познаваме любовта и саможертвата, само дето комунизмът с неговия интернационализъм ни отлъчи от следването на нашите си образци в добродетелта и благочестието. А Дон Кихот да не се сърди на богословите – когато протестанти и католици признаят нашето мъченичество в историята и почнат да издават на европейски езици нашите авторитети в областта на науката и духовността, тогава ще ги поканим в София. А, да, и ако си плащат разбира се, а не действат по комунистически да ползват безвъзмездно квалификацията, която българите са дали на нашите хора безплатно в духа на възрожденските ни идеали.
Прав си. Трябва нов подход към новомъчениците, а не криене на главата в пясъка, както прави днешното ръководство на БПЦ. Но също трябва да се има предвид, че някои от убитите духовници бяха откровени фашисти.
.
От друга страна твоето предложение да се издават на чужди езици „нашите авторитети в областта на науката и духовността“ е смешно и нелепо. В най-добрия случай техните трудове са компилации от руски и други публикации. Не само българското богословие, но и българската култура от ІХ век насам е вторична и имитативна.
И само българското „богословие“ ли? Ето умно изказване за руското:
„В 1984 г. во время моей учебы в Московской духовной академии профессор академии А.И. Осипов на одной из лекций заявил буквально следующее: «Все наши дореволюционные учебники по догматическому богословию списаны с католических. У нас сейчас нет догматического богословия. Это богословие нам предстоит еще написать» (http://www.rusk.ru/st.php?idar=112323).
На сайте Миссионерского отдела Челябинской епархии открывается рубрика «Виртуальная консультация психотерапевта». – http://www.patriarchia.ru/db/text/557871.html
или Иоан Екзарх или Константин Преславски, Климент Охридски и много други, оставили свои произведения, които са просто християнски. Вие какво искате – българските богослови да изобретяват Менделеевата таблица? Те просто пишат в духа на християнското творчество и дали са били оригинални или не – какво значение има!? Не искаме от тях да са Дан Браун или Дж. Роулинг. Не искаме оригиналничене, а чистота на вероизповедта и благочестие. Това стига!
Що се отнася до Осипов, той е под силно протестантско влияние и във всичко традиционалистко вижда католицизъм. Освен това той има откровени еретични проповеди и писания и неговото четене е особено вредно и отровно! Не се хвалете с него, а се засрамете! Освен това не е вярно, че руското богословие е под католическо влияние. Теорията за „западния плен“ е прекрасно разкритикувана от иером. Серафим Роуз, чиито живот и творчество наскоро излезе и у нас. Препоръчвам ви да се запознаете с него по-добре, отколкото със „сензационния“ Кашпировски в богословски одежди – Осипов!
Петко Славейков
Не сме народ
Не сме народ, не сме народ, а мърша,
хора, дето нищо не щат да вършат.
Всичко тежко, всичко мъчно е за нас!
„Аз не зная! Аз не мога!“ – общ е глас.
И не знаем, не можеме, не щеме
да работим за себе си със време.
Само знаем и можеме, и щеме
един други злобно да се ядеме…
Помежду си лихи, буйни, топорни,
пред други сме тихи, мирни, покорни…
Все нас тъпчат кой отдето завърне,
щот сме туткун, щото не сме кадърни…
Всякой вика „Яман ни е нам хала!“ –
а всякому меракът е развала…
Не сме народ! Не сме народ, а мърша,
пак ще кажа и с това ще да свърша.
1875
Психолози. Хм. Он ше ми каже к`во да мисла аз.
Иначе авторката на снимката е много убава кака.
Малко е лилава, но иначе е окей.