Смирение и маски. Как православните в Русия посрещат третата вълна на пандемията



На фона на третата вълна на коронавируса в Русия Руската православна църква отново, както и миналата година, помоли свещениците да въведат санитарни мерки в храмовете. Но много православни са недоволни от перспективата за задължителна ваксинация, а някои са категорично против ваксината изобщо. Заради ръста на заболеваемостта възникнаха конфликти между църковната и светската власт: през юли 2021 г. в Екатеринбург губернаторът се опита да забрани „Царското литийно шествие“, което всяка година се организира по повод убийството на цар Николай II и неговото семейство. Нищо не се получи – през нощта на 17 срещу 18 юли огромно множество хора излязоха на улиците.

Руската служба на BBC разказва как премина „масовото мероприятие“ и как третата вълна на коронавируса влияе на Руската православна църква.

 

Митрополитът няма да отстъпи

„Как Ви се струва? Властта ще обкръжи няколко хиляди души и ще ги натъпче в камионетките?“ – възмущава се московчанинът Александър Порожняков, ръководител на движението „Царски кръст“, прославящо царското семейство на Николай II. Няколко дни преди литията той разказа, че с единомишлениците си отдавна е планирал да замине за Екатеринбург и не смята да реагира на забраните на местните власти.

През нощта на 17 юли в Екатеринбург се служи литургия, а след нея започва традиционното нощно литийно шествие. Вярващите вървят 21 км от „Храма върху Кръвта“ в самия център на Екатеринбург до Ганина Яма, където са били погребани тленните останки на царското семейство, убито през 1918 г. от революционерите.

Седмица преди паметната дата свердловският губернатор Евгений Куйвашов публикува в Инстаграм снимки от миналогодишното шествие, което също се състоя в условията на пандемия. „Участниците са без маски, не се спазва дистанция. Тогава смятахме, че пандемията се отдръпва, но това беше само краят на първата вълна. Има няколко доказани случая, че хората са се заразили именно след Царските дни“ – написа губернаторът и обяви, че през тази година няма да има литийно шествие. По данни на епархията през 2020 г. на литията е имало около десет хиляди души.

„Очевидно е, че хората ще минат по светия път“ – веднага реагира митрополитът на Екатеринбургска митрополия Евгений (Кульберг). Той заяви, че лично ще участва в литийното шествие от храма до Ганина Яма и призова да не се „стигматизират вярващите като виновници за разпространението на заразата“.

„Митрополитът няма да остави паството си и няма да отстъпи. Ако хората не видят своя митрополит начело – това ще е удар по свещеноначалието“ – твърди Порожняков от „Царски кръст“.

След това екатеринбургските власти още веднъж напомниха, че литийното шествие не е съгласувано, а местният Роспотребнадзор забрани провеждането на мероприятия с повече от 500 души. Епархията отговори с обещание, че ще предприеме необходимите санитарни мерки при провеждането на празничната служба: ще раздава на дошлите маски и ще почиства иконите с дезинфектант.

„Смея да заявя, че никой нищо няма да спазва – всички тези маски, целият този цирк. Измина цяла година, вече има медицинска информация, че маските са безполезни“ – предрече Порожняков няколко дни преди мероприятието.

Масовото литийно шествие в Екатеринбург не е първо за него през тази година. През юни той е участвал във Великорецкото литийно шествие в Кировска област, където вярващите за пет дни изминават 150 км с иконата на Св. Николай Чудотворец. Епархията също не отмени литията заради пандемията, но не организира нощувките и изхранването на поклонниците, като обеща да спазва противоепидемичните мерки. На това шествие се събраха около 17 хиляди вярващи от цялата страна.

Снимка: Дмитрий Феоктистов, ТАСС

Порожняков твърди, че след литийното шествие в Кировска област не е имало никакви масови заразявания. „[На литията] в Киров не видях нито един човек с маска. Вече на всички ни е смешно от тях“ – коментира той санитарните апели на властите.

 

Смирете се и си сложете маска

На нощната служба в Екатеринбург пред „Храма върху Кръвта“ вярващите се събират още от сутринта. Вътре през няколко минути дезинфекцират иконите, а на входа действително раздават маски. Но никой не контролира тяхното носене вътре в храма. Навън на масите на доброволците самотно стоят бутилки с дезинфектант, до тях програмки на „Царски дни“, в които фигурира литийното шествие, забранено от властите. Как ще протече никой не знае, обикновено властите затварят движението по маршрута на шествието, но през тази година са отказали да помагат при организацията.

Преди литургията Екатеринбургският и Верхотурски митрополит Евгений заяви от амвона: „Когато службата приключи, всеки от нас ще се отправи натам, накъдето го тегли сърцето му, като организация няма да има“. Митрополитът каза, че патриарх Кирил е благословил и благодари „на тези, които са дошли да почетат царските мъченици, но в същото време моли за смирение и носене на маски“.

„Когато службата приключи и аз се отправя по зова на сърцето си, ще сложа маска и така ще дам добър пример за проява на смирение“ – завърши митрополитът. Но примерът на архиерея не подейства на паството. Пред храма стояха плътно един до друг около три хиляди души, като с маски бяха не повече от една трета от тях.

Снимка: Екатеринбургска епархия

Половин час след началото на богослужението вярващите стъпиха на платното за да са по-близо до отворените врати на храма. А след още половин час се появиха и първите полицейски коли, но не за да попречат на службата, а за да пренасочат движението на автомобилите.

Организаторите на литията се безпокояха повече за безопасността на вярващите на пътя, отколкото за спазването на противоепидемичните мерки. Да помогне за провеждането на литията в Екатеринбург пристигна православният бизнесмен и медиамениджър Константин Малофеев. С него пристигнаха няколко десетки доброволци – едри, със спортно телосложение момчета. Те насочваха движението на шествието и следяха вярващите да вървят само по тротоара.

„В Съветския съюз ходехме на литии без да се спира движението, комсомолците ни хващаха на улицата и много от нас имаха проблеми. Уверявам Ви, че нищо грандиозно няма да се случи заради това, че шосетата няма да са затворени“ – каза пред журналистите Малофеев.

В края на службата свещениците изнесоха 40 чаши за причастие. От всяка от тях свещеници без маски причастяваха със златни лъжици без да ги дезинфекцират, както беше предписал патриархът още миналата пролет и изтриваха устните на вярващите с една и съща кърпа, а не със салфетки за еднократно ползване.

С бодра крачка в посока на Ганина Яма тръгнаха стотици хора, които не се причастиха. Шествието се направляваше от доброволците на Малофеев, а начело носеха голяма икона на Николай II. „Кесаревото кесарю, Божието – Богу. Ние слушаме властите, но не можем да спрем да изповядваме Христовата вяра, ако утре ни забранят“ – казва Малофеев. „Хората идват тук вече повече от 20 години. То е все едно да кажем – не ходете на Голгота. Хората ще ходят, въпреки всичко“ – съгласява се с Малофеев историкът и биограф на Николай II Петър Мултатули.

Миналата година Царското литийно шествие също протече по време на пика на заболеваемостта: в края на юли 2020 г. в Свердловска област се заразяваха повече от 300 души в денонощие, а през тази – почти по 500. В Русия това лято се наблюдава ръст на смъртността, но това не плаши вярващите.

„Не се надявай на княза човешки, защото в него няма спасение“ – твърди пенсионерът Димитрий с иконата на Царствените страстотърпци на гърдите. „Вашата власт каза, че трябва да се движим по тротоара, а не по шосето. Че този празник трябва да се отмени въобще, че той пречи. Но хората вървят и не обръщат внимание на началниците и на Вашите губернатори“ – недоволства той от решението на регионалната власт за забрана на литийното шествие. Смята, че коронавирусът е внесен изкуствено, за да плашат народа от Москва, не се страхува, че ще се зарази в тълпата.

„Кой е по-силен: коронавирусът или Господ Бог?“ – пита Станислав, облечен в казашка униформа. Той вярва, че никой няма да се зарази на шествието, защото то е „благословено от Бога“. „В Европа през Средните векове са забранявали да се целуват иконите, за да не се разпространява чумата. А в Русия не са забранявали и няма нито един заразен от икона. Всички се причастяват с една лъжица и никога не се заразяват. Никой, уверявам Ви, няма да се зарази, ако разбира се не подхвърлят някой фейк“ – твърди той.

„Винаги, когато в Русия са настъпвали бедствия, ние с литии сме измолвали от Бога спирането на наводнения, епидемии и войни“ – обяснява необходимостта от литийно шествие по време на пандемията Лариса, медицински доброволец. Тя смята, че някой може и да се зарази, но болестта ще премине леко: „Господ никога няма да допусне да се случи нещо лошо“.

С бърза крачка и молитви шествието за 3-4 часа пристигна в Ганина Яма. Нямаше сблъсъци с полицията, даже тя оказа съдействие при преминаването на кръстовищата. В края вървеше митрополитът, който не се отказа от шествието и сложи маска. По неговите разчети в литията са участвали около две хиляди души.

Вярващите се дразнят, когато ги смятат за главни виновници за епидемията. Порожняков от „Царски кръст“ нарича това „двоен стандарт“. „В Екатеринбург наскоро се състоя голям форум, в Санкт Петербург – фестивалът „Алени платна“, шампионат по футбол – огромна тълпа без маски, малко ваксинирани. Тези двойни стандарти предизвикват още по-голямо недоверие към властта у вярващите“ – възмущава се той.

„Това е неоспорим аргумент – съгласява се градският депутат от „Яблоко“ Константин Кисельов. – „Когато позволяваш на едни, а не позволяваш на други, те имат право да попитат защо“. Но за него двоен стандарт е фактическото разрешение на властите за провеждането на несъгласувани мероприятия: „Ако съберем 10 души на митинг в подкрепа на политическите затворници, те всички биха се оказали в затвора. И ние разбираме, че 10 вярващи са много по-равни, отколкото 10 други“.

 

Искаш ли да си здрав?

В края на юни заради новия взрив на коронавируса църковното ръководство в Москва отново помоли свещениците да въведат режим за носене на маски в храмовете. Антиковидните мерки при богослуженията са върнати официално и в Тверска епархия.

В циркулярно писмо на главата на Московска епархия се казва, че ваксинацията за свещениците остава препоръчителна, но за сътрудниците в църковните образователни и търговски учреждения се налага да бъде изпълнена заповедта на кметството за задължително ваксиниране.

Кореспондентът на BBC посети няколко храма в центъра на Москва и се убеди, че на службите миряните са с маски и не целуват кръста, както се полага в края на литургията.

Снимка: Сергей Савостянов, ТАСС

В известния московски храм „Св. Св. Козма и Дамиан“, например, още от началото на пандемията използват еднократни лъжички за причастие, а свещениците носят маски по време на требите, разказва предстоятелят на храма протойерей Александър Борисов.

„Разбира се, има и вярващи, които смятат, че не могат да се заразят, щом това е кръвта Христова. Но Господ ни е казал да не изкушаваме Господа свой, да не се надяваме на чудо, тоест минимизирали сме опасността от заразяване“ – смята протойереят.

В началото на пандемията неговият храм пренесе някои служби и евангелски групи онлайн. Неделните литургии се транслират и в двора на храма, за да могат енориашите да спазват дистанция. Храмът отмени поклонническите пътувания и конференциите.

Протойерей Александър Борисов казва, че новите правила са били въведени лесно: „На такава ситуация трябва да се реагира адекватно“. Но към задължителната ваксинация свещеникът е настроен негативно и благодари на Патриарха за пожелателния характер на разпорежданията му.

„Когато енориашите ме питат дали да се ваксинират, аз също им казвам, че рискове има и при двете положения, и да решават сами, без да ме цитират“ – казва свещеникът. Той си припомня онзи момент от Евангелието, когато Иисус, преди да изцели болните, пита: „Искаш ли да си здрав?“. „Към изцелението се пристъпва със съгласие и вяра“ – казва отец Александър.

Но категорично не е съгласен с тезата, че вярата е по-силна от болестта.

В неговия храм всички свещеници са преболедували от коронавирус и отец Александър е сигурен, че всички са се заразили именно в храма. „Веднага след Възкресение Христово почти всички наши свещеници се разболяха. А аз никъде другаде не съм ходил. Веднага се разболяха няколко души, които бяха в олтара и няколко певци“ – казва той.

„Коронавирусът е допуснат от Господа. Затова трябва да спазваме общите правила и да не бъдем някаква секта, която им се противопоставя. Нужно е да се молим, да се доверяваме на Бога, но и да не нарушаваме очевидните предписани мерки“ – заявява в заключение свещеникът.

 

 

В църквата са 200 епископи и Иларион е само един от тях

Коронавирусът постави пред РПЦ множество въпроси, отговорите на които не се харесаха на всички. През пролетта на 2020 г. вярващите спориха дали е възможно да се посещават храмовете по време на епидемия, и дали си струваше да се забраняват масовите служби на Великден. Въведените специални санитарни правила за храмовете – дезинфекция, проветряване, еднократна посуда за причастие бяха непонятни за някои вярващи. Властите обвиняваха православните за разпространението на вируса, а предстоятелите се страхуваха от намаляване на приходите от свещи и треби.

Третата вълна на коронавируса постави нов въпрос: как да се постъпи с ваксинацията, която е обявена за задължителна в няколко региона на Русия.

Патриарх Кирил се ваксинира през март тази година. Но, както и президентът Владимир Путин, го направи непублично: за ваксинирането на Патриарха съобщи неговият прессекретар след месец. След това няколко архиереи и известни свещеници от РПЦ призоваха хората да се ваксинират. На официалния телевизионен канал на Московската Патриаршия „Спас“ се излъчват множество обсъждания по повод ваксините срещу коронавирус и тези, които са против, са малцинство.

Един от тях е лидерът на консервативната православна организация „Четиридесет четиридесети“ Андрей Кормухин. Той заявява, че неговото движение не е нито антиваксърско, нито ковид-дисидентско, но нарича съществуващите в Русия ваксини „експеримент“.

„Някои от нашите последователи рискуваха и участваха в медицинския експеримент, а някои искат да изчакат края на клиничните проучвания. Участието в медицински експеримент, съгласно Нюрнбергския кодекс, трябва да става само при доброволно информирано съгласие. Ние смятаме, че е противозаконно хората да бъдат принуждавани да се ваксинират“ – казва Кормухин.

Неговото движение подготвя съдебни искове против властите в Москва и Подмосковието, за да бъде призната задължителната ваксинация за незаконна. В „Четиридесет четиридесети“ са разработили листовки и бланки за отказ от задължителна ваксина, които могат да се представят на работодателя или в поликлиниката.

„Хората идват на ваксинация, но не подписват доброволно съгласие, а молят да ги ваксинират въз основа на заповед на работодателя, за да знаят към кого да предявят претенции, ако възникнат проблеми със здравето – на работодателя или на Министерството на здравеопазването. Но на такива хора се отказва ваксина, настояват именно за доброволно съгласие“ – разказва Кормухин.

„Когато държавата не е готова да носи отговорност за вредни последици, за смъртта на хората, тя няма право никого към нищо да принуждава“ – съгласен е главата на „Царски кръст“ Порожняков. Той въобще не смята ваксинацията за необходима, както и носенето на маски.

Снимка: mskagency.ru

На позициите на доброволност и свобода на избора стои и църковното ръководство, което само препоръчва на свещениците и енориашите да се ваксинират, за разлика от руските мюсюлмани и юдеи, които обявиха ваксинацията за духовенството за задължителна.

„Щом човек взема решение да се ваксинира, то той го прави заради своята сигурност и тази на околните, и в това има определена доза жертвоготовност. А жертвоготовността не може да е принудителна. Това е важно общохристиянско положение“ – споделя официалният църковен спикер Вахтанг Кипшидзе.

Но някои свещенослужители поддържат задължителната ваксинация. Ръководителят на Отдела за външни църковни връзки митрополит Иларион (Алфеев) поддържа решението на властите на Москва и Подмосковието да се ваксинират сътрудниците в сферата на услугите, образованието, културата и други. Митрополит Иларион заяви, че сега се води „война за оцеляване“ и затова е необходима „всеобща мобилизация“.

След няколко дни той заяви още веднъж, че ако неваксинирани заразят някого, то те ще сложат „грях на душата си“, за който „ще се каят цял живот“. Заради тези изказвания страницата на митрополита в „Инстаграм“ се оказа блокирана – той смята, че мрежата е получила оплаквания срещу него от „антиваксърите“.

„В църквата има 200 епископи и Иларион е само един от тях. Това не е мнение на РПЦ, която се възглавява от Иисус Христос. Митрополит Иларион не е Иисус Христос“ – не е съгласен с митрополита и Кормухин.

На литийното шествие в Екатеринбург мненията на вярващите за ваксината се разделиха. Студентът-юрист Евгений още не е решил дали да се ваксинира, но твърди, че го „отвращава принудата“: „Държавата казва, че ще се грижи за нас като за деца и това не ми харесва. Всички ние сме съзнателни хора“.

Медицинският доброволец Лариса вече се е ваксинирала и с двете дози „Епивак“ – веднага след като патриарх Кирил се е ваксинирал. „Православните трябва да са послушни. Господ Иисус е бил послушен пред своя Отец. Щом Патриархът се е ваксинирал и казва, че трябва, това е закон“ – обяснява тя. Не се страхува от последствията от ваксината, доверила се е на руските ваксини: „През шестдесетте години на ХХ век избухна епидемия от едра шарка. Даже и не питаха искаш или не искаш, просто поставяха непроверена ваксина. След това 40 години нямаше нито един случай“.

Казакът Станислав цитира мнението на телевизионния лекар Елена Малишева, че вероятността да се умре от коронавирус е по-малка от тази да се умре от инсулт или инфаркт. „Тогава какъв е смисълът на ваксинацията?“ – не разбира той.

РПЦ е съгласна с това, че изобилието на информация за коронавируса и ваксините предизвиква информационно объркване. Затова в края на май Руската църква проведе специална кръгла маса с участието на свещеници и експерти по темата за отношението на православните към ваксинирането. Резолюцията гласи, че църковното вероучение не е аргумент за отказ от ваксина, но решението за ваксинация е индивидуално.

Снимка: Патриаршеска пресслужба

„Участниците в кръглата маса смятат за недопустимо и греховно разпространяването на лъжливи учения, отъждествяващи ваксинацията с „приемането на печата на антихриста“, както и конспирологичните твърдения за извършваното посредством ваксинацията тайно чипиране на човечеството“ – заяви РПЦ.

Този документ не възпира някои свещеници да продължават да споделят своите конспирологични опасения по повод ваксините. На 18 юли наместникът на Соловецкия манастир епископ Порфирий заяви, че компонентите на ваксината „се вграждат в генома на човека, променят го, модифицират го и го редактират“. „В тази връзка възниква въпрос: а действително ли човек, който е изпитал върху себе си тези вмешателства, е останал автономна и суверенна личност? Или центърът на управление на нашето поведение е преместен някъде извън нас?“ – попита епископът.

На следващия ден той се отказа от думите си. Видеото с неговата проповед беше премахнато от Youtube канала на Соловецкия манастир, а сам епископ Порфирий призна, че е разпространил „спорна информация“, заяви прессекретарят на Патриарха Владимир Легойда.

Официално църквата действително се отнася с недоверие към най-популярната в Русия ваксина „Спутник V“, но не заради редактирането на човешкия геном. Според участниците в кръглата маса тази ваксина е изготвена с използването на „клетъчни култури, отгледани от ембрионални човешки клетки, получени вследствие на аборт“. Църквата смята, че използването на такива препарати е неетично. Но участниците в кръглата маса решиха, че щом няма други варианти на ваксина, то ваксинираният със „Спутник“ вярващ „не е съпричастен към греха аборт“. РПЦ съветва да се използват „етично по-приемливи ваксини“.

Кипшидзе твърди, че забрана за ваксиниране със „Спутник“ в резолюцията на кръглата маса няма. „Църквата никога не е забранявала използването на една или друга ваксина. Аз зная, че различните клирици и архиереи са се ваксинирали с различни ваксини. Няма единствена ваксина, която да е одобрена от църквата“ – казва той.

По същата причина, продължава Кипшидзе, църквата не посочва ваксината, с която пролетта се е ваксинирал Патриарх Кирил: „Има три ваксини, които са изградени на основата на различни научни принципи и при използването на различни технологии. Всеки човек след консултация с лекар може да вземе решение коя от тях да използва“.

Според църковната статистика за юни 2021 г. по време на пандемията повече от пет хиляди свещеници от РПЦ заболяха от коронавирус, 169 от тях починаха.

„През последната година църквата се научи да съществува в условията на заплахи, свързани с коронавируса. Последователно се прилагат всички профилактични мерки: носене на маски, дезинфекция, проветряване. Отначало не всички приеха сериозността на тези мерки, но за последната година, абсолютното мнозинство от предстоятелите на храмове и манастири започнаха да се отнасят по най-сериозния начин към заплахите. Много от тях публично се изказват за ваксинопрофилактика“ – резюмира резултатите от коронавирусната година Вахтанг Кипшидзе.

 

Източник: bbc.com

Превод: презвитера Жанета Дилкова-Дановска

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...