Подмененият Великден



БЛИЗКИ ТЕМИ:

10 коментара

  1. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Не съм съгласен с всичко, което Георги Тодоров пише и това е естествено, но настоящата му статия е великолепна. Тя развенчава мита за българската църковна борба, която нито е църковна, а политическа и шовинистическа, и нито е борба, а опит за преврат и извращение на православието. Проблемът е, че този мит се е срастнал с официалната историография и масовото съзнание и всеки опит да бъде отхвърлен се тълкува като предателство.

    Клането – за и против:
    http://archiman.livejournal.com/

  2. nekoy si каза:

    Благодаря за статията. Имал съм колебания по този въпрос, но имам пристрастия към Екзарх Йосиф. Макар и не перфектен духовник, той е перфектен дипломат. И може би, ако ВМРО не бяха направили белята, територията на екзархията някой ден можеше да бъде територия на Българската държава. От друга страна не знам доколко е уместно да бъдем толкова строги съдници на предците си…било по Църковни, било по народни дела…

  3. Петър Ангелов каза:

    Отново блестяща статия от Г. Тодоров! Браво!

  4. марин христов каза:

    От написаното човек остава с впечатлението, че българите са измислили национализма, по всяка вероятност и Мегали идея, както и канонически и догматически издържаните фрази, като: „Светотатство е да се чете Евангелието на този цигански език“ и „Не може да си православен без да си елин“.
    Предполагам, всеки си дава сметка колко пагубно са се отразили тези разпри и последвалата схизма върху църковното ни съзнание, доубито от комунизма, но писания като тези на г-н Тодоров, не само че не хвърлят светлина по въпроса, а го затъмняват още повече.

  5. марин христов каза:

    Само Д.Цанков, пловдивдките радикали, Раковски, Славейков и прочее църковно-политически хунвейбини ли носят вина за схизмата, омразата и бесовщината разтресла православните на Балканите? Картеодориевци, Хрисантовци, Каравангеловци, навярно за автора са невинни жертви на тези борби.
    До 1872 г., независимо от много грозните и нехристиянски изстъпления на мнозина от дейците за църковна независимост, считам че като цяло исканията на българите са справедливи. И едва ли щеше да се стигне до схизмата (впрочем горещо желана от целокупното елинство), ако патриаршията беше малко по-отстъпчива.
    Защо Кирил ІІ Йерусалимски отказва да подпише акта на схизмата?
    Защото е политика, мръсна, коварна, далече от изпипаните думи и фрази в томоса от 1872 год.

  6. Georgi Stanchev Purlikov каза:

    Интересен въпрос възниква: за църковни цели ли е използвала православието гръцката църква или за политически? И ако е второто какви канонически основания е имала за това? А граф Игнатиев канона ли е защитавал или всеизвестните руски имперски интереси (светския дух)? И самата гръцка църква не е ли придобила самостоятелност по начина, по който българската я е постигнала? В такъв случай не сме ли се освободили от една вече секуларизирана църква? А по въпроса за просиялите светии, мисля, че много мъченици и свещеномъченици е дал българския народ за вярата при настъпването на османската орда. Очевидно авторът има солидни познания за периода, но заключенията му не се основават на всеобхващащ анализ, а обобщенията му на достатъчен брой излседвани случаи.

  7. Стефания каза:

    Не ми харесва статията и считам, че всъщност е антиисторическа. Явно авторът познава периода за който пише, но не познава църковната история. Или най-вероятно просто е склонен към схематичност и разделя историята на бели и черни полета според своя предварителна презумпция. Така не се изследва историята. Иначе въпросът определено се нуждае от изследване от църковните историци, но явно на тях не им се вижда достатъчно богословски атрактивен и са го оставили на атеистите. Не че последните са лоши учени, напротив, но нямат този поглед, който досега липсва към тази тема.

  8. Лъчо каза:

    1.Твърдението, че през поселдните 150 години в БПЦ не е просиял нито един светец е съвършено невярно! Освен баташките мъченици, незнайните по брой мъченици на тоталитарния атеистичен режим, има и други, че и до наши дни! Това, че ние не ги виждаме си е наш проблем, но нямаме право да сме толкова категорични!
    2. Прехвърлянето на цялата вина върху българите е некоректно! Безобразията на гръцките владици не бива да се пренебрегват! Богослужението на крайно неразбираем език за българите налива допълнително масло в огъня. И до днес езика е пречка за въцърковлението на българите. Това е безспорен факт!
    3. С какво ще докажете твърдението, че Франция и Англия имат участие в отделянето на БПЦ от каноничната църква?
    4.Твърдението, че 3 национални катастрофи се дължат на войни срещу православни народи е невярно! Тези войни са провокирани от руски,сръбски,гръцки и румънски издевателства над България и българите! Катастрофите са завършек на некадърната политика!

  9. Зоран каза:

    Свака ти част Братко на ово писање.Директно у ЦЕНТАР.
    Ево вам Браћо Блгарчићи Моји Златни како вас је викаоСвети Владика Николај Велимировић,линк од Спиридона Гопчевића СТАРА СРБИЈА И МАКЕДОНИЈА ,то је у време егѕархије писано.Блгарин Петров и Спиридон су путовали доле и саставили овај путопис.
    Ово сам поставио на један сајт
    http://www.filefront.com/14645921/Stara-Srbija-i-Makedonija-Spiridon-Gopcevic.zip/

  10. ivan ivanov ivanov каза:

    Тодоров ,възрожденците предвидиха какво ще стане, ако продължат да ги мотаят, пък ти след събитията не можеш разумя какво е станало. 100 хиляди патриаршисти българи в Егейска Македония , като теб чакаха признание и легитимност на българската църква и накрая от чакане станаха ГЪРЦИ. Очаквали собствена църква и армъните /над 100хиляди в Пинд/ и арванитите / преобладаващото албанско население на Атика/,подлъгани от гръцките обещания.Сега нищо не чакат-вече са ГЪРЦИ. Забравяш, че извращаването на вярата под формата на етнофилетизъм на Балканите тръгва от гърците с първоначален проводник Патриаршията. В първата гръцка конституция /1922г/ е записано : „.. всеки който вярва в Исус Христос е грък“. Поне половината сегашна Гърция са жертви на тази манипулация-станали са гърци ,въпреки , че са християни от друг етнос.Българите се отбраняват на това извращение на вярата, като искат да се отделят от болната вече от тази болест Патриаршия, която ги бави с надежда да ги асимилира.