Битие 1:14: фаталният за старостилците стих



Може да харесате още...

11 Отговори

  1. Климент Йорданов Буренков каза:

    Изненадан съм, че авторът на писменото сказание е пропауснал да сподели съждение за Сигилиона от 1583. Трима източни патриарси – Константинополски. Александрийски и Иерусалимски – произнасят проклятие и никакъв православен форум – на ниво събор – не е отменял Сигилиона.

    Аз съм новостилен симпатизант на старостилието и предостатъчно коритичен към старостилните аномалии. Дори всичко друго да беше наред, за себе си изпитвам страх от неотмененото проклятие на източните патриарси. С други думи казано, с огъня шега не бива.

  2. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Прокимен,

    Тази анатема на тримата патриарси, която не е свързана с вселенски събор, трябва да се обясни със силния антагонизъм между православни и католици през ХVІ век. Да не говорим, че и тримата са получили постовете си със симония и са неканонични.

    Факт е, че Григорианският календар е по-точен и по-удобен за ползване. Но бил папско творение! Все едно да отричаме теорията за относителността, защото е разработена от евреин – Айнщайн. За съжаление българският народ, който не се отличава с историческа памет, свикна със стария календар за няколко десетилетия и досега окачествява смяната му с новия, извършена от патриарх Кирил, за предателство на вярата.

  3. Пенко Колев каза:

    Уважаеми господин Симеонов, неволен свидетел съм на Вашият „бърз духовен растеж”. Вече свободно жонглирате с всички аргументи „за” и най вече „против” един от основните стълбове в Църквата – богослужебният ред, което е старият календар. Явно имате дарба да се борите срещу „православните отживелици” и скоро ще Ви видим рамо до рамо с епископ Тихон ( http://www.dveri.bg/content/view/10124/33/ ), ако това вече не е факт.
    Братски съвет – ако имате поне малко страх Божий, изповядайте се и повече никога не пишете на тази тема. Спасението бездруго е трудно дело.

  4. Ioan Jelkov каза:

    Отец дякон Пенко, Вие обвинявате автора в грях, че си е позволил да изкаже мнение, което на Вас не Ви харесва. Не би ли тябвало Вие да се изповядате? Трябва да Ви разочаровам, обаче календара не спасява, а любовта и вярата, както знаем от Евангелието. Мене ми стана малко жал за автора, защото е захванал тема, която за мнозина, като Вас, е стена в която се блъскате и не може да я прескочите, защото сте си отрязали духовните крака с ножа на ината и късогледството. Не обожавате Бога, а календара. Поведението на Тихон няма нищо общо с движението на небесните тела по които се създава календара. Той че сам се унижава пред Цъквата, не означава, че унижава Църквата.

  5. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Божидар Димитров: В Македония да благодарят, че не сме си поискали българските църковни имущества. – http://www.focus-news.net/?id=f13283
    29 октомври 2009

  6. Йордан Йорданов Попхристов каза:

    имал съм наблюдения върху старокалендарци появили се у нас едва след промените какво видях жажда за власт лицемерие дива страст към парите фарисейство егоизъм злоба ненавист простотия елементарност гордост ниско интелектуално ниво неблагодарност наблюденията ми са от Търново и Варна където старостилната секта се спонсорира от един богат моряк докато е той там ща са добра а послле времената са жестоки неистината няма да устои служещия във Върна бивш сливенски и търновски служител наречен свещеник е адски богат по плодовете ще ги познаете това е истина не я скривайте колкото и да е грозна времето е лукаво дерзайте

  7. pepee каза:

    Разсъжденията за мен не са особенно убедителни ,и то не толкова заради изложените факти, а заради липсата на респект от древно- установените правила и липсата на характерния православен дух н текста . Такава педантичност е по-подхожда на някой немски протестант отколкото на православен богослов. Не съм старостилец ,но защитниците на новостите /обикновенно те са не само в календара / винаги са ме отблъсквали с високото си самомнение , и нечистоплътното боравене с фактите. Духовноста ни е толкова срината ,че ако само можем да държим предаденото от отците пак е постижение ,а не да се пънем да ги ревизираме между 2 ракии.

  8. Климент Йорданов Буренков каза:

    Дон Кихот,
    Благодаря за споделените съждения. Колкото до въпроса с календара, намирам статията за най-неубедителното литературно произведение, лишено от богословска стойност и сериозност, заслужаваща внимание. Когато ще се пише отново и отново по въпроса, целейки да се доказва нещо, тогава грамотният богословски християнин трябва да борави с каноните на Църквата. По силата на действащото в Православието канонично право, календарната реформа може да се отъждестви с ерес., а и пряко засяга православното единство или косвено догмата за единството на Църквата. Календарът отвори вратата щото Финландската църква да отпадне от Православието. Статии с тази посредственост могат само да засилят темпото на отпадането и на Б.П.Ц. от Православието, чиято скорост усилиха деянията в Силистренска епархия и прокламираната УНИЯ на еп. Тихон, въвличаща цялата Б.П.Ц. в това лекомислено злодеяние.

  9. Климент Йорданов Буренков каза:

    Дон Кихот

    Колкото до споменатата от Вас симония, това е много сериозен камък за препъване. В този контекст на неканоничност – поради симонията – съм свръх резервиран към старостилните претенции за „истинско православие“, водещо апостолската си приемственост от цариградската патриаршия, където симонията е процъфтявала столетия наред. Понеже в България са най-силно представени старостилните Киприанити, то дълг ми е да спомена, че тяхната еклезиология е най-еретичната и календарът е най-слабият аргумент в тяхна полза.

    При всичките ми старостилни симпатии, ще дръзна за сетен път да кажа, че при наличието на автентичното неповредено Православие в лицето на руското СТАРОВЕРИЕ, старостилието като движение се обезсмисля, а и споменатата симония минира неговата каноничност.

  10. Йеромонах Йоан е много прав. Не институцията Православна Църква, а живота според Христа и апостолите спасяват човека. Календара е за удобство и за разграничение на практикуващите християни. Но службата на Бога е служба с дух, с истина, безкористно, човеколюбиво, жертвеготовно, смирено, с дарба Божия и със съвест. Ако старостилието ни дава такива примери и помага на хората в днешния свят, то тогава те ще имат правото. Само че от досега ми със старостилци съм достигнал до извода, че те са подчинени повече на идеята за провеждането на православна политика, поставяйки съхраняването на институцията над любовта и грижата за човека, ползвайки наготово, както и официалната БПЦ, възпитанието, квалификацията и професионализма на верните, заедно с имуществата им. Според мен старостилието пази духа на една отминала епоха, а не духът на православието, каквото го познаваме от известните ни примери. Затова старостилците отричат всичко, което е ново, макар да е евангелско и Христолюбиво.

  11. krasimir kanchev каза:

    Господин Симеонов,задайте си въпроса защо е въведен григор.календар в православната църква.Каква причина е накарала някой да наруши единството,да смути умовете на слаби и силни духом.Би трябвало това да е важна и от спасително значение нужда.Ако сте забелязали в Църквата всичко,дори и външните детайли водят къмХриста.Тези 13дни как ни приближават до Госапода?Поставете се на местото на онзи който го е въвел,та той трябва да е бил светец-като св.Моисей-боговидец…Ако пък е било събор то трябва да са били божии свети люде…Мълчанието е по-добро от апологията,но и двете не лекуват раната…