Възстановеното единство на Руската Православна Църква е историческо събитие за православния свят

Възстановяването на единството на Руската Православна Църква е историческо събитие за целия православен свят, отбелязва протойерей Леонид Кишковски от Православната Църква в Америка.
Възстановяването на единството на Руската Православна църква е събитие от историческо значение не само за самата нея, но и за целия православен свят, в това число и за Америка. Тази своя увереност споделя отец Леонид пред кореспондент на ИТАР-ТАСС. По поръчение на Митрополитът на цяла Америка и Канада Герман, отец Леонид представлява ПЦА на тържествата в Москва във връзка с подписването на Акт за канонично общение между Руската Православна църква и Руската Православна Задгранична църква.
„Разколът винаги наранява Тялото на Църквата и затова ние приветстваме помирението и каноничното обединение между Московската Патриаршия и Руската Православна църква зад граница.” – казва отец Леонид.
„Аз се радвам, че Задграничната църква като цяло тръгна по пътя на помирението, разбирайки, че в Русия се случват съществени, реални и правилни промени, – пояснява той. – Църквата има контакт с държавата, но тя е свободна в своите действия и своята мисия”.
Самият отец Леонид смята, че „обръщането по посока на освобождаването на Църквата” е започнало още в съветско време – „в годината, когато беше отбелязана 1000 годишнината от Покръстването на Русия. Този процес беше продължен при първия президент Борис Елцин, а личната среща на настоящия президент на Русия, Владимир Путин с митрополит Лавър, Първойерарх на Руската Православна Задгранична църква и с членове на Архиерейския Синод На РПЗЦ през септември 2003 г. в Ню Йорк, изигра ключова роля в процеса на помирение.
Отец Леонид отбелязва също, че Американската Православна църква приветства обединението на Руската Църква, като отбелязва и няколко основни въпроса по пътя към пълното единение.
„Актът на примирението, който има огромно значение, … трябва в края на краищата да принесе плодове не само в Русия, но и в Америка, – казва той. – До този момент Задграничната църква не е участвала в Общоправославни срещи и организации. Сега проблемите, които ни тревожат в Америка, навярно, ще станат по-актуални и за нея. Навярно някога трябва да започне нейното участие в търсене на пътища за единство на Православието в Америка.”
Много се радвам за това!
Дай Боже. БПЦ и Българската Православна Старостилна Църква също да се обеденят.Дай Боже.
За онези които работят или се интересуват от т.н църковно право,този въпрос неминуемо следва да бъде зададен тези дни.За голяма част от съвремените православни християни,“новини“ като тази будят едно особенно чувство,като същите дори и не се замислят за онова което не се вижда с просто око.Пълно нарушение от страна на РПЦ относно древните и съвременни правно-канонични норми създават усещането че думи като – канони,каноничност са загубили напълно не само смисъла си,но и присъствие в живота на Вселенското Православие.Ето един прост факт.РПЦ признава с този акт всички особеностти на РПЦЗ като в това число и различия и от апологетично-верско естество.А едно от тях е “ Сергианската ерест“.Признаването на тази болест на РПЦ осначава че същата преди да се обедини трябва да се „излекува“-покае.Признаването на ерестта легитимира всички актове на малки православни църкви които през тези 80 години са осъдили и предали на анатема същата РПЦ.тогава идва на помощ правило 30-апост.7- на : Всел.събор,1-14 на Т. и К. както и 15 на Двукратия събор.Какво следва- анатемата произнесена срещу РПЦ е била правилна.А който се съобщава с еретици,отлъчени,низвергнати трябва също да бъде отлъчен,низвергнат.Много страшно става ако човек реши да спазва църковното право,включително и за Б(А)ПЦ. Не не става ясно от акта за обединение само едно РПЦЗ вдигна ли анатемата или това е нещо за което РПЦ не иска да говори.