Глобалната война на исляма срещу християнството



Може да харесате още...

13 Отговори

  1. andrey каза:

    Ние се чувстваме заплашени от тях, а те се чувстват заплашени от нас. Така се вплитаме във все по-голямо взаимно неразбиране и омраза. И американците наливат масло в огъня с всяка своя нова война.

    Когато ние като народ и Европа като цяло се отказваме от християнските си ценности, оставаме девствено-беззащитни пред натиска на исляма. В природата няма празнота – вакуумът непременно ще се запълни с нещо друго.

  2. andrey каза:

    Thinker’ът е пропуснал да спомене Косово. Дали християнските вопли оттам не стигат до ушите му? Или американските мислители предпочитат да не ги забелязват в новата ислямска крепост, създадена от самите тях?

  3. ieromonah Ioan каза:

    Уважаеми г-н Питев, направили сте една бележка в превода, която не е съвсем правилна, а именно:[Еритрейската църква е дохалкидонска църква – бел. прев.], Еритрейската църква не може да бъде дохалкидонска, защото още я има. Щеше да е такава, ако беше престанала да съществува след Халкидонския събор, но тази група християни са против решенията на Халкидонския събор, значи те не са дохалкидонци, а противохалкидонци и това е правилното название на тези общности.

  4. mirko каза:

    Пропуснали са Косово

  5. izvor каза:

    Иеромонах Иоане, ето ти малко за поука (никога не е излишно): „…Поради това, че църквите от група Б (Коптска, Етиопска, Западно-сирийска…) признават само първите три вселенски събори, а отхвърлят Халкидонския и съответно следващите признати от Православната църква вселенски събори, те са известни в богословската литература (православна, католическа и протестантска) като „дохалкидонски“, „нехалкидонски“ или „противохалкидонски“. Нито един от тези три термина, които са почти тъждествени по съдържание, не е много сполучлив. Затова Междуправославната богословска комисия за диалог с тези църкви в заседанието си през м. август 1971 г. след продължителни разисквания решила да предложи ново наименование, именно Древни източни църкви, което е сравнително подходящо. Всички Православни църкви приеха това предложение и то влезе в употреба. Обаче временно, докато получи популярност и се наложи, за пояснение към него се употребява и старото и се получава Древни източни (нехалкидонски) църкви.“

  6. Бедствие каза:

    Гръмкото заглавие ме привлече да прочета статията, но докато я четях, си дадох сметка, че в нея се говори основно за протестантски църкви. По същата логика този американски източник би могъл да вметне и България, и която и да е друга страна по света, като недостатъчно толерантна към всякакви новоизлюпящи се „църкви“ (понеже от САЩ без друго няма по-„толерантни“ към сектите…).
    Не, че защитавам ислямския фанатизъм – все пак едно е да създадеш законова пречка, съвсем друго – да убиеш някого, пък бил той и сектант!
    Но мога да се поставя на мястото на тези хора там, живяли векове в някаква традиционна за тях религия и изведнъж – агресивната реклама на разни „мисионери“. Та нима не наблюдаваме същото и тук?
    Така че нека първо да се опитаме да си изясним къде започва и свършва християнството, кои „църкви“ са църкви и т.н., пък гръмките заглавия нека бъдат по-умерени!

  7. andrey каза:

    Терминът „дохалкидонски“ е мъгляв и не означава нищо. „Древни източни Църкви“ е още по-зле – та нима православието е „млада“ източна Църква?

    Нещата трябва да се наричат с техните имена. Арменците, сирийците-яковити, коптите и етиопците са монофизити, а не някакви абстрактни „дохалкидонци“ и „древноизточници“.

  8. 100 каза:

    По въпроса за дохалкидонските църкви (с вероизповед, която се основава на „съборите до халкидон“) има изписани хиляди страници и от наши и от чужди автори. Хайде някой да попрочете малко повече, пък тогава…

  9. andrey каза:

    Прав сте – тук трябва да се изкаже богослов, особено такъв, който е запознат с вероучението на тези Църкви и нашите взаимоотношения с тях. Аз просто изказах мнението си на неспециалист – че тези термини звучат неопределено. Какво ще кажете, ако наречем примерно исляма „неевангелска Църква“, а християните – „до-коранически монотеисти“? 🙂

  10. 100 каза:

    По тоя въпрос са писали и проф. Коев, и Л. Тенекеджиев, и о. Авксентий, и Д. Митев, и о. Г. Флоровски и кой ли още не. Терминологията е известна и няма как да открием топлата вода. В англоезичната литература обикновено са изписвани като Oriental Orthodox, докато нас ни изписват като East Orthodox или Greek Orthodox. Ние пък ги наричаме дохалкидонци, или древни източни, или противохалкидонци и пр. Те пък се наричат православни и не приемат да са монофизити. Названията са ни последния проблем с тях всъщност, но за това както вече казах има доста изписано.

  11. леонор каза:

    „От Нигерия до Индонезия на практика във всяка страна от мюсюлманския свят християните са преследвани и са жертви на безчислени актове на дискриминация, грабежи, жестокости и убийства.“

    Арабските емирства са изключение. Там има религиозна толерантност (засега).

  12. SVETLIO каза:

    И на мен ми направи впечатление, че се говори за протестанти – Пакистан, Индонезия. А къде са православните, наистина ли са много малък процент от всички християни, както нау%

  13. SVETLIO каза:

    както научаваме за едва прохождаща православна общност в Индонезия. Мисля, че независимо, че са протестанти част от жертвите, те също са приети като мъченици за Иисус, в края на краищата въпреки погрешното Му следване, Неговото име са изповядали и са дали възможно най-голямата жертва за Него.