Единобожие или смърт: При изворите на радикалния ислям



БЛИЗКИ ТЕМИ:

11 коментара

  1. Georgi Stanchev Purlikov каза:

    Много интересна стаия. Възниква въпросът дали БПЦ не трябва да реагира в две насоки – да сезира правителството и да разработи програма за работа в смесените райони, защото е известно, че и много европейци приемат исляма…

  2. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    БПЦ никога не е провеждала мисионерска дейност. Два пъти през ХХ в. е правила опити за покръсти помаците с помощта на държавния репресивен апарат, но както казват братята турци, „зорлем гюзелик олмаз“ (насила хубост не става) и днес помаците са по-фанатици от всякога. БПЦ остави един милион цигани в страната на ходжите и пасторите, вместо да преведе най-важните служби на ромски и ръкоположи цигани за свещеници.

  3. Stoyan каза:

    Четох статията с интерес…. добра е. само че имам няколко забележки:
    1. Прието е на български да се казва „уахабит“, а не „уахабист“. просто първият термин вече е добил така наречената (и любима на мен дума) „гражданственост“ :)))
    2. Авторът май бърка столиците на Хърватия и Федерална република Босна и Херцеговина. На две места говори за „Загреб“ в контекста на събития, отнасящи се за Босна.
    Загреб е столица на Хърватия, Сараево – на Босна и Херцеговина.

  4. Stoyan каза:

    „ширк“ бива превеждано на български най-буквално ‘съдружаване“-поне в Корана на Ц.Теофанов. идва от арабския корен ш-р-к, което в общ смисъл изразява идеята за съвместност, съучастничество, компания…от тук „мушарака(тун)“ – участие… т.е. при „ширк“ ти „съдружаваш“ Бога с някакво негово творение и така ставаш политеист(многобожник) – в този смисъл е приемливо да преведем „ширк“ не като „съдружаване“, а направо като „многобожие“….в този смисъл християните съдружават Бога с Христа, който за тях е обикновен човек, макар и пророк, и така стават многобожници….
    хареса ми това, че авторът се е опитал да „погледне“ през очите на уахабитите….как те виждат света.

  5. Радослав Димитров каза:

    Добра анализна статия на Андрей. Време беше, най-накрая, да използва знанията си на тема „ислям“ в посока, различна от обичайната „политкоректност“. 😉

  6. Radko Stefanov Popov каза:

    А ето и моята дефиниция за „ширк” от книгата „Иисус Христос в Корана”:
    Коранът поставя акцент върху идеята, че Иисус не трябва да бъде обожаван наравно с Бога като второ божество. За исляма това е богохулство и е най-тежкият грях – „ширк”. Ширк е синоним на идолопоклонство и заблуждение. Коранът посочва, че Аллах ще прости, ако пожелае, всичко на хората, освен това, да му придават съучастници: „Аллах не прощава да се съдружава с Него, но освен това прощава на когото пожелае. А който съдружава с Аллах, той измисля огромен грях” (Коран 4:48).

  7. Лъчо каза:

    „Изетбегович разруши напълно гражданския мир в бившата югославска република и превърна някога мирната си страна в кланица за хора“.

    Безспорно Изетбегович е един от рушителите на мира, но не той изкла хилядите мюсюлмани в Сребреница, а безбожните сръбски власти! Нека се спре с тия постоянни опити на панславизма да се премълчават сръбските зверства при естественото разпадане на безумната и изкуствена държава Югославия! Нека не гледаме едностранчиво! Иначе поздравления за материала, най-накрая да се напише и нещо по темата за радикалния Ислям!

  8. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    „Блиц”: Трима владици напускат Синода на СПЦ
    26 септември 2009 | 15:00 | Агенция „Фокус“
    http://www.focus-news.bg/?id=n1266348

    Белград. Трима владици напускат Синода на Сръбската православна църква, пише днес сръбският вестник „Блиц”. На заседание в четвъртък вечерта Ириней Бачки, Григорий Херцеговски и Фотий Далматински съобщили, че ще подадат оставки, с което се поставя въпросът за свикване на извънреден църковен събор.
    Източници, близки до Синода, твърдят, че причина за това са непримиримите позиции на митрополит Амфилохие, който сега оглавява СПЦ, и тримата владици. Мнозинството в Синода упреква Амфилохие, че не спазва нито един договор и взима всички важни решения самостоятелно, което нито патриарх Павле, нито предшественикът му Герман никога не са правили, пише вестникът.

  9. Несъгласен каза:

    Уважаемият автор е поднесъл много точно историческите факти, но като е стигнал до интерпретацята им, със съжаление установявам колко тенденциозно и повърхностно е подходил. Там където ни обяснява за Учението на Ибн Абдул Уахаб например „Да почиташ светци, както се изисква от мюсюлманската традиция – е ширк.“ – ами не знам на какви източници се е позовавал, но в Исляма няма „светци“ и е напълно основателно да не се поощрява такова богохулство – почитане на обикновен човек наравно със Създателя.
    Да не говорим по колко тесногръд и провинциален начин е подходил, за да обясни „еднобожие“ и „многобожие“. Цитирам „Аллах ни е заповядал да се бием с хората до момента, в който те не се откажат от онова, на което се кланят вместо Него.“ А това от къде го е прочел, мога само да гадая, но е несъмнен продукт на пропаганда и промивка на мозъка. В Корана се казва „Във вярата няма насилие“ – ако не желае човек да вярва в Алах, не може насила да го накарат. Цитати много, все извън контекст.

  10. stir каза:

    Разкажете повече за Родопите, само два намека, а темата се извежда като централна поради туй, че ни е в територията.

    Би ми било интересно да разбера повече за мормоните също. Всеки ден ги виждам на центъра в града ми…

  11. Генкова каза:

    А защо християните са обявени като многобожници?! Не вярват ли те в книгат си, в която пише, че Бог е Един и да не се правят други богове, освен Него?
    Защо са допуснали да не се подчиняват на Бога?

Споделете в социалните мрежи