Какво щях да разкажа за Православието в Шоуто на Слави

Абстрахирам се от буквалния превод – правилно да славим Бога, защото в случая става въпрос за нещо много по-съществено. Това означава да живеем по такъв начин, че да прославяме Бога с делата си и хората, като виждат нашия живот, да въздават слава Богу /Мат. 5:16/. Така аз си позволявам да интерпретирам понятието православно християнство. Това иначе кратко изречение обобщава в себе си една цялостна философия и начин на живот. То означава да обичаме и уважаваме хората около себе си, да им помагаме с каквото можем, да не ги мразим и да не създаваме конфликти. От голямо значение е да не превръщаме грижите за плътта в похоти. /Рим. 13:14/ Отношението ни към Бога в нашите разговори, в делата ни, в посещението на богослужението трябва да да бъде такова, че да бъде съобразено с християнския нравствен закон. В същото време то не бива да става повод за съблазън на околните, да не допускаме да ни обвиняват в лицемерие и в превъзнасяне. Всъщност малцина са хората, които наистина успяват да го постигнат в пълнота.
Погледнато извън личния план за индивидуално спасение, понятието православно християнство обхваща милиони хора по целия свят обединени в Църквата. Много съвременни хора я свързват единствено с представителите на клира. Но всъщност тя включва в себе си всички хора приели Кръщение, водещи духовен живот, стремящи се към духовно усъвършенстване.
Днес различни религиозни общности парадират с това, че предлагат път за усъвършенстване. Православието също предлага благодатни възможности за духовно възрастване. Повечето от средствата за постигане на съвършенство са много по-леки за изпълнение от тези, препоръчвани например от някои източни учения. Християнското съвършенство е съвършенство в любовта – най-висшата добродетел. Това, което отличава православното християнство от другите, учения, секти и прочее е възможността за спасение на душата. То се извършва в един невидим и недостъпен за човешките сетива духовен мир, в който хората, живели според учението на своя божествен Учител – Христос, наследяват вечно блажено състояние. Това не е нещо материално, а по-скоро състояние на човешкия дух. С това е свързана и нашата християнска надежда, че въпреки всички несгоди и несправедливости в този свят, ние не сме забравени от Бога и Той ще ни спаси в един по-съвършен, нетленен и непреходен свят. Съответно хората, които са се отделили или отлъчили от Божията благодат ще страдат и именно в това се състоят техните адски мъки.
Като основа за постигането на спасение Бог дава една основна заповед, да Го обичаме от цялото си сърце и душа, и с всичкия си разум, и да обичаме ближния като себе си. /Мат. 22:37-40/ Днес за много хора понятието любов се изчерпва с отношенията между мъж и жена или с уважението към най-близките хора. Но християнската любов стига много по-далеч, тя води до оказване на милосърдие към съвършено непознати хора, води до отдаване на съзнателния живот в посвещение на Бога, до пълно отричане от всичко суетно, земно и материално.
Любовта е изява на свободния човешки дух. Затова и всеки според силите и възможностите си сам избира своя път. Дали християнинът ще стане монах и ще посвети целия си живот в служение на Бога и Църквата, дали ще стане свещеник и ще бъде пастир на своите ближни православни, дали ще бъде учител, който учи на добро и възпитава децата в благочестие, дали ще помага в църковното пеене, всеки дава това, което може, това на което е способен. Тези които нямат достатъчно време и възможности да се посветят на Църката, също имат своя път в православното християнство. Те ще бъдат пример за околните светски настроени хора, ще посещават богослужението, ще се възползват от тайнствата, ще отгледат и възпитат деца християнчета. Бог не иска от никого нещо, което е пряко силите му, нещо което сам не желае.
Въпросът: “Има ли православното християнство почва у нас”, трябва да се разглежда повече в неговия духовен аспект, но не бива да се пренебрегват и вековните традиции на българския народ. Почвата за разпространение на християнството това са душите на хората. Вероятно на много хора би им се искало да чуят един категоричен отговор от рода на: “българинът е атеист” или “българинът е православен”. Уви, такава констатация е невъзможна и то не само по отношение на българина, а и на човек от каквато и да е националност. Защото както петте пръста на ръката не са еднакви, така и хората са коренно различни помежду си. Освен това не бива да се забравя, че у нас битуват и други вероизповедания – инославни (католици, протестанти), мюсолмани, дъновисти, както и други представители на нехристиянски секти.
Много сполучливо още по време на своята проповед Спасителят онагледява възприемчивостта към християнството с притчата за сеяча /Марк 4 гл./. Някой би възразил, че Той говори за времето, по което проповядва или че го отнася само до хората с които всекидневно е общувал. Но факт е, че думите Му са валидни както за съвременниците Му – преки слушатели на благовестието, така и за хората живели от основаването на Църквата до наши дни.
По онова време, когато се ражда християнската Църква разпространението на евангелското благовестие е било доста по-сложна задача – изисквало е обикаляне от град на град, от една област в друга. Преките ученици на Иисус Христос са проповядвали устно или са писали послания, някои от които са влезли в състава на Библията. Днес гласът на Православието може да достигне до хората по най-различни начини. Библията е преведена на хиляди езици, има специализирани телевизионни и радио-предавания, в една част от вестниците и списанията има православна рубрика, а отделно от това има електронни издания в интернет, православни портали и каталози на различни езици. Това спомага семената на вярата да достигнат до всяка душа, до всеки човек. Може да се случи някой просто да следи телевизионната програма и да чуе празничното богослужение например за Рождество Христово. Ако дълбоко съдържателните и мелодични песнопения докоснат сърцето му, той може да бъде привлечен от Православието и да потърси повече информация. Обръщането към Бога може да започне с един разговор, с изслушването на една проповед, с една статия в интернет. Има хора, които сами търсят духовното и желаят да го реализират в своя живот, а има и такива, които имат основи върху които после надграждат. Има семейства, които държат на православните традиции и дават на децата си нужното възпитание, а има и такива, които вменяват положителни нравствени критерии, но без да използват за основа религията. Възпитани по този начин подраствещите имат в себе си фундамент, който може по-късно да развият в търсене на духовното и сами да достигнат до православното християнство.
В притчата за сеяча, Иисус Христос визира различните типове хора и тяхната възприемчивост към евангелското слово /Марк 4:3-8/. Той разказва, че когато сеячът сее, едни семена падат край пътя и ги грабват птиците, други падат на каменисто място, те поникват скоро, но силното слънце ги изсушава. Някои семена падат сред тръни и тръните ги задушават, затова не успяват да изкласят. Има обаче и такива, които падат на добра почва и дават плод: едно трийсет, друго шейсет, трето сто зърна. Сам Той предлага на Своите ученици тълкувание на притчата, което тълкувание, разбира се, се отнася и за всички нас.
Падналото край пътя са хора, които слушат словото, но съвсем скоро идва сатаната и го грабва от сърцето им /Марк 4:15/. Друга категория, са тези, които слушат словото и го приемат с радост, но нямат в себе си корен и са непостоянни, когато настане скръб или гонение заради вярата се отричат /Марк 4:16,17/. Има и такива, които възприемат словото, но грижите или примамливите богатства го задушават и то не принася плод /Марк 4:19/. Посеяното на добра земя са ония, които слушат евангелското слово, то пуска в тях дълбоки корени и те дават духовен плод всеки според силите си /Марк 4:20/.
Няма съмнение, че днес съблазните са много повече отколкото са били в раннохристиянската древност. Днес една голяма част от хората следват своите желания – търсят светското, плътското, материалното. Нерядко се случва, когато говориш на някого за спасението на душата, той да каже: “Ти добре ми ги говориш тези неща, но как да ти повярвам, като гледам, че светът е затънал в несправедливост и когато аз живея на ръба на мизерията”. По-голямата част от българите изобщо и не се интересуват от духовния живот, от благодатното спасително учение което предлага православната Църква.
Това обаче съвсем не означава, че Православието няма почва у нас. И днес има хора от различни възрасти, които търсят литература, посещават беседи, ходят редовно и участват в богослужението, стремят се към духовно усъвършенстване. Именно те са благодатната почва, за която сценаристът Росен Петров искаше да разговаряме с водешия на шоуто – Слави Трифонов. Това са хора, които не се притесняват, че безбожниците може да им се присмеят, че може да ги обвинят в ретроградност или лицемерие. Всеки от тях се намира на различно ниво в своето духовно развитие, но се стреми да върви нагоре по стръмната лествица. Не съм в състояние да определя, какъв е техния брой. Някой би казал, че не са много, но моите лични наблюдения показват, че не са никак малко.
Мъдрият старец Паисий Светогорец говори за тези съвременни християни и заключава, че техният живот е много по-труден от живота на онези, които са живели в разцвета на християнството. Много по-лесно е да вършиш добро, когато всички около теб са добри и християни. Когато обаче повечето хора около теб са враждебно настроени към Православието е много по-трудно. Защото нашето общество не търпи различните, особено ако са по-извисени от другите. То всячески ще се стреми да откъсне християните от техния спасителен път, да ги увлече по пътя на греха, на светското, на плътското. Именно затова преподобни Паисий Светогорец отбелязва, че животът на съвременния християнин е подвиг. Той визира болестното състояние на съвременното общество като казва, че светският начин на живот, дори светския начин на мислене е болест. Малцина могат да вникнат в тези мъдри думи, но за мен старецът е прав. Не мога да определя като здравомислещи хора, които умишлено не възпитават децата си във вяра и християнски добродетели, за да не им се подиграят техните връстници. Днес се смята за по-нормално един младеж да стане наркоман или една девойка да стане проститутка, но не и християни. Най-честото оправдание е, че такива са времената. Това за мен си е чиста патология в начина на мислене.
Именно с този светски начин на мислене се сблъскват съвременните православни в България. Те се сблъскват с всеобщото неверие, гордост, похот и нетолерантност на околните. Нерядко те страдат, когато виждат как техни близки се отдават на пагубни пороци, страдат от невъзможността да променят нещата. Това е също своеобразна форма на подвиг. Наличието на такива млади, а и по-възрастни хора красноречиво говори, че православното християнство има почва у нас.
Факт е, че наличието на Православие в България е трън в очите и на воинстващите управляващи атеисти и на обикновените граждани безбожници. Именно те създават всячески условия за отравянето на тази духовна почва, върху която би могло да се развие и изкласи православното християнство. Всеки от тях според възможностите си воюва срещу християнството. Управляващите толерират сектите и пречат на православните, не позволяват да се изучава християнство в училище. Медиите сипят кал върху православното духовенство и само търсят повод да раздухат някой скандал. Телевизионните канали – филмите и предаванията създават стотици отрицателни модели за подражание и въздигат в култ субкултурата. Хората възпитани в атеизъм се подиграват на вярващите, като особено нахални в това отношение са младежите. На вярващите в много случаи се гледа едва ли не като на хора с психически отклонения. Православните търпят много несправедливости заради това, че избягват да правят компромиси със съвестта си.
Но Православието продължава да съществува напук на всички тези неща, напук на няколко десетилетия атеизъм, напук на всички усилия на управляващите да го заличат от историческата сцена, да го подменят с нещо друго, по-удобно за тях. Защото, както мъдро е заключил търновския митрополит Климент, от наличието на православно християнство и духовност у нас, зависи оцеляването ни като нация и сигурността на държавата. Жалко само, че мнозина, водени от лични и партийни интереси не искат да го осъзнаят. Но и те ще преминат, така както преминаха други преди тях и бяха забравени. Ще преминат стотици суетни и преходни земни неща, ще премине и “Шоуто на Слави”, така, както си отидоха “Ку-ку”, “Каналето”, “Клуб НЛО” и други шоупрограми и комерсиални игри. А православното християнство ще продължи да съществува, защото то е неподвластно на времето и за него се грижи сам Бог…
Умирал съм много пъти от такава „христова“ любов!
мисля че имате какво да кажете по темата,дори и пред публиката на Слави.
А няма ли все пак възможност да се направи такова предаване? Щеше да е много полезно и интересно.
Добре е, че авторът не се е съгласил да участва. Основният акцент в шоуто на Слави е имитацията, злъчният хумор, подигравката. То разчита на първосигнални реакции като мимики, гримаси, жестове, мучене, кискане, рев, а не на витиевати многочасови обяснения що е православие и има ли почва у нас. Освен това, важно е и едно уточнение. Днешното православие е свързано по-скоро с Византия, отколкото с църквата от първите три века.
Чудесна статия, оптимистична, бодра, вдъхваща сили и надежда. Доста хора се влияят именно от другите, от масата. А тук се показва, че един християнин точно противното на масата трябва да е. Харесва ми последователността на мислите, доста силна статия и е написана, така че да има полза и за „начинаещи“ и за „напреднали“. Пожелавам ви успех за в бъдеще все така да хубаво да пишете. Хубаво сте направили като сте отказали участие в това шоло. Религията не е шоу, май сам ми го бяхте казали.
С цялото ми уважение,
нямате празна дума, но тук говорите едва на стотина, които знаят, а ако бяхте уважили поканата, щяхте да придобиете два – два и половина милиона аудитория, за цели двадесет минути; и от тях знаещите за малцинство.
Болният има нужда от лекар, а здравите са си добре.
Мисля, че си търсите оправдания, господине.
Екиипите на шоуто на г-н Трифонов са невероятно читави, може би трябваше да сам да се уверите с очите си и после да разкажете.
Няма неверие, има невежество, според св. апостол.
Вие пропуснахте възможността, да осветите нечие невежество;
да не говорим, че супер детински сте отказал покана, гнусейки се от себеподобни, само защото сте предубеден.
Надявам се, че добре знаете какво правите. Мир!
Благодаря на читателите, които проявиха съпричастност и за добрите отзиви!
Аз също смятам, че постъпих правилно и че знам много добре какво правя.
На коментара на gaitan vejdi в лично съобщение изпращам оригиналния и-мейл, с който отговорих на поканата за участие. Надявам се това да му помогне да разбере какви са ми основанията.
Желая на всички здраве и успех!
Автор – Цветан Диковски
Благодаря, но нямаше нужда!
Съжалявам, не съм искал да Ви обидя!
Исках БОГОСЛОВИ да бъдат по-чести гости из светските рубрики и тв-предавания.
Ех да имах вашите знания, и умениета КАК се говори за Св. Православие …
Мир
В текста хубаво е казано и това, колко трудно е било за христовите свидетели в първите години на църквата и за възможностите, които днешните технологии дават за общуване и обмяна на информация.
Ами нека да сравним онези усилия с днешните ни „апостолски“ усилия :-). Днешната проповед, днешната мисия, днешните носители на християнския дух в обществото (ако такъв израз изобщо има смисъл…) в нашата примерно скомна страна… (?!)
В предпоследния абзац се казва колко страшно воюва срещу нас светът, но не се казва ние какво правим в тази война. А това е въпросът.
че текстът е хубав и благодаря на г-н Диковски за него.
Но нещо ме смущава. Често в църквата сме склонни да изнасяме проблемите извън нас. Аз лично също го правя непрекъснто, така че нека авторът да не ми се обижда на коментара.
Така неусетно и в този текст се е промъкнала романтичната представа, че някога, в първите векове на християнството, е било много по-лесно, отколкото сега… „Няма съмнение, че днес съблазните са много повече отколкото са били в раннохристиянската древност“ ; че да правиш добро днес е много по-трудно, отколкото в разцвета на християнството… и т.н. Въобще, че на днешния християнин му е труден животът и затова християнското свитдетелство в света е така вяло и отхвърляно от светските хора.(Хората възпитани в атеизъм се подиграват на вярващите, като особено нахални в това отношение са младежите.)
Това е подвеждащо. Ние сме виновни за това, че църквата е маргинализирана и християнин е смешна дума за много хора. Ние, които често се оказваме външни, книжни, гротескови християни. Застивайки в някакви научени пози и фрази, неспособни да ги приложим и докажем със собствения си живот , оставайки нечувствителни към хората около нас от страх да не се заразим с тяхната секуларна отрова, естествено че се оказваме неспособни да променим нещата; просто сме извън тях. Ключът за промяната е у всеки. Но трябва да се научим на любов; наричайки някого безбожник няма да му помогнем, нито на себе си.
Никога не съм съм страдал от „романтичната представа“, че на първите християни им е било много лесно. Особено в епохата на гоненията, когато за своята вяра са заплащали с живота си. Всъщност нещата, които се случват днес, са предсказани от свети люде още преди векове.
Относно маргинализацията на Църквата, поне аз не се чувствам виновен за нея. Просто защото като осъзнат християнин съм стъпил в храма около 1992 година. Докъде съм стигнал в духовния си път и развитие, оставям преценката на Някой, Който ще я направи по-правилно от мен.
……………………..
Относно това, че светът воюва срещу християнството и въпросът какво правим ние?
Бих препоръчал всеки да отговори пред собствената си съвест!
Освен това, ако проследите заглавието на статията, ще разберете, че тя отразява донякъде и моето лично светоусещане и личния ми религиозен опит. Този опит за всеки човек е различен. Аз не мога да бъда като Вас и да разглеждам света през призмата на Вашия мироглед. Просто, защото това съм аз, а не Вие.
Все пак благодаря за откровения коментар!
На коментара на gaitan vejdu, не сте ме обидили, просто направих едно уточнение, за да сте наясно. Всъщност понякога говоренето за Православието не винаги дава необходимите резултати. Ако живеете по законите на Божията любов, може да привлечете повече хора, отколкото аз с моите статии. Те не са нещо особено, но правя колкото е по силите ми. Просто всяко нещо си има време и място. И никой не е отхвърлен от Бога. Стига, както пише и Iliana да носим в сърцата си Божията любов.
Желая и на двама ви здраве и успех!
Цветан Диковски
За съжаление Вие не успяхте да не се обидите на коментара ми :-). Както и да е.
Разбира се, че имаме различни гледни точки, разбира се, че аз не правя преценка докъде сте стигнали в духовния си път. Въпросът е много по-принципен. И отговорът.
Накратко, на въпроса с който се занимава статията Ви: съдбата на християнството в България, а и по целия свят, не зависи от света, а зависи от християните. Това е моето мнение.
Вие пишете много за това колко е враждебен съвременният свят към църквата, за недостатъците съвременния човек, за трудността да си християнин. Мисля че това не е ново; то е ясно. Във всяко време християните са подложени на изпитание. гонени и т.н. „В света скърби ще имамате, но дерзайте, Аз победих света“. В същото време нищо не пишете за това, какво ние правим в отговор на този призив, „дерзайте“. Повтарям се, но нека го кажа по ясно – като ще анализираме недостатъците на обществето, нека да погледнем и към недостатъците на християнското ни общество, за баланс. Ако ли от смирение не искаме никого да упрекваме и да съдим – ами да не съдим и хората извън църквата. Понеже (нали по това нямаме различия) и едните и другите сме хора, и едните и другите сме грешни хора, и едните и другите сме призвани към спасение, а спасението е по милост…Пишете:“Именно с този светски начин на мислене се сблъскват съвременните православни в България. Те се сблъскват с всеобщото неверие, гордост, похот и нетолерантност на околните. Нерядко те страдат, когато виждат как техни близки се отдават на пагубни пороци, страдат от невъзможността да променят нещата. Това е също своеобразна форма на подвиг.“ Да, своеобразна е. Да се занимаваш със собствените си грехове ми се струва по-полезната.
Чудесно Iliana, продължавайте да търсите недостатъците на християните и на хората в Църквата, но не забравяйте, че се е налагало да защитавам вашето издание от нападките на духовници и други, които са негативно настроени към него и които ме съветват да не публикувам при вас.
Наистина трябва да обърнем погледа вътре към себе си. Аз се старая да го правя, поне доколкото Бог ми дава съвест. Но да съдя свещениците и епископите, духовниците и моите събратя, да посоча с пръст – този е такъв, този прави това и това. Зная много, но не разкритикувах никой владика, никой свещеник. Това не е защото не е имало за какво. Просто явно говорим за едно и също нещо от различни гледни точки.
Дай Боже все пак някой ден да стигнем до консенсус!
Цветан Диковски
не се разбираме. Не ви съветвам да търсите недостатъците на едни или други конкретни хора, а да погледнете въпроса по-обективно. Впрочем, не ви съветвам каквото и да било, а коментирам вашата теза. Би трябвало да го приемате по-нормално; щом публикувате статии, очаквате те да бъдат осмисляни по някакъв начин, обсъждани, коментирани…нали?
А къде публикувате тези статии решавате сам , както и чии съвети слушате.
Всичко най-добро.
Уважаеми редактори и читатели!
След като установих, че диалогът ми с екипа на електронно издание „Православие България“ е сериозно затруднен, след последния коментар на Илияна Александрова Сивова написан по-горе, /тя е част екипа на портала/, че не се разбираме, след като никога не съм подавал заявление за участие в този конкурс, ми е много трудно да разбера защо мои статии участват в него и то без никой да ме попита.
Не ви карам да ги снемете, правете каквото искате, явно за вас мнението на хората, които пишат и публикуват при вас не е меродавно. Просто искам и вие и читателите да са наясно, че не проявявам никакъв интерес към конкурса и изходът от него ми е напълно безразличен.
Ако редакторите имат да пишат нещо по този коментар, нека използват електронната поща.
На участниците в конкурса желая успех!
Автор – Цветан Диковски