Свободата на вероизповедание и Българската православна църква
.jpg)
Разширяването на Европейския съюз (ЕС) на Изток постепенно се доближава до по-пълното географско включване на основните страни и народи, които културно-исторически и цивилизационно принадлежат към общата европейска традиция и цивилизация. Постигането на единството на тази “Голяма Европа” води до възстановяване и на политическото единство на европейските народи и нации, които имат своя културна и религиозна традиция, но въпреки многообразието споделят общи и фундаментални европейски цивилизационни принципи и ценности. Един от основните стълбове на тези общи европейски ценности е зачитането на основните човешки права и свободи, които са както продукт на дълбоката европейска традиция и култура, така и фундамент на общото европейско законодателство и правото на ЕС.
И наистина, с пълноправното членство на Полша, Чехия, Словакия и Кипър, страните с традиционно православно изповедание или големи компактни православни християнски общности, наред с Гърция и Финландия, нараснаха чувствително и вече образуват третия клон на общата християнска традиция в Европа – Православието. С влизането на България и Румъния в ЕС през 2007 г. Православното християнство, в лицето на своите поместни автокефални църкви и вярващи, приобщи още около 30 милиона традиционно православни християни[7] и оформи още по-консолидирана и сериозна като численост църковна общност в рамките на единното европейско пространство. Ето защо и отговорността на представителите на тези автокефални патриаршии в ЕС нараства и техният глас в Обединена Европа трябва да звучи още по-ясно и отчетливо по отношение на ценностите на свободата на религията и човешките права.
Предизвикателствата и перспективите пред Православието и по-конкретно пред Българската православна църква (БПЦ) във връзка с принципите на свободата на вероизповедание и религиозното многообразие в Европа могат да бъдат видяни в две основни измерения: 1. В аспекта на индивидуалното право на религия и свобода на съвестта, и, 2.В аспекта на институционалната свобода на вероизповедание, отнасящ се до Църквата като религиозна общност и религиозна институция.
В контекста на евроинтеграцията на България пред БПЦ възникват сериозни предизвикателства и възможности, които следва да бъдат посрещани от нашето традиционно вероизповедание с една повишена чувствителност към принципите на свободата на съвестта и религията и уважението на основните човешки права.
На първо място във връзка с индивидуалните права и свободи някои наблюдатели и изследователи са на мнение, че Православието в сравнение с другите християнски конфесии е по-индиферентно към концепцията за естествените човешки права, а Източнно-православната църква е даже често пъти и негативно настроена към съвременните правни принципи за свобода на съвестта и вероизповеданието.[2] Ето защо тук се поставя преди всичко въпроса съвместими ли са духовните принципи на Православието с установените ценности на човешките права и свободата на вероизповедание, залегнали в основите на Европейското правно пространство, или то е чуждо на европейската цивилизация?[3]
Свободата на мисълта, съвестта и религията са основни ценности както за християнството и учението на Църквата, така и за съвременните правни концепции за основните човешки права. Православната църква е изразявала многократно в своята традиция, а в по-ново време е изразила категорично своето позитивно отношение към тези принципи по повод приемането на Всеобщата декларация за правата на човека (чл.18) от ООН през 1948 г., а така също и чрез множество свои междуцърковни декларации и становища.[1,6] В християнското учение на Църквата основните човешки права се свързват неразривно с достойнството на човека като духовно същество и свободна личност, равенството на хората пред Бога, равноправието пред закона и справедливостта. Църквата е подчертавала винаги равното достойнство и чест на всички хора и е изтъквала, че няма човек, който да не обича свободата, но справедливият я иска за всички, а несправедливият – само за себе си.
Във връзка с темата за Православието и човешките права, и поради ограниченото място тук, няма да бъдат разглеждани по-общите философско-етически измерения на проблемите за отношението между доктрината на Православното християнство и концепцията за основните човешки права и свободи. Ще бъдат маркирани по-скоро юридическите хоризонти на Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи (ЕКЗПЧОС) и нейното значение за подържането на международните правни стандарти в Европа в областта на защитата на човешките права. Както е известно, тези стандарти в областта на човешките права и мониторинга за тяхното спазване в европейските страни, членки на Съвета на Европа се обвързват с т. нар. политически критерии на Европейския съюз, свързани с подържане на върховенството на закона и правовата държава (т.нар. Първи Копенхагенски критерий).
В контекста на евроинтеграцията на Р България и изграждането на стабилна и демократична правова държава, основана на върховенството на закона, тяхното прилагане и стриктно спазване придобива все по-важно и решаващо значение. През 2007 г. се очаква ЕС да учреди и свой собствен орган за мониторинг на спазването на основните човешки права и свободи със седалище във Виена и да засили своите политики по предотвратяване на дискриминацията, ксенофобията, пропагандирането на расизъм и нарушаването на човешките права на децата и жертвите на трафик на хора. Очевидно в обозримото бъдеще и Православната църква ще трябва да организира конкретни форми на сътрудничество с тези европейски институции в подкрепа на човешките права и в защита на лицата, жертви на различни форми на нетолерантност и насилие.
Тези принципи се основават на международните норми и правни стандарти на ЕКЗПЧОС и по-точно на чл. 9, които са възприети в Конституцията на Р България и специалния Закон за вероизповеданията. Според Конституцията на Р България “Свободата на съвестта, свободата на мисълта и на избора на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними"(чл. 37, ал.1). Тези основни принципи са възприети и в Закона за вероизповеданията, където по-детайлно се разработени различните аспекти на практикуването на религията. Тук следва да се посочи една особеност.
Терминологични особености
В традициите на българското законодателство се използва и се е утвърдила употребата на термина “вероизповедание”. Този термин се използва за обозначаване както на индивидуалното право на вяра или религия, което в терминологията на международното право се нарича от една страна “freedom of faith” или “freedom of religion”, така и на правото на изразяване (expression), манифестиране или изповядване на вярата или религията, съответстващо на “freedom of confession”. В този смисъл се използва термина “вероизповедание” и в новия Закон за вероизповеданията, където той обозначава както индивидуалното право на религия и избор на вероизповедание, така и самите вероизповедания като религиозни общности и религиозни институции.
Тази особеност на българската правна традиция през последните години понякога се асоциираше с някои архаични и остарели форми и модели на конфесионализма, който се оформя в Европа след Реформацията, а в страните от Източна Европа и България навлиза в конституционните и правни системи през ХІХ в. У нас това се свързваше със специфичното място на Православието като “традиционно вероизповедание” в Р. България, което се тълкуваше като реминисценция на статута на “господстващо изповедание” на Православната църква според Търновската конституция, или в духа и консервативните традиции на Византийската симфонийна система.[5]
2. конституционният принцип за отделеност на държавата от религиозните изповедания и религиозните институции (чл.13, ал.2), който е основен принцип на модерната светска държава и държавно-правни отношения в областта на религията и отношението с вероизповеданията и техните институции;
3. недопустимост на използване на религията и религиозните изповедания за политически цели
4. конституционният текст (чл.13, ал.3), визиращ “източното православие като традиционно изповедание в Ребулика България”.
Проблемите пред Църквата, провокирани от политическата промяна през 90-те години на ХХ в., които имаха своя генезис изцяло в контекста на посткомунистическия преход, доведоха до опити за възраждане и ревитализиране на тенденции за реставрация на стари модели на публично присъствие на Църквата в обществото. В новите условия на България в ЕС всички тези въпроси следва да намерят своето решение в контекста на общите европейски стандарти за зачитане на човешките права.
Използвана литература
2. Адаманция Полис. Източното Православие и правата на човека. – сп. Международни отношения, 1994, кн.3, с.с.110-114.
3. Игум. Вениамин Новик. Христианское понимание прав человека. – в: сб. Православие. Христианство. Демократиа.СПб, 1999, с.с. 301-365.
4. Нушев,К., Д.Николчев. Ролята на Църквата за стабилизиране и развитие на гражданското общество в посттоталитарната ситуация. – сп. Богословска мисъл, № 3 / 2002.
5. Нушев,К., Д.Николчев. Българската православна църква и съвременната правова държава – законодателни и институционални проблеми. –в: сб. Вероизповедание и закон. Мониторинг на религиозните свободи в България. С., 2002.
6. Нушев,К.,Д.Николчев.Свободата на вепоизповеданието и Българската православна църква. – сп. Богословска мисъл, № 1-4 / 2001.
7. Иванова, Зл. Над 30 милиона православни християни ще влязат в Европейския съюз след 1 януари.- в:„Двери на православието”,11.11.2006 /www.dveri.bg/
Оригинален адрес на статията: http://center-religiousfreedom.com/bg/art.php?id=123
Интересна статия! Направи ми впечатление, че се обяснява за Православното ни вероизповедание в ЕС. Само, че в Конституцията на ЕС не ги вълнуват, както Православието, така и Християнските ценности! Предполагам, че автора добре знае това. Бих попитал вярващите, а още повече нашите „водачи“(висшия клир) от БПЦ : Задавали са си въпроса, каква е разликата в нашата конституция – действаща в чл.13,ал.3 „Източното православие като ТРАДИЦИОННО ИЗПОВЕДАНИЕ в Р.България“ със формулировката в ТЪРНОВСКАТА КОНСТИТУЦИЯ чл.37 „Господстващата в Българското Царство вяра е православно-християнската от източно изповедание“.И да не цитирам останалите членове от 39 до 42 вкл. на Търн.К-я. Днес всеки малоумен държавник може да каже в Конституцията е казано за вас „ТРАДИЦИОННО ВЕРОИЗПОВЕДАНИЕ“, махайте се! От утре традиционно вероизповедание е Мюсюлманството, или Католицизма, или което вероизповедание му хрумне. Какво ще кажат тогава господата от ВИСШИЯ КЛИР НА БПЦ? Каквото казаха, когато бе приета сегашната Конституция – НИЩО!!! Всички днес говорят за ТОЛЕРАНТНОСТ. Позволявам си да обесня на незнаещите значението на тази дума, то е ТЪРПИМОСТ,ОТСТЪПЧИВОСТ и т.н.Но търпимост и отстъпчивост за сметка на кого? Отговорете си сами! Просветените по тези теми,които засегнах, моля да ме извинят.
Те, нашите „свети“ отци от Светия синод са едни „Спящи красавици“ тъй,че едва ли ще отреагират своевременно и правилно. А иначе казано, „толерантноста“ в Православието я е имало много,много преди тия „келеши“ от „цивилизования“ запад да се самоосъзнаят , че са човешки индивиди.
Свечегасы православия. Сколько стоит место епископа? – http://www.portal-credo.ru/site/?act=news&id=53514&cf=
Началото не помня, средата ми е мътна, а краят не разбрах.