Кремацията на мъртвите: безвъзвратна забрава или вечна памет?



Може да харесате още...

8 Отговори

  1. refab каза:

    „Окончателното унищожаване на тялото – изгарянето му – не е изгаряне на мъртъв човек, на нещо, което подлежи на горене, а акт на изгаряне на живата му душа – нещо, неподлежащо на унищожение.“

    и:

    „В състоянието, в което се намира, душата не може да бъде наранена от нашите действия, дори да изгорим собственото й тяло.“

    Дали пък , случайно, не е въпрос на несполучлив превод!??…Едва ли!…Мислите на митрополита, на моменти звучат малко нелепо, поне от гледна точка на формалната логика! 🙁
    Това, което е написал, е поизкусурено само от емоционално-сантиментална гледна точка, струва ми се!?

  2. Дон Кихот каза:

    Кремацията в Индия предполага вяра в прераждането на душата, но в останалия свят е практическа неизбежност. Авторът забравя, че в природата нищо не се губи. Дали материята на тялото ще бъде изгорена и по този начин преобразена в пепел и газ, или ще бъде положена в земята и червеите ще ни изядат с най-голяма наслада, няма особено значение. Християнството почита съвсем други ценности.

  3. victory каза:

    „Християнството почита съвсем други ценности.“Би ли обяснил на нас непросветените какво предпочита Християнството.

  4. Дон Кихот каза:

    Тук не е забавачница за бавноразвиващи се. Прочетете Йоан 6:63.

  5. plamen каза:

    струва ми се, че, хм, и двете страни са прави. не мисля, че авторът на статията не си дава сметка за това доколко „безразлична“ е съдбата на мъртвото тяло за мъртвия и как за Възкръсналия и Възкресяващ Бог фактът, че тялото е било кремирано, няма да бъде пречка да го възкреси.

    не ви ли се струва, че акцентът е по-скоро върху отношението на живите към мъртвото тяло и че това отношение има някаква духовна основа, която с кремацията се подкопава?

    преди време писах нещо по въпроса за отношението на живите към мъртвото тяло, макар и по друг повод: http://www.orthomatic.net/?p=110

  6. Дон Кихот каза:

    Отричането от древните и новите гностици на тялото не е само приумица. Оставете жълтите павета, станете енорийски свещеници в някой див край на България, завеждайте 10-20 опустели и полуразрушени села, рано или късно ще се наложи да правите опело на селския пияница в най-голямата жега, той е посинял, подпухнал, разлага се, гние, вони, тече през цепнатините на грубо рендосания ковчег, роднините ръсят бръснарски одеколон, но отвратителната миризма не се скрива, опелото се претупва, умрелият се закопава надве-натри, всички се напиват като говеда на трапезата, сложена между кочината и кенефа, а накрая дори вадят коловете от плета и с крясъци: „Кой бе, ти ли бе…?“ се изпребиват и изпотрошават в някакво безумно отчаяние.

  7. victory каза:

    „Тук не е забавачница за бавноразвиващи се.“По скоро ти го прочети и кажи на всички онези като тебе, кога се изгарят телата на хората представили се при Бога .Има ли такова нещо в Християнството.От мене Успех.

  8. о.Георги каза:

    Лично аз не харесвам и не одобрявам кремацията и много бих искал Църквата да има становище по въпроса, но този тук текст е пълен с аргументи, които ми звучат…съмнително, да речем.
    От всичките аргументи на автора само VІІ.ПРОБЛЕМЪТ ЗА МЯСТО ми звучи правдоподобно. Другите … Не ме убеждават, дори ме правят подозрителен, че се опитва НА ВСЯКА ЦЕНА да убеди читателя.

    Големият въпрос е, има ли догматически проблем при кремацията. Явно няма. Да не говорим, че проблемът с кремацията занимава Църквата само защото е пълна с номинални християни, за които е по-важно да им е на удобно близко мястото на гроба.

    Хората осъзнават важността на решението (за и протим кремацията) и биха приели едно по-категорично становище на Църквата, но аз някак си държа да цитирам правдоподобна аргументация.

    За себе си бих предпочел да бъда погребан някъде далеч, без да ме посещават, отколкото кремиран. Места по селата има много, предполагам. Другият проблем е, че гробищното дело се върти от безотговорна държава и силно икономически мотивирани, да ги наречем, частни структури. Затова и не се допуска някой да умре и близките да не бъдат ошмулени до кокал.