Какво е светоотеческото учение за Евхаристията?
Простете, че не съм си уточнил въпроса за честото причастяване. Имах превид следното – защо Св. Синод не се е изказал по този въпрос, така както са направили и другите поместни църкви? Повечето свещеници и дори митрополити нямат ясни позиции по този въпрос. Дори поместната ни църква няма такава практика, което води практически до отдалечаване на християните от Св. Евхаристия. Това е проблем и аз смятам, че той трябва да бъде подложен на обсъждане. И бих попитал – какво е светоотеческото учение за ЕВХАРИСТИЯТА? И как да обясня всичко това на нашия енорийски свещеник, който ме лишава практически от възможността да приемам Тялото и Кръвта Христови?
Повярвай ми, ужасно съжалявам, че ти и хиляди като тебе биват лишавани от Тялото и Кръвта Христови заради неразумното противопоставяне на мнозина митрополити и свещеници на хилядолетната практика на Църквата хората да ходят на Литургия поради единствено възможната причина – да се причастят. Аз самият съм подлаган на натиск заради това, че повтарям, като румънеца Мирча Гришан за краставицата, че Евхаристията е Алфата и Омегата на християнството, и че непрекъснато призовавам народа Божий да не слуша и да не вярва на небивалиците за четирикратно причастяване. Да, позволявам си да използвам такива квалификации, дано ехото от това да е по-силно. Но щом нашите духовници не се трогнаха от това, че един техен събрат от Сръбската Православна Църква – епископ Игнатие Мидич каза ясно през м. май 2005 г. в Русе, че който спира хората от причастие, е богоубиец, цяло чудо ще бъде, ако успеем да предизвикаме „всенародно обсъждане” на проблема. Същото се отнася и за твоя свещеник и за всички като него, които са жертви на духа на „западното пленничество на Православната Църква”. И не мога да не завърша с думите: „Което е невъзможно за човека, за Бога е възможно”. Молете се.
В архива има и други отговори по този въпрос.
Бог да благослови.
Отец Стоян