Време за Емануил

Бог стана Емануил, т.е. Бог с нас – не само заради избраниците от избрания народ, нито само заради този народ, а за всички народи и за всички човеци – „о всех и за вся“. Избраният народ нямаше да е такъв, ако не бяха всички други народи, заради чието спасение да бъде „избран“. Затова въплътилото се Слово стана Емануил първом за иудеи, сетне и за елини, а благовестието за Него – „сила Божия за спасение на всеки вярващ, първом на иудеин, сетне и на елин“ (Рим. 1:16). Бог се роди като Емануил, влезе в нашата история като Бог с нас и оттогава историята е различна.
Когато казваме, че Бог е с нас, това означава, че Христос е винаги с нас като Църква, като нов Израил. За Избрания народ няма по-страшна присъда от думите: „ще ви разпилея между народите“ (Неем. 1:8, срв. Лев. 26:33), нито има по-голяма надежда от обещанието: „ще събера остатъка от Моето стадо из всички земи“ (Иер. 23:3-5). Винаги, когато призоваваме Св. Дух да слезе над нас и предложените дарове – над нас, за да ни претвори от хора с обща вяра в Църква, и над даровете, за да ги претвори от хляб и вино в Тяло и Кръв Христови – Бог е с нас; събира ни като свое стадо „из всички земи“. Когато слиза над нас и над Даровете, Той показва Своята вяра в нас, когато ние пристъпваме към Чашата, ние показваме своята вяра в Него.
Бог стана Емануил не само заради нас като цяло, но и заради всеки от нас в неговата уникалност и ценност за Него. За да оценим това – като събитие, което няма историческа давност – би трябвало да сме осъзнали какво сме без Бога. За да оценим нечие присъствие, трябва да познаваме вкуса на отсъствието. Не знам да има по-страшно наказание за лишените от свобода от това, да бъдат изолирани – не просто за часове, някак за да си починат от присъствието на другите, а за месеци и години, в които изолацията подлага на изпитание най-дълбинните устои на човечността. Отсъствието на другия, отсъствието на „някой с теб“ изправя човека лице в лице с въпроса за смисъла на собственото му съществуване и поради липсата на отговор за този смисъл – в „никой с теб“ го няма отговора – с все по-драматичната невъзможност за човешко самосъхранение.
Затворът е само алегория на нашия свят, на затворения кръг между раждането и умирането – пространството, в което човекът в своята самодостатъчност се скрива от Бога, избира не „Бог с мен/нас“, а „Аз/ние без Бога“. Затворът е само алегория на нашата днешна самозатворена самодостатъчност и особеното в нея е, че ключовете са от вътрешната страна на решетките. Това е избор и основа на всяка самота, на всяка липса, на всяка изолация, които в своя апогей завършват със саморазрушение и смърт.
Цялата човешка история е свидетелство за това и целият Стар Завет се осмисля от думите на Исаия към Ахаз, от потребността да имаме „Бог с нас“. Нещо повече – всеки от нас има нужда от Емануил, от благовестието за Него, което е „сила Божия за спасение на всеки вярващ“. Смисълът на това благовестие и на това име е, че никога вече няма да бъдем смъртно сами. След възкресението Си Христос влезе в къщата, където се бяха заключили апостолите „поради страх от иудеите“ (Иоан 20:19). Той влезе през заключените врати при хора, които се страхуваха от други хора; които бяха сами от страх. Колко много си приличаме с тях – самозаключили се „поради страх“, и колко много си приличаме с тях – защото при тях влезе Христос, като Емануил, като Бог с нас!
Много красив Рождественски размисъл. Светло Рождество Христово!
Че е красива медитацията, красива е. Но сравняването на живота със затвор не е християнска аналогия. Гностиците наричат света „затвор“, „гроб“, „окови“ и пр., което пряко противоречи на книгата Битие. Вселената и човекът като част от нея са висшето, най-красивото, най-съвършеното творение на Бога. Подобна клаустрофилия издава лични проблеми.
„…колкото човек и да се напряга да превъзмогне трагедията на човешкия живот, той трябва да чувства и съзнава, че постоянно остава затворник в неотварящата се тъмница на смъртта, тъмница, която няма нито прозорци, нито врата. Раждайки се на този свят, човек от първия момент вече е осъден на смърт. Утробата, която ни ражда, не е друго, освен родна сестра на гроба. Излизайки от майчината утроба, човек вече стъпва на пътя, който води в гроба. По който и път да върви на този остров на смъртта, човек най-накрая трябва да добере до гроба…“ (Юстин Попович. Православието като философия на живота…)
Хайде някой като Дон Кихот да ни развесели, щото и Мариян Стоядинов и Юстин Попович нещо…
Православен гностик – това е вашият светец Юстин Попович от „небесната сръбска раса“.
Ето сега вече стана весело 🙂 , за което благодарим. 🙂 merry xmas every1
Хубаво, наистина хубаво. И стилно. И стойностно.
Някои от коментарите май са писани по друг текст. В текстът, който аз прочетох става дума за това да избереш да живееш без Бог и по този начин животът ти да се превърне в доброволен затвор.
Имах нужда да си припомня какво всъщност празнуваме. Мога само да кажа благодаря на Мариян Стоединов.
Светли празници на всички!
На „Дон Кихот“ май му липсват вятърните мелници…
Но нека да не си разваляме вкуса от прочетеното, заради безвкусните коментари.
Та нали и светител Теофан Затворник казва по повод Рождество Христово : „Кой от нас се радва така, както се радва затворникът, получил свобода след като дълго се е измъчвал в мрачна и душна тъмница? А така би трябвало да се радваме всички ние в Христа Иисуса, защото чрез Него получаваме свобода от непоносимия затвор на лъжата, греха и земните пристрастия.“
Както винаги, написаното от Мариян е истинско, преживяно и затова вълнуващо!
Священник Петр Андриевский 21.12.2007
Таинство Евхаристии и фантазеры от богословия
http://www.rusk.ru/st.php?idar=112323
Bez strah v lubovta bezgrani4na, vqrvam 4e samo tq moje da otklu4i vsi4ki vrati :-))))))
Г-н Дон Балон (любимото ми спортно списание) понеже показваш слабост към цитатите ето ти един специално за теб:
Книга на Еклисиаста или Проповедника
Глава 10:3 „По какъвто път и да ходи глупецът, у него винаги не достига смисъл, и всекиму той ще се изкаже, че е глупав.“
Книга на Иисуса, син Сирахов
Глава 21:17 „Сърцето на глупав е като разбита съдина и не удържа в себе си никакво знание.
18 Ако разумен чуе мъдра дума, похвалява я и я взима присърце. Чува я лекомислен, тя му се не понравя, и той я хвърля отзаде си.
19 Речта на глупав е като товар на път, а в устата на разумен намират приятност.
20 Речите на разумния ще ги търсят в събранието, и за думите му ще размислят в сърцата си.
21 Каквото е разорен дом, такова е мъдростта за глупавия, и знанието на неразумния – безсмислени думи.
22 Поуката е за безумни като окови на нозете и като вериги на дясна ръка.“
„В художествената литература алегорията е широко използван творчески похват, който се основава на съпоставимостта между две прояви, едната от които с отвлечен идеен смисъл, а другата – конкретен. Въпреки, че е сходна с други реторични сравнения, алегорията бива по-трайна и обхватна от метафората, а също така разчита на въображението за разлика от аналогията, която се опира на логиката и разсъдливостта.
Примери за кратки алегории с нравоучителен и възпитателен характер са баснята, притчата и параболата.“
Размислите и чувствата в статията са както актуални, така и споделени , за съжаление.
Поздравления за празника с пожелание за благодатна година.
чаках с голямо нетърпение да прочета нещо от М.Стоядинов тук и най-после-ето, появи се.Изненада ме стила-кратък и ясен, не знам защо очаквах някакви локуми,може би защото си спомням гласа на атора още от „Ку-ку“-тих,спокоен,уравновесен и нежен.Макар да съм съгласна с Дон Кихот за личните проблеми-може би защото знам за голямата трагедия на автора от преди години,имаме общи познати, искам да Ви кажа, г-н Стоядинов,че Ви подкрепям и се моля за Вас-желая ви от сърце здраве и сбъднато чудо,защото го заслужавате.Искрено вярвам,че не съм единствена,която през всички години е вярвала на думите Ви и макар да нямах щастието да Ви бъда студентка,защото завърших по-рано, съм чувала добри отзиви от студентите Ви,което радваше душата ми.Така че- дерзайте и вярвайте,аз също вярвам-Бог върши чудеса!вижте зад ъгъла…
здравейте и от мен…това е най-смисленото нещо което съм чела от много време насам…на коментарите на Дон Кихот дори няма да се спра…да им обърна внимание значи че съм се обидила..а обидата е от гордост…аз имах невероятното щастие да съм студентка на Мариян Стоядинов…ако трябва да съм съвсем точна заради неговите беседи в енорииският ни храм се записах да уча теология…той даде толкова прости и смислени отговори на всички бъпроси които се бонтуваха в мен незададени и дори неформулирани…за всичко това съм му безкрайно благодарна…и знам че Бог не го е водил до тук за да го изостави сега или в бъдеще…а за всички които биха искали да чуят и други негови беседи във аудио формат ги каня да посетят сайта на храм Свети Николай-г.Русе… това е адресът…надявам се да ви е интересно и полезно …светли празници на всички ви… http://www.svnikolay.diocese-ruse.org/index.html.htm
Не е празнично поднасяне; текстът си е превъзходен и рулира, цепейки мрака отвсякъде.
Не, че казвам нещо ново, но не се стърпях просто. :-)))