Все повече американци стават православни


Източник: USA Today

Грег Менкоти се тревожел, че никога няма да открие своя духовен дом.

Учител в неделно училище, отраснал като римокатолик, той изгубва вярата си и става атеист. В крайна сметка той се завръща към християнството, този път като наново родил се християнин, който прекарва години в една методистка общност. И все пак той чувства, че неговото търсене не е приключило.

Това го довежда до антиохийската православна църква “Свети Дух” в Хънтингтън, Западна Вирджиния, която е с близкоизточни корени и като всички православни общности води началото си от най-ранните дни на християнството.

Днес Менкоти е един от около 250-те милиона православни християни по света – и сред една значителна цифра от новодошли, привлечени от тази древна вяра. Тенденцията е особено забележителна предвид факта, че толкова малко хора в САЩ знаят за православните църкви тук.

“Аз бях като повечето американци”, казва Менкоти, който е бил подтикнат от съпругата си да изследва православната вяра. “Не разбирах нищо от православието.”

В САЩ православните християни наброяват около 1.2 млн. души според оценките на православни изследователи.

В миналото нарастването на техния брой до голяма степен се е подхранвало от имиграцията, а църковните общности са се изграждали предимно на етническа основа. Някои са достигали до православието чрез брак с член на Църквата.

Днес обаче около една трета от всички американски православни свещеници са новодошли в Църквата – и тази цифра вероятно ще нараства според Алексей Криндач, ръководител “Проучвания” в Православен институт “Патриарх Атинагорас” в Бъркли, Калифорния. Изследване в четирите православни семинарии в страната през 2006 г. показва, че около 43% от семинаристите са обърнали се в православието, казва Криндач.

Няма точни данни за темповете на обръщане към православието в 22-те отделни православни юрисдикции в САЩ. Но когато Менкоти започва да участва в православното богослужение, църквата е препълнена с хора, приели православието, включително свещеника, о. Джон Диксън.

Отец Джон Матусиак, свещеник в църквата “Св. Иосиф” в Уитън, Илинойс, която е към Православната църква в Америка, казва, че неговата енория се е увеличила от 20 човека в началото на 90-те до повече от 600 души днес, като огромното мнозинство от новите членове са под 40-годишни.

Проучването на Криндач показва, че една трета от над 200-та енории на Антиохийската православна църква в САЩ са основани след 1990 г.

О. Матусиак казва, че нарастването е особено видимо в предградията и сателитните градове. “Хората в Уитън не се стичаха към православието, защото тук никога не беше имало църква”, казва Матусиак.

Много от приелите православието са се доверили на красотата на православната литургия и на устойчивостта на богословието, което е утеха за онези, които търсят убежище от разколническите разпри относно тълкуването на Библията в други християнски традиции.

Диксън, който е възпитан като староверен баптист, едно аскетично изповедание от района на южните Апалачи, казва, че неговото обръщане е дошло вследствие изучаване произхода на християнството като студент в университета “Маршъл”. Повратният момент настъпва когато той за първи път присъства на богослужение в православна църква.

“Веднага щом влязох този ден”, казва той, “разбрах, че съм у дома си.”

Нарастването на броя на приелите православието обаче си има и своите предизвикателства.

Както приелите всяка друга вяра, достигналите до православието носят една ревност, която може да бъде обезпокоителна за онези, които са родени в Църквата, които са предразположени към по-голяма небрежност в практикуването на своята вяра. В енориите съществува опасността от разделяне между новопристигналите и отрасналите в Църквата енориаши, казва Криндач.

“Приелите православието образуват една своя собствена малка псевдо-семинария, която е почти като затворена общност”, казва отец Джоузеф Ханикът, свещеник в антиохийската православна църква “Св. Георги” в Хюстън, който е отраснал като южен баптист, а по-късно става православен.

Някои са разтревожени от влиянието на новообърналите се върху църквите. Те идват в енориите във време, в което мнозина активни миряни от православните юрисдикции в САЩ оказват натиск върху църковните водачи за отказване от етническите разделения и обединяване на силите, за да може по-добре да се проповядва в САЩ.

Ханикът, който е автор на “Полет над църковното кубе”, книга за обръщане в православието, и редактор на OrthoDixie, блог за православието в Юга, казва, че е бил привлечен към православната вяра от красотата на нейното богослужение и учение.

При своето първо посещение, казва той, църквата била изпълнена с аромат на тамян и със звука от песнопенията на Божествената литургия. Олтарът до голяма степен се скривал от иконостаса, а богомолците приемали светото Причастие от потир и лъжичка.

“Бях стигнал до убеждението, че Евхаристията е центърът на християнския живот – на древния християнски живот”, казва Ханикът. “Щом веднъж бях достигнал дотук в моя личен път с Христос, връщане назад нямаше.”

Превод: Божидар Питев

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...