Св. Григорий Палама: „С думи могат да бъдат оборени думи, но с какво ще оборим делата?“
Втора неделя на Великия пост – на св. Григорий Палама
Просвети, Господи, моята тъмнина! Тъмнината на сърцето, която се нуждае от Божията светлина, от Божествена благодат. Тъмнината може да стане светлина. Божествена, като светлината на Христовото Преображение. И св. Григорий Палама посвещава живота си на Божествената светлина, която е Христос.
Но Варлаам бил рационалист, обикновен човек бил. И не могъл да разбере божествения опит на смирените монаси. Просто решил да им обясни, че са заблудени еретици и езичници. Той бил на мнение, че не може да се види божествената благодат. Четиринадесети век е кръстопътен за Православието не само заради османското нашествие. Той е кръстопът за осъзнаването, обясняването и преподаването на православното свидетелство пред света. Защото близостта на католическия свят, "новото" преоткриване на рационализма и античната философия, се отразяват на богословието и църковната мисъл неизбежно. И е било нужно един истински богослов да усети нуждата от връщането при вечните извори на православната традиция. Но този богослов трябвало да бъде и аскет, истински монах, познал тайната на онези думи, които изрича свети Атанасий Велики: Бог стана Човек, за да могат човеците да станат богове по благодат.
Този човек се казвал Григорий Палама, архиепископ на Солун, светогорски подвижник, голям проповедник и познавач на античната и съвременната му мисъл. Дължим голяма благодарност на св. Григорий Палама, защото с просветлението, което приел от Бога и със своя опит и богословие, той ни предаде църковното учение и вечния опит относно обожението на човека. Християнинът не е християнин просто защото говори за Бога. Той е християнин, защото може да преживява Бога. Това е както когато обичаш истински някого и говориш с него ти се чувстваш едно с него, наслаждаваш му се – това се случва и при човешкото общение с Бога. Няма външно отношение, а едно мистично единение между Бог и човек в Св. Дух.
Св. Григорий Палама е име, което очертава търсенията и жалоните на цялата православна традиция. Св. Григорий Палама е роден през 1296 г. в Константинопол. Неговото семейство по произход е от Мала Азия. Турските нашествия принуждават предците му да напуснат родината. Името Палама показва ранг и добро положение в тогавашното общество. Неговият баща е бил сенатор и близък на византийския император Андроник II Комнин и възпитател на императорския внук.
Аристократичният произход на Григорий Палама му позволява да получи добро образование за времето си. Той е бил известен на своите сървеменници като познавач на Аристотел.
На около 20-годишна възраст св. Григорий Палама, под духовното ръководство на св. Теолипт Филаделфийски, напуска Константинопол и приема монашеско пострижение на Атон. А той, като първороден син, бил наследник на богатството на своя баща. Когато през 1316 г. взема решение да напусне света и да поеме по монашеския път, св. Григорий решава всички произтичащи фамилни имуществени трудности по един много характерен за византийското благочестие начин – склонява близките си да последват неговия пример. Неговата майка, двете му сестри и най-добрите от слугите му постъпват в константинополските манастири, а двамата му по-малки братя отиват с него на Атон. Андроник II се опитва да задържи Григорий в столицата, предлагайки му висок пост, богатство и почести, но решението на младия човек е окончателно.
През 1325 г. св. Григорий напуска Атон поради набезите на турците и се отправя към Солун заедно с ученика на св. Григорий Синаит Исидор. Тук през 1326 г. на 30 години Григорий Палама приема свещенически сан. Малко по-късно заедно с други монаси напуска Солун и се подвизава пет години в планината близо до Вероя, но поради войната със сърбите се завръща отново на Св. Гора, където живее в скита на св. Сава.
Около 1335-1336 г. св. Григорий Палама е игумен на общежитийния манастир Есфигмен, но скоро го напуска, за да се върне в пустинята на св. Сава. Именно тук св. Григорий Палама започва да се интересува от дейността, която развива "калабрийският философ" Варлаам в Солун и Константинопол.
В края на 30-те години на XIV в. Палама поставя началото на полемичната защита на исихазма от нападките на Варлаам и систематизира богословските си позиции. На два последователни събора през лятото на 1341 г. в Константинопол опонентите на св. Григорий Палама търпят поражение. Варлаам бяга в Италия. Светецът получава подкрепата на светогорските монаси в т. нар. "Светогорски томос".
След интронизирането на Йоан VI Кантакузин през 1347 г. св. Григорий Палама е избран за епископ на Солун. Съборът от 1351 г. произнася анатема над Варлаам и Акиндин, осъжда Никифор Григора и провъзгласява окончателно учението на св. Григорий Палама за догматически правилно.
Последните години от живота си Григорий Палама прекарва като Солунски епископ, за известно време попада и под турски плен, участва в диспут с ислямски богослови и ги оборва.
Св. Григорий Палама умира на 14 ноември 1359 г. На събор през 1368 г. Григорий Палама е канонизиран за светец, в негова чест е написано богослужебно последование, поместено в Постния триод за тържествено празнуване през Втората неделя на Великия пост.
„Дъждът, който ще вали днес и утре в отделни райони на страната е възможно да бъде с жълт или червеникав цвят“ (http://www.focus-news.net/?id=n915567).
Св. Григорий е плленен край Цариград от върлуваща банда и заведен в Сирия, където го обявяват за продан. Там го виждат едни българи от Серско или от Мелнишко, които така да се каже го капарират, идват събират огромна сума пари и го откупват. За ужас на Солунските бизнесмени, които го гонят и не го пускат да влезе в Солун. Какви християни е имало!