Четвърта неделя след Пасха – на Разслабения

Хората, струпали се във Витезда, приличат на целия свят, който все повече се нуждае от Христос и очаква благодат и чудо от Него. Проблемът е, че нашият свят до голяма степен е загубил волята си да опознае и преодолее своята греховност. Той иска да премахне болестта, но не иска да премахне причината за нея. Нашият свят се обитава от слепци, които не могат да различат доброто от злото; инвалиди, които не могат да вървят по тесния трънлив път към Бога; парализирани, които отдавна са изтръпнали към греха.
Силно впечатление прави търпението, с което разслабленият очаква в продължение на 38 години Божията милост. Той не обвинява небето, не проклина като жената на Йов деня на своето раждане, не изпада в отчаяние, както ние правим при много по-малки изпитания. Болният очаква с вяра божествения Лекар, Който не закъснява да се яви – нито по-рано, нито по-късно от необходимото. Бог не ни дава да носим тежест свърх нашите сили.
За беля денят, в който е извършено това дивно чудо, се оказва събота – свещения ден на юдеите, в който е забранено да се върши каквото и да било, дори да се върви из града. Евреите обвиняват бившия парализиран, че като крачи с одъра си, извършва „грях”, а той се оправдава, че Иисус го накарал. Може би най-интересният момент в евангелския разказ е, че бившият болен отива при юдейските първенци и издава кой го е излекувал. Тази донякъде подла постъпка не остава неизвестна на Спасителя. Той среща бившия болен сред тълпата в йерусалимския храм и категорично го предупреждава: “Ето, ти оздравя; недей греши вече, за да не те сполети нещо по-лошо” (Йоан 5:14). Христовите думи изразяват една дълбока истина – нашите телесни страдания често ни се изпращат свише за изцеление на душевните ни болести. Както пише блажени Теофилакт Охридски: “Тукашните страдания са вразумления, а а отвъдните – наказания”.
Болестите са резултат от разрушителното действие на греха върху духовната и телесната човешка природа. По принцип здравето предполага пълнота на жизнените сили. Когато злоупотребява със свободата на волята си и нарушава Божиите заповеди, човек се отделя от единствения източник на живота – Бог. Неизбежна последица от това е изпадането в състояние на слабост и немощ. Човекът, който се отчуждава от Бога, неизбежно се доближава до дявола. В Библията и в живота се натъкваме на безброй примери за пагубното действие на демоните върху здравето на хората. Затова преп. Синклитикия казва: „Дяволът има множество остри оръжия. Когато не побеждава душата с бедност, дава богатство, за да я прелъсти. Ако не я победи с обиди и унижения, обсипва я с похвали и слава. Когато [дяволът] е победен от здравето на човека, поразява тялото му с болести…, за да помрачи в ленивите любовта към Бога” (Древен патерик, 7:23).
Отче,поздравления,много добре написано:-)
Missy,
Толкова рядко получавам похвали, че отивам в ресторант да го отпразнувам. Дай си адреса, за да ти изпратя подарък. Диамантите от какъв цвят да бъдат?
Таман бяхме седнали с дядо поп да съчиняваме енор. лист за утре и приятна изненада:-)
Разрешаваш ли да те публикуваме?
Пък като се видим-почерпката от нас,наздраве!
А аз и без почерпка бих желала да се запознаяс вас.Само че ме е страх,защото освен правдиво и разбираемо по някога ми звучите страховито и саркастично.
Позволявам си да Ви поздравя за прекрасната проповед. Отец Павле, харесва ми Вашия стил на писане. Не само е съдържателна проповедта, но е разбираема, както за вярващия, така и за останалите. Редовно чета всичко писано от Вас. Сърдечно Ви желая здраве и успех във всяко ваше дело.
Ние хора не ядем. А животът ни понякога е толкова тъжен и абсурден, че освен да се прави на юродив, на човек не му остава нищо друго.
Поздравявам, Ви с проповедта! Нагледният ви материал е много добър.