Обръщение към православната общност в България
Във връзка с разпространената наскоро "сензационна" информация, че е покапал мед от тавана в притвора на храма в с. Ново Село, Пловдивско, публикуваме изявление на председателя на храма, от о. Руси Иванов. Тъй като медийте злоупотребиха и тиражираха явлението като някакво необяснимо чудо, предлагаме ви да се запознаете с ясната позиция на свещеника.
В миналото и днес винаги е имало, появявали са се и са залязвали религиозни и нерeлигиозни философски системи и идеологии, породени от търсеща вяра, атeистичен мироглед или комерсиални мотиви. За нас обаче, като вярващи в живия Бог, само Божието Слово донесено от Господ Иисус Христос, разкриващо вечната и абсолютна истина, е необходимото знание за всеки човек идещ на света.
Като човек с православна вяра, в истинския смисъл и значение на тези думи, също като клирик на Българската Православна Църква, изповядвам, че Господ Иисус Христос е всякога с нас и лично на мен, както предполагам и на всеки християнин, не са ми нужни нови чудотворни свръхестествени прояви и явления, за да доутвърдят православната ми вяра и мироглед. Не са ми необходими природни или свръхсетивни, необясними за човешкия разум свидетелства, които да подсилят вярата ми в Бога, в Неговото съществуване, творческа сила и промисъл.
Всичко това казвам, за да дам правилно становище по тиражираното чрез медиите рядко явление, случило се в поверения ми енорийски храм в с. Ново село, обл. Пловдив. Считам също, че всякакъв вид спекулации с истината за печелене на някакви дивиденти, са присъщи и необходими само на хора с нисък морал и липса на вяра в Бога, на суеверници, и на всякакви прелесчави люде с болна мистика.
Чувствам се доста виновен за забавянето на моето публично изявление по проблема, както и за информирането на епархиската духовна власт, закъсняло почти цял месец.
Точно преди толкова време от тавана на енорииския ми храм – “Св.Георги”, с.Ново село, в притвора до западната врата прокапа мед. На вид и вкус той изглеждаше истински пчелен продукт, макар и появил се на необичайно място. Изглежда преценката ми за събитието, както и моето забавяне да проуча и разясня тази необичайност, умело бе използвана от неколцина неуравновесени миряни, които му предадоха чудотворност и разгласиха странния факт привличайки вниманието на алчните за сензации медии. Още повече, печатните и електронни новинари без търпеливо да изчакат проучване на явлението с течащия мед в храма и официалното становище на епархииския архиерей – Пловдивският митрополит Николай, чрез манипулативност и изопачаване на мои изказвания и интервю, тенденциозно тиражираха една лъжеверсия, за проява на Божие чудо.
Обаче, чудо няма! Както установи обстойна проверка на комисия, назначена от Пловдивският митрополит, след разковаване на пода на храмовия балкон се откри гнездо на самозаселили се пчели, които през пролуки в каменната стена на храма са си устроили самоделно жилище напълнено с мед в един неопределен период от време. Медът се е размекнал от топлината и потекъл от тавана в притвора.
Ето така, както писах и в писмо до епархииския си архиерей, това т.н. “чудо” се оказа илюзия, подхранена от мечтателния ум на някои миряни. За съжаление медиите злоупотребиха и създадоха проблем със своите невярни изявления.
Искам също да поясня, че медийната изява на някои мои енориаши и техните изказвания за необичайното явление, си е тяхна лична позиция, не официално църковно становище, неподстрекавана и неодобрявана от мен, чужда на здравото православно разбиране за чудесата и тяхното значение в живота на Църквата. Аз лично винаги съм се борил срещу всяко суеверие и посегателство срещу чистотата на православната ни вяра и изповедание.
Казвайки тези думи сега, в началото на започващия Рождественски пост, моля всекиго от вас да ми прости, ако по някакъв начин, вероятно и по моя вина, е бил съблазнен от информацията в медиите, и заблуден, че случилото се в храм ”Св.Георги” с. Ново село медотечене е Божие чудо. Уви ние не сме достойни поради нашата греховност да бъдем свидетели на свръхестествени Божии прояви, нито пък са ни необходими. Те са били нужни на древните пустинници, за да ги утешава Бог в трудната им борба на духовния живот. За нас е достатъчно чудото на Светата Евхаристия, единствено и най-потребно за нашето спасение, от нине и до века.
енорииски свещеник в с. Ново село,
Пловдивска област