Митрополит Симеон опроверга авторството на писмото до Вселенския Патриарх
В изявление, написано собственоръчно на ръка, Митрополит Симеон категорично отрече да е писал писмо, с което да предлага на Вселенската Патриаршия преминаването на Западно- и Средноевропейската епархия на БПЦ под нейна юрисдикция. Публикуваме пълния текст на писмото.
Изявление на Западно- и Средноевропейския Митрополит Симеон
Христос воскресе!
С голямо огорчение и духовен смут прочетохме в официалния сайт на БПЦ – Българска Патриаршия молба до Негово Всесветейшество Вселенския Патриарх Вартоломей за приемане на Богодарованата ни Българска Западно- и Средноевропейска епархия под юрисдикцията на Вселенския Патриарх.
С чиста съвест, категорично заявяваме, че не сме писали и изпращали такова писмо!
Единственото писмо, което сме писали и изпратили от гр. Берлин на 2.2.2010 г. (Сретение Господне), до Негово Всесветейшество Вселенския Патриарх Вартоломей, като пръв между равните, с право да бъде арбитър, бе помолен да вземе отношение по неканоничната и противоуставна наредба на Св. Синод по повод отстраняването ни като Митрополит на Богодарованата нам Българска Западно- и Средноевропейска Епархия.
Въпросното писмо е публикувано в интернет-сайт "Двери на Православието" на 21 април 2010 год.
Воистину Христос воскресе!
С благословение и обич в Христа,
+ Западно- и Средноевропейски Митрополит Симеон
27 април 2010 г.
Св. Свещмчк Симеон брат Господен по плът
гр. Берлин
P.S. Изявлението е писано ръкописно от нас.
Собственоръчно изявление на Митрополит Симеон
На този етап аз бих искал да попитам уважаемите съ-коментатори на този сайт за техните предвиждания и честни оценки. Ситуацията е направо абсурдна, и ако не беше толкова реална и тъжна аз бих оприличил цялата насъбрала се кореспонденция като мемоари от психиатричен дом…
За мен, а и за много от вас, фалшификацията беше прозрачна от първия ден. Това престъпление обаче не отстъпва много на престъплението на Синодалния официоз (и следователно на Синода) да я публикува без всякакво разследване. Точно така безотговорно постъпи и редакцията на Православие, в рязък контраст с образцовото представяне на Двери (дано това не спре писмото ми). Индиректно тези ми заключения се подтвърждават и от факта, че митрополитите Николай, Йосиф и самият Симеон избраха онази катедра. Православие е чудесен сайт, предлагащ уникално поле за индивидуална изява, но едно отговорно редакторско присъствие значително би повишило авторитета му.
Американецо, недей с лошо и не измествай темата. Става въпрос че има фалшификат – това е факта. И не споменавай името на дядо Николай и дядо Симеон наравно с това на един ДОНОСНИК. Дръжте си го в Америка и се надявайте да не изпаднете в подобна ситуация. Ние тук доносници не приемаме!
няма как да ви спрем коментара заради оценката ви за двери или за който и да е друг сайт, защото това е несериозно:).
за абсурда сте напълно прав, обаче няма как да се съглася, че постъпката на екипа е безотговорна. напротив, позовавайки се именно на църковния официоз – той затова е официоз донякъде, нали така, редакцията на православие бг. прави каквото се прави, за да може да е ясна границата на всяка претенция и на всяка отговорност. интересно дали тази отговорност ще се прояви по някакъв начин.
това, което разпространява нашият сайт, е фактът, че синодалният (точно казано) официоз публикува едно писмо, за чийто автор посочва дядо симеон. дали е на дядо симеон това писмо, дали е до вселенския патриарх писано, дали е това писмото или е друго… няма как да врачуваме, нито да се правим на детективи, нито пък има смисъл в това. писмото е оповестено. грижата има този, който е дал автентично тълкуване на фактите от своята кухня и го е оповестил в своя официален орган. не сме част от проблема, защото ако и такива правила елементарни не могат да бъдат ясни в медийното пространство, нещата стават напълно абсурдни. и е нужно този факт да се осъзнае от действителните автори на проблема. понеже, съгласете се, няма никакви причини да се изключат други такива дезинформации в бъдеще (или пък в минало, знам ли).
що се отнася до отношенията, които прозират под този медиен сюжет, нямам думи. има ли смисъл от прогнози и оценки? изглежда и тук „думата тряба да бъде: да, да, и не, не“ за да не паднем под осъждане…
Уважаеми amerikanec,
При всичката ми критичност към портала „Православие“, не откривам нищо недостойно в последните публикации. Отдавна беше уточнено, че порталът препечатва новини от църковното ни ежедневие. Струва ми се, че поведението на администрацията е достойно за адмирация. Според скромното ми мнение, администрацията спазва неутралитет и подчертана толерантност, намирайки необходимата интелигентност да не превръща сайта в трибуна на долнопробни интриги и преднамерени личностни атаки. Колкото до скандалната история с дядо Симеон, така или иначе, в основата на епархийската му какафония стои самият митрополит. Шантажът с Истанбул се спрягаше отавна и дори канцеларията му, в лицето на Любомир Леонтинов, излезе с едно умствено ограничено изявление точно в стила на „фалшивото“ писмо. Остава да чакаме нов скандал на признания кой колко пари и на кого е броил за да бъде свещеник във въпросната епархия, създадена специално за м. Симеон, а не обратното.
Та кой казвате и бил ДОНОСНИК господине и с какво ще го докажете?
Православие е повече от препечатки! Този сайт не е „жълта медиа”. Съдете сами: На 20.04 Православие препечата една лъжа, докато в същия час Двери предупреди „Нов скандал: синодният сайт помести фалшификат като писмо на митр. Симеон” и на следващия ден продължи с „Св. Синод…решава по фалшиви сигнали” и „Публикуваме автентичното писмо …”. Православие остана без позиция даже след протеста на о. Цимер от Германия, ставайки незаслужено съмишленик на Синодалния редацтор Десислава Панайотова, която писа „Наложително е да се проведе разследване от страна на самите членове на Западно- и Средноевропейска епархия”. На това безумно заявление същият о. Цимер току-що отговори (в Двери) така: „Всeки пoтърпeвш «пoдписaл» трябвa дa подаде …молба за наказателно разследване…срeщу г-жa Дeсислaвa Пaнaйoтoвa, кaтo глaвeн рeдaктoр, и срeщу сайта на Свeтия Синoд, публикувaл фалшификата. Те…ще трябвa дa дoкaжат дoстoвeрнoсттa нa публикувaнoто”. Логично, нали? Но трудно се казва MEA CULPA!
@amerikanec: Интересна логика имате Вие. От писанията Ви излиза, че ако в „Двери“ (или който и да е друг сайт) и в официалния сайт на БПЦ се появят две взаимноизключващи се информации, ние сме някак длъжни да отхвърлим официалната и да се доверим на неофициалната, само защото последната е изказана, хм, емоционално? Разбирам донякъде желанието Ви да се доверявате безрезервно на някого (то, верно, какво ли истинско остана в тоз лъжовен свят), но не вменявайте на всички около себе си необходимостта да спазват някакви само Ваши си презумпции за сайтова безгрешност. Поздрави.
Драги „groznamutra“:
Сегашната тема е фалшификата за митр. Симеон и отразяването му в този сайт, който аз уважавам. Темата не включва кусурите на този владика (има си ги), нито пък „недостойнствата” на дядо Йосиф. Но за да те разочаровам, нека кажа, че аз отреагирах незабавно, остро и отрицателно на опитите на последния да се представи като невинна жертва на обстоятелствата превърнали го в доносник. Но пак повтарям, това е тема безнадеждна: „…разровиш ли я, ще мирише, и ще горчи като отрова…” Ти помислял ли си как се чистят Авгиеви обори, и дали нещо остава след такова почистване? За съжаление (почти)всичките са маскари, но когато един или друг от тях признае нещо вярно (един за миналото си, друг за налудни синодни рещения), ние едва ли следва да изпадаме в благодарствн транс.
Драги Пламен:
Лошо разбираш логиката ми. Първо, аз не съм фен на Двери-vs.-Православие. Второ, би било наивно аз да съветвам как да се поднася информацията. Това е ваш приоритет и задължение. Аз просто очаквах, че когато истината стана повече от прозрачна и на този фон пристрастието (най-меко казано) на официоза очевидно, сайта Православие да направи опит и да се идентифицира с правдата.
…ама бъдете си фен, в това няма нищо лошо. Но да пишете „истината стана повече от прозрачна“ само защото в един независим портал са написали нещо си, ми се струва несериозно. Истината, че писмото не е подписано от главния си „автор“ митрополит Симеон стана ясна едва днес (за мен – вчера, когато получих копие от писмото му). До този момент всичко, излязло като статии, изявления и контра-изявления си беше една оборима презумпция. От 21 посочени като подписали писмото, едва неколцина се отрекоха. Да, техните позиции сериозно подкопаваха достоверността на текста, но до официалното произнасяне на дядо Симеон, единственото достъпно занимание за „църковните медии“ беше, ами, да си чешат езиците – нещо, което не си позволихме, за разочарование на мнозина. И ако можех да повторя събитията, отново не бих си позволил.
Драги Пламен:
Не вземайте чак толкова надълбоко моите забележки. Аз познавам работата Ви и добре разбирам, че има ситуации, в които адекватната реакция става ясна едва след събитието. И разбира се, основната отговорност и вина си остават в Синодалния официоз. И аз мисля, че Вие едва ли сте „свят” до такава степен, че поне на ум да не сте ги наругали! Поне за липсата на професионализъм. Аз просто недоумявам защо веднага не е бил вдигнат „червен флаг” след прочитане във фалшификата на такива невероятни изрази-бисери като „Негово [u][b]Божествено[/b][/u] Всесветейшество”, „[b]Баща на вселената[/b]”, „Всесветейший [b]Господарю[/b] и Владико”, „Вседържителя Бог е предопределил за Вас, [u][b]още от сътворението [/b][/u]служение, което е на Христовата Църква…”, и т.н. Дядо Симеон е на възраст, но всичките му реакции са все изглеждат адекватни и познатият му стил не би допуснал такива смехории.
Американецо, защо ги шикалкавиш едни. Уж това, ама не това….За какво „отговорно редакторско присъствие“: говориш, та това си е чист диктат на богослови с титли и без титли, които се мислят за“по-католици от папата“. Запази мнението за себе си и не противопоставяй двата сайта. Нека всеки по съвест решава какво и как ще публикува. А що се отнася до чистенето на „Авгиевите обори“, ни най-малко се захващам с конкретната воня, нито предполагам и на теб ти се захваща. Цитирах Йосиф, защото прочетох помията му в Двери и отново се убедих какъв лицемерец е, точно както онова покайно писмо, което и ти и много други са чели, но малко са прочели лицемереца. Защо е плакал , а не е възроптал срещу решението на Св. Синод още през Декември 2009. Нито тои, нито останалите от „шесторката“. И как е възможно да се взима решение, ако същите не са гласували одобрително?????????И ако сме строги към млади митрополити , още по-строги трябва да сме към по-старшите.
@amerikanec: относно допускането на смехории: не познавам лично дядо Симеон, но опитът ми дотук ме е убедил в едно: когато става въпрос за глупости и простотии, никога не бива да подценяваме човешките възможности. Това е мое светло и ръководно правило в живота. Радвам се, ако точно той е изключение от това правило.
Съжалявам, че Двери не са предоставили възможност за коментари след „Извинението не е достатъчно!“ на Митрополит Йосиф. Пък и едва ли ще публикуват нещо против своя фаворит. Но моля дайте гласност на моя, а може би и на други хора, въпрос:“Защо сега Митрополит Йосиф, защо сега???Защо като сте били “ в себе си“ вие другите 6 сте си мълчали????искаме отговор сега, не след 40 години.
Да си пропомним от къде тръгна всичко: от идеята да бъде наказан митр. Симеон заради постъпка на еп. Тихон. А просто трябваше еп. Тихон да бъде изправен пред църковен съд, ако беше потребно. От самото начало нещата бяха поставени на гнила основа заради някакви дълбоки интереси и сметки. Ето тези мотиви и стоящите зад тях трябва да бъдат извадени на яве.
@ „groznamutra”: Разбира се, искането ти е естествено. Ако митр. Йосиф бе мъж на място, той би реагирал веднага, както направи Неврокопският митрополит. Не забравяйте, че остават още 4 „несъгласни”, от които нищо до сега не сме чули. И все пак, поне за мен е по-лесно да разбера (не да оправдая!) мълчаливата и страхлива позиция на дисидентите. Но как да асимилирам внезапното просветление у митр. Николай? В течение на 13 заседания и 55 часа дебати (ако вярваме на Йосиф) той е бил не най-слабият вот за канонични нарушения от Коледа до Великден, за писма до Цариград и поместните православни църкви (какъв срам!), за издигане на един пълен компромат за „двоен митрополит”, и т.н. и т.н. И ето го сега: получил прозрение свише! Та аз ще добавя по-простия въпрос: „Защо сега Митрополит Николай, защо сега??? И с какви очи Вие и другите от „болшинството” ще подпишете сега документи с обратно съдържание, които ще засвидетелствуват непреходната лчбов към брата Симеон????” От един дол дренки!
изненадах се, че толкова се е развила полемиката около поведението на сайта. напълно безпредметно, според мен, когато нещата са толкова ясни. не ми се иска да се спекулира по въпроса, защото като цяло съм възмутена от цялата тая глупост и ми се иска поне малко да има прегледност на ролите, като ще се показва църквата по медиите, начиная с официозните. не че от моите постове тука зависи, разбира се:)
драги американец, наистина ви благодаря за усилието да кажете критиката си добронамерено и градивно. това е изключително нетипично за виртуалното православно общество. и е много приятно. но дайте малко по-ясно да видим картината. пишете, че православие не е препечатващ жълт сайт. правилно. точно затова и не искаме да препечатваме непроверени информации, а се позоваваме на официалния източник. пишете: „На 20.04 Православие препечата една лъжа, докато в същия час Двери предупреди „Нов скандал: синодният сайт помести фалшификат като писмо на митр. Симеон” “ . сигурно. защо обаче смятате това за нормално? защо трябва да знаем, или да предполагаме, че официалният сайт на бпц публикува фалшификат. няма как да сме сигурни, че това е фалшификат, освен ако ние не сме го писали лично, и затова всяко такова твърдение именно в случая би било жълто и непроверено. както виждате, опитваме се да отразим събитията обективно, колкото и да не са за отразяване. мисля, че в случая това е начинът да си на страната на истината.
поздрави
За целия този фарс , от началото до края е виновен Тихон, който дефакто, от както е с м.Симеон, управлява епархията.
Тази епархия, който я познава отвътре ще потвърди, е на самотек от самото си създаване. Митрополит Симеон никога не е управлявал нищо, той и не може.
Формата на управление е презвитерянска и някаква си, но не и епископска. Тъжно, но факт.
Илиана, вие или се правите на по-глупава отколкото сте или въобще нищо не разбирате от журналистика 😳
Бихте ли ни обяснили, защо във всяка една страна има десетки вестници, ако по-вашата логика този на правителството (Държавния вестник) би бил достатъчен. Бихте ли ни обяснили, защо съществува вашия сайт, след като официалния изчерпва нещата? Ами не виждатели ли, че тия комплексирани бабички дето уж списват синодалния сайт скоро ще доведат нещата до там, че не само да загубим половината си епархии, но и въобще да отпаднем от кораба на православието!
митко, не мога да ви отговоря със сигурност дали става така, защото съм много глупава, или защото не разбирам от журналистика. най-вероятно и двете. но дайте да не се занимаваме с моята личност.
защо има много вестници аз не знам и не ми се отговоря на литературни въпроси. но що се отнася до държавен вестник, много ви благодаря за удобния пример. публикува ли се един закон в държавен вестник, значи, не само че никой друг вестник не го проверява дали е фалшив, но този закон започва да се прилага в държавата. и ако не щеш ли държавен вестник започне да публикува фалшиви закони, нали разбирате че няма как да продължи да съществува в такъв режим. не знам какви комплексирани бабички визирате и колко точно са комплексирани и това няма никакво значение. има обаче проблем.!!! и проблемът не е при нас. ако държавен вестник публикува закони, пратени от киро крушата, примерно, мислите ли че правителството просто ще се затюхка колко лошо, че там работят пияни печатари. и ще препоръча на гражданите за всеки закон лично да питат цецка цачева. (особено пък ако и тя няма представа какво става)
пак ще кажа ясно, който е знаел, че писмото е фалшиво, си знае откъде е знаел. защото, за да твърдиш публично такова нещо, трябва да ЗНАЕШ, не просто да си го предположил. по стила на автора или по правописните грешки не може да правиш изводи и да ги публикуваш. това са глупости. и така стигаме пак до другия интересен въпрос: ОТ КЪДЕ, според вас, може да се знае предварително, че това писмо е фалшиво? моля ви не ни вкарвайте във филми. и не пишете несериозни неща, колкото и всички да сме ядосани от случката, което е разбираемо.
Свидетели сме на една от най-тъжните страници в най-новата история на БПЦ! Ако оставим настрана емоциите, вероятно ще признаем, че конкретният повод беше сравнително нищожен: личностен спор около един митрополит и неговата енергична (в несъответствие с физическата му немощ) защита на поста в „богодаруваната” епархия. А ето че малкото камъче преобръща колата.Изглежда, че даже такъв тежкокалибрен дезертьор като дядо Николай вече не може да спаси дерайлиращия влак.Научаваме днес (от официоза), че Галактион е с карт-бланш да избере един от 15-те епископи. Богат избор: масони, агенти, бащи и бивши съпрузи!!! Какво да очакваме: че може би един такъв баща-митрополит един ден ще хиротониса сина си за епископ??? Кажете ми: имало ли е по-черен и по-срамен ден в близката история на БПЦ? Даже комунистите не посегнаха на нейната свещенна същност, която преживя и оцеля от 927 г до днес. Ще оцелее ли повече? И ако отговорът е „да”, то ще бъде ли тя „живото тяло на Спасителя” или мумия без съдържание?
Няма в обществото другаде такива измамници, интриганти и безсрамници. Трудно могат да убедят в собствената им идентичност като християни. Дори официлния им сайт произвежда фалшификати. Това са закоравели ченгета , за които престъплението и интригата са самият им живот. Ние пък вместо да ги държим под кръстосан огън и натиск до дупка, се караме помежду си за това кой как ги отразил.