Отец Евгений: И животно не убива малкото в утробата си. А човекът го прави



Може да харесате още...

34 Отговори

  1. mira каза:

    Отец Евгений много хора ви подкрепят и мислят като вас! Продължавайте все така!

  2. Дон Кихот каза:

    „И животно не убива малкото в утробата си“. Обаче са известни много видове животни, които веднага или скоро след раждането изяждат собствените си рожби, а в някои случаи изяждат и партньора си, който ги е заплодил (не намеквам за БГ бракове!). В последните години се доказа и интересния факт, че много животни, поставени в специални условия, прибягват до хомосексуализъм.

  3. refab каза:

    не прилагам като аргумент в полза на аборта!…Просто обръщам внимание, че е голям процента на хора, които клонят към „тамас“ (вж. Термини от древноиндийската философия и религия)!
    Впрочем, всъщност е чудесно, че от.Евгений е съумял да съчетае крайната материална мизерия ( преди време-сега май е при по-добри условия)-тази, която показаха по телевизията преди време, с ведрост и благополучие на голямото си семейство!…Все пак, струва ми се, че би трябвало да има известна повишена отговорност относно създаването на деца когато вече става дума за една достигната вече голяма бройка!…Напр, нали има една българка, омъжена за арабир, която вече има дузина деца, а семейството почти няма доходи. Останах с впечатлението, че в нея има някакъв змейски апетит, изразяващ се в особената безкрайна необходимост и желание непрекъснато да ражда деца!?….

    Ето статията: http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=7339&sid=35

  4. refab каза:

    12-те деца, наистина на моменти, според мен, се забелязваше някаква като… животинска стръвност…, особен вид органична страстност за „всмукване“ на енергии, на материя….!?…, и превръщането и в деца! Усмивката и смехът и също оставяха впечатление, че са елемент на склонна към „погълщане“ същност!?….Странен свят-и отеца и българката (жена, принадлежаща към интелигенцията) не се плашат от мизерията по отношение на тях самите и на семействата си!? В това има и нещо хубаво и нещо не добро-безотговорно!…В крайна сметка, би трябвало да се взимат мерки за предпазване от крайна свръхраждаемост, различни, обаче, от аборт!…
    Не е подходящо, мисля аз, разни хора, било то и съпрузи, да се сношават безотговорно и „безкрайно“ като „гърчави прасета“, както казваше един мой съвойник! 😉

  5. lyublyana каза:

    голямо щастие е човек да има деца,и още по-голямо да може да ги отглежда…Рефаб относно оная жена „със змейския апетит да ражда“…?!има всякакви хора-едни раждат „умишлено“,други „не се възползват „от това човешко умение и благословия
    Може би такива като нея компенсират липсата на желание у другите… Уважавам многодетните семейства и тези,които осиновяват деца…обществото трябва да им помага

  6. portos каза:

    Покайна зала ли да наемем за целта? За да се събере целия български народ и да оплаква съдбините си? Да пуснем кадри с разплакани дечица??

    И пред кого ще се покайва – пред цар Самуил ли?…

    За да има проповед, трябва да го има Христос в нея. Иначе си е обикновена риторика. Последната мнозина я владеем. Ако се съмнявате, хайде да обявим съзтезание по разплакване на дечица.

    …да ми прости отеца моята придирчивост…

  7. Kerigma каза:

    който трябва да се дискутира,

    но такива думи като:

    „Аз съм готов на дискусия с лекари, с гинеколози, дори и с доценти и професори.“

    предизвикват съмнения в образоваността на човек който ги казва.

    По добре е църквата на говори за морал и етика, а не да спори с науката, която също е Божи дар.

  8. plamen каза:

    Недопустимо ли е според Вас да се говори за морал и етика с професори и доценти? Или с тях трябва/може да обсъждаме само научните предимства на метода на разчленяването на плода пред този с вакуумното му изтръгване?

  9. lyublyana каза:

    Съгласна съм с Пламен!
    Когато един от нас заяви готовност да говори за вярата и да защитава предимството на живота,останалите вместо да застанем зад него,се опитваме да го убедим „..че човешката мъдрост,е по-висока от …Бога/може би?!/
    Отец Евгений говори от позицията на свещенослужител,от позицията на един любящ баща и не прави компромис със съвестта си…

  10. lyublyana каза:

    останалото е геноцид/-убийството на членове на една група;
    -причиняване на тежки повреди на здравословното им състояние;
    -насилствено възпрепятстване на тяхното възпроизвеждане;
    насилствено изселване от мястото им на живот;
    причиняване на каквито и да е тежки условия,унищожение/…
    един холокост!

  11. Мариан Томов каза:

    и това не подлежи на коментар, но съществува и друга страна: мания за раждане, която е често явление у българските попадии – по 3, 4 и повече деца /което определено е поведение което налага намеса на професионален психиятър/, сякаш тяхната цел и мисия е да спасявяне на нацията ни от изчезване. И нещата не спират до тук: съпровождат яростна активност /присъща на адвентисти или подобни сектанти/ и нападат хора из енориите.

  12. blago каза:

    „Това е изцяло духовен проблем“, според мен се състои смисъла на цялата му позиция и на цялото интервю. Безсмислени са, или по-точно безполезни са всякакви примери с майки със змийски апетит за деца, или попадии, които нападат хора из енорията. Това са някакви крайности, чието свръх артиколиране във форума, води до впечатлението, че се съпоставят или абортите, или някой от тези крайни случаи.
    Според мен проблемът реално е „духовен“, но не е толкова личен,частен, както да речем би бил преди 200 година, а е като че обществен(общностен).

  13. blago каза:

    Отец Евгений много правилно отбелязва, че „Страстта и похотта са станали втора природа на човека“, а аз ще добавя, че в рамките на обществото това е станало не само нещо възможно(доколкото човешката природа е слаба), а нещо разбираемо, даже и по-лошо- нормално. и наистина само църквата може да промени ТОВА съзнание на хората. Но за да стане това първо ние трябва да сме единомислени в тая посока!

  14. Toshev2006 каза:

    Това ,което се говори за аборта, че е убийство и е недопустимо е напълно вярно и е позицията на Църквата. Проблемен и висящ остава въпроса за детераждането и интимността между съпрузите, колко, до кога и как?
    Лесно е да кажеш:Трябва да се раждат деца, но как ще ги отгледаш и с какви средства? Когато си с нисък семеен доход, трябва ли да внушаваш на другите, че са ти длъжници в отглеждането на децата, да те подпомагат финансово и да се грижат за твоето семейство. Това християнско съзнани е ли е: Да задължаваш другите относно битността на домочадието си, все едно те са отговорни за
    твоята многодетност?
    И ако не задържаваш другите, разсъждаваш ли как и с какво ще прехранваш семейството си? Или като циганитге:Роди го и го хвърли в дом.
    Ще учат ли децата, как ,с какви финансии? Нужниса пари за пътни, за храна, за облекло, за мебел и проч. То не е като в миналото – в керпичения сайвант, на рогозка, с магарето на нивата и цяр ден жънеш. Учение няма.
    Тук май само вяра не е достатъчна, но и разсъдък, който също е дар Божий.
    Относно интимността, какви алтернативи се дават от Църквата, когато е непосилно за мъжа и жената да отгледат повече от 2-3 деца, пък същевременно не могат да живеят като „ангели“ ,като брат и сестра?

  15. Toshev2006 каза:

    Нормално ли е или не, да има освен полово въздържание в пост, за борба със страстта, също и въздържание в оплождането и детераждането, кога и как? Това са актуални въпроси, на които Църквата и духовниците трябва да отговорят на съвременната младеж и то адекватно.

  16. Дон Кихот каза:

    Никой никога никъде не е заповядвал „да има полово въздържание в поста“. Когато семейни хора се опитват изкуствено да подражават на монасите, нещата стават понякога трагични или придобиват фарсов оттенък. Съпрузите може да спазват въздържане от секс за няколко дни или дори седмица по обща уговорка, но 48 дни за целия Велик пост е крайно и противоестествено. Православният пост е умерен, а не гностически като мюсюлманския, при който и преглъщането на слюнка се смята за грях.

  17. Тина каза:

    Напълно споделям мнението на Тошев2006 – християнско е да помагаме на ближния, но не бива да правим отговорни околните за оцеляването на многодетните семейства. Решението дали и колко деца да създаде, си е на всяка двойка, но то трябва даа се взема отговорно и зряло. Защото в противен случай се разрушават много човешки съдби – и на децата, и на техните родители. Мнозина против мен се изказаха против абортите; спор няма – те са убийство, но какво се прави за вече родените, но изоставени деца? Една немалка част от тях крадат, проституират и вероятно раждат деца, които повтарят тяхната съдба!

    За да не абортират майките, и Църквата би могла да помогне – чрез беседи с младите, чрез създаване на центрове за самотни майки, детски градини… Не съм против изграждането на сексуална култура, защото именно тя е начин за предотвратяване на безотговорно сексуално поведение; друг е въпросът кой и как преподава.

    Още нещо за абортите – сега много се говори за ин витро оплождането – според специалисти немалка част от случаите на безплодие се дължат на аборти и на нелекувани полови инфекции. Да се замислим.

  18. Тина каза:

    да се чете „мнозина преди мен“

  19. Kerigma каза:

    Съжалявам че с предишния си постинг съм създал впечатление че съм против отеца да дискутира етични проблеми с лекари.
    НЕ АЗ СМЯТАМ ЗА КОМИЧНО ТОЙ ДА ДИСКУТИРА НАУЧНИ ВЪПРОСИ СЪС СПЕЦИАЛИСТИ. ПРОСТО Е СМЕШНО И ТАКОВА ВПЕЧАТЛЕНИЕ ОСТАВЯ С НАКОИ ПАРАГРАФИ НА ИНТЕРВЮТО СИ.
    Гледам също много мъже правят предложения и препоръки, но закона оставя напълно и само на бъдещата майка да реши дали да роди или абортира!

  20. Kerigma каза:

    „- Бременността става нежелана когато вече е факт.“ аз пък смятам че за повечето хора правещи аборти бременността е нежелана преди да забременеят.

  21. adonaj каза:

    Защо всичките се опитвате да звучите академично и един друг си противоречите???Въпроса за аборта е чисто етичен въпрос но проблема е че се политизира и започва да се слага в различни контексти.Основния проблем и истинския въпрос а кога живота започва???Всичко друго е политизиране.Дали жената има право или и мъжа е в това-всичко това започва с т.н радикален феминизъм.След това се превърща в нещо друго и на края съвсем се губи смисъла…Отеца е свещенослужител и той излиза с един пастирски подход защото го е грижа за неговите духовни чеда.И хубаво от негова страна че е подготвен да дискутира с доценти и научници,защото от това има нужда.Това е истиннски богослов-излиза да защити тези които не могат и не знаят как.Това е характеристиката и на Отците и на Апологетите,които излизале в отбрана на вярата когато била засегната и в отбрана на тези които не знаели как. Този проблем ще не мъчи още много,но трябва да знаем че е много дълбок и трябва на един особен начин да се пристъпва към него.Но за това друг път.Хубава статия Отец и браво за попадиките които раждат православни деца и се грижат за тях.Злобните езици долу…

  22. refab каза:

    „Основния проблем и истинския въпрос а кога живота започва???“

    Всички други неща обвързани по някакъв начин с аборта са на по-заден план!

  23. Антон Николов каза:

    Да не знаеш елементарни неща за поста и въздържанието и да пишеш, че нямало предписания за брачното общуване по време на пост. Я, вземи прочети 1 Кор. 7:5! Но заради другите във форума ще цитирам: „Недейте се лишава един от други – освен по съгласие за някое време, за да пребъдвате в пост и молитва; след това бъдете си пак заедно, за да не ви изкушава сатаната, поради вашето невъздържане“.
    Това не е ли предписание за „полово въздържание в поста“? Разбира се, че по време на пост сексът е неуместен!
    Да добавя, че подкрепям напълно изказаното от Тошев2006!!!

  24. Kerigma каза:

    „Недейте се лишава един от други – ОСВЕН ПО СЪГЛАСИЕ за някое време, . . .“

    „Освен по съгласие“ не означава ли че е личен въпрос който двамата трябва да дискутират и да вземат общо решение, или е заповед от апостола към тях?!?!

    Според мен апостола е оставил вратичка за психари и комплексари . . . Слава на Бога за всичките му земни дарове! Не ни лишавай Господи и от небесното Си царство!!!

  25. blago каза:

    Фокусът на проблема отново се измества. Не съм съгласен, че „Основния проблем и истинския въпрос а кога живота започва???“. Отговора на този въпрос е твърде очевиден, а той е, както православната църква твърди съвсем основателно, от момента на зачатието. Да ама, ще каже някой, има известен период, в който това ОЩЕ НЕ Е жив организъм (и респективно аборта не би бил убийство в истинския смисъл на думата)

    Да, все още не е жив организъм, казвам аз, но нали все пак по Божия воля и без човешка намеса ще стане такъв. даже нещо повече – ще стане жива личност.
    Това е все едно някой да отреже ръцете на новородено и като го попитат, защо го е направил, той да отвърне, така ми харесва повече, пък и нали ВСЕ ОЩЕ не му трябват. Да, но нали после непременно ще му потрябват. Аналогично – нали после непременно зародиша ще стане човек. С това до тук.

  26. refab каза:

    Ами ако е така, значи започва от момента на зачатието и това ще е отправната точка при решаването на въпроса!

  27. blago каза:

    Истинският проблем според мен е подмяната на духовните ценности. Ето какво казва статистиката:“Икономическите проблеми са на първо място, след това идва обяснението, че жената учи или работи и няма възможност да гледа дете. Третата група “извинения” са чисто личните или семейни мотиви.“(http://www.capital.bg/show.php?storyid=203901)
    и от тук какви са изводите? Че за жените правещи аборт, има много по-ценни неща, които не само не включват, но и се противопоставят на създаването на нов живот. А това е сериозен духовен проблем.

    Защото тези жени не чакат да съберат пари, ила да се „изучат“ за да могат да отгледат детето си(което трябва да е било някаква цел в техния живот), а събират пари и искат да се „изучат“ за себе си. И тогава чак да пожелаят детето, което да не се налага да ги лиши тях от това, което вече имат. И пак думите на отец Евгений: „Защото не искат да се лишат от лукса си, от комфорта си, от свободното си време, от греховните си забавления. Страстта и похотта са станали втора природа на човека.“

  28. Антон Николов каза:

    че ставаше въпрос дали има предписания за брачно общуване! Просто писах, че такива има. Пък за другото, всеки решава за себе си, нали така? Е, за себе си зная, че секс и Велик пост не се връзват, ама никак! Така че, нерезът в мен може да почака, докато свърши поста! За другите – не отговарям!:-)

  29. kipria каза:

    Не мога да се съглася,че абортът е признак на сексуална разпуснатост,както твърди о.Евгений.Не защитавам абортите, но жената не е длъжна да ражда до безкрайност, само защото в Библията няма указание,дали да се използва презерватив. Всеки свещеник знае,че основата на брака е любовта между мъжът и жената.Децата са само плод на тази любов, но не и цел на брака.Бракът може да бъде осмислен и без деца,но без любов не бива да има брак. И все пак, ако презервативът е по-малкото зло, защо жената ще се подлага на риск.

  30. lyublyana каза:

    „любовта м/у мъжа и жената“…а любовта към човека-допуска ли отнемането на живота?Има средства предпазващи от нежелана бременност…-незнам дали абортът е допускан от сексуална разпуснатост,или всяко зло идва от неосъзнатост на фактите, но със сигурност е следствие на ниска духовна култура и още по-ниска сексуална…затова ако богословие и медицина работят за превенция с/у абортите…ще е едно добро начало.Не е нужно да спорим със медиците,а просто да работим заедно в стремежа си да предпазим живота.

  31. Teodosija каза:

    Напълно споделям мнението на отец Евгений. Всичко, което казва е по християнски и е истина. Светските семейства раждат деца колкото искат, а християнските – колкото Бог даде. При християнските семейства въздържанието е по време на постите, в сряда и петък, в неделя и на по-големите празници. Децата са благодат и грижата по тяхното отглеждане е на Бога. И децата в християнските семейства не знаят какво е мизерия, защото Бог се грижи. Ако си с Бога и правиш всичко по християнски оставяш Той да реши колко деца да даде, всичко друго е от лукаваго. Всичко друго е собствено мъдруване и уповаване на себе си, а не на Бога.

  32. Kerigma каза:

    Съгласна съм с Любляна и Киприя!

    А мнението на Теодосия съвпада с „благочестието“ на нашите „мургави“ ближни . . . „колкото Бог даде“; „тяхното отглеждане е на Бога“; също не съм съгласна и с въздържание в неделя – Теодосия, това е велик празник на веселие и го празнуваме с всички земни дарове на Господа, сряда и петък – може!

  33. Georgi каза:

    Slava na Boga. 4e nqkoj zagowori po temata za abortite. I daj Bove da ne ostawim taq tema da zaglyhne i myl4i