Отец Евгений: И животно не убива малкото в утробата си. А човекът го прави

– Как се стигна до тази национална медийна кампания за или против абортите и дали не беше нарушена тайната на една изповед?
– Всеки интерпретира въпроса от своя гледна точка, но това, което написа "Стандарт", беше просто ужасно. Там се говори за анетемосване, за отлъчване от църквата. Всъщност отлъчването е една превантивна мярка, когато боледува съзнанието на човека. Тогава той може да бъде отстранен от общение, да не се пречестява, като прочита молитви или като изпълнява други препоръки на свещеника, с цел духовното му оздравяване. Това се прави за определен период от време – колкото прецени свещеникът. А що се отнася до тайната на изповедта, аз като изповедник знам много добре до къде мога да дам информация. Когато е за обща полза и за благото на някого, както в случая с темата за абортите, мога да приведа примера по принцип, без да казвам имена и това кой какво е направил. И това не е нарушение на тайната на изповедтта. А темата за абортите е важна и си заслужава разискванията.
– Всяка година в България не проплакват над 100 хиляди деца – много повече от родените…Какво прави църквата по този въпрос?
– Струва ми се, че това е една умишлена кампания срещу българския народ. Отрицателният прираст на населението на България е устойчива тенденция. Какво правят агенциите за семейно планиране, каква е тяхната роля и въобще защо са тук? Изнасял съм много беседи в училищата на нравствени теми. Там съм засягал и темата за абортите, когато възрастта на децата е подходяща да осмислят проблема. Прави ми впечатление, че децата на България нямат християнска етика.
Аз познавам два вида етика – едната е християнска, другата е ситуативна – тогава, когато според ситуациата всеки си определя как да действа. Това е хаотична етика. Тук е ролята на държавата – да се даде възможност на тези деца, които в голямата си част са православни християни, да научат за християнската етика. А това може да стане само в училище. И когато се говори по такива важни теми, каквато е темата за абортите, всеки казва: "Децата трябва да имат здравна култура!". Като под здравна култура се разбира децата да са сведущи как да се предпазват от забременяване.
Не това е начинът. Трябва да се говори за въздържанието като модел на християнско поведение. Абортите са плод на сексуалната разпуснатост. И сега ми е странно как много от лекарите, които идваха в училищата, където аз съм учил, ни съветваха колко е полезно да се онанира, че това разтоварвало. А истината е, че това е противопоказно и за психиката на младия човек, и за нервната му система. Днес чета във вестника как училищата учат на "репродуктивно и сексуално здраве". Нещо повече – в Дания, в Холандия, във Франция започват да учат децата от трети клас, с цветни картинки, за какво става въпрос. Та те са още деца! Това е някакво безобразие, някакъв абсурд! За всяко нещо си има време.
– Кога смятате, че е подходящото време детето да поеме тази информация, да я осмисли и да си изработи правилно отношение към проблема?
– Ако от малки децата се възпитават в християнска нравственост, всичко си идва с времето. Сексуалната разпуснатост се поражда от духовния нихилизъм. Той е причина човекът да се окаже духовно ограбен, духовно празен, да се превърне само в плът, която иска удоволствия. Просвещаването на младите хора може да стане най – добре в училищата. А в нашите училища се стигна и до там да бъдат инсталирани автомати за презервативи. На следващия етап очаквам да се предоставят и стаи. И накрая да сложим червени фенери в образователните средища…
– Темата за абортите всъщност е темата за нереализираното майчинство. Когато Вие разговаряте с младите, те проявяват ли чувствителност към тази деликатна сфера от живота?
– Когато разговаряме по темата в училищата, има интерес. Веднъж едно дете ме попита каква е разликата между животното и човека. Другите се засмяха. Но аз използвах момента да сравня човека с животното и сравнението не беше в полза на човека. Попитах ги дали са чували за някое животно, което да е убило малкото си в утробата си…А човекът го прави. Децата разбраха за какво става въпрос. Понякога, когато са по-големички, виждам сълзи в очите им – мисля, че това е признак на покаяние, което ми дава вяра, че си струва да се работи за християнската нравственост на тези деца.
– Сред женското съсловие се оформи една негативна реакция към Вашия апел за забрана на абортите. Чуват се мнения, че това нарушава правото на жената на избор.
– Избор на какво?! Да даде живот на детето или да го убие още преди неговото раждане?! Ние всички сме били ембриони в утробата на нашите майки. И сме зависели от волята на тези наши майки – да живеем или да бъдем лишени от живот. Ами ако моята майка беше направила аборт, нали тя би убила един свещеник. Зачатието дава уникален шанс за живот! Ако хилядите деца, убити с аборти, бяха се родили, колко различни прояви на човешки индивидуалности щеще да има! А тях ги няма. Ние, които живеем, сме просто помилвани от Бога, затова че нашите родители са имали добрата воля да ни заченат и да ни оставят да се родим.
– Какво казват християнското учение и Библията по въпроса за абортите?
– В Светото писание е ясно казано:"Не убивай!" В Стария завет убийството на човек се счита за тежък грях – когато жена умишлено убие детето в утробата си. Новият завет санкционира дори и мисълта за извършване на такова деяние. Искам и лекарите, и младите хора, на които им предстои да създават живот, да знаят – само осемнадесет дни след зачатието, в утробата на жената вече бие едно малко сърчице. Кой би посегнал да го спре?! Тук се питам що за етика имат лекари, които правят абортите. А те знаят прекрасно какво правят. Стигнахме до безумието лекарите да отричат безспорни факти от медицината – че зародишът ставал на човек много по-късно. Това е лъжа! И казват, че не било за пари. Аз не знам някой лекар, който прави аборти без пари. Според мен това е изцяло комерсиално.
– А когато става въпрос за прекъсване на бременност по причини, засягащи здравето на майката и на детето, тогава какво е решението на въпроса?
– Аборт може да се направи единствено ако е застрашен животът на майката. Има много случаи, когато лекарите казват, че детето ще бъде увредено и прекъсват бременността. Но аз имам много примери, които показват обратното. Едни мои близки, които и двамата имат проблеми с наркотиците – момичето забременя и двама лекари веднага се произнесоха, че детето ще бъде увредено. Посъветваха я да направи аборт. Тогава момичето поиска подкрепа от мен. Казах й за нищо на света да не предприема такава стъпка. Тя износи детето. Роди се едно красиво момченце, здраво и без никакви проблеми. На десет случая, може би единият има основание. Но другите девет?…
През 90-те години гръмна скандал в Германия – оказа се, че лекари са карали майки да правят аборти, а след това са използвали плътта на зародиша в производство на козметични средства. Това са факти и могат да се проверят.
– Очаквате ли, че дискусията, която се води в момента, ще допринесе да порасне съзнанието на нашия съвременник и той да заживее с правилата на християнската етика?
– Духовният глад на човека трябва да бъде задоволен. Тогава ще се реши и проблемът с абортите, с наркотиците, с алкохолизма и с всеки един порок. Не си правя илюзия, че след тази дискусия всички ще станат православни християни и ще заживеят благочестиво. Но, ако казаното по време на всичките тези разговори промени отношението към майчинството и към аборта, макар и само на двадесет човека, това вече е успех. В това, което се случи тук, виждам Божията намеса. Аз отидох за интервю в едно местно радио и, не знам как стана така, че заговорихме за децата, за абортите…От там тръгна цялата тази кампания – отидох за едно, а се получи друго.
И ако аз ходя и разговарям с медиите, и давам итервюта, и се показвам – не го правя за себе си. Чуждо ми е това да бъда обект на внимание – правя го с грижа за хората и от послушание към Негово Високопреосвещенство Сливенския митрополит.
– Вие сте баща на шест деца. Бил сте свидетел на шест износени бременности…
– Бях свидетел и на двете последни раждания. Преди това беше забранено бащата да присъства на раждането, но за последните ни две деца, слава Богу! – ми беше отредено да изживея и тази радост!
– Като баща на шест деца и като човек, който служи на християнството, Вие как ще коментирате понятието "нежелана бременност"? И кога бременността става нежелана?
– Бременността става нежелана когато вече е факт. И в началото казах, че сексуалната разпуснатост е причината на физическите контакти да се гледа само като на удоволствие. Човекът живее като в един порнофилм, а някой иска да ни убеждава, че това е детска градина.
Самата сексуалност се провокира у човека чрез медиите, чрез модата… За разлика от другите системи на човешкият организъм – сърдечно-съдова, нервна и т.н., половата система е така устроена, че ако няма провокиращи сексуалността фактори, нейната функция може да стихне и да не създава този конфликт между душата и тялото, нито проблеми на здравия разсъдък. Аз съм готов на дискусия с лекари, с гинеколози, дори и с доценти и професори. Всички ние сме минали през ембрионалния период и сме хора. Значи, че ембрионите са хора. Затова, когато пред лекарската врата застане жена, тръгнала да направи аборт, именно лекарят би трябвало да й каже: "Това е против моята етика." Защото не можем да се наричаме православни християни и да имаме етика, различна от тази на православната църква. Пред нашите гинеколози стои дилемата – да служат на Бога, или на парите.
– Колко човека участват в греха, наречен аборт?
– Лекарят, майката и бащата. И тримата носят отговорност пред Бога. Законът, поне засега, не ги наказва. Но ако приживе те не са се разкаяли за този грях, ще отговарят за постъпката си. Църквата дава възможност за покаяние. Лекарят може да е вършил такива неща, но може да се покае и да спре. За мен лекарите носят основната отговорност. Когато прави аборт, жената едва ли знае какво става с нея. Лекарят е този, който трябва да й каже, че абортът е посегателство върху един човек, върху една личност.
– Забраната на абортите няма ли да доведе до раждането на нежелани деца, които после могат да се окажат обект на родителско насилие – заради това, че не са били искани?
– А малко ли е насилието върху това човече, което е в утробата на майката и което е абсолютно беззащитно?! – да бъдат откъснати краката му, ръцете му и накрая главата му да бъде смазана. Както голямото дете страда, така и детето в утробата на майката страда, или се радва. То дори усеща настроението й и реагира – когато е неспокойна и когато е радостна.
Може дори да се каже, че самото дете, още неродено, й съчувства. Един американски гинеколог е заснел на ехограф поведението на плода по време на аборт. Това, което става там е нещо потресаващо – едно малко човече, което се бори за живота си в утробата на майката. Вижда се как при доближаването на кюретата то маха панически с ръце и с крака, как отваря уста и вика…Филмът се нарича "Безмълвният вик."Какво ще кажат лекарите за това мъничко човече, което се съпротивлява и чиято съпротива е обречена. Накрая го убиват.
– Какво прави църквата, за да помогне на българката да зачева и да ражда с радост децата си? Всичките, а не само първите две.
– Разбрах, че България е на трето място в света по аборти на непълнолетни. Какво показва това? В България предстои да бъде узаконено беззаконието. Така е с абортите. На път е това да стане и с проституцията. После ще стане и с наркоманията. И така държавата се превръща в убиец, в сводник и в наркодилър. Готов съм дори и на война да изляза в името на човешкия живот. Не мога да приема факта, че най-малките, най – невинните и най – беззащитните могат да бъдат убивани по такъв начин. Чест прави на една лекарка, която подкрепи мнението на църквата, като каза, че абортът е убийство. Стана пред всичките си колеги и го каза. Дори предаде преживяванията на една майка, която след аборт се събужда и пита: "Къде ми е детето?!". Тази лекарка разбира и чувства нещата. Но моят въпрос е – защо тогава продължава да прави аборти? Възхищавам се на мъжеството й, но няма да престана да питам: "Защо продължава да го прави?!"
– Не мислите ли, че равнището на живота ни е една от първопричините, поради които българката не ражда заченатите си вече деца? Трудно е да се отгледа дете в условията на оскъдица.
– Това е изцяло духовен проблем – казвам го като многодетен баща. Проблемът не е материален. В западното общество като имат много материален ресурс, имат ли много деца? Не. Защото не искат да се лишат от лукса си, от комфорта си, от свободното си време, от греховните си забавления. Страстта и похотта са станали втора природа на човека. Затова църквата прави и ще продължи да прави всичко, което е по силите й, за да се промени съзнанието на хората.
Аз не се притеснявам нито от шест, нито от десет деца. Защото не мисля какво ще ям и какво ще пия утре. Оставил съм всичко това в Божиите ръце и Бог ми помага.
– Целта на църквата и Бог е да възпитават страх от възмездяване на греховете ни или да ни приобщават към правия път?
– Хората имат нужда да чуят гласа на църквата. А това колко е страшно Божието наказа-ние, нека да не забравяме, че докато човек е жив има възможност той да бъде спасен. Но дойде ли смъртта "в каквото ни свари Бог, в това ще ни съди." Затова нека да се покаем. Призовавам целия български народ да го на прави.
Покаянието ще спаси и лекарите, правили аборти, и майките, лишили децата си от живот по някакви причини. Бог ще търси сметка за това, но ролята на изповедта е човек да се примири с Бога. Той казва:"Ако сте като пурпур червени, като сняг ще ви избеля." Няма такъв грях и толкова много грехове, чието опрощение да не е по силите на Божието милосърдие. И слава Богу, че я има милостта Божия. | www.sl-news.sliven.net
Отец Евгений много хора ви подкрепят и мислят като вас! Продължавайте все така!
„И животно не убива малкото в утробата си“. Обаче са известни много видове животни, които веднага или скоро след раждането изяждат собствените си рожби, а в някои случаи изяждат и партньора си, който ги е заплодил (не намеквам за БГ бракове!). В последните години се доказа и интересния факт, че много животни, поставени в специални условия, прибягват до хомосексуализъм.
не прилагам като аргумент в полза на аборта!…Просто обръщам внимание, че е голям процента на хора, които клонят към „тамас“ (вж. Термини от древноиндийската философия и религия)!
Впрочем, всъщност е чудесно, че от.Евгений е съумял да съчетае крайната материална мизерия ( преди време-сега май е при по-добри условия)-тази, която показаха по телевизията преди време, с ведрост и благополучие на голямото си семейство!…Все пак, струва ми се, че би трябвало да има известна повишена отговорност относно създаването на деца когато вече става дума за една достигната вече голяма бройка!…Напр, нали има една българка, омъжена за арабир, която вече има дузина деца, а семейството почти няма доходи. Останах с впечатлението, че в нея има някакъв змейски апетит, изразяващ се в особената безкрайна необходимост и желание непрекъснато да ражда деца!?….
Ето статията: http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=7339&sid=35
12-те деца, наистина на моменти, според мен, се забелязваше някаква като… животинска стръвност…, особен вид органична страстност за „всмукване“ на енергии, на материя….!?…, и превръщането и в деца! Усмивката и смехът и също оставяха впечатление, че са елемент на склонна към „погълщане“ същност!?….Странен свят-и отеца и българката (жена, принадлежаща към интелигенцията) не се плашат от мизерията по отношение на тях самите и на семействата си!? В това има и нещо хубаво и нещо не добро-безотговорно!…В крайна сметка, би трябвало да се взимат мерки за предпазване от крайна свръхраждаемост, различни, обаче, от аборт!…
Не е подходящо, мисля аз, разни хора, било то и съпрузи, да се сношават безотговорно и „безкрайно“ като „гърчави прасета“, както казваше един мой съвойник! 😉
голямо щастие е човек да има деца,и още по-голямо да може да ги отглежда…Рефаб относно оная жена „със змейския апетит да ражда“…?!има всякакви хора-едни раждат „умишлено“,други „не се възползват „от това човешко умение и благословия
Може би такива като нея компенсират липсата на желание у другите… Уважавам многодетните семейства и тези,които осиновяват деца…обществото трябва да им помага
Покайна зала ли да наемем за целта? За да се събере целия български народ и да оплаква съдбините си? Да пуснем кадри с разплакани дечица??
И пред кого ще се покайва – пред цар Самуил ли?…
За да има проповед, трябва да го има Христос в нея. Иначе си е обикновена риторика. Последната мнозина я владеем. Ако се съмнявате, хайде да обявим съзтезание по разплакване на дечица.
…да ми прости отеца моята придирчивост…
който трябва да се дискутира,
но такива думи като:
„Аз съм готов на дискусия с лекари, с гинеколози, дори и с доценти и професори.“
предизвикват съмнения в образоваността на човек който ги казва.
По добре е църквата на говори за морал и етика, а не да спори с науката, която също е Божи дар.
Недопустимо ли е според Вас да се говори за морал и етика с професори и доценти? Или с тях трябва/може да обсъждаме само научните предимства на метода на разчленяването на плода пред този с вакуумното му изтръгване?
Съгласна съм с Пламен!
Когато един от нас заяви готовност да говори за вярата и да защитава предимството на живота,останалите вместо да застанем зад него,се опитваме да го убедим „..че човешката мъдрост,е по-висока от …Бога/може би?!/
Отец Евгений говори от позицията на свещенослужител,от позицията на един любящ баща и не прави компромис със съвестта си…
останалото е геноцид/-убийството на членове на една група;
-причиняване на тежки повреди на здравословното им състояние;
-насилствено възпрепятстване на тяхното възпроизвеждане;
насилствено изселване от мястото им на живот;
причиняване на каквито и да е тежки условия,унищожение/…
един холокост!
и това не подлежи на коментар, но съществува и друга страна: мания за раждане, която е често явление у българските попадии – по 3, 4 и повече деца /което определено е поведение което налага намеса на професионален психиятър/, сякаш тяхната цел и мисия е да спасявяне на нацията ни от изчезване. И нещата не спират до тук: съпровождат яростна активност /присъща на адвентисти или подобни сектанти/ и нападат хора из енориите.
„Това е изцяло духовен проблем“, според мен се състои смисъла на цялата му позиция и на цялото интервю. Безсмислени са, или по-точно безполезни са всякакви примери с майки със змийски апетит за деца, или попадии, които нападат хора из енорията. Това са някакви крайности, чието свръх артиколиране във форума, води до впечатлението, че се съпоставят или абортите, или някой от тези крайни случаи.
Според мен проблемът реално е „духовен“, но не е толкова личен,частен, както да речем би бил преди 200 година, а е като че обществен(общностен).
Отец Евгений много правилно отбелязва, че „Страстта и похотта са станали втора природа на човека“, а аз ще добавя, че в рамките на обществото това е станало не само нещо възможно(доколкото човешката природа е слаба), а нещо разбираемо, даже и по-лошо- нормално. и наистина само църквата може да промени ТОВА съзнание на хората. Но за да стане това първо ние трябва да сме единомислени в тая посока!
Това ,което се говори за аборта, че е убийство и е недопустимо е напълно вярно и е позицията на Църквата. Проблемен и висящ остава въпроса за детераждането и интимността между съпрузите, колко, до кога и как?
Лесно е да кажеш:Трябва да се раждат деца, но как ще ги отгледаш и с какви средства? Когато си с нисък семеен доход, трябва ли да внушаваш на другите, че са ти длъжници в отглеждането на децата, да те подпомагат финансово и да се грижат за твоето семейство. Това християнско съзнани е ли е: Да задължаваш другите относно битността на домочадието си, все едно те са отговорни за
твоята многодетност?
И ако не задържаваш другите, разсъждаваш ли как и с какво ще прехранваш семейството си? Или като циганитге:Роди го и го хвърли в дом.
Ще учат ли децата, как ,с какви финансии? Нужниса пари за пътни, за храна, за облекло, за мебел и проч. То не е като в миналото – в керпичения сайвант, на рогозка, с магарето на нивата и цяр ден жънеш. Учение няма.
Тук май само вяра не е достатъчна, но и разсъдък, който също е дар Божий.
Относно интимността, какви алтернативи се дават от Църквата, когато е непосилно за мъжа и жената да отгледат повече от 2-3 деца, пък същевременно не могат да живеят като „ангели“ ,като брат и сестра?
Нормално ли е или не, да има освен полово въздържание в пост, за борба със страстта, също и въздържание в оплождането и детераждането, кога и как? Това са актуални въпроси, на които Църквата и духовниците трябва да отговорят на съвременната младеж и то адекватно.
Никой никога никъде не е заповядвал „да има полово въздържание в поста“. Когато семейни хора се опитват изкуствено да подражават на монасите, нещата стават понякога трагични или придобиват фарсов оттенък. Съпрузите може да спазват въздържане от секс за няколко дни или дори седмица по обща уговорка, но 48 дни за целия Велик пост е крайно и противоестествено. Православният пост е умерен, а не гностически като мюсюлманския, при който и преглъщането на слюнка се смята за грях.
Напълно споделям мнението на Тошев2006 – християнско е да помагаме на ближния, но не бива да правим отговорни околните за оцеляването на многодетните семейства. Решението дали и колко деца да създаде, си е на всяка двойка, но то трябва даа се взема отговорно и зряло. Защото в противен случай се разрушават много човешки съдби – и на децата, и на техните родители. Мнозина против мен се изказаха против абортите; спор няма – те са убийство, но какво се прави за вече родените, но изоставени деца? Една немалка част от тях крадат, проституират и вероятно раждат деца, които повтарят тяхната съдба!
За да не абортират майките, и Църквата би могла да помогне – чрез беседи с младите, чрез създаване на центрове за самотни майки, детски градини… Не съм против изграждането на сексуална култура, защото именно тя е начин за предотвратяване на безотговорно сексуално поведение; друг е въпросът кой и как преподава.
Още нещо за абортите – сега много се говори за ин витро оплождането – според специалисти немалка част от случаите на безплодие се дължат на аборти и на нелекувани полови инфекции. Да се замислим.
да се чете „мнозина преди мен“
Съжалявам че с предишния си постинг съм създал впечатление че съм против отеца да дискутира етични проблеми с лекари.
НЕ АЗ СМЯТАМ ЗА КОМИЧНО ТОЙ ДА ДИСКУТИРА НАУЧНИ ВЪПРОСИ СЪС СПЕЦИАЛИСТИ. ПРОСТО Е СМЕШНО И ТАКОВА ВПЕЧАТЛЕНИЕ ОСТАВЯ С НАКОИ ПАРАГРАФИ НА ИНТЕРВЮТО СИ.
Гледам също много мъже правят предложения и препоръки, но закона оставя напълно и само на бъдещата майка да реши дали да роди или абортира!
„- Бременността става нежелана когато вече е факт.“ аз пък смятам че за повечето хора правещи аборти бременността е нежелана преди да забременеят.
Защо всичките се опитвате да звучите академично и един друг си противоречите???Въпроса за аборта е чисто етичен въпрос но проблема е че се политизира и започва да се слага в различни контексти.Основния проблем и истинския въпрос а кога живота започва???Всичко друго е политизиране.Дали жената има право или и мъжа е в това-всичко това започва с т.н радикален феминизъм.След това се превърща в нещо друго и на края съвсем се губи смисъла…Отеца е свещенослужител и той излиза с един пастирски подход защото го е грижа за неговите духовни чеда.И хубаво от негова страна че е подготвен да дискутира с доценти и научници,защото от това има нужда.Това е истиннски богослов-излиза да защити тези които не могат и не знаят как.Това е характеристиката и на Отците и на Апологетите,които излизале в отбрана на вярата когато била засегната и в отбрана на тези които не знаели как. Този проблем ще не мъчи още много,но трябва да знаем че е много дълбок и трябва на един особен начин да се пристъпва към него.Но за това друг път.Хубава статия Отец и браво за попадиките които раждат православни деца и се грижат за тях.Злобните езици долу…
„Основния проблем и истинския въпрос а кога живота започва???“
Всички други неща обвързани по някакъв начин с аборта са на по-заден план!
Да не знаеш елементарни неща за поста и въздържанието и да пишеш, че нямало предписания за брачното общуване по време на пост. Я, вземи прочети 1 Кор. 7:5! Но заради другите във форума ще цитирам: „Недейте се лишава един от други – освен по съгласие за някое време, за да пребъдвате в пост и молитва; след това бъдете си пак заедно, за да не ви изкушава сатаната, поради вашето невъздържане“.
Това не е ли предписание за „полово въздържание в поста“? Разбира се, че по време на пост сексът е неуместен!
Да добавя, че подкрепям напълно изказаното от Тошев2006!!!
„Недейте се лишава един от други – ОСВЕН ПО СЪГЛАСИЕ за някое време, . . .“
„Освен по съгласие“ не означава ли че е личен въпрос който двамата трябва да дискутират и да вземат общо решение, или е заповед от апостола към тях?!?!
Според мен апостола е оставил вратичка за психари и комплексари . . . Слава на Бога за всичките му земни дарове! Не ни лишавай Господи и от небесното Си царство!!!
Фокусът на проблема отново се измества. Не съм съгласен, че „Основния проблем и истинския въпрос а кога живота започва???“. Отговора на този въпрос е твърде очевиден, а той е, както православната църква твърди съвсем основателно, от момента на зачатието. Да ама, ще каже някой, има известен период, в който това ОЩЕ НЕ Е жив организъм (и респективно аборта не би бил убийство в истинския смисъл на думата)
Да, все още не е жив организъм, казвам аз, но нали все пак по Божия воля и без човешка намеса ще стане такъв. даже нещо повече – ще стане жива личност.
Това е все едно някой да отреже ръцете на новородено и като го попитат, защо го е направил, той да отвърне, така ми харесва повече, пък и нали ВСЕ ОЩЕ не му трябват. Да, но нали после непременно ще му потрябват. Аналогично – нали после непременно зародиша ще стане човек. С това до тук.
Ами ако е така, значи започва от момента на зачатието и това ще е отправната точка при решаването на въпроса!
Истинският проблем според мен е подмяната на духовните ценности. Ето какво казва статистиката:“Икономическите проблеми са на първо място, след това идва обяснението, че жената учи или работи и няма възможност да гледа дете. Третата група “извинения” са чисто личните или семейни мотиви.“(http://www.capital.bg/show.php?storyid=203901)
и от тук какви са изводите? Че за жените правещи аборт, има много по-ценни неща, които не само не включват, но и се противопоставят на създаването на нов живот. А това е сериозен духовен проблем.
Защото тези жени не чакат да съберат пари, ила да се „изучат“ за да могат да отгледат детето си(което трябва да е било някаква цел в техния живот), а събират пари и искат да се „изучат“ за себе си. И тогава чак да пожелаят детето, което да не се налага да ги лиши тях от това, което вече имат. И пак думите на отец Евгений: „Защото не искат да се лишат от лукса си, от комфорта си, от свободното си време, от греховните си забавления. Страстта и похотта са станали втора природа на човека.“
че ставаше въпрос дали има предписания за брачно общуване! Просто писах, че такива има. Пък за другото, всеки решава за себе си, нали така? Е, за себе си зная, че секс и Велик пост не се връзват, ама никак! Така че, нерезът в мен може да почака, докато свърши поста! За другите – не отговарям!:-)
http://retv.kaloyan.info/tag/profesorsko-kare/
Не мога да се съглася,че абортът е признак на сексуална разпуснатост,както твърди о.Евгений.Не защитавам абортите, но жената не е длъжна да ражда до безкрайност, само защото в Библията няма указание,дали да се използва презерватив. Всеки свещеник знае,че основата на брака е любовта между мъжът и жената.Децата са само плод на тази любов, но не и цел на брака.Бракът може да бъде осмислен и без деца,но без любов не бива да има брак. И все пак, ако презервативът е по-малкото зло, защо жената ще се подлага на риск.
„любовта м/у мъжа и жената“…а любовта към човека-допуска ли отнемането на живота?Има средства предпазващи от нежелана бременност…-незнам дали абортът е допускан от сексуална разпуснатост,или всяко зло идва от неосъзнатост на фактите, но със сигурност е следствие на ниска духовна култура и още по-ниска сексуална…затова ако богословие и медицина работят за превенция с/у абортите…ще е едно добро начало.Не е нужно да спорим със медиците,а просто да работим заедно в стремежа си да предпазим живота.
Напълно споделям мнението на отец Евгений. Всичко, което казва е по християнски и е истина. Светските семейства раждат деца колкото искат, а християнските – колкото Бог даде. При християнските семейства въздържанието е по време на постите, в сряда и петък, в неделя и на по-големите празници. Децата са благодат и грижата по тяхното отглеждане е на Бога. И децата в християнските семейства не знаят какво е мизерия, защото Бог се грижи. Ако си с Бога и правиш всичко по християнски оставяш Той да реши колко деца да даде, всичко друго е от лукаваго. Всичко друго е собствено мъдруване и уповаване на себе си, а не на Бога.
Съгласна съм с Любляна и Киприя!
А мнението на Теодосия съвпада с „благочестието“ на нашите „мургави“ ближни . . . „колкото Бог даде“; „тяхното отглеждане е на Бога“; също не съм съгласна и с въздържание в неделя – Теодосия, това е велик празник на веселие и го празнуваме с всички земни дарове на Господа, сряда и петък – може!
Slava na Boga. 4e nqkoj zagowori po temata za abortite. I daj Bove da ne ostawim taq tema da zaglyhne i myl4i