Проф. Иван Желев: Най-големият губещ от вероучението ще е православието
ruseinfo.net, в-к Утро
Проф. д-р Иван Желев е завършил Духовната академия и класическа филология в СУ "Св. Климент Охридски". Преподавател е по Свето Писание на Новия Завет в Богословския факултет на СУ. Специализирал е в Гърция и Германия.
Бил е учител в Софийската духовна семинария, началник на кабинета на патриарх Максим, преподавател в Духовната академия, зам.-ректор на СУ, зам.-декан и декан на Богословския факултет. От 2002 г. е директор на Дирекция "Вероизповедания" на Министерски съвет и председател на УС на Ефория "Зограф". Член на екипа за превод на Библията на български език, член на Богословската комисия при Св.Синод на Българска православна църква. Той е официален преводач на Българската патриаршия за гръцки език, архонт-велик преводач на Цариградската вселенска патриаршия.
– Проф.Желев, какво според вас трябва да учат децата в училище?
– Аз съм за това в училищата да се преподава предмета "Религия" и харесвам тази форма, която съществува в момента, макар и като незадължителен предмет. Така се дава възможност на децата да се запознаят с онази религия, към която традиционно принадлежат техните семейства. Веведе ли се обаче като задължителен предмет, ще възникнат много проблеми. Един от тях е, че няма достатъчно учители и това е болка за православните. Ще се наложи да се преквалифицират хора и има опасност те по-скоро да навредят. Богословските факултети на университетите "произвеждат" кадри, но повечето от тях вече имят някаква работа и не желаят да влизат в системата на образованието заради ниските заплати.
Отделно България като демократична европейска държава ще се наложи да даде възможност на всички вероизповедания да присъстват в учебната програма. Това ще рече, че в едно училище, където десет деца са от семейства на Свидетели на Йехова, ще е задължително да им се осигури обучение по тяхната религия – никой не може да ги спре. В много от ромските махали в градовете много силни са протестантските църкви и ще искат децата им ще учат протестантство. Най-немотивираната част от населението са източно православните християни. Често ние завявяваме, че сме православни и го обясняваме само с факта, че баба ни и дядо ни са православни или сме кръстени като деца. След като не ходим на църква в неделя, не участваме в живота на общността, ние не сме истински християни. Затова казвам, че при въвеждане на "Вероучение", православието ще е големият губещ. Ще се окажем в ситуация другите вероизповедания да се състезават с нас и те ще ни изпреварят просто защото са по-усърдни. Те не с а ни виновни, тъй като ние просто често сме "нито топли, нито студени", както казва Писанието, и не си вършим работата както трябва.
– Защо се стигна до положението да говорим за опасност за православието? Защо църквата се страхува от другите вероизповедания?
– Защото православната църква няма самочувствие за богатството, което притежава и няма идея как да го умножава. Неспособността да работим на своето поле ни кара да завиждаме на съседа, който е произвел добри плодове в неговата градина. Вярно е, че още месец след промените Светият синод излезе с решение да се възстановят православните братства и неделните училища, но нищо не е направено.
– Чия е вината?
– На свещениците, които обаче са контролирани от владиците си. Говорят се общи приказки, а няма конкретни дела. На колко места хората са мотивирани да водят църковен живот?! Поклонническите пътувания са нещо много важно, тъй като могат да обърнат човек от хладен в горещ вярващ. Това са форми, които не се използват. После се сърдим, че идва протестант, завършил в Харвард примерно, модерен човек и привлича децата с тълкуванията си за вярата. Това са хора мобилни и способни да използват всяка възможност. Можем само да се учим от протестантите, а не го правим. Нека нашите свещеници да се учат от мюсюлманите, от йеховисти и мормони, които ходят от врата на врата.
На времето един от ранните съветски болшевишки лидери беше казал, че скоро бабушките ще измрат и повече няма да има вярващи. Грешката му обаче е, че той не е осъзнал, че винаги ще има бабушки. Ние не можем да разчитаме, че църквата ни ще бъде общество от бабушки. Жалкото е, че не работим със средното поколение, с децата, които са най-благодатната почва.
– Защо всичко това не се използва тогава?
– Не знам. Трябва да питате дядо владика. Всеки владика сам по себе си е чудесен човек – умен, ерудиран. Той обаче трябва да умее много повече неща, включително и стопански въпроси, да упражнява контрол и да работи с хората. Те могат дори да задължат духовниците да си вършат работата. Православната църква се впусна в строителство на храмове и манастири като вложи в тях огромни човешки и материални ресурси. Не че няма нужда от църкви, но протестантите без да имат църкви работят. За тях е по-важна работата с хората, отколкото строежа на празни сгради.
– Съгласен ли сте, че това е някакъв вид съремнование с мюсюлманството и повсеместното издигане на минарета?
– Би могло и така изтълкува, но по-скоро е амбиция на политически организации, които насъскват православните да строят в отговор на мюсюлманите. Истината обаче е друга – когато ходжата извика, всички отиват на молитва, а когато нашата камбана бие, ПРАВОСЛАВНИЯТ българин даже не се прекръства. Дори се дразни, че в неделя го буди в 8 часа сутринта. За съжаление това е състоянието на православието.
– Българският народ вярващ ли е?
– Като цяло ми е трудно да кажа, но на фона на околните народи май сме на последно място. Погледнете румънците, гърците, да не говорим за турците… Не се отличаваме с особена религиозност. Не се боим от Бога и не почитаме царя. С целия този спор около вероучението се страхувам, че владиците искат да прехвърлят отговорността на държавата.
– Къде сбърка православната църква?
– Аз мисля, че владиците, които застанаха зад идеята за вероучение, не са никак наясно с нещата. Никой от тези хора няма педагогическа квалификация, а са седнали да решават педагогически въпрос. От друга страна работната група, която събраха, беше от млади богослови, които също не са били учители. С препоръка на православната църква Министерството на образованието назначи седем експерти в регионалните инспекторати. Нито един от тях не беше включен в групата, да не говорим за редови учители. Те се впуснаха в яростна защита на тяхната теза, но не съм сигурен, че това е най-резултатната позиция.
Лично аз съм по-скоро разочарован от развитието на нещата, тъй като има реална опасност да се блокира въобще идеята за религиозно обучение. Перспективите не са никак добри. Някои хора се опияняват от възможността да критикуват другите, но констурктивността е когато можеш да предложиш нещо градивно. Аз бих се съгласил с варианта на обществения съвет, в който участваха няколко колеги, на които имам доверие и водят политика на разумен компромис. За пръв път пред вас си позволявам да коментирам този въпрос, за да не ме обвинят като православен богослов и държавен служител, че не защитавам позицията на Светия синод.
– Има ли надежда все пак?
– Има, но тя не е в човеците. Вярвам, че Бог все пак ще промени нещата към по-добро. Лозето не иска само молитва, а и мотика – т.е. ние трябва да вършим своята дейност като се уповаваме на вярата.
Много точно и разумно интервю. За съжаление владиците не ползват интернет и няма да го прочетат.
Проф. Желев отново не е в час, като твърди, че няма достатъчно учители. Във факултетите, в които преподава бълват кадри, които трябва да се борят с такива бюрократи и „европейци“ като него. Заплатите са ниски, защото са преподаватели по избираеми дисциплини, които действително са ниско платени, в сравнение с редовните учители. Системата се показа като безплодна. Реално родителите не решават за вероучението, а директорите, които в повечето случаи са политически поставени. Църквата се „страхува“ от други изповедания?!?!?!-ерес.
Не знам дали сме стигнали дъното, отностно топло-студените хора, това ще се разбере едва като започнем да се издигаме от него. В момента топло-студени са повечето от населението, така наречените традиционно православни. Това е един от основните проблеми сега. Не може да се твърди, че ще има проблем в бъдеще, при положение, че е назрял отдавана. Никой нищо не прави и се оправадаваме с другите. Много е лесно да кажеш това е право, а онова криво и в същото време да не правиш нищо. Ако въвеждането на концепцията на Св.Синод доведе до проблемите, за които твърди професора, че ще настъпят, то тези проблеми ще са градивни. Всеки ще си се определи какъв е. Християнин, или не. Тогава духовниците ще трябва да си потърсят пасомите и да воюват за тях, а не като сега да чакат сами да влязат в храма на по-големите празници. Проблема в България е все още войнстващия атеизъм, а не различните вероизповедания.
На проф. Желев все духовниците са му виновни, а самия той е отсъпник под предлог на закона. Като е толкова загрижен за православието, защо не постъпва като такъв, защо не го защитава? Като толкова знае, как се управлява епархия- да стане епископ, той фактически има възможност. Раздава мнения насам натам, като че самия той е духовник. Той не е показал плод за да казва как трябва да се обработва нивата. Стига с тези политици в Църквата.
http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=227060&comments=1
Присъединявам се към първото мнение: точно и разумно интервю.
защо делите църквата на клирици и миряни и защо само духовниците могат да изразяват мнение? Криле ли имат или откровение свише?
Интервюто си е точно в целта, нокой ли ще го прочете!
Синода не е в час. Концепцията не отговаря на Закона за Народната Просвета. Обучението ще бъде ялово. Особено, ако ще се преподава от такива като „ЧУДОТВОРНИЯ“ дядо Николай и сие.
Много точно интервю, проф. Желев е напълно прав!
Ами да не си скубят сега брадите старците и да не реват по телевизиите, че няма да има в училище задължителни часове по Вероучение. Никой не им е крив. Това трябваше да го поставят като проблем, койте щеше лесно да се реши още в първите години след 10 ноември 1989 г., сега е трудно вече. А пък за концепцията на Синода, проф. Желев прав, колкото и да не е приятно на някои, писана от хора които не са влизали в училище. То така се пишат у нас и повечето учебници за средното училище, от хора които си прибират хонорара, а не им пука, какви глупости са излезли в учебниците им, с преводач да ги четеш. Има учители по вероучение, напрупали опит, защо не се потърси тяхното съдействие. Ама те на са доктори на науките, те са си прости даскали. Но старците обичат „благочестивите“ – подмазвачи, подлизурковци и ако са прости, констелацията от личностни качества просто е перфектна. Та от такива калугери чакай поучения, че виж и корони им вирнали по главите. Пази, Боже !
Сервилнечене пред Държавата, прикрито под „опозиционна гримаса“. Осмиване на беззащитните архийереи. „Страхувал се да си каже мнението, за да не го обвинят, че не подкрепя позицията на Светия Синод“. Глупости!!! Най-точния момент избрам, за да си „изрази опасенията“… Прощавайте за крешчендото. Вълнувам се…
I see trees of green…….. red roses too
I see em bloom….. for me and for you
And I think to myself…. what a wonderful world.
I see skies of blue….. clouds of white
Bright blessed days….dark sacred nights
And I think to myself …..what a wonderful world.
The colors of a rainbow…..so pretty ..in the sky
Are also on the faces…..of people ..going by
I see friends shaking hands…..sayin.. how do you do
Theyre really sayin……i love you.
I hear babies cry…… I watch them grow
Theyll learn much more…..than Ill never know
And I think to myself …..what a wonderful world
The colors of a rainbow…..so pretty ..in the sky
Are there on the faces…..of people ..going by
I see friends shaking hands…..sayin.. how do you do
Theyre really sayin…*spoken*(I ….love….you).
I hear babies cry…… I watch them grow
*spoken*(you know their gonna learn
A whole lot more than Ill never know)
And I think to myself …..what a wonderful world
Yes I think to myself …….what a wonderful world.
„За пръв път пред вас си позволявам да коментирам този въпрос, за да не ме обвинят като православен богослов и държавен служител, че не защитавам позицията на Светия синод.“
А не е ли така Портосеее? От известно време чета тези дискусии „За и Против“ + синодална и обществена концепция… Я в пространството, което условно се приема за църковно – тук, в Двери, няколкото църковни сайта и форума, някой си позволи да изкаже мнение различно от това, което е Синодалната концепция и веднага го заливат с помия, става предател, католик, протестант…
Извинявайте, аз съм ПРАВОСЛАВЕН, Синодалната концепция е ужасна, недалновидна и в ущърб на православието, тя е пагубна за него.Не само, че тази концепция няма да напълни църквата, но и малкото деца останали ще ги отблъсне от нея. Виж на мюсюлманите ще свърши чудесна работа, но такъв е ислямския модел, там разбиране не е необходимо, а само послушание. Анализирайте християнската свобода и послушанието (покорството) на исляма…
Извинявай, но съвсем си се изпортил.
ЦИТАТ:
„Не само, че тази концепция няма да напълни църквата, но и малкото деца останали ще ги отблъсне от нея.“
Извинявай, но ти пророк ли си? В Православна Гърция това не се случва. Или си от тези, които смятат Българската Православна Църква за безблагодатна?
ЦИТАТ:
Извинявайте, аз съм ПРАВОСЛАВЕН, Синодалната концепция е ужасна, недалновидна и в ущърб на православието, тя е пагубна за него.
Когато някой казва нещо, е хубаво да се обоснове. Иначе се разминава с нормални етични принципи?
Ти чел ли си Синодалната концепция???
Какво наричаш „заливане с помия“? Задаването на директни въпроси и настояване за ясни отговори??
Атила. Атила-а-а-а… Ти си интелигентен мъж. Чуваш ли се какво приказваш, извинявам се?
Всеки има своето си разбиране как аджеба се става християнин, според това как той самият е станал такъв.
Първият вариант (осъден от Христос) и изявен в пълна степен от юдаизма и възприет в пълна степен от разпалени „християнски“ апологети е ЗАКОНЪТ!
Вторият – Новозаветен (Господен) е пътят на свободата и любовта, ама това е най-друдният път и затова е за малцината, неподдали се на еврейщината в християнството!
Обича да се драка. Обича да лакейничи пред неадекватните и комунизирани владици. Опитва се да сравнява гръцката църква с БПЦ. Не е ли това нахалство и простотия???????
Атила, кое наричаш еврейщина? И какво му противопоставяш – неогностицизъм? Ако еврейщината е стремеж към теокрация, да, аз съм еврействащ.
Християнче, нахалство и простотия е твоето.
Аз се сравнявам и се стремя към уподобяване с Христос (това нахалство и простотия ли е??)
С какво Българската Православна Църква е „ощетена“? С липса на потенциал и ресурс? Същата евхаристия ли служим? Същото ли е апостолското наследство?
ЦИТАТ от Християнчето:
„…неадекватните и комунизирани владици.“
Ти колцина от тях познаваш?? Аман от „медийна култура“!
А нека аз те попитам – ти конкретно кому се опитваш се харесаш?
СЛАВА БОГУ, ЧЕ ПРОФ. ЖЕЛЕВ НЕ Е МАСОН И НЕ Е СЛУЖИЛ И НЕ СЛЖИ НА МИЛИЦИОНЕРИТЕ, ИНАЧЕ КАКВИ ЛИ ЩЕШЕ ДА ГИ НАПИШЕ. ИНАЧЕ ИЗГЛЕЖДА ДА Е ДОБЪР ЧОВЕК, САМО ДЕТО Е СТРАХЛИВЕЦ.
„Аз се сравнявам и се стремя към уподобяване с Христос“
Че как ще се стремиш да ставаш като Него и в едно с това ще се стремиш към теокрация. Бог няма нищо с тоя свят и преди да Го разпънат е казал: „князът на тоя свят, и в Мене той няма нищо.“ и е сложил печат върху цялата история чак до Второто Си пришествие. Каква теокрация е тръгнал да прави?!?!?!? Кого е принудил да повярва в Него?!?!?!? Като искаш да си като Него, зачитай Неговата воля!
Ако си хилиаст, това е друга работа!
ЦИТАТ:
Бог няма нищо с тоя свят и преди да Го разпънат е казал: „князът на тоя свят, и в Мене той няма нищо.“ и е сложил печат върху цялата история чак до Второто Си пришествие.
Я влез пак в онлайн Библията и виж колко думи изпусна от циататите:
няма ли там един израз, следващ „князът на този свят“, който уверява, че „изхвърлен вън“
Кой те излъга, че „Бог няма нищо с тоя свят“. Напротив – изисква си го целия обратно.
…Но защо ми се струва, че ме провокираш?…
Амилианист съм… Това говори ли ти нещо??
че „владиците искат да прехвърлят отговорността на държавата“.Тук Желев е напълно прав. Едва ли всички владици, но голямата част от тях, явно, която е достатъчно голяма, за да определя поведението на Синода като колективен орган. Има неща дето не подлежат на доказване, поради тяхната очевидност.
Ако не беше истина казаното, за последните години след като падна комунизмът щеше да е направено какво ли не, за да се образоват децата, новоначалните, и дори църковните баби, защото от православно вероучение имат (имаме) нужда всички тези църковни групи. обаче това не е направено. Защо??? не поради липса на пари, поради разкол и какво ли не, защото където е имало воля, това се случвало, колкото да покаже че до воля опират нещата, не до външни фактори.
И ето че сега, когато въпросът се постави в нецърковен контекст (училището в БГ е светско, нали така) пешкира трябва да опере една група от почтени хора, които се опитаха да направят така, че хем вълкът сит, хем агнето цяло. Проф.Бакалов и екипа му се оказаха идеологически диверсанти, защото не могат да докарат докрай идеята за православно вероучение в училище. А концепцията на Синода, за която ако чу някой, министърът изобщо не е навит, се издигна като най-голямо постижение на богословската мисъл. Сякаш за за нас не е ясно, че най-добре – православно вероучение, че по-добре вяра у децата, отколкото неверие и т.н.
2 въпроса: защо е този шум в училище, а в храмовете – тишина? и защо е чудесната концепция, ако е неприложима?
Г-жо Илияна,
Как да ти кажа – аз… сега идвам (има-няма три-четири години). И въобще не ме интересуват твоите впечатления (и приключения) с владици и клирици.
Какво са мислили и какво са могли те преди десет, двадесет и триста години е въпрос твърде „не мой“. Въпросът е какво се случва сега (или по-точно какво може да се случи).
Допусни пък, че сега са дораснали (ей тъй – заради самото допускане).
1. Работя във Вуз и имам представа относно „педагогическата правоспособност“, която се посочва, като магическата пръчица, без която не може. Тези които мислят така, правят ли разлика между „образование“ и „даване на педагогическа правоспособност“? Важно е ПРИЗВАНИЕ да има човек за това и да иска да служи на Господ!
2. Какво му е точното и разумното на интервюто? Това ли „… модерен човек и привлича децата с тълкуванията си за вярата. Това са хора мобилни и способни да използват всяка възможност. Можем само да се учим от протестантите, а не го правим. Нека нашите свещеници да се учат от мюсюлманите, от йеховисти и мормони, които ходят от врата на врата“???
3. Само с едно съм съгласна, че без Божията помощ нищо добро не може да стане…Дано ни помогне да преодолеем чиновниците и тяхното мислене.
4. Християнче, не ти знам името, но ще се моля за теб. Само това ли можеш да правиш, да дразниш? Не вярвам.
5. Господи, помогни на добротворците в България.
„Кой те излъга, че „Бог няма нищо с тоя свят“. Напротив – изисква си го целия обратно.“
КАК, КАК, КАК?????? си го изисква обратно тоя свят, с такива наместници като теб, разпоредители на Неговата воля – управленци, администратори на вярата. Освен човек, Христос е и Бог, Той може да изхвърли княза „навън“, ама не може да управлява С него в каквато и да е държавническа форма. Князът е отхвърлен в Духа, ама неговото царство НЕ Е.
Още съвсем малко и от „добротворство“ и ще сбъднете еврейската мечта за Мешиах-а!
„Как да ти кажа – аз… сега идвам (има-няма три-четири години). И въобще не ме интересуват твоите впечатления (и приключения) с владици и клирици.“
ще ти помогна: не се чуди как да ми го кажеш, защото бездруго е безсмислено.
написаното от мен изразява някакво логична позиция; точно толкова допустима тук, колкото и твоята. казаното не е съобщение лично до теб, за да отговаряш в тоя фамилиарен стил. ако смяташ, че мнението ми не е основателно, свободен да посочиш това, както и защо мислиш така. такъв е смисълът на този разговор. някакси ако може без излишни жестикулации.
да пишеш отговор по въпрос, който не си задаваш, понеже е твърде „не твой“ е малко тъпо, нали така…
Старата система е безплодна и дезинформираща. Действително отдавна трябваше да се въведе вероучение в училище, но това не е проблем само на Владици, но и на миряните, а концепцията на Св.Синод е решение на проблема за цалата БПЦ. Всички наричащи себе си православни християни сме отговорни за непросветеността на останалите. Това е проблем на цялата общественост
Драги, Ангеле Небесен, що за мислене е това:
Князът е отхвърлен в Духа, ама неговото царство НЕ Е.
Чие е Царството? Или и ти нямаш „друг цар, освен Кесаря“? Кажи – кой сега юдейства?
Прекалих… Съжалявам, но се увличам понякога твърде много в полемики, та чак „вменявам“ някому съждения, въпроси и даже чувства…
Аз не мога да разбера защо трябва въобще да се обсъжда изучаването на други религии в училище, освен Православието. Защо 82% трябва да се съобразяват с останалите? Като не им харесва да учат Православие, да отидат да живеят там, където могат да си учат тяхната религия. Ние сме българи и искаме да си учим религията на дедите си, която ни е съхранила. Знам, че това практически е невъзможно, заради такива като проф. Желев, които сервилничат на властта, която пък от своя страна е или атеистична или фанатична, но не и Православна.
Извинявайте, но чак толкова свобода е опасна за обществото. Погледнете САЩ – пълна деградация на личността.
Стилиян и Мия са прави.
На нас все БПЦ ни е виновна за всичко. А ние какво правим? Защо ние все си седим и чакаме някой с магическа пръчка да свърши работата. Защо, например, държавата не въведе Вероучение преди 10-15 г.? Аз, лично, знам, че в нашата църква се правеше подписка преди няколко години. Имаше и други подписки за въвеждане на Вероучение /не религия!!!!/, но те потънаха някъде, защото държавата-майка за иноверците и мащеха за православните не пожела да направи нищо. В същото време се вижда как сервилничим на всякакви други изповедания, започвайки с регистрацията им… Между другото, кой е шеф на агенцията, която ги регистрира??? Да не би пък някой да има някакви интереси от регистрацията им? Както изглежда професорът им е почитател.
Аз имам едно предложение към проф. Желев, ако все още е в Богословския факултет – изпращайте студенти в семинарията Св. Тихон Задонски в Саут Канаан, Пенсилвания за една година, за да придобият представа как да се „справят“ с протестантите. Това, ако наистина го е грижа за Православието в България.
Не става въпрос за чувства тук. Не може да кроим света според чувствата си. Дори ако приемем, че това е добре за света, просто няма как да успеем.
Аз не мога да разбера, толкова ли е трудно да се види едно просто нещо: православието е мисия, освен всичко друго. „Пращам ви като овце посред вълци…“ няма как тая мисия да я поеме царят, държавата, училището или който да е друг. не е нормално такова очакване.
Православните в българия НЕ СА 82 процента! Дайте да сме реалисти. По-вероятно е да са два процента – и това не е каламбур, а резултати от проучвания, на които съм се натъквала.Критерий – хората които участват в литургията и се причастяват. Верни или неверни са тия данни – ако някой иска, да ходи да брои. За мен няма кой знае какво значение. Важното е друго – да се осъзнае, че нашият живот в църквата, църковната проповед, молитвата – това са средствата да се обърнат хората в българия към вярата. „Тъй да светне светлината ви сред човеците, че … да прославят вашия Отец Небесен“ . Това имаме като поръка. А не – да въртите, да сучете, но да убедите държавата за едно или друго.
Ясно е че докато има разслоение в обществото не е нормално да сме максималисти в очакванията си държавата да зачете „нашите чувства“. Когато православните в България станат 82 процента,дай Боже!, аз мисля че въпросът ще се реши от самосебеси.
Ако мислиш, че всяко критично мнение по въпроса изразява цинизъм, това е твое право. Аз пък казвам, че имаме проблем. А за да решиш един проблем, първо трябва да го видиш и признаеш.
И в тази връзка питам най-просто: защо в храмовете в България няма поне два часа вероучение седмично? С други думи казано: какво трябва да стане, ЗА ДА ИМА? какво/кой ни пречи?
Какво/кой ни пречи за да има вероучение в храмовете?
Първо липсва воля, липсва желание това да се случи. Вярващите, т.е. ревностните миряни, са оставили всичко в ръцете на горестоящите по сан в Църквата, те да поемат инициатива. Не знам кое ги кара да си мислят изобщо, че някой от тях ще се присети да инициира точно това. Уви-няма.
Какво трябва да се направи?
Редовно черкуващите се християни, които са ЗА обучение на децата в неделните училища трябва да се организират на национално ниво и да упорстват в исканията си пред Синода докато се възобновят дейностите към същите тези прихрамови училища навсякъде в България.
Това е начина (аз друга идея нямам).
Но ще стане ли всъщност?
Нашият народ е един наплашен, страхлив „народ“. Липсва инициативност, липсва импулс за действие. Някакси всичко е оставено на самотек. Ако трябва да отстояваме идеите си, чакаме някой друг да го направи вместо нас, щото да си в сянка е по-безопасно, по-сигурно….Мисленето е от типа:“ Е то нали си има там свещеници, владици, те знаят как трябва, и какво трябва да става…каквото кажат ….“ Ама хора бе, така не може….
Не може друг да мисли и изисква вместо нас.
Нещата изобщо не са се променили от времето на Дебелянов, който е охарактеризирал народа ни така:
„Чел съм нявга, слушал съм да казват
славни и прочути мъдрословци
на уста с презрителна насмешка,
че народът – туй е стадо овци…“
Без Него не можем нищо!
Дошло е време за просвещение, но готов ли е клирът на БПЦ?
Достатъчно знаещи, ревниви и отговорни ли са свещениците?
Защо са заключени ц.библиотеки и след служба в неделя няма възможност за вътрешно-църковен диалог по изнесената проповед? Защо не се възстановяват братствата?
Духовното преподаване на Св.Пр.вяра е най-отговорното нещо в този свят!!!
От просвета имат нужда 1-во: младото,средното и най-възрастното поколение, което посещава в неделя храма. А децата безспорно ще сравняват наученото в училище с тях.
Но научени ли са черкуващите се? Те често имат големи духовни проблеми, а няма старци, от които да получат адекватен съвет.Това отблъсква и съблазнява.
„Последни времена-учете се от книгите, не ме занимавайте“-казва свещеникът.Така ли ще постъпи и утре с детето, което научило нещо, ако няма близък-роднина да пита- ще отиде при него?!
Аз съм за изучаването на пр.вероучение, но както казва проф.Желев“Лозето не иска само молитва, а и мотика.“
А мотиката според мен в случая е покаянието и поста на виновния в своето бездействие и безотговорност, при това и недостатъчно веж клир на БПЦ, из лаберинтите на която се лутам 15г. с рани от лъже-братя-свещеници.
Преди да се сърдиш, че не са те разбрали, трябва да се запиташ :Защо е така?
Но вярвам,че силен е Бог и когато е Неговата воля – само тогава ще стане. Има път:
Нека всички заедно като християни(Св.Синод,клир и миряни) да потърсим за помощ Христос-друг изход -няма!
Защо идеята за въцърковяването на обществото ти е толкова чужда? Смятам че, идеята ти за лично свидетелство, заради „неподготвеност“ за външна мисия, не ми се струва сериозен аргумент.
Защо свеждаш всичко до вътрешно-църковна мисия?
Не можем и не бива да се отказваме от Държавата – тя не принадлежи на мрака? Трябва да си я върнем. Ние я създадохме. Кръвта на св. Боян Енравота ни задължава…
Защо смяташ, че всичко се изчерпва до: „нашият живот в църквата, църковната проповед, молитвата „?
Не е така! Самата Литургия представя пренареден свят. И не се изчерпват нещата с нея, защото има Литургия след св. Литургия.
Стига с този изолационизъм и „естетически издържан пиетизъм“.
Да си „върнем държавата“ не означава див клерикализъм или староеврейска теокрация. Друго имам предвид. какво точно ми се ще да обясня с „Чия Европа? – Част 3“
Въпросът е доста труден – говорим за Православна Държавност, която е поставена на такива основи, че за народ, избрал такава държавност винаги ще е чужда идеята за „еманципация от Църквата“. Основната разлика е в двата типа разбиране за Църква – универсалисткия е евхаристийния. За съжаление нашите политици, философи и културолози не разбират това, защото не познават наследството си. Малко и от богословите ни го разбират.
Язък, че работиш във ВУЗ. По добре не го казвай, че ставаш смешна. Явно си пипнала отдавна синдром religiose. Като милиционер след 9IX 1944г. ти се иска да ме хванеш и да ме съдиш, но за твое неудоволствие спазвам библейската мъдрост: Да не хвърлям напразно бисерите в очите на свинете(особено на червените). Дано Бог те вразуми и успокои!
Не чувстваш ли, че остана соло? Не си ли наистина един дървен философ?
Професор Желев е прав!
пределно да опростим разговора, защото ако изобщо има смисъл да го водим, трябва да се разбира кой какво казва.
разбирам емоциите по темата и гледам да не им се поддавам, защото това не помага. особено ми е противно обаче, че участниците в разговори за вероучението в училищата по подразбиране се групират две категории: на ревностните ентусиасти-поборници и на топлохладните скептици – вредители на добрата кауза… доста елементарен подход. моля ти се не влизай в тая схема, че аз излизам.
на въпросите: 1. „идеята за въцърковяване на обществото“ … въцърковява се човекът. но понеже разбирам какво имаш предвид и няма да спекулирам – не, не ми е чужда. нямаше да работя, каквото работя, ако беше вярно. въпросът е доколко вярвам, че конкретното решение и подходът ни към него способства за тая идея и доколко – не.
2.“идеята ти за лично свидетелство, заради „неподготвеност“ за външна мисия, не ми се струва сериозен аргумент.“ (?!) аз не противопоставям двете неща; обратно – те са според мен едно и също нещо; две страни на една монета. когато едната страна липсва, монетата се обезценява в оборота.
3. не знам какво е „вътрешно-църковна мисия“. мисията на църквата в обществото според мен е продължение на „вътрешноцърковния“ живот. не е алтернатива. няма външноцърковна мисия, както няма външноцърковен живот. „елате и вижте“ – това казва църквата. какво ще видят тези, дето сме поканили – за това отговаряме.
…“естетически издържан пиетизъм“… цитираш ли някого в кавичките; просто ми стана интересно.