Българската православна църква и участието й в национално – освободителното движение

Именно в този труден период на петвековното османското иго, особено важно е било делото на църквата за съхранението на българската идентичност и православна вяра.
В края на ХІV в. се унищожава самостоятелността на Втората българска държава. При управлението на царете Иван Шишман и Иван Срацимир, България пада под османско владичество. С поробването на българското население се стоварва и още една беда – унищожава се самостоятелността на Българската православна църква (БПЦ). През 1394 г. последният български патриарх Св. Евтимий Търновски е заточен в Тракия (в Бачковския манастир). През 1767 г. е унищожен и последният бастион на родната ни църква – Охридската архиепископия.
Занизват се векове на робски страдания – разруха на крепости, градове, села. Унищожават се културни и църковни паметници. Масово се избива, отвлича и потурчва населението. Османската колонизация, феодална експлоатация и подтисничество и етническа дискриминация почернят живота на българина.
През ХVІІІ в. опитът на Цариградската патриаршия за елинизация (фенерското иго), налагането на непосилно данъчно бреме, ограничаването на просветната деятелност, възпрепятстването на църковната автономност и национална обособеност допълнително утежняват страданията на народа.
Всичко това не успява да сломи духът на българина нито да унищожи православната му вяра, за което огромна заслуга има най-вече БПЦ. Мисията на църквата в това направление – посредством множеството свещеници и някои архиереи – се е проявила именно в две насоки:
– възраждане на народностното съзнание чрез просветителска и просветна дейност;
– инициатива за организиране и оказване на подкрепа за национално-освободително революционно движение.
Първоначалното служение на църквата в преданост на народа се предприема с “мирни средства”. Съпротивата започва с идеологическа борба. В своите проповеди масово свещениците приканват вярващите да съхранят христовата си вяра и евангелска нравственост. Мохамеданството е изобличавано като богохулство, езичество, религия на подтисничеството. Правят се съпоставки с първите векове от живота на Христовата църква, когато християните също са били угнетявани от тогавашната езическа власт. Преследвани, измъчвани, убивани – те са свидетелствували за истината и усилията им не са били напразни. При такава проповед мнозина български християни не са се поддали на асимилацията и отстояват вярата и народността си. Някои от тях се явяват новомъченици на вярата в свое време.
Така на 11.02.1515 г. е умъртвен в София 18-годишният златар Георги (Софийски) от Кратово. През 1514 г. на 26 май е убит 24-годишният Георги от София. На 17 май 1555 г. е убит с камъни софийският обущар Никола. В 1750 г. е умъртвен Ангел от Лерин. На 16 януари 1771 г. е обесен свищовският свещенослужител Дамаскин. Иван Българин пък е посечен в двора на цариградската джамия Св. София (бивш православен храм) в 1784 г. Игнатий – атонски монах от Стара Загора е убит 1814 г. Онуфрий, хилендарски схимонах, е умъртвен в 1818 г. Злата от Мъгленското село Слатина е изтезавана и обесена в 1795 г. Можем да споменем Рада Пловдивска и още много други имена на християни българи, които не са превили шия пред исляма.
В съхранение на вярата и насърчение към запазването й са пострадали също: през 1670 г. Смолянският епископ Висарион, и Симеон Самоковски – обесен на 2 август 1737 г.
Един исторически извор, описвайки отпора, който са давали българите срещу турците ислямизатори в Родопите, свидетелства:
“Народът, като виждаше, че сред него се намира духовният му водач, епископ Висарион… окуражи се, съвзе се за нова борба с турците и упорито бранеше вярата си”.
В епохата на робството десетки книжници възстановяват историческата памет на българите. Такива като преподобни Паисий Хилендарски, Неофит Рилски и други монаси, обхождащи страната като таксидиоти са извършвали духовно-възрожденска и историко-просветителска дейност. Учели са народа на православна вяра, на четмо и писмо. Основавали са килийни училища и са положили началото на просветното и културно възраждане.
Другата форма на участие на българското духовенство в съпротивата срещу османското иго и насилствено потурчване е съпричастието на свещениците във въоръжената борба – хайдушко движение и организирането на въстания.
Така в началото на ХVІ в. са вдигнати няколко въоръжени бунта срещу поробителите. След въстанието на Константин и Фружин от 1404 г., при което е опожарен Чипровският манастир, избухват двете Търновски въстания. При първото взимат участие няколко архиереи: Дионисий Рали (грък) † 1598 г., голям агитатор за борбата на християните срещу турците; митрополитите – Русенски Йеремия, Методий (Южна България), Ловчански Теофан и Шуменски Спиридон. От Никопол и Търново взимат участие 35 свещеници.
На оцелелите участници пък от второто Търновско въстание в 1686 г. им е осигурен приют от монасите в Рилския манастир.
През ХVІІ в. отново духовници отстояват вярата, честта и достойнството на православния българин с въоръжена съпротива срещу османските турци. Такъв е бил и поп Марин от Силистренско, известен водач на хайдушка чета.
Участието на духовенството в народоосвободителното движение през ХVІІІ-ХІХ в. се засилва, дори става първенствуващо. Така през 1835 г. дейно участие във “Велчовата завера” взима доблестният патриот – игуменът на Плаковския манастир хаджи Сергий. В заверата са били посветени и духовници от Габровския манастир “Св. Богородица”, Дряновския – “Св. Архангели”, Килифаревския – “Св. Никола”, и много други свещеници.
През 1794 г. съратникът на паисиевото дело и преписвач на “История славяноболгарская”, поп Стойко Владиславов от Котел, е избран и хиротонисан за Врачански митрополит с името Софроний. При обиколките си в енориите като митрополит Софроний започва пламенно насърчение на местните жители от целия Северозападен край за въоръжена съпротивителна борба срещу местния турски метежник от Видин Осман Пазвантоглу, станал кошмар за населението в онези предели. При нападението и обсадата на Враца в 1796 г. от шайката на същия агарянин, епископ Софроний благословил защитниците на града, дори лично участвувал в съпротивата с оръжие в ръка. По-късно се укрил във Влашко, издирван и преследван от споменатия Осман.
Свети Софроний пръв изразил надеждата, че русите ще подпомогнат братята си по вяра, българите, в борбата им за национално освобождение. Успява да организира делегация до Русия, предвождана от българите Атанас Некович от Тетевен и Иван Замбин от Враца, които в Петербург осъществяват среща с ген. М. Милорадович, като описват тежкото положение на българите под османското иго. В писмо пък до външния министър Румянцев, епископът напомня за близкото кръвно и духовно родство между руси и българи. Митрополит Софроний дори изпратил две “възвания” до българския народ, които свещениците от различни краища на страната чели в храмовете пред народа, преписвали и разпространявали. В Македонско били разпространени от тях ок. 500 екземпляра. В тези послание звучал призивът хората безрезервно да подкрепят с всевъзможни средства руското войнство в последвалите Руско-турски войни.
В избухналото през 1804 г. сръбско въстание от населеното с българи селище Морава, при р. Тимок, като организатори взимат участие свещениците Серафим и Радослав от с. Планинци. При проведеното от въстаниците съвещание в Гърлишкия манастир се явяват много местни свещеници със свои енориаши и по-късно взимат участие в бунта.
На въоръжена борба пък в Нишко християните организира поп Тимо.
По свидетелството на генералите Тулчанов и Кутузов, при избухналата в 1802-1812 г. Руско-турска война по призива на епископ Софроний Врачански много свещеници – като свищовския Пантелеймон, Димитър от Габрово, Трифон от Ловеч и др. – чрез разузнаване съдействали на руските войски.
След подписването на Букурещкия мирен договор, много българи напускат родните си предели и предвождани от своите свещеници емигрират в свободна Бесарабия. По запазени списъци на руското командване, в Силистренско и Тутраканско са действали активно 12 свещеници за организирането на емигрантски лагери, обхващащи 130 хил. души българско население.
При поредната Руско-турска война (1828-1829 г.) отново участвуват множество духовници. Те, по думите на съвременници, не само посрещали руските войски в Созопол, Айтос, Бургас, Карнобат с “хляб и сол”, но сформират и много силен корпус от доброволци, като разузнавачи и снабдители с храна на руското войнство. Така в Сливен е известен енергичният поп Сидер, организатор на сливенското “яташко” братство.
Свети Софроний, епископ Врачански, има още един важен принос в национално-освободителната борба. Преди Раковски и Левски, той пръв осъзнава и лансира идеята за организирано революционно движение в пределите на България. На това основание създава в Букурещ комитет с конкретно начертана програма за действие. Приемникът на софрониевата кауза, Плевенският архиерейски наместник архимандрит Константин, оглавява като председател този комитет в 1829 г., като подпомага руската армия и укрепва българо-руските връзки.
Пръв деен организатор на народа за революционна борба става йеродякон Игнатий – Васил Левски. През периода 1870-1872 г. той успява да разгърне революционна дейност, като основава комитети и снабдява населението с оръжие в почти всички големи селища в страната. Негови съратници са небезизвестните духовници: йеромонах Матей Преображенски, поп Харитон, йеромонах Генадий Драгалевски и др. Във всеки революционен комитет местният свещеник е или председател, или участник. Много манастири стават огнища на предреволюционна подготовка: Троянски – с председателството на архимандрит Макарий, Сопотски – с поп Енчо Николов, Мъглижки – с архимандрит Калиник, Кюстендилски – с отец Аверкий поп Стоянов, и др.
През 1875 г. в резултата организирана революционна дейност се вдига Старозагорското въстание, в което участват 40 духовници. Сред тях са свещеник Минчо Кънев, свещеник Стефан Стойков, Кузман поп Андонов и др.
Кулминацията на организираната борба и участието на свещенството в нея се явява Априлското въстание от 1876 г. Вярна излиза поговорката, че свещениците са там, където е народът. От четирите революционни окръга участвуват множество свещеници, монаси и монахини. Имената им са стотици и понеже не можем сега да ги споменем поименно, ще се ограничим в упоменаването само на числеността им по окръзи:
В І Търновски революционен окръг – 39 свещеници, 17 монаси, 12 монахини, 5 послушници, общо – 73 духовници.
За ІІ Сливенски революционен окръг няма запазена статистика.
В ІІІ Врачански са участвали общо 28 духовници – 16 свещеници и 12 монаси.
В ІV Панагюрски – общо над 100 духовници. Сред тях са имената на: арх. наместник на Пазарджик поп Георги Тилев, поп Грую Бански, поп Кирил Слепов – знаменосец в четата на Бенковски, поп Неделю Николов и много други.
Почти всяко селище е било представлявано от местния си свещеник във въоръжената борба. Голяма част от тези, които са оцелели след потушаването на въстанието, са били или убити чрез мъченичество, или заточени в пределите на днешна Турция.
Сред висшия клир архиереите се разделят на два идеологически лагера. Едни от тях – като екзарх Антим І, Пловдивският и Скопски митрополит Натанаил и Старозагорският Методий – дейно подкрепяли революционната борба, а други – като екзарх Йосиф, Варненско-преславският Симеон и Русенският Григорий – поддържали тезата, че борбата за духовна и национална свобода трябва да се води по мирен път.
Екзарх Йосиф считал революционното движение за нецелесъобразно и прибързано действие на народа, като казвал: ”Когато плодът узрее, той сам ще падне в ръцете ти”, имайки предвид естествения разпад на османската империя или разчленяването й от някоя велика сила като Русия. Той и неговите съмишленици, обаче, не са пречели на революционното дело. Единствено са се страхували да не би прибързаната революция да навреди на Църквата и тя да изгуби от своето ведомство някои от епархиите си, както се случва по-късно със Скопската и Охридската. Според тях националноосвободителната борба не трябва да е в ущърб на идеята, самостойната Българска църква от 1870 г., чрез Султанския ферман, да възстанови автокефалията си като българска екзархия. Според тях първенствуващо е извоюването на църковна независимост, а после и на национална, както всъщност и става в последствие.
През време на самата Руско-турска война от 1877-1878 г. в редиците на опълченците отново фигурират духовници. В Кишинев на 20.ІV.1877 г. пристигат от българската църква в Букурещ свещеник Петър Драганов, а също и архимандрит Амфилохий. На 24.ІV. двамата заедно правят молебен в първия ден на войната. При румънското село Сачия архимандрит Павел благославя ген. Столетов, а по-късно към доброволците се присъединяват свещеник Иван Стоянов, Спас Вълчев, Йордан Розанов и дякон Кирил Иванов.
След Освобождението за политическото и църковно възстановяване в българската държава дейно участие взимат някои наши висши клирици: екзарх Йосиф, екзарх Стефан, митрополитите Варненско-преславски Симеон и Търновски Климент, Старозагорският Методий. Като преки участници в изпълнителната държавна власт –народни представители и министри, утвърдени русофили – те се противопоставят твърдо на решенията на Берлинския договор. Съдействат за обединението на Княжество България с Източна Румелия. Организират училищно-просветна дейност. Скопският и Охридски митрополит ревностно защитава населението в Македония от османските издевателства и пламенно подкрепял дейността на ВМРО.
След Освобождението мнозина български духовници като митрополит Серафим Сливенски, епископ Гервасий Левкийски – наместник на Пловдивско, архимандрит Хрисант, архимандрит Стефан – наместник на Търновско, и др. са действали за спасяването и отглеждането на стотици деца останали кръгли сираци при опустошителното отстъпление на турските войски в Източна Румелия. С лични средства са ги превозвали от разни места до епархийските центрове. Чрез пламенна проповед са изнамерили за голяма част от тях родители-осиновители, за други пък намирали подслон в приюти и домове, където да бъдат обгрижвани. Сиреч, онова, което държавата не била способна да стори, са го извършили духовниците патриоти в името на народа и пред Бога, в изпълнение на християнския си дълг.
Така от гореизложеното, макар и в краткост, се вижда, че Българската православна църква изиграва важна роля в национално-освободителното движение и оказва важно роля чрез своята пастирска деятелност в следосвобожденското духовно и социално възраждане на българския народ. Църквата винаги е била защитник на националните ни интереси и ревностен противник на всякакви асимилаторски амбиции на родни и чужди политици, за запазване на православната ни вяра и национално съзнание.
Паметни остават думите на митрополит Климент Търновски: ”Докато има православие в България, ще има и България”.
Ето защо БПЦ продължава да бъде за кашмер – с подобно предъвкване на исторически митове и помпозен шовинизъм. Първо, учението на Христос е абсолютно ненасилие и всички тези бунтовщини са нехристиянски. Второ, много от „фактите“ (т.е. фатките) са предполагаеми и недоказуеми. Изобщо не е сигурно, че патр. Евтимий е заточен в Бачково. Съществуването на мъченик Висарион, на когото масоните построиха църква в Смолян, е съчинено през Възраждането. Никакво „фенерско иго“ няма през ХVІІІ в. Натискът започва след независимостта на Гърция през 1830 г. Софроний Врачански изобщо не е гонен от Видин, защото в митрополитската кондита на Влашкох е отбелязано, че е идвал многократно да ръкополага и пак се е връщал. И т.н., и т.н.
Дон Кихоте, да не изпадаме в крайности. Че учението на Христос е „абсолютно ненасилие“ е тезата на Толстой, а не на християнството. Християните не са евнуси, те са бранели много векове вярата и честта си, в това число и с оръжие, и никой не ги е отлъчвал от Църквата за това. При определени обстоятелства и бунтът може да бъде християнско дело. Съгласен съм, че Църквата не трябва да робува на национализма, но все пак искам да напомня, че връзката с народа, нацията е много характерна черта на православието като изповедание, независимо дали става дума за българи, гърци, руснаци и т. н. Тази дълбока свързаност с националното битие ни различава твърде дълбоко от католицизма и другите християнски изповедания. Трябва ли да късаме непременно тази връзка? По-скоро трябва да я облагородим, издигайки я на по-високо ценностно и духовно ниво.
Защото същите такива едни ги приказва. Непротивенето на злото в християнството е в личен план, а не в национален. Който не го е разбрал – на какво учи хората в университета?! Това е непознаване на православието, което винаги е благославяло справедливите войни- за защита на отечеството, за освобождение от поробители и т.н. Той ни изкара, че за да си християнин, трябва да си малко мазохист, та и национален нихилист.
Ако „фенерското иго“ е мит, то и св. Паисий е също „мит“. Но георгитодоровците впрочем казват, че той, затъ, не е и никакъв светец и незаслужено е канонизиран. Така също и Дона, вероятно, ще каже същото. (Направо- типичен Георги Тодоров в действие! Чудя се къде така са се „координирали“.) Може отец Кирил да бърка малко периода – но това е заяждане; ФЕНЕРСКО ИГО Е ИМАЛО. А и ние добре знаем нашите съседи. И преди, и след тяхното поробване, па и освобождение и т.н., както и да е – и чак до наши дни, политиката им към нас си е все същата (уви) и вероятно никога няма да се промени.
Къде и дали е заточен патр. Евтимий в контекста на горната статия не е съществено – това е също заяждане.
„И т.н., и т.н.“ – уважаеми Дон, главното – изводът на автора е, че нашата свята Църква винаги е подкрепяла борбата на народа ни за свобода и независимост. За това тя има ясни, вкл. и богословски доводи. Ако С ТОВА не си съгласен – така си и кажи и не се заяждай. Но тук вече ще бъдеш „разбит“, защото по моето скромно мнение, мазохистичният национален нихилизъм просто не е православен.
Като народ имаме склонност да се оправдаваме с обстоятелствата, с историческите неправди, а рядко търсим вината в себе си. Защо?
Това е много лоша, бих я нарекъл славянска черта. Неспособност да видиш истината. Ние обичаме да ни лъжат и обичаме да се лъжем, защото истината обикновено е неприятна, боли. По тази причина търсим отговорите в другите, във времето, в историята. Сигурно и аз го правя несъзнателно пред вас. Ако това е черта на характера, то характерът може да се възпитава. И сигурно смисълът е в това да възпитаваме националния си характер. Вероятно това ни е необходимо като нация да го възпитаваме дума след дума, ден след ден. Както се възпитава домашно животно (http://www.monitor.bg/opinions/article?sid=&aid=111846&cid=50&eid=992).
Прочетете непременно прекрасното интервю на проф. Светлозар Игов:
http://www.standartnews.com/bg/category.php?d=2007-03-03&cat=11
Че нашата свята Църква винаги е подкрепяла борбата на народа ни за свобода и независимост това никой не оспорва. Става дума за абсолютно точното наблюдение на Дон Кихот, че в текста на о. Кирил има някои, да ги наречем исторически неправилности. А другото никой не оспорва. Пък и редно ли е по време на пост да се нападаме? Леки и спасителни пости.
Разбрах идеите на Дона и без да им търси „подкрепа”. Мнението на проф. Св. Игов за мен е от мн.по-малко значение от това на други хора и почти никаква тежест не прибавя към думите на Дон Кихот. Чувал съм и двете страни,но си оставам непоколебим.
”Докато има православие в България, ще има и България!” Хората не са виновни, че казионният патриотизъм съществува. Той замества ИСТИНСКИЯ патриотизъм, който е плод на православната култура и развитие на Божията заповед: „Обичай майка си и баща си, за да ти е добре на земята”. Това се случва с всички истински ценности извън православието. Ние често не усещаме липсата на Родината когато сме в чужбина, нито я приемаме спокойно– като син майка си, когато сме тук. Защото подсъзнателно искаме да имаме такава майка, но не я виждаме. Мирогледът ни е формиран от материализма и всичките ни ценности са подменени.
Този професор явно също е минал покрай православието. Какъв авторитет ми е той?! Той усеща нередностите и го избива на презрение към народа. Прочетете го– не е ли така? „Байганьовските изблици на патриотизъм са симптоми на национално заболяване. Те са компенсация за комплексите за малоценност.”; „Българинът мисли за държавата с гладнишки фантазми.”; „Щом започне да се говори за „българското“ си спомням само за Ботевите „патриоти“”; „Човек…и като свободен може да бъде роб.”
И т.н… Горкият човек, горките му почитатели! Горкият ни народ! Трудно е да умреш за нещо, което презираш. А ние знаем каква е висшата мярка на любовта.
Всъщност исках да кажа „Почитай баща си и майка си“, но там мислех за друго (сещате се) и сега някой с удоволствие ще се възползва. Не че от това смисълът се променя, но по-добре да си „призная“ сам.
Това, с което не бива да се гордеем, е навикът ни да обясняваме всичките си исторически грешки с външно вмешателство и едва ли не
с действия на платени чужди агенти
Добрият патриот трябва да анализира слабостите и недостатъците на предците ни, за да не ги повтаря. Ето това ни липсваше по време на промените след 1989 г. в сравнение със страните от Централна Европа. Затова и останахме на опашката – поради липса на далновидност и инертност. На нас винаги са ни липсвали постоянството и търпението, и това също е национална черта, с която нямаме основание да се гордеем. Мисля, че знаменитият наш историк от близкото минало Петър Мутафчиев е прав, като е писал, че българите имаме много спонтанни изяви, довели до върхови постижения, но трудно ги удържаме. Липсва ни еволюционният начин, по който са се променяли другите народи – с по-малко славни битки и победи в историята си, но много по-успешно.
о. Тошев, благодаря, че сте публикували и по другата тема, която ми е присърце. Надявам се някой ден да имате време и още да я доразвиете.
Бог да Ви благослови!