Досиетата на клира – едно особено мнение



БЛИЗКИ ТЕМИ:

54 коментара

  1. Georgi Traikov каза:

    Е! Не! От всекъде са се подготвили безбожниците. Според логиката на тези, ще излезе, че агентите на БПЦ са на по-високо духовно ниво. Тези не могат ли да млъкнат. Тука става въпрос за предателството на Църквата отвътре. Самият Владика е работил за антихриста. Тези сега с икуменизма им. Другари старостили, във всеко българско семейство има по един емигрант, който живее в католическа или протестанска общност, и сега да обявим децата им предатели? А децата им казват, че там хората са ги приели радушно според сирите си и никой не ги гледа подозрително. Другари! Замълчете за малко за да могат верващите да си свършат работата. Разберете! Не държавата компрометира църковниците, а Бог е решил да си почисти Църквата. Разколът го създаде СВЕТИЯТ СИНОД.

  2. мунчо каза:

    Общо взето авторите са прави. Смяната на календара през 1968 г. беше историческа грешка, която отблъсна от църквата голяма част от вярващите у нас. Отказът на владиците да се покаят и да извършват каквато и да е социална дейност окончателно ги злепоставя.

  3. ivan simeonov каза:

    За много години !
    Явно, като ЕДИНСТВЕН ПРАВОСЛАВЕН АПОСТОЛ НА НОВИЯ ГРИГОРИАНСКИ КАЛЕНДАРЕН СТИЛ, (засега нямам пълен съмишленик), е дошло време да пиша нова статия за проблема, стига само на г-н Сивов да не му дойде до гуша ! Очевидно старостилието се превърна в главен стълб на съвременния православен зилотизъм. Светът се тресе и стене, а зилотите са издигнали парадигмата „всяко нововъведение е пагубно за Православието“. Земната Христова църква не е трансцедентна, ТЯ Е ОСВЕН ДРУГО И ИСТОРИЧНА ! Не може да е извън времето и пространството. Спасителната парадигма трябва да бъде: „ВСЯКО ЗАБАВЯНЕ НА НЕОБХОДИМИТЕ НОВОВЪВЕДЕНИЯ Е ПАГУБНО ЗА ПРАВОСЛАВИЕТО“.
    Сърдечни поздрави,
    Иван Симеонов

  4. Иван Иванов каза:

    Според мен Георги Тодоров има уклон към [b]прекален[/b] пиетет и преклонение спрямо външната формална религиозност и по-точно спрямо нейните представители. Също така може да се предположи (не съм прочел изцяло тази огромна статия), че авторите на това „особено мнение“ са от [b]сектата[/b] на календаропоклонниците, което поне частично ги компрометира като опоненти на „верноподаника“ Тодоров!

  5. Иван Мартинов каза:

    Имат наистина уклон към старостилство, но важните пунктове в статията всъщност са други. Дали това за календара не е по-скоро маска, защото другото, което се казва, е доста солено за архиереите – Георги Тодорв ги оприличава на св.Петър, а тук авторите правят уточнение – „не Петър, а Юда“.

  6. Georgi Traikov каза:

    Аналогията с Иуда също не е точна. Иуда се е самоубил, той не е бил на Петдесетница, за да падне и над него осенението на Дух Свети. Аналогията на г-н Тодоров с св.ап.Петър е осъдителна, понеже Симон се беше отрекъл от Христос, но след Възкресението на Господа всичко беше поправено. За Петдесетница св. ап. Петър беше опростен и натоварен да се грижи за Божието дело. На самият ден Петдесетница, пламенно проповедва. А тук! Какво имаме? Някой си свещенослужител е в договорни отношение с хулителите и гонителите на Св.Църква, Която е Тяло Христово, но се управлява от Дух Светии. Образно казано, такъв вече работи за конкуренцията, т.е. за врага. Този, който е работил със свещеническата благодат в полза на атеиста, той е хулител на Дух Светий. Иуда е простак, а тук имаме съзнателно и методично разрушаване на Църквата, като превръщат епископа в един безблагодатен артист

  7. Станимир Стоянов каза:

    Виждаме, че пренебрежителното отношение към християните, които живеят по каноничния църковен календар без да излизат в разкол, не е позволило на някои да видят, че въпросът за календара е второстепен. Основният акцент е друг – 1. да не се прави кощунствена прилика между еднократното отречение на св. ап. Петър пред смъртната опасност и продължилото с години доброволно доносничене на враговете на Христос, антихристите-номенклатурчици, които избиха и затвориха толкова свещеници (вижте изследванията на игумения Валентина по въпроса); 2. да не се и помисля за аналогия между покаянието на св. ап. Петър с липсата на покаяние при повечето от доносниците (покаяние значи вършене на дела, противоположни на предишните, поправяне на грешките);

  8. Станимир Стоянов каза:

    3. да не се заблуждава, че антихристовата власт е също от Бога; 4. да не се лъже, че римската власт била „богоубийствена“, защото не римляните викаха „Разпни го“; 5. да не се равнопоставя признаване на светската безбожна власт със сътрудничене на безбожната власт и разсипване на Църквата отвътре чрез лъжливи проповеди и работа против Христовото благовестие и закон. Св. ап. Петър ли беше предател или Юда?

  9. Станимир Стоянов каза:

    Същевременно, нека си дадем сметка, че Бог изпраща на всеки народ (поместна църква) такива архиереи, каквито народът заслужава. При хладен и мъдруващ народ, откъде да дойдат ревностни горящи във вярата архиереи? Виновни сме си за всичко. Милостив Бог, че дава време за покаяние – и на народа и на архиереите, на всички нас.

  10. Андрей Романов каза:

    Известен руски журналист за китайците и Китай:

    http://www.youtube.com/watch?v=e5InKm36JKk&feature=watch_response

  11. Божидар Питев каза:

    Интересно е това, което говори Максим Шевченко за Китай – благодаря, Андрей!

  12. Байган каза:

    Защо наричаме лъжата смирение?
    Защо убиваме в името на любовта?
    Защо мълчим – „за да си спасим душата“?
    Защо сме гнусни, красиви
    пълни с достойнство и знания горделиви?
    Защо Христос не е като нас надменен и уверен?
    Защо е тази бъркотия?
    Защо ми е фалшива карантия?
    Защо си ми Владико мъртъв
    така герой си за смирените ченгета

  13. Стефан Чурешки каза:

    Християнството учи на добродетелност, на мир и любов, на благодеяние и на разбиране на ближния. Френската поговорка казва – всичко да разбереш значи всичко на извиниш. Историята на религията в България следва да се съобразява с отговорността която са имали нашите духовници към запазването на живота и здравето на хората, към запазването на духа и истината на вярата, къз осигуряването на просперитет и благоденствие на хората. За да разбереш една мотивация на поведенчески акт в историята следва да знаеш съображенията на историческата личност, неговите помисли и основания за предпреиемане на едно или друго решение. Не искам да взимам отношение по верови въпроси, нито по отношение на досиетата – само ще кажа че в антикомунизма у нас и по света има много злоба и опит за унищожение на хора от позициите на зилотизма, „морала“ и новото бъдеще. А Христос?
    http://www.bg-history.info/5436/Za-logikata-na-finansirane-v-Bulgariia-prez-modernostta-ili–%E2%80%9CMistika-i-ritual%E2%80%9D-OOD.html

  14. Иван Мартинов каза:

    Към г-н Чурешки:

    Действително нещата в живота никога не са черно-бели, и затова всеки от доносниците няма да го съдим ние, а сам Бог. Същевременно не св.Марк Евгеник ли казва, че „ако между светлината и тъмнината и да съществува нещо, наречено сумрак, то между лъжата и истината не съществува нищо – то е или истина, или лъжа“.

    В този смисъл ясно е за какво става въпрос: доносничеството и „верноподаничеството“ по георгитодоровски представляват духовно падение: предаване на Христос и Неговата Църква.

    Ясно е за всички, че от това „обезсоляване“ произтичат и всички беди на днешната ни БПЦ и нейното паство. Всичко останало е частен случай от общата пропастия.

  15. Gloria каза:

    Св. пророк Еремия
    [5:26] Защото измежду Моя народ има нечестивци: пазят като птицеловци, нишат се по земята, залагат примка и удавят човеци.

    Уважаеми господа,
    Единственото изискване за календара е от Първи вселенски събор 325 г. – да не празнуваме Пасха заедно с юдеите. Всякакви други спекулации са календаропоклонни! Погледнете руския календар и вижте колко много празници на икони имат, които в другите църкви ги няма. А различните поместни светийски празници?! Това по никакъв начин не пречи на евхаристийното общение. Ако старозаветния Закон беше ПРАВИ, Христос донесе новото учение БЪДИ!
    По отношение на икуменизма – не е забранено да се правят конференции, срещи и диалози с другите вероизповедания и деноминации. Участието на църквите от соцдържавите е било на идеологическа основа. ЗАБРАНЕНО Е ДА СЕ МОЛИМ И ПРИЧАСТЯВАМЕ ЗАЕДНО!

  16. Gloria каза:

    Проблема с досиетата е морален. И в този смисъл не се опитвайте да атакувате владиците като еретици. Могат да бъдат атакувани като съсипали православното възпитание на поколения българи. Защото под командите на ДС спряха литиите и неделните беседи след литургия, на които хората можеха да задават своите въпроси.
    Журналиста Дмитрий Иванов също е бил вербуван. Офицерът му е докладвал, че е спечелил още една бройка. Но Дмитрий Иванов не е написал и един ред срещу някого. Затова преди да се освети истината не трябва никого да изобличаваме. Спасително за душите на изобличените ще е да се покаят с дух и истина.

  17. Андрей Романов каза:

    [quote name=“Иван Мартинов“]Същевременно не св.Марк Евгеник ли казва, че „ако между светлината и тъмнината и да съществува нещо, наречено сумрак, то между лъжата и истината не съществува нищо – то е или истина, или лъжа“.[/quote]
    Пълна глупост. Я ми кажете например, дали твърдението „Вагнер е най-великият композитор“ е истина или лъжа? Очевидно за едни хора то е истина, за други лъжа, за трети – полу- или четвърт-истина и т.н. – възможностите са безкрайни. Дори строга наука като физиката познава т.нар. „принцип на допълнителността“, а какво да говорим за философията и хуманитарните науки! В света на духа и културата истините са толкова, колкото и човеците.

    Манихейското разделение „истина-лъжа“, „бяло-черно“ е тъкмо най-характерната черта на комунизма и всички болни и изродени тоталитарни идеологии, дори ако те са маскират под маската на религията.

  18. стоян йорданов бербатов каза:

    Тази „екзегеза“ на написаното от Г. Тодоров лъха на творчески комсомолски патос. Днешният български антиикуменист е стряскащо неадекватен и е много тъжно да гледаш отстрани напразните му усилия да посочи даден проблем, да го обясни и да даде правилните насоки за решаването му. „Особеното мнение“ е поредният инфлационен материал, обезсоляващ духовната ни действителност. Все пак господата Станимир Стоянов и Георги Попов трябва да си дадат сметка, че Православие.бг не е енорийски стенвестник, а място, където православната мисъл определено доминира над посредствения патос.

  19. Georgi Traikov каза:

    Въпросът с досиетата е морален, ако ставаше въпрос за един служител в завод, шлосер, техник, градинар, кравар и дори учител. Дори и за преподавател той е морален. Но там, където има Иерархична благодат, там имаме сблъсък със Догмата. Монах или свещеник, който със свещеническа благодат е съработвал с атеисти за някаква национална кауза, това вече е поклон на дявола. Това деяние, поклон на дявола или доносничество, когато е извън иерархията е езичество, но когато е в Иерархията е ерес. Може ли да обвиним Господ Иисус Христос, че не е съгласувал Своето учение и дело със синедриона, и синедрионът е сторил грешка по незнание? Тезата с Дмитрий Иванов не въври в нашия случай. Дори и една дума да не са казали срещу човек, това не ги извинява, защото те са съгласували, или съработвали вярата си с атеиста. Толкова обичали родината си, че пренебрегнали Бога заради нея – логиката на Дърева.

  20. Мутрагент каза:

    Gloria, журналистът, който споменаваш е почетен офицер от ДС, както и част от Владиците. Просто такава е практиката. Фалшът и лъжата прозират, обаче нас какво ни интересува пародията „досиета“ .?

  21. Станимир Стоянов каза:

    Уважаеми,
    Моля ви, нека не омаловажаваме значението на Св. Предание като източник на вярата и на Църковното право с откъслечни аргументи с протестантски оттенък. Нека погледнем какво е духовното значение на богослужебния ред, духовното значение на еортологичното единство в Църквата (което включва и годишните пости), духовното значение на отричането на новия календар от източните патриарси и епископи на събора през 1583 г. и от големите светци на 20 век. Нека видим духовните последците от новостилието у нас-донесе ли то нещо добро на Църквата, станаха ли хората по-вярващи, по-ревностни. Нека погледнем КОЙ и ЗАЩО въведе новия стил (в т. 2 и т.3 от мотивите на решението на Св. Синод от 1968 г се казва: за да може да се блажи на Нова година и защото промяната „съответства на икуменическите стремежи на Църквата“)? Виждат ли ви се тези аргументи благочестиви, праведни? А и защо да мъдруваме при положение, че толкова отци и богослови (вижте поне проф. Глубоковски) са осъдили новостилието?

  22. Gloria каза:

    Осъден е Грегорианския календар, по който католиците изчисляват Пасха. При тях се случва дори преди юдеите да празнуват. Новостилието пранува Пасха по Юлианския календар.

  23. Мутрагент каза:

    Ние можем да кажем мнението си, но това не означава, че последната дума е наша, макар че всеки може да напише това, което го вълнува и иска. Има си определена група от хора, който не са доносници в ДС, защото те са моделиерите на обществото! И всичко казано по темата е без никакво значение или лъжа, фалш и пародия. Знаеме всички в BG кой поръчва музиката и кой плаща, другото е без значение. Резултатът е налице и коментарите са излишни…

  24. Въпросинант каза:

    Какво ще спечеля от икуменизацията? Ако отговорът е любов, то и сега никой не ми пречи да обичам и да бъда истински европеец с болшевишко сърце. Какво ще се промени, ако се обединят всички христиански религиозни общности? А и как да съм сигурен, че евангелието не е изопачено, като историята например? Вярвам в Бог(както всеки според себе си и като всеки грешник) , но не вярвам в светлото бъдеще.

  25. Въпросинант каза:

    Найстина кажете ми какво ще се промени, ако се обединят всички христиански общности и как ще се направи компромис с разликите в ученията?
    Може би след 50-100г. така ще стане, но всички виждаме как започваме да живеем в един все по-свободен и безмислен свят жадуващ за наднационално обединение и абсолютна национализация.
    И имам още един въпрос. Защо митрополот М.Кусев не включен рамо до рамо в историяти ни сред герой като Ботев, Бенковски, Вазов, Благоев, Коларов, Вапцаров и други подобни лични безличности? Може би, защото не е бил безличен или пък просто не е менте марка отразяваща полу истината в името на социализма, лъжата и болшевизма!

  26. Станимир Стоянов каза:

    Глория,
    Осъдени са „григориянската Пасхалия и Месецослов“, а не само „Григориянската Пасхалия“ – вижте текста на анатемата от събора от 1583 г. Вижте и доклада на приснопаметния светител архиеп. Серафим Соболев, в който специално внимание е отделено на греха на изменението на месецослова (Типика), т.е. приемането на новия стил в половинчата форма: http://www.pravoslavieto.com/history/19/1881_arhiep_Serafim_Sobolev/za_novija_starija_stil.htm Вижте, самите МОТИВИ за налагането отгоре, от позицията на силата, на новия календар в решението на Св. Синод от 1968 г. Не са ли нечестиви мотивите? Не е ли безсрамие да изместим Рождеството на Спасителя, за да можем да се натъпчем на светската Нова година? Не е ли нагло да се промени богослужебния ред и Типика, заради „икуеническите стремежи на Църквата“? Как тълувате думите на Господа до Сардийската църква: „носиш име, че си жив, а си мъртъв; Помни, прочее, как си приел и чул, и пази, и се покай“?

  27. Gloria каза:

    Уважаеми г-н Станимир Стоянов,
    Доклада на архиеп. Серафим Соболев е разделен на две части. По първата част – Пасхалията – нямаме спор. По втората част – Месецослова – има спор.
    Вие наемате ли се да се произнесете кой от двата Типика, Йерусалимският и Цариградският, е по-истинен?! Старостилците се дразнят от нарушения на църковния Устав относно неподвижните празници. Нали разбирате, че календара през вековете непрекъснато се е изменял, допълвал се е през годините. Нещо, което е променливо, не може да бъде критерий за евхаристийното общение. И както виждате, всички поместни православни църкви знаят това и си общуват. Реда на общуване може да се чуе от диптисите, които чете патриарха в БПЦ или главите на другите поместни църкви.

  28. Gloria каза:

    А що се отнася до нечестивата обосновка на приемането на новия календар, могли са да изтъкнат друга причина – празникът на слънцето, който се е празнувал през декември, е намерил израз като празнуване на „слънцето на правдата, което е Христос“. Празникът Богоявление е разделен на две – Рождество и Богоявление.
    Не убеждавам никого да приема богословските обосновки, както и на мен не могат да ми наложат да приемам други мнения. Темата с календара за мене е изчерпана.

  29. Иван Мартинов каза:

    „Особеното мнение“ е поредният инфлационен материал, обезсоляващ духовната ни действителност.

    Постингът, част от който е този цитат, със сигурност не обезсолява „духовната ни действителност“. Не за друго, а защото „осоляването“ зависи от присъствието на божията благодат в човешкото сърце, а не от някакви си статии някъде си.

    Което говори красноречиво за духовната (не)адекватност на „сериозните“ православни „мислители“.

    Репликата срещу писанието на Георги Тодоров е много добра и е право в целта – лошото е, че някои се плъзгат по повърхността на въпроса за календара, примерно, който е попреекспониран в статията.

    Човек може да не е привърженик на стария стил или да е икуменист например, и пак да види резултатите от верноподаническото сътрудничество на БПЦ с ДС – а това е жалката днешна бе-пе-цейска действителност.

  30. Въпросинант каза:

    Е, може би, ако бях на малко по-високо интелектуално ниво със сигурност щях да съм достоен за великите прахославни мислители и тяхната любов. Пази Боже от приятелство с подобни великани на духовността и духовното величие съчетани със съвършенството на поста и богословското знание на уверените маниаци и познавачи на човешките характери! Поздрави само и единствено с ЛЮБОВ, без да говоря за икуменизъм!
    (Човек да не потърси помощ и по-добре да не се превръща в гнила развалина)

  31. Станимир Стоянов каза:

    Gloria,
    За мен въпросът за календара също е изчерпан – толкова светци и патриарси са изобличили отстъплението на новия стил. Дръзвате да спорите с чудотвореца архиеп. Серафим Соболев, вероятно и със св. Юстин Попович и св. Йоан Максимович? Тук въобще не става дума за „допълване“ на Типика, а за приемане на папския календар по икуменически и чревоугоднически съображения. Освен това самият акт на Св. Синод от 1968 г. е незаконен (неканоничен), защото Уставът на БПЦ от 1950 г. не им позволява да променят каквото и да било от Св. Предание. Но под натиска на ДС са променили, за да угодят на човеци вместо на Бога. Пак да попитам, нещо положително за Църквата настъпи ли от тази промяна или само разделяния и обезцърковяване? Избягвате да отговорите и на Господните думи от Откр. 3:1-3. Или и те са „спорни“ като становището на чудотворец Серафим Соболев? „Не напасвайте вярата към живота си, а живота си напаснете към вярата“-това е заветът на владиката. А що направиха „сътрудниците“

  32. Т Георгиева каза:

    Понякога интелектуалното ниво постигнато от някого е обратно пропорционално на истинската духовност, която е благодат. За такива св. ап Павел казва, че Бог ще ги предаде на извратения им ум. Ако човек има спекулативен ум и с един куршум иска да убие няколко заека – ако безмилостно докарва до отчаяние по-слабия и доверчивия, нищо чудно, че се чувства като развалина. Така Бог му показва, как ги боли другите. И това е само предупреждение и напомняне! Как можеш да убедиш бит и ритан до смърт от теб човек, че си доброжелателно и дружески настроен към него? Как да ти се довери предадения от теб, как да ти помогне, ако не смее да се приближи, защото очаква КАПАН? Това питам Въпросинант, защото е много въпросителен, но не само той, а и други имат въпроси. Обвързването на календара с досиетата също ми напомня на това, как с един куршум се отстрелват повече зайци. Не е моя работа да следя нечий спекулативен ум. Искам да вярвам, че всичко е за добро, но сега не ми изглежда така.

  33. Georgi Traikov каза:

    Г-жо Георгиева, старостилците са на същото ниво на каквото са и досиетата. Става въпрос за един и същи човек, на една и съща зависимост. Едните са подменили Бога с досиетата, другите Бога със стария стил на калентдара. Но бъди сигурна, че и двамата са „зилоти“ за нечия идеология. Едно е сигурно, старостилците са на едно обикновено ниво, понеже си въобразяват, че ще ловят риба в мътни води. Те не се интересуват от Бога и Неговото проявление в Йерархията! Те се интересуват да си вземат дозата със старостилните тълкувания, да си вземат пакетчето Юлиански календар, и да успокоят съвестта се.

  34. Иван Мартинов каза:

    За жалост, уважаема Т Георгиева, досиетата имат много общо и с календара и с икуменизма, а и с много други неща.

    Преди 09.09.1944г. БПЦ е участвала в работата на ССЦ и много наши йерарси са били съпричастни към идеите за обединение на всички конфесии, и то изтъкнати хора като екзарх Стефан и проф. протопрезв. Ст.Цанков. Други обаче са били против , водени от доайена митр. Симеон Варненско-Преславски.

    И БПЦ е стояла извън активния икуменизъм, в крайна сметка. Нещата се променят именно след намесата на досиетата.

    Същото важи и за календара – БПЦ има едно становище преди Девети, а друго – след това и благодарение на това.

    Просто ако при други църкви тези две явления са резултат от еди-какви си причини, то при нас са резултат от слугуването на БПЦ на БКП.

  35. Андрей Романов каза:

    Стоянов, и какво общо има Откр. 3:1-3 с календара? А вие как ще възразите на Спасителя, който казва: „Не човек е за съботата, а съботата за човека“ (Мк. 2:27)? И на св. ап. Павел: „А сега, като познахте Бога, или, по-добре, като бидохте познати от Бога, как се връщате пак към немощните и оскъдни стихии и искате пак изново да им служите? Тачите дни, месеци, времена и години. Боя се за вас, да не би напразно да съм се трудил помежду ви“ (Гал. 4:9-11)? И: „Един различава ден от ден, а друг смята всички дни еднакви. Всеки да постъпва, според както е напълно уверен в ума си“ (Рим. 14:15)? Хайде да търсим истината, а не страстите си, и да четем по-внимателно Писанието!

  36. Станимир Стоянов каза:

    Андрей,
    Това за съботата е изобличение на фарисейското законничество, което предпочита спазване на буквата, а не на духа на Закона. Думите на ап. Павел „тачите дни…“ се отнасят за връщането към идолопоклонството-вижте тълкуванието на това послание на Св. Йоан Златоуст и на Блажени Теофилакт. Тези думи нямат никакво отношение към богослужебния ред, какъвто тогава не е и имало. А календарната промяна не е „развитие“ на Типикона (той се развива като се канонизират светци и се добавят нови служби), а е отрязване на 13 дни в името на чревоугодието и „икуменическите стремежи на църквата“-прочетете най-накрая трите мотива в самото решение от 1968 г. Разбирате ли, мотивите на промяната показват, че това е предателство (в полза на стомаха и на папата). Отделно са светите отци и Св. Предание. А думата „календаропоклонство“ е неуместна, защото ние не се кланяме на календара, а просто не приемаме отстъплението. Решението е и без друго нищожно поради нарушение на Устава от 1950 г.

  37. Въпросинант каза:

    Недейте да вкарвате в калъп хората независимо от календара. Намирисва ми на гордо апостолство и зависимост от ууууууууценяване, фалшива любов, съчувствие и дори ченгесарство скрито в името на науката. Чудно ми е, ако след години БПЦ смени календара, тогава, какво ще кажете и правите? Иначе съм всепризнато зло и капаните са нещо естествено за гордите апостоли, нали трябва да ловят балъци(за други не им стиска) и после да се бият в гърдите колко са велики. Tова ли са представителите икуменисти в БПЦ? Жалка картинка, „духовен живот“ и пародия на недораслите, това май е постановката, в която участваме. Можете да пишете и разправяте колко съм зле и какво голямо зло съм, обаче участвате в горда пародия на духовността, това е само мое мнение, но за жалост, като че ли е истина.

  38. Станимир Стоянов каза:

    Въпросинант,
    никой не вкарва хората в „калъп“, моля не излизайте от рамките на добрия тон. Изместихте самата тема на дискусията (която въобще нямаше да я има ако не бяха хлъзгавите моменти в статията на г-н Г. Тодоров).Никой не Ви пречи да живеете по новия календар, но за да няма изненади на митарство 19, молим Ви поне да се каете за това, а не сквернословите против светоотеческия богослужебен ред. Едно е човек да пости по нов стил (напр. защото няма сили да обяснява на роднини и приятели защо е по-добре по стар) и вътрешно да се кае за това, друго е да става апологет на новостилието и да ожесточава сърцето си срещу тези, които не приемат беззаконието от 1968 г. А това си е беззаконие-ако утре Ви кажат от Св. Синод да не постите в сряда и в петък, а във вторник и четвъртък, защото така правят католиците, или пък въобще да не постите през седмицата и пак ли така ще мъдрувате „постът не е важен, важно е да имам любов“? Любовта на неправда се не радва, а се радва на истина-1Кор.13-6

  39. Т Георгиева каза:

    [quote name=“Georgi Trai Те не се интересуват от Бога и Неговото проявление в Йерархията! Те се интересуват да си вземат дозата със старостилните тълкувания, да си вземат пакетчето Юлиански календар, и да успокоят съвестта се.[/quote]
    А какво е проявлението на Бог в Йерархията? Как да разбираме това? Питам също така и г.н Въпросинант, да ни каже каква е истинската духовност, защото виждаме, че пародира някаква измислена такава. Ако имате намерение да отговорите на въпросите, моля без цитати от Писанието и светотеческата л-ра. Със свои думи. Ясно и простичко, та да схванат недораслите. Що се отнася до календара, мисля че ако се сменят датите, това няма да промени вярата, но ако загубим вярата – никакъв календар няма да помогне.

  40. Андрей Романов каза:

    Стоянов, фарисейското законничество е характерно за вас – нямам предвид вас лично, а вашите съмишленици. Хората, които се осмеляват да създават разколи и раздори в Църквата заради някакви си дати, е ясно на кого служат – на оня с рогата. Маската на фалшиво фарисейско благочестие няма да им помогне, както не е помогнала на техните предшественици, книжниците и фарисеите. Че старостилския фанатизъм е еретическа и дяволска работа, се вижда от плодовете му – разколите, омразата, злобата… Познавам лично свещеник, който тръгна от „ревност за стария стил“ и стигна до там, че се прекръсти, премиропомаза, превенча и преръкоположи, защото в „официалната“ Църква „нямало благодат“. Замислете се! Свободната воля си е ваша, но внимавайте накъде вървите и в чии ноктести лапи ще попаднете накрая!

  41. Станимир Стоянов каза:

    Андрей,
    Защо си слагате грях, мили, кой говори за разколи? Не прочетохте ли последния ред на статията? Нищо не пречи на този, който има ревност към истината и чистотата на вярата, и който желае да прояви синовност по отношение на своята майка Църквата, от послушание към отците и Св. Предание да съблюдава постите по светоотеческия календар и да се моли тихо за връщането му. Ако някой прави алтернативна църковна власт използвайки календара, това си е негов проблем, ние се разграничаваме от такива хора. А от духовна гледна точка именно новостилието създаде разделението-преди новият стил разделение нямаше. Дойдоха комунистите, намериха път към доносниците, оказаха им натиск и така се дойде до отстъплението, при това нагло аргументирано с чревоугодието на Нова година и „икуменическите стремежи на Църквата“. Слава Богу, вратата на покаянието е още отворена за всички ни, и за миряни и клирици, вкл. за тези, които са предавали Църквата. Но иска ли някой да се покае, това е въпросът.

  42. Въпросинант каза:

    Истинската духовност е, че не мога да я изразя с думи, защото съм антидуховен. Пиша си глупости, нали трябва да се обсъжда нещо, кьорфишек, това е Бе Гето!

  43. ivan ivanov ivanov каза:

    В Рибния буквар Петър Берон е бил принуден на обяснява непознатата в речника на тогавашния българин дума „покайвам се“ с познатото му „ставам пишман“ . Явно тази това понятие все още не е стигнало до водачите на БПЦ , които не само не иницираха покаяние в обществото за злото на комунизма, както би се очаквало от една духовна институция , ами стигнаха дотам в духовното си дебелоочие, че да потвърдят напълно гениалността на Бжежински , който преди 20 години определи православието като последната опора на комунизма. Честно казано не мога да си представя по-голямо духовно падение в църковната история от това да стигнеш дотам, че цялата гилдия интеликуални крепители на атеизма, да ти станат защитници на въображаемото право да бъдеш анонимен като църковен доноснник на безбожниците или комунистически агент в християството . Такъв духовен фалит църквата не е преживявала.

  44. Ivan Nikolov каза:

    [quote name=“DODO“]…православието като последната опора на комунизма. Честно казано не мога да си представя по-голямо духовно падение в църковната история от това да стигнеш дотам, че цялата гилдия интелектуални крепители на атеизма, да ти станат защитници на въображаемото право да бъдеш анонимен като църковен доноснник на безбожниците или комунистически агент в християството [/quote]

    Какво му е за чудене тук DODO,Агентите интелектуалци са на бойна нога да защитят изпадналите в опасност свои другари, колеги агенти в раса. Доколкото си спомням май бяха и от едно и също Управление (6-то) на ДС.Хората ти дават истински пример за действена любов към „ближния“,а ти се възмущаващ?! Ама недей така.. 😆

  45. Т Георгиева каза:

    [quote name=“DODO“]В Рибния буквар Петър Берон е бил принуден на обяснява непознатата в речника на тогавашния българин дума „покайвам се“ с познатото му „ставам пишман“ . Явно тази това понятие все още не е стигнало до водачите на БПЦ .[/quote]
    Станали са пишман според мен, макар и в новото значение, което е придобила тази дума. Пишман интелектуалци ги закриляха търсейки своя мимолетен миг слава. Пишман интелектуалци ги нападаха. Пишман моралисти налитаха. Пишман анонимни мъже вилняха и сквернословеха. Пишман обвинители празнословеха. Пишман християни мълчаха със затаен дъх . Други пишман българи злорадстваха…
    Виждаме колко сме се отдалечили от старото значение на думата покаяние, така, както я е обяснил П.Берон. Но ми е интересно какъв духовен живот са имали тогава и как и дали изобщо са се каели българите от старо време?

  46. мунчо каза:

    Веруюто на безбожниците –
    http://novinar.bg/news/badeshteto-na-religiiata_MzgwMTs0OQ==.html#commentsForm

  47. Скритов каза:

    Темата с досиетата е идеална за православните комплексари да развъртят бухалки и да смачкат всички издънки, който не отговорят на гордо апостолство, фалшива любов и неосвободени от страсти. Ще могат ли да ни убедят, че в БПЦ няма милиционери и това да предаваш родината си е нещо нормално и не трябва да се обръща никакво внимание? А без пари и положение за къде сме? А и наистина какво толкова се случва днес и за какво да се безпокоим? Борим се със „страстите“ и бием тези, който не ни харесват!

  48. Т Георгиева каза:

    [quote name=“Въпросинант“]Истинската духовност е, че не мога да я изразя с думи, защото съм антидуховен. Пиша си глупости, нали трябва да се обсъжда нещо, кьорфишек, това е Бе Гето![/quote]
    Така е. България е гето поради антидуховността. Когато говорим без цитати, които наподобяват лозунгите от една близка действителност. Когато не се крием зад висикопарност рецитирайки това-онова, когато с прости ясни думи трябва да кажем в какво вярваме – отговорът е именно този. Всичко друго е зазубрена бездушна рецитация или политическо празно каканижене. Така че напълно ви вярвам сега, когато казвате, че сте антидуховен Въпросинант. И понеже виждам, че сте искрен бихте ли ми казали още нещо – кой според вас е написал „апологетиката“ на Дърева? Спирам се на това, защото то ясно илюстрира казаното до този момент за повратливостта и безпринципността на антидуховните хора.
    Уважавам трудът положен от Г. Тодоров – станал повод и за други смислени и добри текстове които видяхме тук.

  49. Въпросинант каза:

    Ще ме прощавате, обаче не мога да уважавам трудът на лъжата и заблудата. Всеки има право на негово мнение и кьорфишеци или с други думи „да живеят медиите“ . Просто отговорих на изобрзената действителност подобава и може би съм забравил духовността, която всъщност не съм и имал.

  50. Т Георгиева каза:

    [quote name=“Въпросинант“] Всеки има право на негово мнение и кьорфишеци или с други думи „да живеят медиите“ . Просто отговорих на изобрзената действителност подобава и може би съм забравил духовността, която всъщност не съм и имал.[/quote]
    Ако се вгледаме в очите на дете ще разберем, че всеки идва на тоя свят с дарът на духовността-благодат. Затова Господ е казал да сме като тях! Да се съхраним. А кьорфишеците са нахалост изразходван и разпилян безмислено в пустотата дух и сила. Както и капаните на сатаната – власт, богатства, престиж. Те са за изчерпване и унищожение на истинската духовност с която всеки разполага в началото на живота си. Това не може да не знаете и ми е неловко да го казвам. Духовността не се забравя, както казвате Вие. Липсата и се усеща като тъга, копнеж, пустота. Но Бог ни е дал и средство за възстановяване. Спомнете си как св. Василий е събирал народът и с бдение и молитва е правел чудеса! Но и това знаете по-добре от мен.

  51. Georgi Traikov каза:

    Въпросът не е да станем деца и да изпълним Господнето поучение! Въпросът е: защо от невинни благодатни деца, ставаме хитри, лукави християни?. Християни, които нямат воля и желание за нищо духовно, освен да хитруваме, че молим Бог за“спасение на душата си“, а то дълбоко в нас Го молим за късмет. Кой допусна в енорийте това мохамеданство? Кой разруши тайната на енорията? Кой от чистите деца, които със Божи страх влизат в Духовните училища след като завършат, ги превръща в свещопродавци? Досиетата вън, но заедно с онези, които са ги писали. Воплите, че се обеглавявала Църквата са пълни глупости. Каква ще е тази глава, която за да стане началник е минал през страданията на ближния, и е целунала ръката на дявола.

  52. Т Георгиева каза:

    [quote name=“Georgi Traikov“] Въпросът е: защо от невинни благодатни деца, ставаме хитри, лукави християни? Кой от чистите деца, които със Божи страх влизат в Духовните училища след като завършат, ги превръща в свещопродавци?[/quote]
    1894година Николай Соболев бил приет в семинария. Ето какво се пише за семинаристите тогава. „Никой не се отнася така леко и кощунствено към религията, както семинаристът“ – пише П. Любимов. Дядо Серафим в спомените си също разказвал, че „повечето от учащите завършват с нецърковно, дори противоцърковно съзнание“! „Ти не можеш да си представиш какво религиозно дете бях…. а сега семинарията изкорени всичко“ разказвал един семинарист. Самата аз с очите си видях това и жестоко го изстрадах. Никъде не съм срещала подобна бездуховност, духовна тъпота, човешки позор и падение…каквито видях там където се „кове духът“ Знаете за какво и за къде говоря. Вие ми кажете ЗАЩО? И аз си мислех, че е въпрос на настоящето и близкото минало, но – не е!

  53. Т Георгиева каза:

    Духовността е лично постижение. Не се придобива чрез учебен процес. Тя е синергия между търсещият човек и Божието благоволение в отговор на силен копнеж по Бога.
    А страданието е коректив на уродливата „духовност“. Защото някои от тези семинаристи след това са станали изповедници на вярата при гоненията на съветската власт. Ние трудно можем да си представим ужасът и страданието на избягалите зад граница, които копнеели за страната си и се надявали „расовият враг“ – хитлеристите, да унищожът „класовият враг“ – болшевиките! Това е страдание. Когато има избор само между зло и по-голямо зло. Без да знаеш кое от тях е по-голямото и кое е по-малкото зло! И нищо добро.
    Когато доброто бъде унищожено ще остане само един избор. Кой би желал такъв избор? Това ни чака по времето на антихриста, ако оставим сега съвестта – моралният ориентир даден ни от Бога да умре. Книгата за владика Серафим Соболев, както и едно интервю с руския патрирх Кирил ме провокираха за този коментар.

  54. Иван Атанасов каза:

    Познавам г-н Г.Тодоров .Беседвал съм по много въпроси със същия.Критиките към него са основателни и според мен причините са че г-нГ.Тодоров прекалено силно се е вкопчил в гръко-фенерската догма и желае да угоди на прекалено много интереси!Г- н Тодоров умен и начетен човек сте, погледнете Истината за нас Българите и Българската църква-най старата в Европа Истината г-нТодоров крита и унищожавана повече от 1900 години от нашите врагове, до ден днешен!Прав сте:“Истината ще ни прави СВОБОДНИ!“Желая Ви всичко най хубаво!

Споделете в социалните мрежи