Отдясно на олтара. Дали Сан Клементе пази образа на Свети Кирил?



БЛИЗКИ ТЕМИ:

4 коментара

  1. Дон Кихот каза:

    Тошев е преписал моята статия по същия въпрос – „Кирил и Методий в средновековната художествена култура. Паметници и проблеми“, Проблеми на културата, 1987, № 3, 3-14.
    .
    Освен това, слизането на Христос в ада не е „Кападокийска легенда“, а е древнохристиянско предание с гностически произход.

  2. Лъчезар Тошев каза:

    Рицарю на печалния образ,Не знам дали няма да се засегнете,но не съм чел статията Ви нито съм виждал списанието.Проверих в библиотеката на учреждението където работя но го няма.Ще го потърся в Народната библиотека.Аз съм биолог по професия и това списание не ми е било известно.Разбрах от библиотекаря че то вече не излиза. Ако Вие сте първият който е заявил че това е образът на Св.Кирил-поздравления!Защо не предложите на сайта статията за да се помести.И други ще имат интерес да я прочетат. В Сан Клементе бях няколко пъти след 1992г. През 1998г. видях там да се продава картичка на фигурата от фреската с надпис че е на Св.Кирил.(Може би трябва да се увеличи за да се вижда!).Това ме накара да попитам по темата продавачите, купих си книга от тях и сам започнах да проучвам въпроса.Имам и свои снимки на фреската.В книгата която имам,има фотокопие на „Италийската легенда“ на Лео от Остия -1100г.Сл.Хр.където ясно личат думите“от дясно на олтара“за гроба на Св.Кирил.Въпрос е дали дясно- гледано към олтара или от олтара.Публикацията в сайта Православие БГ не е научна а популярна и затова липсва цитирана литература.Такива са и другите публикации от този вид.При желания от Ваша страна съм готов да Ви покажа ползваните от мен източници и ще се развам да се запозная с Вас. Целта е -дискусия.Така всеки ще допринесе с нещо което знае от което нашата общност ще спечели. А факта че не приемате обяснението за „Кападокийската легенда“ още веднъж показва ,че не съм се позовавал на Вашия труд.

  3. Дон Кихот каза:

    Допускам, че може да е станало съвпадение.
    .
    Във всички възможни случаи ориентацията в един християнски храм е от гледна точка на олтара, а не от тази на случайния и профанен зрител.

  4. Лъчезар Тошев каза:

    Поздравления на Дон Кихот за статията от 1987г.Научих много нови неща от нея! Заслужава да се прочете от широк кръг читатели и съм доволен че чрез форума стигнах до нея. Но… тезата на доц.Павел Стефанов е обратната на тази за която пиша-т.е. той твърди , че този образ(на снимката) не е на Св.Кирил.Книгата която съм ползвал за някои от фактите е на Leonard Boyle O.P. „St.Clement’s-Rome“ Rome ,
    1989(препечатка от 1960 с корекции)Collegio San Clemente, Via Labiata 95,Rome.Той е ползвал цитираният труд на Джон Осбърн, който поставя тезата за „ляво и дясно“ по друг начин. Може би това е причината за появата на картичката която купих в самата църква в Рим и която стана причина да се заинтересувам от темата.Ползвал съм и житието на Св.Кирил в изданието на Житията на светиите- от 1930г. Все пак с голямо удоволствие бих разговарял с Дон Кихот по въпроса-ако реши да ми се обади.
    Все пак в статията на доц.Павел Стефанов от 1987г. не се аргументира с доказателства защо „отдясно на олтара“ означава гледано от олтара а не от входа.Защо поклонникът трябва да е с гръб към олтара.Допустимо ли е изобщо? И от бележката която е по-горе не става ясно на какви източници стъпва Дон Кихот за да аргументира тази теза. Моля-поне чрез сайта за пояснение(източници)!

    Оставам с уважение към Дон Кихот който наистина не познавам-но се радвам,че чрез сайта намерих статията му !

Споделете в социалните мрежи