Среща на патриарх Алексий и премиера Сергей Станишев
Източник: Седмица
От страна на Руската православна църква в срещата участваха заместник-председателят на Отдела за външноцърковни връзки на Московската патриаршия протойерей Всеволод Чаплин, секретарят по междуправославни връзки на Отдела протойерей Николай Балашов, наместникът на Свято-Даниловския манастир архимандрит Алексий, президентът на Международния фонд за единство на православните народи проф. В. А. Алексеев.
В края на беседата Негово светейшество патриарх Алексий покани българската делегация да посети Кръстовия храм в чест на всички светии, просияли в Русия.
Нашата среща става в навечерието на един велик празник за народа на Русия — деня на Победата. На този ден Руската православна църква прави молитвен помен за воините, паднали на полетата на Великата отечествена война.
Радостно ни е да видим, че българският народ и държава свято почитат паметта както на онези руски воини, които през XIX век дадоха живота си за свободата на България, така и на онези наши сънародници, които легнаха в българската земя в годините на Втората световна война.
Посветените им паметници се поддържат в изряден вид. Ние с дълбоко уважение и благодарност се отнасяме към факта, че в България грижовно се пазят паметниците на руските воини, проляли кръвта си за свободата на българския народ. За съжаление днес не във всички страни държавните власти проявяват такова достойно отношение към паметта на хората, освободили Европа от човеконенавистния фашизъм.
Встъпването на България в Европейския съюз предоставя нови възможности за развитието на българския народ. Европейският съюз обединява множество различни народи и трябва да бъде не само икономическо обединение, но и равноправен съюз на културите. Мисля, че бъдещето на ЕС ще зависи от това доколко той ще успее да запази грижливото отношение към всички национални, културни и, разбира се, религиозни традиции на народите, които го съставляват. Надяваме се, что близката ни по дух България, където мнозинството от населението (87 %) е православно, ще се изяви в ЕС като носителка и пазителка на богатството на православната култура. Та нали в условията на глобализацията, една от формите на която е европейската интеграция, е толкова важно да останете верни на самите себе си и да не се «изгубите» на културната карта на света.
Мисля, че за запазването на религиозната и културната самобитност спомага, разбира се, и общението с едноверните братя. И затова ни радва, че между нашите родствени славянски страни се поддържат тесни връзки – както църковни, така и на високо държавно ниво. През септември миналата година при участието на твърде представителна българска делегация ние тържествено отпразнувахме 600-годишнината от смъртта на Московския митрополит Киприян, българин по род. Този юбилей стана едно от най-паметните събития на отминалата година. Приятно ми е да отбележа, че именно с тържествените мероприятия в чест на светителя Киприян започна своята дипломатическа мисия в Москва сегашният посланик на България в Русия г-н Пламен Грозданов.
Не мога да си обясня защо е необходимо Патриархът да се среща с атеисти, някои от които и некръстени. Подобна дипломация може да е необходима в политиката, но не виждам с какво е полезна в Църквата. Освен ако на Църквата от външни фактори са й наложени несвойствени функции. Но ако е така е жалко. Христос тук не присъства.
СПАСИ ГОСПОДИ! Никой НЕ е викал съветската армия да „ОСВОБОЖДАВА“ България защото ние сме били съюзник на Германия с излаз и на Бяло море.Драматичното е,че СССР обевява война на страната ни и нахлува вероломно през септември 1944 г. НЕ „Освобождение“,а КОМУНИСТИЧЕСКО РОБСТВО настъпва за вярващите,Църквата и Отечеството ни.Паметниците руски,нека стоят.Но паметниците съветски ДА СЕ МАХАТ както е в Латвия и Естония. ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ !
Първо не зная защо наричат този човек Алексий,като той си има име и то еврейско.А и да не забавяме агент Дроздов,както е по известен сред православните църкви.Второ: Напълно нормално е Станишев да отиде при Дроздов на отчет,да докладва.За тунеятчетата в раса наречени Св.Синод на БПЦ.Все пак те са руски,пардон съветски възпитаници.И трето: Под съветския ботуш за никаква афтокефалност на църквите не може да става дума,защото ако имаше афтокевалност до сега целият ни синод щеше да бъде сменен во главе с Маринчо,и тук някои го наричат Максим.Защо ли?
Хора с еврейски имена в църквата има доста отдавна, по-точно от самото начало. Нали този, когото ние знаем като Петър и наричаме първовърховен апостол се казваше Шимон, а известният днес като Павел беше Саул. Освен това първият се беше отрекъл от Иисуса, Който впрочем е Йехошуа, а вторият беше Негов гонител.