Патриарх Павле: И раят, и адът започват още в този живот

Предстоятелят на Сръбската православна църква е роден на 11 септември 1914 година в Славония със светското име Гойко Стойчевич. На 32 години приема монашеския подстриг в манастира "Благовещение", намиращ се в Овчарско-Кабларската клисура (близо до град Чачак). Бъдещият сръбски патриарх е доведен от отец Юлиян в манастира "Благовещение" от манастира "Света Троица", където известно време преди това прекарва като послушник. Срещу Благовещение 1946 година Гойко Стойчевич става монах Павле. Той е 44-ият по ред пастир на Сръбската църква след свети Сава. Патриарх Павле посвещава целия си живот на Църквата, известен е и любим на народа със скромността си.
Патриархът прекарва 33 години в Косово и Метохия като епископ рашко-призренски, и това е една от важните причини, поради която остава тясно свързан с тази света за сърбите земя.
Ваше Светейшество, нека започнем с началото на Вашия жизнен път – спомнете си за Гойко Стойчевич (мирското име на патриарх Павле), за Славония, село Кучанци и ранното детство?
Аз съм раснал така, както расте и днешната младеж, с тази разлика, че самият живот беше доста различен и съществуваха граници, които почти никой не пристъпваше. А сега виждате какво се прави… Аз останах много рано без родители. Моят баща, който беше заминал за Америка на гурбет, се разболя от туберкулоза и се върна вкъщи, за да умре… Тогава аз не съм имал и три години. Брат ми току-що се беше родил. Майка ми се омъжи няколко години след смъртта на баща ми и също почина. Аз и брат ми останахме заедно с баба и леля. Моето усещане за майчина любов е свързано с моята леля: помня нейната безгранична отдаденост, тя ми беше като втора майка и мисля, че когато умра, първо ще видя нея, а след това всички останали. Нашето семейство беше религиозно – децата ходеха в неделното училище, учеха „Закон Божий” и още в първите години знаеха „Отче наш”, но когато растеш без родители, усещането за близостта и грижата на Небесния Отец е много силно. Аз съм слушал за едно изоставено от майка си дете, което живеело със своята баба. Когато чувало думата „мама”, то тичало вкъщи, прегръщало котката и я наричало”мама”…
Нашата леля много ни обичаше, но понякога се налагаше да ни наказва с пръчката…
Според мен днешната система на възпитание е болна, неправилна, децата попадат буквално в бронята на родителската любов и грижа и не могат да се развиват така, както е необходимо. Убива се всякаква инициатива и момчето расте с психика на прахосник, вместо да свиква с мисълта, че трябва един ден да стане опора на семейството, или пък става своеволен и капризен, очаквайки, че за всичко ще му угаждат.
Имаше ли предположения тогава, някакви знаци, че ще посветите своя живот на Църквата?
Не, освен това, че бях с много крехко здраве. Веднъж дори бяха поставили свещ до мен, мислейки, че съм умрял.
Леля беше забелязала, че аз не съм годен за селска работа и решила, че трябва да продължа своето обучение.
Семейството ми оказа решаващо влияние върху моето решение да постъпя в Духовната Академия, но в мен остана интересът към физиката, с която аз се занимавах през свободното си време.
И все пак вие сериозно проверявахте своето решение да постъпите в Духовната академия?
Тогава, в третия курс на Академията, в главата ми дойде мисъл: "Ако Бог предварително знае, че аз ще бъда убиец, мога ли да променя своя път? Ако мога – тогава Неговото знание е нищо, но ако не мога, къде е тук свободата?" Дълго се мъчих с този въпрос, без да мога да намеря отговор. Не можех да се доверя на някои от своите приятели, защото тях не ги измъчваха подобни въпроси, а не смеех да попитам и преподавателя си, защото се опасявах, че ще ме помислят за еретик – кой знае?!
На тази възраст всичко ти идва наум и аз дълго носих в себе си този въпрос, докато не намерих отговор при блажени Августин, който го обяснява с понятието време. Времето, казва той, е някаква непрекъснатост, която има минало, настояще и бъдеще. Миналото е било – него го няма, бъдещето ще бъде, него още го няма, а какво има днес? Има настояще, но и него почти го няма – точката на съприкосновение на миналото и бъдещето, в която, веднъж стъпило, бъдещето непрекъснато преминава в миналото е настояще. Времето съществува само за тварните същества, материи, вселени и разбира се, за нас, хората. Ние живеем и познаваме в категории, пространства и числа. Тези категории не съществуват за Бога. За Него няма нито минало, нито бъдеще, това бъдеще е наше, а не Негово. И тези отговори станаха за мен решение на поставения проблем, който ме измъчваше. Ако не бях намерил отговор на въпроса, който ме измъчваше, сигурно щях да приключа с богословието.
Как се почувствахте, когато Ви избраха за патриарх?
Това беше шок. Аз никога не съм очаквал, нито предполагал такова нещо, тогава бях на 76 години, а в такава възраст да започнеш нещо ново е много трудно. Но утрото е по-мъдро от вечерта – на следващия ден дойдох на себе си и започнах да мисля откъде да започна, кое е първото, с което да се захвана. Знаете как е – има възможни неща, има и невъзможни, а има и такива, които си длъжен да направиш. Чувството за дълг и това, което то налага като главно – винаги с това си мисля, че трябва да се започне.
Можете ли да определите кой е най-трудния момент във Вашето служение?
Най-трудно е да преодолявам малодушието, което по принцип е свойствено за хората. Но по-късно, оглеждайки се назад, разбираш, че и скърбите, и неудачите имат своя смисъл. Ето, помня как вървях пеш към манастира, пътят беше дълъг, валеше дъжд, нямах чадър, под мен – страшна лепкава кал, едва повдигаш крак от земята. Мислех си тогава: "Господи, защо става така, аз не отивам на заведение, защо е толкова трудно, нали отивам в манастир, какво става?" А след това сам си отговорих: "А къде е твоята издръжливост, къде е твоят стремеж?" Всичко се подрежда, ако умееш да търпиш и се доверяваш на Бога.
Защо не смятате себе си за очевидец на събитията в Косово?
По простата причина, че не съм очевидец на тези събития. На моето пребиваване в Косово преди време беше придадено прекалено голямо значение. Просто аз бях там, защото беше редно да бъда. Ние все така се нуждаем от добри хора и добри пастири и сме готови да ги видим навсякъде, винаги и непрестанно. Но грешим, когато виждаме само външното. В добродетелта трябва да се расте непрестанно, да се стигне до висшето стъпало – "невъзможността да греша". Това е глъбинен вътрешен процес, естествено, той се отразява и отвън. Понякога човек минава покрай теб, а от това ти става леко, топло и защо – не знаете. И обратното – заедно с друг ти е някак трудно, тежко, сякаш не си на себе си. Ние подготвяме рая или ада във всяка своя духовна клетка. Неврозите – ето, това са адски мъчения още на този свят – от какво мислите че са те? – От недостиг на любов. Съвършената любов прогонва всички тъмни страхове.
Значи, началото на ада е на земята?
Естествено, тук е. И блаженството започва оттук. Ако тук можем да се подготвим за блаженство, то там – вече не можем. Смъртта – това е граница, зад която няма покаяние. Но след физическата смърт съществуват степени на блаженство. За човека в добродетелта няма застой, точно така, както и в злото няма преграда. Колко бързо може да расте човек – зависи от ревността му по придобиване на добродетели. Естествено, много неща зависят от разума, от разбирането и от решението на въпроса за смисъла на живота. Това е първостепенен въпрос. Ако човек го реши, тогава всичко става по-леко.
Един младеж попитал Айнщайн в какво се състои смисълът на човешкия живот. "За да знаеш отговора на този въпрос, трябва да си вярващ", отговорил ученият. Младият човек продължавал: "Не е ли по-добре да не си задавам този въпрос?". Айнщайн му отговорил: "Човекът, който не намери отговора на този въпрос и не намери смисъла на живота си, ще бъде не само нещастен, но и нежизнеспособен. Доколкото аз можах да проникна в законите на природата, видях в тях проява на висш разум, в сравнение с който всичко, на което е способен човешкия разум е само блед отблясък".
По мое мнение там, където съществува висш разум, там съществува и личност, която принадлежи на този висш разум. Тъй като личността не съществува без разум, така и разума не съществува без личност. Нито любовта, нито ненавистта могат да съществуват без личност. За мен "висшият разум" е Божият разум. За Айнщайн е различно. Той е бил пантеист, не е вярвал в личен Бог, разбирал е рая и ада прекалено буквално, повърхностно.
Може ли да се обясни слизането на Благодатния огън на Гроба Господен със законите на природата?
В кувуклията на Гроба Господен влиза патриархът. Свещите са изгасени. Огънят слиза заради вярата и молитвата. Това е чудо. Ако свети апостол Павел не е видял Спасителя пред вратите на Дамаск, тогава цялото християнство е фикция. Ако Христос не е възкръснал, християнството не би имало смисъл, защото в това е същността на нашата вяра. Ако Христос не е Бог, ако няма друг свят ние сме най-нещастните сред хората. Ако дори науката е намерила доказателства, каквито съм убеден, че не може да намери, но ако дори намери, защо сме длъжни да повярваме на това? Как можем да докажем, че светът е възникнал сам, от нищо или че душата е смъртна. Това вече няма да бъде наука, а самата вяра на материалистите.
В днешно време много хора се обръщат към будистката медитация, макар че молитвата по думите на светите отци е единственият уникален способ на истинско богообщение. В православната традиция е известен исихазмът. Има ли последователи на исихазма в наши дни?
Такива хора неохотно разказват за своя опит, това е нещо глъбинно. Исихазмът е начин да се достигне до небесната Божествена светлина. Противниците на исихазма с насмешка казват, че исихастите просто гледат своя пъп. В действителност те се съсредоточават, концентрират максимално своето внимание вътре в себе си, за да се освободят от плена на този свят. Някога и светските хора са прибягвали към такъв вид молитва, но само под ръководството на монаси-исихасти. Сега монасите са все по-малко и затова малко хора познават исихазма, а още по-малко го практикуват.
Известно е, че Вие се изповядвате обстойно четири пъти през годината. Какво е значението на изповедта?
Грехът се ражда в сърцето и ума. Ние грешим с мисли, думи, дела. Изповедта – това е покайното чувство на блудния син, напуснал своя Отец, нарушил Неговата воля и забързан да се върне при Него, което означава – при самия себе си. В раннохристиянската църква изповедта е била публична, по-късно публичната изповед била отменена, за да не смущава децата и новоначалните. Много е трудно в присъствието на другите да признаваш своите грехове. Покаянието означава изменение на ума, а епитимията не е наказание, а лекарство. И на себе си, и на другите казвам: който иска може да ме унижава, но истински може да ме унизи един човек на света – аз самият. Когато разбереш това, придобиваш вътрешно равновесие и покой. | pravmir.ru
Превод: Дария Захариева
Дария, благодаря ти. Изпитвах потребност от съвети и ги получих. Нека има повече душеспасителни текстове … Слава на Бога за всичко!
……..:-) ……….
Става ми мъчно като гледам снимката. Някой да е виждал патриарх Максим да върви така по улицата, или поне някой от владиците? Нямат срам от хората, нито страх от Бога нашите архиереи. Само търсят кой им е виновен. Ту се оправдават с протестантските вероизповедания и ги заклеймяват като секти, ту оревават наляво и надясно, че държавата им виновна, че не въвежда вероучението, та учителите да свършат тяхната и на подчинените им работа. Това, което най-много ме възмущава – хванатият за СЕДМИ пореден път, че произвежда канабис свещеник Кирил папудов от огражденското петричко село Кладенци. На шестия път всички вестници и нелемвизии се извървяха да го снимат и да пишат за него, а митрополит Натанаил заяви, че това трябва да се докаже и компетентните органи да се произнесат.
Както се казва, ксоментарът е излишен.
е патриарх Павле и образец за любов, кротост и смирение, а освен това е и мъдър човек, който като духовник в тежките за Сърбия, сръбския народ и сръбската Църква дни, успя да съхрани вътрешния мир, целостта и единството им (въпреки някои проблеми изкуствено предизвикани в сръбската Църква).
служи Литургия когато всички спят?
(това е второто изречение от въведението)
защо и при нас служат Литургия докато аз спя:-) – сигурно защото спя до късно:-)))
Патриарх Павле е истински пример за подражание. Слава Богу!
Познавам моя адаш от времето, когато беше митрополит в Прищина и албанците го смазаха от бой, а той като св. Серафим отиде в съда, за да моли да им простят. Патриархът е голям специалист в практическата литургика. Но робуването му на великосръбския шовинизъм и отказът му да отстъпи мястотото си на по-здрав и по-млад човек засенчват възхищението на мнозина от него.
Патриарх Павле посвещава целия си живот на Църквата, известен е и любим на народа със скромността си.
Той е бил и продължава да бъде народен човек, който във всеки миг на улицата е готов да разговаря с хората, и който не се притеснява да пътува с градския транспорт. Известен е с това, че не обича разкоша, нито поклоните. Той е един от редките архипастири, който помага на бедните. В полза на това говори фактът, че всеки път, когато взема пенсията си, той я раздава на просещите и бездомните около Църквата.
Патриарх Павле винаги е смирявал страстите и учил хората на основния принцип на християнската вяра: да почитаме всяка нация и във всеки миг да бъдем и да останем човеци!
На това ли му викате „великосръбски шовинизъм“?
Ти наистина си в грешка, защото смесваш смиреното поведение, стигащо до самоунижение и юродство (доколко това подобава на патриарх е друг въпрос), с националистически възгледи, които оправдават дори и геноцида, извършен в името на Нацията. Сръбският шовинизъм и досега се мотивира от „Написанието“ на И. Гарашанин от 1844 г., в което не се предвижда самостоятелно съществуване на българите. Православие или национализъм – ето дилемата!
.
Прочетете спомените на М. Джилас за срещите му със Сталин и Димитров:
http://www.krotov.info/lib_sec/05_d/zhil/as_04.htm
Живеейки според принципите на Евангелието, патриарх Павле никога не пропуска сгоден случай да напомни, че „под слънцето има място за всички“. Неговите послания от времето на кървавото разпадане на Югославия – „И в най-тежката ситуация сме длъжни да постъпваме като хора и няма такъв интерес, национален или личен, който да ни освобождава от този дълг“ – го превърнаха в забележителен духовен лидер в очите на всички хора с добра воля по света.
Смятайки, че „служенето на истината е служене на Бога“, този скромен и смирен свещенослужител има моралното право да повтори след светите апостоли на всички, които се увличат от спорове, дори ако става дума за съдбата на Сръбската православна църква: „Нека думите ви да бъдат меки, а аргументите – силни“. Оттук и голямата му смелост в разгара на войната в бивша Югославия, когато идеята за примирение беше твърде непопулярна сред воюващите страни. „Аз вярвам, че потомците и на сърбите, и на хърватите, и на словенците ще живеят в мир, срамувайки се и от нашето време, и от нашите постъпки“, казва той.
Патриархът използва всяка възможност, за да се обърне към околните с призив: „Да бъдем хора“. Неслучайно децата в Сърбия са го нарекли „Патриарх Павле Да Бъдем Хора“.
Може би това са „националистически възгледи“, разяснете?
Приятел от Сърбия ми разказа за нещо, което видял с очите си. Той пътувал в белградски рейс. На една спирка в рейса влязъл патриарх Павле. Той стоял известно време прав, никой не му отстъпвал мястото си. Моят приятел се възмутил на глас: „не виждате ли, че това е дядо патриарх!“ Тогава един се изправил и казал: „Сядай, попе!“ Патриархът благодарил смирено, седнал и спокойно се зачел в молитвеника си. Звучи невероятно, но е истинска история!
Като бях в Сърбия четох академичния труд на Йован Цвиич за южнославянските народи (има го и в интернет) и се удивих на точните му наблюдения. „Великосръбският шовинизъм“ е положен на доста здрави основи. Но най-важното – те не са антихристиянски, а точно обратно. Само така може да бъде обяснен високият полет на сръбската богословска школа и СПЦ и отсъствието de facto на богословие в БПЦ.
Гарашанин е политик, а Цвиич учен.
С риск пак да ме изтрият ще ти кажа, че май високите температури в Русе ти влияят. Ако шовинизмът е православие, аз съм неандерталец.
Този сайт пише повече срещу радикалния ислям, отколкото всички православни сайтове в Българияа, взети заедно:
http://islambgr.blogspot.com/2008/08/blog-post_07.html
както казвате следователно, той принципно се отличава от всички останали православни патриарси и изглежда е единственият истински смирен християнин измежду тях.
Копирах си снимката на патриарх Павле и си я сложих в работната папка на бюрото…такива труженици на Божията нива искам да виждам. И, ако рядко ги виждам по нашите улици,то поне да гледам на снимка- духовността на съседите- отци!
Отец Павел точно вижда разликата: патриарх Павле действително е бил смирен подвижник (за което безкрайно го почитам) но с националистически възгледи. И не е единствен, не веднъж съм бил в компанията на необкновено свесно епископи на СПЦ, но в тази посока възгледите им граничеха с клиро-фашизъм – изпитал съм го върху собствения си гръб. Православие или национализъм, национализма ограбва духовно.
Каква е ролята на патриарх Павле по време на националистическите изстъпления в Югославия?
Всеки път, когато Бог свива една страна в границите и́, Той има нещо предвид. Шовинизмът, може да не е кой знае колко морално естество за съществуване на дадена нация, но е така също и заздравително, защото в противен случай моралните устои съвсем ще се изгубят.
Така както на практика сега те се губят в България. Има една приказка: Ела зло, че без теб още по-зле.
Най-трудно е да се преодолее малодушието, което по принцип е свойствено за нас хората (колкото и да се перчим в противовес), с шовинизъм. Когато един народ не иска да учи и да се развива, първата стъпка която правят от Горе е да го ”заздравят” с шовинизъм. Тъжно е, ама е така..
На първо време се изтръгва част от отчаянието в умовете на хората. Ако това не помогне, задават се природни катаклизми, с които насилствено се обединяват хората. Бог да ни е на помощ.
Съвременното затопляне на климата и изобщо всякакви катаклизми е именно това. Събуждане. Зачестят ли, наближило е родилните мъки…