Къде е духовната криза



Може да харесате още...

39 Отговори

  1. Vasco каза:

    Леле, леле кой е седнал да ни учи колко е затънала църквата ни и колко били зле архийереите ни! Ами защо този човечец не си погледне в собствената градинка? Как може някакъв, който живее в блудство с жена, която може да му е майка, да ни поучава колко грешни били митрополитите ни? Вместо да си скрие в миша дупка, защото срами името „богослов“, той седнал да хвърля кал по другите!
    Ама какво се чудим? То, бившия посредствен журналист Дачков се кланя на друга икона – посредствения асистент по политикономия на социализма от МЕИ Иван Костов, който с „мъдрото“ си управление разпродаде България за жълти стотинки.
    Една от причините за тази духовна криза е точно такива посредствени „богослови“ (дачкослови), които вместо да дават пример за християнско поведение, се включват в хора на квакащите от блатото. Проблемът, обаче е кой е пуснал това калташко текстче в този сайт. Блажени са спящите редактори…

  2. mirko каза:

    Явор Дачков е идеалният партиен журналист – стига да му платиш може да напише каквато искаш гадост и за сестра си.

  3. Андрея каза:

    В повечето енории и манастири няма евхаристиини събрания!Няма Евхаристия!Няма църква!Има духовна криза………..

  4. Lakota каза:

    Обаче, в случая Явор Дачков е напълно прав.
    А набор „69“ да си припомни Виденовото управление и тогава да говори за Костов

  5. Ангел Небесен каза:

    Абстрахирайки се от партийните предпочитания на г-н Слагачков, трябва напълно обективно и безпристрастно да се отбележи, че въпросният габровски бидон е напълно прав във всичко което пише, макар и банално ясно за всеки човек с трезв мозък; и именно поради това отправено към хора, които рядко са трезви, а още по-рядко не се държат самодоволно-просташки (примери за това има и в този портал).

  6. p_stefanos каза:

    Дачков е грешник като всички нас, каквито също са и Vasco и mirko.
    С такива „аргументи“ не може да се оборва. Всяка дума от написаното е вярна. Който не го вижда е неизлечимо сляп. Наскоро мои приятели ми разказваха за позора и резила, който твори в Москва представителя на нашата църква там. И това става вече в продължение на години. И нищо. Аз ги помолих да го опишат всичко и да го публикуват в медиите.
    Да, посредствеността взема връх. Тя става еталон. Няма вече кой да каже, че посредственото е опасно. Почти не поддържаме контакти с останалите поместни църкви. А и те не ни търсят, защото виждат, че у нас богословието, с малки изключения, е на същото посредствено ниво. Всичко е сведено до ракийката и требите. Съвсем прав е Явор Дачков.
    Но голямата беда е в това, че и той не посочва изход. И аз не го виждам.
    А мястото на вероучението наистина е в енорийското, а не в светското училище.
    Ако „някой“ пречи да се въведе религия в училище, кой пречи да се въведе в храма???

  7. Byzantinechant каза:

    Уважаеми г-н Явор Дачков,като виден и уважаван богослов ,бих желал да ми отговорите на един въпрос.Защо според вас Каин е убил Авел?

  8. missi каза:

    В случая Дачков е прав,но пропусна още една причина за духовната криза-разкола,на който партията му беше върл фен,нищо лично,иначе:-)

  9. papas1983 каза:

    dokoga schte se ostavia vseki da pische kakvoto si iska!Niama neschto po-xubavo da se sloji,ami schte chetem glupostite na Dachkov- edin neopredelil se chovek!Prav bil,i az moga taka da laia,no samo s laene ne stava!

  10. ieromonah Ioan каза:

    Най-после една статия, под която да се прочетат повече от 3 комнентара. Не познавам г-н Дачков и не знам на коя партия е член, но това, което е написал е истина. Още в първият коментар един никой, който се е написал Vasko, обвинява автора в блудство с жена. Като чета такива коментарии, виждам, колко е паднало нивото на накои хора в България. Искам да поздравя Андрея, защото тя е дала изхода от ситуацията, които някои не виждали. Разберете братя, тези ченгета в синода може да ги унищожи само Истината! И на тях винаги трябва да им се повтаря, че са ченгета, не за да ги обидим, а защото те са такива.

  11. usher каза:

    Да благодарим на Бог за читавите, колкото и да са малко. Никога няма да стана почитател на Дачковия стил на изразяване, но както бе казано всички сме грешни и имаме кривици, но няма как да му се признае, че умее да бърка с пръст в раната. Да – трябва да се надяваме и да помагаме на читавите, да има функциониращи енорийски центрове, това ми се струва най-точното казано нещо. Бог да ни помага това да стане и да помагаме кой както може. Бог да ви пази.

  12. Андрея каза:

    Йеромонах Йоан,аз/Андрея/ съм мъж.Женското име е Андреа.

  13. Андрея каза:

    Чета коментарите ни и със съжаление откривам,че нямаме църковно мислене!Духовна криза не е ли- нашата неспособност да сме съсъди на Светия Дух? А Той най-пълно е в църквата,Тялото Христово,Евхаристийното събрание,за което епископът „отговаря“.Не е ли най-добре да искаме да живеем евхаристийно.Нашият епископат да види своето паства “ гладно и жадно “ за Христа.Нали трябва да си помагаме един на друг!?Да напомняме на епископите,че в епархия,където няма опашка за свето Причастие на всяка е литургия – има Духовна криза и т.н. и т.н….Явор Дачков е прав,критиката му е остра,но точна и честна.

  14. Vasco каза:

    О. Йоане, блудството винаги си е блудство. Не виждам как човек, изпаднал в такъв грях, може да хули владиците ни, че били ченгета. Не ми е ясно също как ти като свещеник си позволяваш да хулиш владиците ни, след като и св. ап. Павел не посмя да похули първосвещеника, защото старозаветния закон не му позволяваше. Виж, ако си разколник, няма какво да говорим повече. Разколниците не са част от Църквата.
    Не виждам никаква разлика между стила на Дачков и стила на жълтите вестниците. Аз питам – кое е истината в неговите празнословия? Пише, че синодът бил пълен с ченгета. Да го докаже! Без доказателство, твърдението му си е чиста клевета, едни мръсни долни клюки. Същите лъжи както в жълтите вестници. Да го докаже!
    Дори и някои да са били доносници, нали и апостол Павел гонеше християните. Важното е покаянието. И то не публичното покаяние, а това в сърцето пред Бога.
    Да не говорим за гнусното изказване на Слагачков относно дядо Николай. Лудичкия с трескавия поглед е самия Дачков, когато гледа Иван Костов. Какъв уважаван богослов може да бъде този сплетник и клюкар! Вместо да плюе по другите, да погледне себе си, че е затънал до гуша в тинята.

  15. Idiot каза:

    Дачков и аз не харесвам. Просто не го харесвам. Защо – не знам. Може би, просто защото е журналист, а сега даже и със зенитен прожектор да търсиш журналист, който да пише за църквата като за църква, не можеш да откриеш. Всички журналисти пишат за църквата, като мерят със светският си аршин. А не с църковният. Искат всичко бързо да се промени в крак с обществото, ама ядец. Мерят с тяхната си кривогледа мярка. Моето мнение на християнин в детска възраст е, че за да се промени нещо в църквата, трябва много да се чака и пак не е сигурно, че ще го дочакат. Но тук става въпрос за Истината, а всяка промяна в Истината, не е вече истина. Нека да оставим владиците ни на съда на времето и Бога. Той ще покаже кой е крив и кой – прав. Православието винаги е в криза т.е на съд. Винаги. И винаги а-ха да падне, но… ядец. Остава. Нали за него е казано, че „портите адови няма да му надделеят“? Та, в тая посока на мислите, нека оставим на Господ да реши какво ще прави. Нали всичко става по Негово допущение. Той Църквата Си няма да остави. Ако си мислим, че ние нещо можем да направим със своите слаби силици, се лъжем. Всичко е в Негови ръце, макар и да си правим гъди-гъди на самочувствието, че ние можем нещо.
    А относно посредствеността, нека да попритворим едното око, толкова години изстъпления явни и неявни, не може да не дадат резултат, но да се молим за нашите клирици. Да ги дарува Господ с мъдрост.

  16. Андрея каза:

    В статията на Явор Дачков е написано за Духвната криза! Неспособността ни да сме съсъди на светия Дух! Светият Дух действа в БПЦ, но според мен Явор Дачков критикува нашата неспособност да използваме този дар. Нима в БПЦ няма Духовна криза? Защо критикуваме Явор Дачков? Не е ли по-добре да прочетем по-задълбочето статията и да беседваме за/върху нея?

  17. Наско каза:

    По моему, ако по нашите земи ВЕЧЕ почти няма „царствено свещенство“, няма истински ревниви християни, то какъв клир иска да има г-н Дачков.

    Нека първом погледне себе си, дали е от това „царствено свещенство“, па тогава да оплюва. Защото, човек, който говори за Църквата, дистанцирайки се от нея, казвайки „собствената [b]им[/b] църква“ , прилича на онези люде, които наричат Родината си/ни (България) „тази държава“, все едно че не са българи.

  18. Наско каза:

    Благословете, отче
    Във връзка с казаното от Вас, си позволявам да Ви помоля да ми отговорите на един въпрос и той е: дядо Максим, бил ли е д о н о с н и к на Държавна Сигурност (ДС) ? Не питам за агент, а питам в какво обвиняват тия, които са проявили икономия, които са доказали безусловно вярата си в Бога пред Самия Него и пред човеците. Ако човек иска, може да обвини дядо Максим в какво ли не, ала факт е, че с Божията помощ той победи света и пак и пак го побеждава. Самото споменаване на името му, е в е ч е една проповед за мен.Кесаревото да отдадем кесарю, Божието – Богу. Не го ли каза Сам Христос. Е, на който дядо Максим не му е по сърце, то нека сипе хули, нека оплюва, щом така желае. Ала според мен, каквото и да му проповядва патриарха, каквото и да чува, то ще е меко казано все недостатъчно, дори и когато се проповядва за Самия Христос. Защото, когато няма любов към човека (към хората въобще) няма и разбиране, а има пред_убеденост в собствената си правота. Егоцентризмът в никакъв случай не е християнска черта, не мислите ли. И авторът на тази статия, не го ли доказва това пермаментно с изявите си в публичното пространство. Последно искам да кажа следното: за мен лично, дядо Максим, дори и в мълчанието си, е олицитворение на Христа Бога. А и „Иисус мълчеше“, като същевременно проповядваше в Мълчанието Си. Нали.

    Нищо не казахте за изказването на missi, а то, мисля, е твърде съществено.

    Простете, ако съм станал причина да внеса смут в душата Ви.

    Атанас

  19. Наско каза:

    Поздрав в Христа Бога, приятелю
    Работата е там, че пасомите не са/сме “ гладни и жадни “ за Христа, станали сме топлохладни.

    А пък за света, Христос е мъртъв.

  20. Pankratii каза:

    Г-н Дачков много остро пресъздана действител-
    ността в нашето общество.И колкото и да ни е неприятно трябва да признаем,че духовна криза има,и тя е на границата на критичния максимум.Тази криза е продукт на отхвърлената Христова любов,която трябваше,и трябва,да бъде основен постамент за духовно изграждане.За жалост клира на БПЦ заложи не на любовта,а на взаимната неприязън и омраза,несъзнавайки,че по този начин необрича само себеси,а и тези които Бог му е поверил за да го води към спасение.Много от вас питат за изхода! Изхода за момента е един:нов устав със заложени мандати и на митрополити и свещеници,защото връщайки се в миналото,ще видим,че винаги когато хората са имали възможност да правят кадровата селекция в Църквата,Тя е просперирала,а с нея и народа.По този начин най-ярко ще се изрази съборността в Църквата,а знаем,че тя,съборността е добрия проводник на Божията благодат в живота на Църквата и на миряните като основна част от Църквата.Единствено по този начин ще има добър подбор на кадрите и във висшия клир и при свещенството.Но най-важното нещое, и те и ние да осъзнаем,че можем да съществуваме и да се единяваме с нашия Небесен Баща-Бога единствено чрез необятността на Неговата любов.Чрез мандатността,миряните ще имат изконно полагащото им се право да правят нужните корекции при един недостоен избор.А такива, не е тайна има много.

  21. prokimen каза:

    MISSI, Благодарете на Бога, че има разколи, за да оправдавате во-веки веков иерархическата немърливост в България. По-скоро Вие запитайте Дядо Максим къде беше съвестта му през комунистическо време! Нима тогава нямаше духовна криза? Той служеше не повече от 10 пъти годишно и той доведе нещата до днешния неспасяем ТРАГИЗЪМ на унищожена СЪБОРНОСТ. Та и да си премълчи журналистът, както богословите си мълчат за църковната анархия, камъните ще проговорят или ше настъпи природно бедствие.

  22. missi каза:

    Ваше Преосвещенство,съвестта на дядо Максим вероятно е била в една торба с другите съвести за същото време,които чакаха да падне режима и да се покажат колко са смели.В статията си Дачков обвинява мълчанието относно случая „агент Мишо“,но не беше ли и той сред разколническите челни единици?!Дядо Инокентий колко пъти служеше през годината?!И той случайно нямаше ДЖИП и куфарчета със всеизвестно съдържание?!
    А,да,забравих ,че така се е научил от тези от които се е отцепил.
    Вижте,аз не защитавам ни най-малко сегашното трагично за БПЦ положение,напротив,болно ми е и съм съгласна с Дачковкато цяло,но просто изтъкнах,че той много удобно /за него / е пропуснал и разкола като причина на статуквото.А не може да се отрече,че там където клира се разцепва,се разцепва и еклисийното съзнание.И ето последиците.
    Но ,може би ,забравям ,че в алтернативния синод всичко е по мед и масло ,рикащия лъв не ви обикаля и сте съсъди с благодат за пример.Блазя ви и простете грешната ми заблудена душа.
    ПП.Едно време в БФ ,о. А.Балачев пишеше на такива като нас /извън алтернативния синод/, двойки и тройки,ама явно още не сме дорасли за нещо повече:-/.

  23. john_doe каза:

    Докато се наканя да коментирам този текст и коментиращия с името „Наско“ буквално ми е „откраднал“ думите:-) С малки резерви мога да кажа, че същото е направил и Васко, затова…качвам се в тяхната лодка, на тяхната трубуна, сядам на тяхната маса и т.н.

  24. Андрея каза:

    Имало заседание на Св. Синод на Сръбската православна църква. Патриарх Павле преди заседанието погледнал през прозореца – отвън едни луксозни Мерцедеси. Обърнал се към събралите се митрополити и казал : Какво правим? Един по-оправен му отвърнал – Къде живеете? Явно не сте добре. Патриархът прекратил заседанието и излязъл. Отишъл директно в психиатрията и поискал да бъде прегледан и да му се издаде удостоверение, добре ли е, или не. Психически здрав ли е, или не. На другия ден, при откриване на заседанието, накарал всички да прочетат епикризата му и да разкарат мерцедесите…

  25. Андрея каза:

    Извинете,че предният материал не е по темата,но много ми хареса и исках да го споделя с вас….Разбира се,можем да направим някои съпоставки с българската действителност.

  26. Андрея каза:

    Разколът не може да бъде причина за Духовната криза!Тя го провокира, той се случи и не успя, защото не беше от Бога…Явно Духовната криза в БПЦ е от години, но напоследък става все по-дълбок! Господ го допусна, за да ни научи на нещо? Да ни покаже, че на тези хора, които бяха в разкол им липсва нещо. Какво е – незнам, само мога да предполагам!?
    Разколникът не е ли християтин, който не иска да има евхаристийно общение с Църквата, от която излиза?
    Не смятате ли, че нашият клир много често провокира „малък разколи“ като налага вневероятни услувия на братятя и сестрите, които искат да се причестявят редовно? И като липсва проповедта за Светата Евхаристия……..
    Не е ли „малък разкол“ почети на всяка неделна литургия, когато клирът се причестява, а на миряните се дава само нафора? И ето две събрания в Църквата: евхаристийно в олтара и молитвено в кораба!
    Какво ни събира? Как да познаеш другия? От къде сили, за да обикнеш другия?

  27. missi каза:

    моля Ви ,не гледайте едностранчиво на нещата и не изпадайте в талибанство.Разколът е административен проблем,а не догматичен.Бъългарското общество беше достатъчно готово /както и Църквата ни като цяло/за манипулируемост от страна на политически интереси.Не защитавам разкола,но промяна трябваше и трябва да има,съжалявам само за получилото си,явно не е било това начина.Аз ,лично треперех от възмущение ,когато качулките на НСБОП „извеждаха“ свещениците от храмовете пред очите на енориашите им като някакви престъпници….та тези пасоми какви ли въпроси са си задали?-ама ние наистина ли сме се причестявали ,или сме кръстени ,венчани и т.н.?
    Ситуацията изобщо не е едностранчива и именно долните сцени разиграби се на 21 юли 200…г.способстват още повече за отпадането ни от Христа.Този ,който не събира с Него -разпилява…за жалост повечето от нас разпиляват в бтка кой прав и кой крив.
    И Честит Празник:-)

  28. Андрея каза:

    Къде съм написал, че разколът е догматичен проблем? Разколът е каноничен проблем. Какво талибанско намираш в желанието ми, в БПЦ да има нормален евхаристие живот? Църквата е първо Тяло Христово, Бого-човешки организъм, а след това и се налага да има административни струкрори.А Христос ни каза, първо да търсим Божието царство, а останалото ще ни се даде……..

  29. missi каза:

    не съм догледала.
    Сега забелязвам нещо интересно-на снимката Я.Дачков е доста по-слабичък от прякото му сутрешно предаване в ТВ7.
    Срам ли го е от външния му вид,що ли?:-))

  30. Pankratii каза:

    В годините назад свикнахме да обвиняваме за всичко негативно случващо се в Църквата,разко-
    ла.Да,разкола внесе негатив в развитието на Църквата,но трябва да разберем едно,че в началото той целеше да събуди заспалия епископат и свещенство показвайки,че е време
    за плодотворна работа.Но повечето расоносци това не им хареса,защото щеше да ограничи едноличната им власт,а заедно с това и неправомерното бъркане в кацата с мед.Именно затова в предишното си изказване
    поменах,че възстановената съборност е единственото спасение за Църквата и
    нейната мисия.Припомнете си притчата на Господ Иисус Христос за лозето и злите лозари.След като убиха сина на Господаря,Христос попита слушателите си: Какво ще направи Господаря на лозето?Злите лозари ще погуби,а лозето ще даде на добросъвестни лозари.Так,че и ние да не смятаме,че и в недостойнството и злобата ни Бог до безкрайност ще ни подкрепя.Да помислим,че в крайна сметка ако не положим старание Църква,свещенство и миряни изразяващи съборното начало,да бъдат изразители на Божествената воля и християнски ценности,самият Господар-Бога ще отнеме лозето,т.е Църквата от нас и ще я даде на по-достойните и одухотворените.А тази промяна може да стане само с абсолютния контрол от страна на миряните и чрез въвеждане на мандати както за митрополитите,така и за свещенството.Никаде в правилата на Св.Църква не е вписано,че епископа се поставя на катедрата пожизнено.Вписано е ,че епископа на катедра трябва да провежда епарх.събори 2 пъти в годината.

  31. p_stefanos каза:

    Андрея, съвсем по темата е примерът ти. И е чудесен. Но у нас проблемът не е даже в мерцедесите. Дачков го казва – в „благата ракия, която успешно превърнаха в един от неизбежните атрибути на българското Православие“. Мен ме е возил сръбски епископ в късен час с мерцедес и с превишена скорост – бързаше да проповядва! Говори 3 часа пред пълна с млади хора зала.
    А на Наско искам да уточня, че Христос не проповядваше с мълчание, а с пример. С пасивно мълчание може да се проповядва само безхаберие. Тъкмо това е диагнозата в нашата църква.
    Христовата църква не е царство на пасивното безхаберие, печените агнета, женените монаси, требничарското богословие etc.
    Ами като издигаме на такава висота мълчанието и пасивността, то следва, че трябва да отхвърляме тези, които активно проповядваха с дело и слово?!
    Безхаберието не е икономия!!!

  32. Андрея каза:

    Често се питам,защо е такова положението в БПЦ? Защо го допуска Господ?
    Нали не е случайно, че имаме такива епископи?
    Безхаберие ли е или Властолюбие?

  33. john_doe каза:

    p_stefanos, ами проповядвай, кой те спира или някой митрополит ти е запушил устата?Като не ти харесва нещо в църквата ни,промени го, а пък ако си истински в стремежите си ще повлечеш с примера си и други и аз даже ще те последвам.Иначе … всичко си остава критикарство а не оздравителна критика дето не я щем. Ама тя цялата ни държава такава много вождове малко индианци…..

  34. p_stefanos каза:

    john_doe, много тъпо си се изказал. И тази дума „повлечеш“ е много грозна и нехристиянска.
    Какво очакваш – да почна сега да се хваля, че проповядвам? Старая се. Нашата православна общност не е огромна, но не е и малка и е много, много свястна и много истинска! Аз познавам десетина прекрасни духовници. Не са много, но около тях има истинска духовна евхаристийна общност – царствено свещенство!!! И тук принципно не съм съгласен с Дачков – колкото и да са малко читавите, колкото и да не се чува гласът им, тъкмо те променят нещата в нашата църква. И аз го виждам с очите си и се радвам!
    Андрея – разбира се, че и едното и другото! Но аз поставям безхаберието като по-главен синдром, защото ако един човек не е безхаберен, той ще види колко измамна илюзия е властта и не би бил властолюбив. Истинска власт дава само любовта! Ние се покоряваме на Христа, защото знаем, че той ни обича!

  35. Markova каза:

    не съм богослов или твърде навътре в църковните дела,но именно като „обикновен гражданин“ се питам,всички вие,толкова знаещи и вещи по църковните въпроси не направите нещо за Църквата,вместо да критикувате кого ли не,ами станете свещенници,монаси,останете работещи за църквата богослови,а не за разни политици,……извинете ме,така мислят хората като мен

  36. Андрея каза:

    „Мислим на глас“! За съжаление, нашите мисли са като критика. Църквата е една тяло, един организъм, едно цяло и като всеки човек мисли, обвинява се, недоволства, радва се, хвали се и т.н..Така и ние/Църквата/. Сигурен съм, че всеки върши по нещо за Църквата. Опитва ме се, споделяйки си- да си отговорим на въпроси, които вълнуват всички нас.

  37. Християнче каза:

    Всички които оплюват Явор Дачков са истинските разколници и комунисти,поставени на хранилка в БПЦ.Това е най страшното. Ч.Н.Г!

  38. Андрея каза:

    Не е ли странно, че нищо не направихме за паметта на новомъчиниците от БПЦ? Колко малко знаем за годините от 1944 до 1989? Аз научих новомъчиниците тях от БНТ, имаше много добро предаване на Стефан Илчевски, след това по радио Сион четоха житията на някой от тях, напоследък отпечатаха няколко книги…Но човешката памет е кратка! Не е ли крайно време да има дата, на която литургично да честваме паметта им? Невниманието към историята на църквата, не е ли предпоставка за Духовна криза?
    Сигурно има нещо в миналото….Още не ми е много ясно!? Духовната криза в БПЦ не е от последните 18-19 години….

  39. martin.ivanov каза:

    ni ne6ta! Pyrwona4alnoto zna4enie na dumata kriza (krisis,gr.) ozna4awa re6enie, precenka. Ako razgledame tezata za duhowna kriza, to nie sme postaweni na swoego roda krystopyt, trjbwa da wzemem re6enie za na6eto razwitie, t.e. imame njakakwo predizwikatelstwo. W towa ne wijdam ni6to lo6o. Bog pra6ta izpitania, predizwikatelstwa na tozi kogoto obi4a, za da ukrepne wyw wqrata, da wyrwi po pytja na swoeto du6espasenie i usywyr6enstwane. Zna4i ako ja ima tazi kriza, a ne e li jiwotyt edna postojanna kriza, to nie sledwa da ne sme pasiwni nabljudateli, a aktiwni u4astnici i za Boga dori da sgre6im, da imame doblestta da priznawame gre6kite i da se poprawjame. Mislja, 4e hristijanskiat jiwot kato edno swoego roda swidetelstwo za Istinata e pylen s krizi, porodeni ot pyrwata kriza w 4owe6kia rod re6enieto za otdeljane ot Boga, poemaneto na pytja na razpoznawaneto i znanieto za dobroto i lo6oto. Jalko, 4e w na6eto sywremie towa swidetelstwo wse powe4e se zaglu6awa ot swetskia 6um i osobeno w Bylgaria i towa moje bi e bolkata na awtora ili moeto razbirane i interpretacia, 4e Glasyt na Cyrkwata e slab i nemo6ten, swidetelstwa, no njakak si sred swoite si, pyk i tam e mnogo opljuwan i natikan w ygyla. No pak se wry6tam kym gorekazanoto, za Boga njama ni6to newyzmojno i ako tazi sega6na kriza ni e slojila na dynoto, moje bi nie e za pokajanie, za osyznawane i promjana, 6toto da se re6im naj-posle da Go sledwame, da byde Negowata wolja, ne na6ata, za da ni izdigne ot na6ata nemo6t.