Терорът – политика на безсилието
При атентата на московското летище Домодедово преди няколко дни бяха убити 35 души и ранени над 100. Защо подобни атентати в Русия стават все по-чести и по-кръвопролитни? Можем да прозрем отговора, ако разгледаме проблема в неговия исторически контекст.
Руската империя започва да проявява стратегически интерес към Кавказ през втората половина на XVIII век и го присъединява окончателно в началото на XIX век. Гордите местни планински народи не се подчиняват на чуждата власт и започват партизанска война. Техен вожд е имамът Шамил, който основава теократична държава в Дагестан и Чечения. Неговата нередовна армия от 30 000 войници се съпротивява успешно на руските войски в продължение на 25 години. През 1859 г. Шамил е обкръжен, пленен и дори получава държавна пенсия. Кавказ е умиротворен.
По време на Съветския съюз грузинецът Сталин разселва и избива стотици хиляди кавказци, тъй като се съмнява, не без основание, в тяхната лоялност към болшевишката империя. След приключването, официално и формално, на войната в Чечения всички групи, които упражняваха терористично насилие, се преместиха в Дагестан, Кабардино-Балкария, Северна Осетия и Ингушетия. Днес руснаците масово се изселват от Северен Кавказ. Сред местното мюсюлманско население раждаемостта е голяма, безработицата е огромна и в резултат се появява критична маса младежи, които нямат социална реализация и изпитват остра духовна фрустрация. В материалния и духовен вакуум нахлуват чужди ислямски проповедници, обикновено обучени в Пакистан или Саудитска Арабия, които предлагат лесно решение на проблемите с помощта на насилието. Те разпространяват идеите на ал-Кайда.
Идеология на ал-Кайда е сунитският ислям, но не традиционният миролюбив вид, който познаваме, а вида, в който се изповядва от сектата на уахабитите. Те се наричат също салафити. Тяхната цел е да изчистят исляма от всичко, което смятат за нововъведения и отклонения. Уахабизмът започва като пуританска мюсюлманска секта в края на XVIII век и е свързан с династията, която управлява Саудитска Арабия. Той забранява култа към светците, издигането на пищни паметници и луксозни джамии, писането или слушането на музика, рисуването на картини или правенето на статуи. На жените е забранено да шофират, а пушенето и пиенето на алкохол се отричат като грях. В Саудитска Арабия се смята за престъпление изповядването на друга форма на исляма или преминаването към друга религия. В цялата държава няма нито християнска църква. За уахабитите иранските шиити не са истински мюсюлмани. Единственият източник на законодателство е Коранът. Затова нито Саудитска Арабия, нито бившият талибански режим в Афганистан имат конституция.
Няма съмнение, че в бъдеще България ще приеме хиляди емигранти главно от Азия и Африка. Мнозина от тях ще бъдат мюсюлмани, и то уахабити. Ако се надяваме, че тероризмът ще отмине България, много се лъжем. За успешната борба с него е нужно да се вземат спешни мерки – подкрепа на традиционния ислям, подобряване на работата на правоохранителните органи, развитие на икономиката особено в Лудогорието и Родопите и участие в борбата с тероризма в световен мащаб.