Българската православна църква и Освобождението на България



Може да харесате още...

4 Отговори

  1. о. Павел каза:

    Интересна, но казионна статия на Нушев. Той твърди, че
    „християнството прониква във всички форми на духовния живот на народа“. Това е пожелание, а не действителност. Защо? Вижте фолклора, който на практика е културата на българския народ през робството. В него има малко християнски елементи, които са силно изопачени от преобладаващото езичество и особено от магията във всичките й проявления.

    „нашите църковни училища, са били напълно в съзвучие с водещите европейски тенденции“. Ако това беше вярно за килийните училища, те щяха да съществуват и досега. Едва ли в зубренето на Псалтира и боят с тояга на фалангата има нещо напредничаво. Троянското манастирско школо от 70-те години на ХIХ век не е чисто килийно, а хибридно.

    Продължение……….

  2. о. Павел каза:

    Продължение……….

    Съществува противоречие между одобрението от Нушев на канонизацията на революционери, чийто стихиен бунт е предварително обречен, и изтъкването от него накрая на еволюционната доктрина на екзарха като път за освобождение на България. Не може да се слугува на двама господари. Вторият път е правилен, но и до ден днешен българите робуват на първия. Последиците са очевадни.

    Въстанието на Спартак –
    http://archiman.livejournal.com/

  3. Стефан Чурешки каза:

    Проблемът на църковната история е, че има много малко документи за дейността на Църквата. Нейните заслуги са изтъквани от православната пропаганда, защото Църквата е била против национализма и революцията на българския народ. Неслучайно поп Кръстю предава Левски – Църквата се е занимавала с несвойствена за нея дейност каквато е политиката. Европейските училища в България са създадени от търговци, занаятчии и предприемчиви българи, които са завършили в чужбина, най-вече в Европа. Националното пробуждане е правено от светски лица ката Васил Априлов, д-р Стоян Чомаков, Гаврил Кръстевич и Г.Золотович, по книгата на проф. Тончо Жечев „Българският Велкиден или страстите български“, преиздадена 7 пъти в България. Католиците в България през ХVІІ в. пишат, че българите имат западнали училища и не се доверяват нито на католиците, нито на гръцкото духовенство, което е управлявало БПЦ до успешния изход на Екзархията, т.е. народа сам се е пазел А след 1878г. образованието е държавно, не на БПЦ.

  4. fr Pavel каза:

    „Проблемът на църковната история е, че има много малко документи за дейността на Църквата.“
    – Това не е вярно. Не познаваш изворите.

    „Църквата е била против национализма и революцията на българския народ.“
    – Точно обратното е вярно. Много духовници са революционери.

    „Неслучайно поп Кръстю предава Левски“.
    – Отец Кръстю изобщо не е предател. Левски се е издал сам пред турците, когато излизал от Ловеч на втория ден на Коледа и казал, че отива да хвърля тор на лозето си (!). Разпознат е чак в Търново.

    „Националното пробуждане е правено от светски лица“
    – А преп. Паисий Хилендарски, който е в основата на Възраждането, светско лице ли е?