Завръщането на Господ в политиката
(със съкращения)
„Съюзът” на християнството и юдаизма
Във вчерашния си брой The Wall Street Journal разказва следната история. Тексаски свещеник води кампания за подкрепа в полза на Изреал! Тезата е „Израел да бъде оставен да воюва с враговете си”. Свещеникът се казва Джон Хагии. През 1981 г., когато Израел изпраща самолети да бомбардират ирански ядрен реактор, Хагии изпраща писма до 150 свещеници в САЩ като иска подкрепа за действията на еврейската държава. Съвсем закономерно проповядващият война свещеник получава само едно писмо в своя подкрепа.
Събирането е спонсорирано от християнския съюз на Израел, основан от самия свещеник. Идеите му също срещат одобрение във Вашингтон от страна на група политици и лобисти, които набират пари и подкрепа за „ограмотяване” на християните по отношение на библейското право за съществуване на Еврейската държава.
Схемата е проста. Хората в християнския свят трябва да бъдат убедени, че израелската държава има библейска мисия. За тях би било много по-лесно да симпатизират на една демократична страна като Израел, отколкото на палестинците или други мюсюлмански организации или държави.
В набирането на подкрепа за Израел няма нищо лошо. Нито в заемането на разумна про израелска позиция. Утвърждаването на божественото право на съществуване на една държава, нека го кажем направо, е чиста, завършена лудост от гледна точка на съвременните концепции за държавност. Защо? Защото по силата на същото това „божествено право” в ислямския му вариант група фанатици избиха няколко хиляди души и взривиха двата небостъргача в Световния търговски център в Ню Йорк.
За съжаление обаче в един секуларизиран и в общи линии разумен век, религиозният фундаментализъм си пробива път на най-високо ниво в политиката?
Религиозната аргументация и Републиканската партия
Споменатият по-горе Дон Хагии е водеща фигура в т. нар. християнско-ционистко движение. То проповядва евангелистка политическа философия, която поставя в основата си библейски пророчества и вярването, че борбата за Израел е прелюдия към Армагедон – битката между доброто и злото. Последователите на тази смесица между религиозни вярвания и прилагането им като политически аргументи дават безпрецедентна опора на президента Буш и на линията на администрацията му за подкрепа на Израел в конфликта му с Ливан и Хизбула.
Самият президент Буш дори изпраща послание до християнско-ционистката организация, в която хвали Джон Хагии и последователите му за „разпространяване на вярата в божията любов и божественото право на свобода”. Израелският премиер също изпраща поздравления, а на форума организиран от Хагии присъстват посланикът на Израел и влиятелни политици от Републиканската партия.
Големият проблем не идва от това, че Израел и най-консервативните крила на Републиканската партия лобират публично и открито за правото на еврейската държава да защитава сигурността си. Израел има неоспоримото право да защитава границите си и гражданите си от Хизбула, терористична организация, която е по-силна от правителството в Ливан.
Големият проблем идва от това, че политици и организации в развитите демокрации, започват постепенно да използват фундаменталистки и религиозни аргументи, които налагат войната и физическото унищожение като приемливи и дори като единствени решения на спорните въпроси в международната политика. Това става в момент, в който голяма част от арабските държави също изоставят светския национализъм и залагат на ислямския фундаментализъм като аргумент за утвърждаването си.
И ако ислямизирането на арабския национализъм е много опасна тенденция, то инжектирането на религиозни вярвания в политиката на възприемащия се като рационален Запад е направо взривоопасно. Проникването на императивни религиозни аргументи в американската и европейска политика води пряко към свиването на демокрацията.
Ако десекуларизирането на политиката премине един разумен праг, който според мнозина в САЩ вече е достигнат, то ограничаването на различните свободи записани в американската конституция и в основните закони на европейските държави би било просто „оправдана стъпка в борбата на доброто срещу злото”.
Превръщането на международната политика в борба между доброто и злото днес изглежда все по-възможна перспектива.
Джордж Буш плува в свои води
Въпросният Джон Хагии успява да осигури сериозна подкрепа за християнско-ционистката си политическа идеология, предимно от Израел и от крайни религиозни християнски източници. Той оглавява църква, която има 19 хиляди члена, своя собствена телевизия и поддържа силни връзки с влиятелни фигури близки до Републиканската партия.
Вашингтонската кампанията на Хагии в подкрепа на Израел струва 500 00 долара. В деня след събирането си във Вашингтон участниците в събитието буквално бомбардират сенатори и членове на долната камара на Конгреса с пропагандни лозунги и с добра организация.
Това, което фокусира вниманието обаче върху иначе сектантския патос на Хагии, е позицията на президента Буш. Връзката на настоящия президент с евангелистките християнски движения е публично видима в американската политика. Възгледите на Джордж Буш са в пълен синхрон с тези на крайните християнски и ционистки организации и присъстват в стратегиите за национална сигурност на САЩ, или поне в тези техни варианти, които излизат от Белия дом.
Крайни християнски и ционистки организации критикуват САЩ, че крепи статукво в Близкия Изток, което не е в полза на Израел и което насърчава различните авторитарни режими и терористични организации. В този кръг влизат държави като Иран и Сирия, както и терористични организации като Хамас, Хизбула и други радикални ислямски организации.
Активни неоконсервативни кръгове в американската политика от своя страна лобират за това САЩ да приложи натиск за демократизиране на региона на Близкия Изток. Теза, която звучи добре, но може да бъде погрешно приложена и използвана за ескалиране на напрежението и за отваряне на нови военни конфликти.
Християнските фундаменталисти в САЩ са около 50 милиона. Това са хората, които осигуриха два президентски мандата на Джордж Буш. В САЩ сериозно се дискутира тяхното лобиране за забрана на абортите, позицията „против” гей браковете, а след 11 септември 2001 г. и за налагане на определена визия за международната политика, дефинирана от Джордж Буш с думите, че защитата на Америка изисква с врага да се воюва на негова територия.
Денис Рос, специален пратеник в Близкия Изток на двама американски президенти Бил Клинтън и Джордж Буш, заявява пред The Wall Street Journal, че крайните християнски движения днес играят важна роля в американската политика.
Промяна на формулата за мир в Близкия Изток
Тезите на християнския ционизъм преобръщат прилаганата десетилетия и възприета от умерените политически кръгове в Израел и арабския свят политическа формула „Земя срещу мир”. Всички досегашни споразумения между Израел и Палестина и всяка крачка напред към временно или окончателно уреждане на конфликта са преминавали през предоставяне на територии на палестинската автономия и през установяването на демокрация, като средство за намаляване на конфронтацията.
В един времеви период, дори имаше оптимизъм, че ако бъде постигнат компромис за статута на Йерусалим, мирът в Близкият Изток ще стане факт.
Натискът на крайните религиозни кръгове към САЩ и Израел да изоставят линията на компромиса полага основите на политически Армагедон.
Религията обаче никога не е решавала конфликти. Всеки неин опит да излезе извън личната сфера и да регулира обществения живот и международните отношения е завършвал с войни и изтребление на големи групи хора. На мен лично ми се иска да вярвам, че американското общество и въобще политическите тенденции в Западния свят не вървят в посока на заменяне на политиката с религията.
На мен ли така ми се струва, но светът бавно и неусетно полудява.
Поправете ме, ако греша, но това което ни отличава от животните, е разумът. Благодарение на него ние можем да мислим и да правим своя избор. За съжаление ние все повече и повече се превръщаме в животни с право на избор. Кой ли е казал, че когато Господ иска да накаже някого, му отнема разума? Къде им е любовта на тези хора? Нали най-голямата заповед беше „Възлюби Господ с всичкото си сърце и всичката си душа“, а подобра на нея не беше ли „Възлюби ближния си както си възлюбил себе си“?
Какво ли ще ни каже Господ като се видим? Нищо чудно да е „Махнете се от мен не ви позновам!“
Pyrvo, syjaliavam, che pisha na latinica, no ne mi raboti kirilicata. Goliam pastor, a? Vijte do kyde moje da dovede svobodnoto tylkuvane na Svetoto Evangelie. Interesno mi e dali vsichki protestanti spodeliat tova mnenie, che nali povecheto ot tiah u nas sa dosta amrikanski nasocheni.