Нашествие на източните учения в християнството

Но това би било грешка, защото в своите сериозни аспекти тя не се различава особено от йогата и дзен будизма, а внимателният анализ на нейната методика показва, че по своя характер тя е същинско източно течение в по-голяма степен от донякъде изкуствените продукти на съвременния синкретизъм – „християнска йога” и „християнски дзен”.
Трансценденталната медитация е пренесена в Америка (където има най-ярък успех) от един доста „неортодоксален” индийска йога Махариши Махеш Йоги и се разпространява там от 1961 г. През 1967 г. тя получава най-широка реклама, след като популярните певци от групата „Бийтълс” се обръщат към нея и се отказват от наркотиците. Но скоро те изоставят това учение, макар че продължават да медитират. На следващата година по време на турне из Америка Махариши заедно с групата „Бийч бойс” претърпяват неуспех – налага им се да прекъснат пътуването поради финансови загуби. Въпреки това движението продължава да се развива: през 1971 г. последователите му са около 100 000 медитиращи под ръководството на близо 2 000 инструктори, което го извежда на първо място сред другите движения на „източната духовност” в Америка. През 1975 г. то достига апогея си – има по 40 000 ученици на месец, а общият брой на последователите му достига 600 000 души. През тези години ТМ се разпространява широко в армията, в училищата, по затвори, болници, също и в църковни общности, включително църкви на Гръцкия епископат в Америка, като „неутрална” форма на „ментална (духовна) терапия”, която може да се съчетае с всякакви религиозни възгледи и обреди.
Курсът на обучение по ТМ е пригоден специално за американския начин на живот: „Това е курсът, който ще ви научи да постигате духовен успех без особени усилия.” Самият Махариши я нарича методика, „която наподобява миене на зъбите”. Други индийски йоги отправят строго порицание към Махариши за това, че обезценява вековните традиции на йогата в Индия, като я прави предмет на печалба и продава езотеричните й тайни на широките маси (през 1975 г. курсът е струвал 125 долара, за студенти – 65 долара и още по-малко за горните и средните класове в училище или за по-малки деца).
По целите си, по основните си принципи и резултати ТМ не се различава особено от „християнската йога” и „християнския дзен”. Типично за нея е простота на методите и философията като цяло, а също лекотата в постигането на резултатите. Подобно на тези учения, ТМ „не изисква никаква вяра, разбиране, морални принципи или дори приемане на идеи от философията”. Това е проста методика, „основана на естествения стремеж на духа да търси все по-голямо щастие и удоволствие… По време на трансцендентална медитация вашият дух е длъжен да следва най-естествения и приятен път”. "Трансценденталната медитация преди всичко е практика, а вече след това — теория. За начинаещите най-важното е да не мислят, да не засягат интелектуалната област изобщо.”
Методиката, разработена от Махариши, е обща за всички центрове на ТМ, където и да се намират те: след две встъпителни лекции желаещите плащат за по-нататъшното обучение и преминават през „посвещение”, за което е необходим странен на пръв поглед сбор от предмети, винаги един и същ – три вида сладки плодове, не по-малко от шест свежи цветя и чиста носна кърпа. Тези предмети, сложени в малка кошничка, се донасят в „стаята на посвещението”, където се подреждат пред портрета на гуруто, от когото Махариши е получил посвещение в йогата. На същата маса гори свещ и се кадят благоухания. Ученикът остава в стаята само със своя учител, който преди това е получил посвещение и напътствия лично от Махариши. Ритуалът пред портрета продължава половин час – пее се тихо на санскрит (смисълът на който е неизвестен на ученика) и се изброяват имената на предишните „учители” на йогата. Накрая на човека се дава „мантра” – тайна санскритска дума, която той трябва непрекъснато да повтаря по време на медитацията и която не е известна на никого освен на неговия учител.
Посвещаваният никога не разполага с превод на целия ритуал. Той се съдържа в непубликуваната книга, наречена „Свещеното предание”, а сега неговият текст вече е поместен и като отделна брошура, издадена в Бъркли. Това е традиционен индуистки ритуал на поклонение пред боговете — „пуджа”, чрез която се обожествяват и гуру Махариши (Шри Гуру Дев), и всички „учители”, чрез които самият той е получил своето посвещение. В края на ритуала има серия от двадесет и две „приношения” на гуру Махариши, като всяко от тях завършва с думите: „Аз се покланям на Шри Гуру Дев.” Учителят се покланя пред портрета на Гуру Дев и кани посветения да направи същото (този поклон не е задължителен, но приношенията са).
Така съвременният агностик, който обикновено нищо не подозира, се посвещава в практическа индуистка религиозна обредност. И незабележимо го карат да направи нещо, пред което християнските му предци може би биха предпочели изтезания и мъченическа смърт: той принася жертви на езически богове.
В духовен план може би именно този грях – повече, отколкото самата психическа методика – обяснява нечувания успех на ТМ.
След посвещението ученикът медитира два пъти дневно по двадесет минути, като предоставя на съзнанието си пълна свобода и повтаря мантрата, когато тя му идва наум. Често учителят проверява усещанията и преживяванията на учениците. Много скоро, понякога дори от първия път, човек започва да преминава към ново ниво на съзнание, което не е нито сън, нито бдение: именно това е състоянието на „трансценденталната” медитация. ТМ води до състояние на съзнанието, което „не прилича на никое, познато на човека преди, и е по-близко до състоянието, което дзен будистът постига след много години упорит труд”. “За разлика от други религиозни дисциплини и йога, за овладяването на които може да са нужни години, резултатите при ТМ, както твърдят учителите, може да се постигнат и за броени минути.”
Хората, изпитали това състояние, го описват като „усещане за пълно удовлетворение”, сходно с това, което дават някои наркотици, но самият Махариши го характеризира с традиционни индуистки термини: „Това състояние е по-висше от всичко: от виждането, чуването, докосването, мириса и вкусването. По-висше е от всякакво мислене и чувстване. То е състояние на неизявеното, абсолютното, чистото съзнание на Съществуващия и е най-висшето състояние на живота.” „Когато човекът развие у себе си способността да остава в това състояние непрекъснато, за него казват, че е достигнал космическото съзнание, а то е цел на всички, които медитират.” При по-напредналите стадии на ТМ хората изучават основни йогийски пози, но те не са непременно условие за успех на основната методика. Не се изисква и никаква аскетична подготовка. Щом ученикът достигне „трансцедентално състояние на съществуването”, нужни са му само двадесет минути медитация два пъти дневно, тъй като ТМ изобщо не е начин на живот, както е в Индия, а по-скоро е учение, предназначено за хора с активен живот. Махариши е известен тъкмо с целта си да даде достъп до това състояние на съзнанието на всички, а не само на малцина избрани.
За успехите на ТМ се разказват многобройни истории и се твърди, че тя действа почти във всички случаи: наркомани се изцеляват, семейства се събират, човек се чувства здрав и щастлив. Учителите по ТМ непрекъснато се усмихват. По принцип ТМ не измества другите религии, а засилва вярата в каквото и да било, почти във всичко. Християни, били те протестанти или католици, също намират, че ТМ придава на техните вярвания и обреди по-голяма дълбочина и значимост.
Но бързият и лесен успех на ТМ, който сам по себе си говори за отслабеното влияние на християнството върху съвременното човечество, става причина и за ранния й упадък. Това учение може би повече от всички останали направления на „източната духовност” има характер на „модно увлечение” и провъзгласеното от Махариши намерение „да посвети” целия свят явно е обречено на провал. След максималния интерес през 1975 г. списъците на желаещите да се обучават на ТМ неизменно намаляват, което става причина през 1977 г. организацията да обяви нови курсове на обучение за „напреднали”, явно измислени, за да възродят ентусиазма на публиката. Тези курсове трябва да дадат на посветените „сидхи”, или „свръхестествените сили” на индуизма: способността да минаваш през стени, да ставаш невидим, да летиш във въздуха и т.н. Но подобни проекти все по-често се посрещат с презрителна усмивка, независимо че в брошурите на ТМ се помества снимка на „летящ” човек в медитация (виж Time, 8 aug. 1977, p. 75). Цената на подобни курсове достига 3 000 долара, но те явно не водят до резултатите, за които претендират и които са традиционна област на факирите от Индия. Така ТМ се разкрива като бързо преминаващ стадий на окултни увлечения от втората половина на XX в. Вече са публикувани много примери за това, как учителите и учениците в еднаква степен страдат от заболявания, характерни за тези, които се заиграват с окултизма: психически разстройства, самоубийства, опити за убийства, обладаност от демони.
През 1978 г. Федералният съд на САЩ излиза с решение, че ТМ по своята природа е религиозно течение и не трябва да се преподава в обществени учебни заведения. Това несъмнено ограничава още повече разпространението на ТМ, но тя явно продължава да съществува като една от многобройните форми на медитация, които за мнозина изглеждат съвместими с християнството. Още един тъжен белег на нашето време!
Всички цитати в статията са дадени по книгата Robins, I., D. Fisher. Calmness without Pills. Everything about TM. New York, Peter van Widen, Inc., 1972.
сп. Прозорец | prozoretz.bg
Тази статия на о. Серафим /предполагам – Роуз/ е категорично против медитацията. Това е крайно мнение. Ако медитацията бъде очистена от индуистките митологични елементи и бъде преместена в силовото поле на православието, от нея може да има полза, което медицината отдавна е доказала. Какво е например исихасткото съзерцание с или без Иисусовата молитва, за което мнозина дърдорят, без да го практикуват? Затова ап. Павел препоръчва да изпитваме всичко и да се държим за доброто.
грешите в своето пристрастие към медитацията.
Какво значи „ако медитацията бъде очистена…“, „преместена в силовото поле…“- нещо като „ако баба ми беше мъжка…“
http://www.dveri.bg/content/view/5620/98/
Автор архим. Захариас (Захару)
изваждам малък цитат:
„В наши дни често срещаме едно объркване и дори заблуда на неопитните, което произтича от погрешното свързване на Иисусовата молитва с практикуването на йога, на будизма, трансценденталната медитация и други подобни източни практики. Приликата, която се твърди, че съществува между тях, ако я има изобщо, е чисто външна, и то на много ниско равнище. Коренната разлика между християнството и другите религии се състои в това, че Иисусовата молитва се основава на Откровението на Живия и Личностен Бог, Светата Троица. Следването на други пътища не може да доведе до изграждането на лично отношение между Бога и молещия се човек.“
дали става дума за Серафим Роуз? Ей, редактори, нека се стремим към поне минимална степен на коректност! 🙁 ….Като се има предвид това, че Серафим Роуз отделя голямо място на подобна тематика в една от своите книги („Православието-религия на бъдещето“), доста вероятно е статията да е от него, въпреки че стилът ми се струва малко по-незадълбочен от обичайното за този забележителен автор.Може би е така, поради относителната несериозност на тази ТМ, в сравнение с други източни явления.
разлика между православно-християнската и източната медитации (meditazione, ит.-размишление, съзерцание, размисляне).Приликата е в това, че се цели промяна на „естеството“, надскачане на природата, постигане на трансцендентален пробив, ниво! Разликата е , общо казано, в догматичните основи и в правилата за медитация. Този въпрос (за медитацията) е още един повод за изтъкване на ОГРОМНАТА , ключова роля, която има за православното християнство доктрината на св. Григорий Палама, който, ако съм разбрал правилно, почти (или никак!?) не бил застъпен в богословското образование!?!? в България!? ГОЛЯМ СРАМ И ПОЗОР , ако наистина е така!
За да говориш за медитация и исихазъм /имайки предвид молитвеното богосъзерцание- в православието/към което принадлежи и практикуването на Иисусовата молитва, като сърдечна молитва, трябва добре да познаваш от опит и двете, което в дълбочина е знаел о.Серафим /роуз/. Затова и си позволява да критикува и изобличава медитацията като „духовна“ практика, имитираща сърдечната и безмълвната молитва в православието. По външно изражение между двете може и да има голяма прилика, но то е като приликата между горската печурка и нейния двойник. разликата е тази, че едната е ядлива гъба, а другата е отровна. Та о.Серафим ни открива подводните камъни -опасни за християнина с любопитен ум.
А твърденията на Дон Кихот ми приличат на предложение да пазаруваш с фалшиви банкноти докато не те хване полицията.
„Mодерните“ хора,които искат да постигат бързи резултати стават участници в какви ли не „религиозни театри“…
тук, в България, дъновистите играят спектакъл-паневритмия,Леон Москона около 15-20 юли 2008г.- разигра около Рилските езера-„Второто пришествие“?!
Реална духовна полза-няма,има театър.“Модерните“ хора изиграват сценария,и се навиват,че имат духовен напредък….
Първото ниво, което е цел на християнина в неговия духовен живот е ПРОСВЕТЛЕНИЕ НА УМА! За да се просветли този ум трябва да се учи да разсъждава и да различава доброто от злото, полезното от вредното и реално приятното от дълбоко неприятното. Отец Владимир Соколов в своята книга „Младостарчеството и православната традиция“ казва, че източните учения пропагандират изключване на ума, на съзнанието за да достигнат мълчание, тишина и нирвана. С една дума това води до оскотяване на човека, защото стига до нивото на неразумните животни. Отказали се йоги споделят за радостта от това, че отново са почнали да мислят, да не се поддават безкритично на внушения. Така, че медитацията е началото на широкия друм към ада, а исихазмът е последните крачки пред тясната врата на Рая!
„Бъдете бодри и се молете!“- учи апостолът.
„Бъдете съвършенни, както е съвършен Небесният ваш Отец!“ – наставлява Спасителят.
Едно е да се води разговор по същество, когато участниците има (поне) известна представа и от двете „дисциплини“, друго е когато се цитират само не дотам? компетентни (никой не е компетентен по всичко!) хора като Вл. Соколов („Отец Владимир Соколов в своята книга „Младостарчеството и православната традиция“ казва, че източните учения пропагандират изключване на ума, на съзнанието за да достигнат мълчание, тишина и нирвана.“)! Не че това, което казва не е вярно, повече или по-малко, а защото е част от истината, непълна истина е, тъй като, най-малкото, в това му твърдение не се вмества бисерът на древноизточната религиозно философска мисъл и практика „Бхагавадгита“! 🙂
висока оценка на една дзен будистка школа в САЩ, кота ИЗРИЧНО отбелязва, обаче, че колкото и да е добра тя, има един ОГРОМЕН същностен догматичен и мистичен НЕДОСТАТЪК-лишена е от посоката и средоточието на Христос, съответно от благодатта, произтичаща от православно-християнската доктрина и практика!
Аз уважавам Вашите мнения. Но те са почерпани от бившия будист, таоист и т.н. Серафим (Роуз), който от единия полюс (американски бонвиван) залита към другия (отричане на каквато и да е ценност в другите религии и философии и отхвърляне на съвременната наука и изкуство само защото е светска). В Канада са издадени две книги, които открито обвиняват Роуз в гностицизъм.
.
Не чета руските православни книжки за масова консумация (наричат ги „плашилки“), срещу които възропта дори и патриархът. Предпочитам изключителните психолози на пустинята като отците от Синай и Газа, които довеждат борбата срещу помислите до виртуозност и препоръчват именно очистване (катарзис) на съзнанието от травми и навици, за да бъде то готово да посрещне Божията благодат. „Умному довлеет“.
Откъде имаш сведения за такава „титла“!? 🙁 Доколкото знам, Серафим Роуз е имал голям екзистенциален и жизнен дискомфорт през юношеството и младостта си!
Впрочем, бивш следовник на източна мъдрост и практики е бил и Софроний Сахаров (ЦЕЛИ 8 ГОДИНИ!)!
които обвиняват Роуз в гностицизъм?
На рицаря единак препоръчвам да намери време да прочете книгата на иеромонах Дамаскин: „Отец Серафим /Роуз/-живот и дейност“, да добие по-широка представа за живота и дейността на този съвременен богоозарен духовник-вкусил реално благодатта на Св.Дух в Църквата, и дано се отърси от еклектичните си мисли и съждения.
Роуз никога не се е къпел. Вие, като му се кланяте, трябва да му подражавате във всичко. Спрете буржоазното вземане на душ в тази жега. Вярно, че жените Ви ще избягат жт вонята, но така ще бъде още по-аскетично. Когато Ви омръзне енкратията, има циганки по 5 лв.
От къде е тази информация?…Да не е резултат на заблуда или клевета?
Свята истина си е. Той явно е подражавал на зилотите в Атон, които правят или по-точно не правят същото. Въпрос на избор естествено, но това е още едно доказателство за неговата омраза към плътта, за неговия скрит гностицизъм. Монасите от неговия манастир Платина са членове на един бивш (?) окултен орден МАНС.
Пак „вятърни мелници“, злосторници и проч., срещу които воюва нашия идалго!!!!…
Святата истина е обстоятелството, че някой не е в „часът“ на православието. Трудно понятно е.
ТМ, или както и да се нариче това индуско „чудо“, ако човек не го е практикувал не може да разбере хватката на това
„усещане за пълно удовлетворение”.
Жив ми Господ, Православието е чистилище не само от ТМ, но и от всичко, което е содо- гоморско.Сори, но не зная случай някой Светия да е стоял на челна стойка за да бъде приет от друговерците.Виж, за Вярата, с главата надоли са завършвали на Кръста Светите апостоли и отци.
Нека се обърнем към Св.Евангелие: „…Тогава някои от книжниците и фарисеите отговориха и рекоха: Учителю, искаме да видим личба от Тебе. Но Той им отговори и рече: лукав и прелюбодеен род иска личби; но личба няма да му се даде, освен личбата на пророк Йона;
защото, както Йона беше в утробата китова три дни и три нощи, тъй и Син Човеческий ще бъде в сърцето на земята три дни и три нощи.)Мат.12: 38, 39, 40).Това е Възкресението, в което повярваха, намираха смъртта и оцеляваха верните, които в Христа се кръстиха.“На твоя Кръст се покланяме, Владико и Славното Твое Възкресение славим!“.Амин!
poklonnik , и ти „на едро“ го даваш!
Не че те опровергавам, ама малко елементарно излиза от твоя страна! Вярно, простата незалитаща към това и онова, към излишно любопитство и мъдруване, вяра, е ценност, но все пак тук е форум за размяна на малко по-сложни мисли, според мен…, а ти-„…на челна стойка…“ и разни полуекзалтации (!?) 🙁
„Сама по себе молитва, а тем более ее внешний признак «частость», недостаточны без исполнения заповедей Христовых и покаяния в случае их нарушения.“ (http://www.bogoslov.ru/biblio/text/316527/index.html).
Refab, жив ми Господ, със смирение към тебе, писано е: “ Не се лъжете: лоши беседи развалят добрите нрави.“ (І Коринт. 15: 33)
Серафим Роуз – Живот и дело стр.988 Към края на живота си ми каза веднъж:” Съжалявам за много от своите „прозилотски” статии, които отпечатахме в „Православно слово” в ранните години: ние спомогнахме да се роди чудовище и за това се кая!” Той много наблягаше на това.
Понякога Господ праща някой на земята, първо да е приятел с врага си, а едва после да се разграничи от него и да покаже лицето му на другите. Не бих казал, че е странно, но наистина всеки от нас си избира да вярва в определен период от живота му и да го смята за единствено правилен. Човешкия живот е брой от спъвания, а други пишат книги за тях и слагат отпред -Св….